SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

Keskustelun 'Aikojen takaa' on aloittanut käyttäjä Vesa50, 31/12/15.

  1. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Kyllä minä dieseleissä olen puolipuristimia nähnyt ja käyttänyt. En vaan ole ennen bensavehkeissä törmännyt.
     
  2. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    No ei tietenkään 300km/h ;) Pikkupojasta se tarakalla tuntui siltä. Taas pullahti vanha muistikuva, että olisi ollut uutena Hollannissa poliisin käytössä kyseinen värkki. Miten lie kulkeutunut Suomeen. Täytyypä kysellä veljiltä, jos tietävät miten sille kävi.
     
  3. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Tässä Sassi on irroitettuna koekäyttöalustastaan. Nyt kone on jo siirretty naftaliiniin odottamaan aikaa parempaa. Sen pituinen se tarina :)
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  4. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Selvitin tämän asian kun jäi vaivaamaan. Isävainaa kun ei pruukannut puhua pötyä. Minä saatan sen tehdä. Matchless GT 50 huippunopeus vm 1952 oli ihan standardivehkeelle 217 km/h ja hollantilaisen poliisipyörän huippunopeus oli 311 km/h. Olosuhteista ei tietoa.
     
  5. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Malli on G50 (ei GT 50) ja vuosimalli 1959. (ei 1952) Kyllä nyt pukkaa virheitä tekstiin. Liekö liian kuumaa :)
     
  6. Ranger2007

    Ranger2007 Member

    Minulla itsellä myös vaijeri vetonaruna - lieneekö alkuperäinen eikä viritelmä. Katkesi viime keväänä joten päätin viritellä samanlaisen, kylläkin muovikuorisen vaijerin tilalle. Uskoisin - aivan kuin olisin- lukenutkin jostakin, että alunperinkin olisi ollut vaijeri.
     
  7. Ranger2007

    Ranger2007 Member

  8. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

  9. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Ockelbo:n remmi Dayco Max 1034 oli kulunut 14 mm:n levyiseksi. Syy nopeaan kulumiseen ovat ruostuneet varilautaset. Puhdistin ensin porakoneen karkealla teräsharjalla kirkkaalle metallipinnalle, sitten käsin keskikarkealla teräsvillalla. Uusi Carlisle Max 1034 tilalla.
     

    Lisätyt liitteet:

  10. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Testailen, kuten toivottiin. Uusi remmi paikallaan. Vanha vieressä.
     

    Lisätyt liitteet:

  11. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Aiemmin aprikoin maton tyyppiä. Okkeli kyljelleen ja tarkka tutkiminen. Löytyihän sieltä tunniste. Surkean pieni teksti, jota ei ilman vahvoja laseja näe. Oli Nokia 380 merkkinen. Todennäköisesti vuodelta 0 Kääntö/vetopyörät 9 piikkiset. Näyttää olevan halkeamia jonkin verran matossa.
     

    Lisätyt liitteet:

  12. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Laskin maton vetoaukkojen lukumäärän: 76 kpl. Maton ainoa merkintä on Nokia 380(ilmeisesti leveystieto) ja hammas-pyörät 9 piikkiset. Osaako joku kertoa miten maton mitan saa laskettua näistä tiedoista vie vieläkö tarvitsee lisätietoa?
     
  13. paavojaelvis

    paavojaelvis Well-Known Member

    76 kertaa 50 mm (jakomitta) on yhteensä 3800 mm. Ja kyllä, 380 on leveystieto.
     
  14. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Kiitos Paavojaelvis Pituudeltaan näyttäisi olevan vain kaksi mattoa, jotka kävisivät: Sokosti ja yksi Ripshaw. Molemmat 384 cm pitkiä. Näyttäisi olevan takapäässä säätövaraa jùuri tuon verran. Käyneekö sitten muut jaot kohdalleen näistä kahdessa?
     
  15. paavojaelvis

    paavojaelvis Well-Known Member

    Ei kumpikaan käy. 50 mm jaolla olevia pitkiä mattoja ei enää valmisteta.
     
  16. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Veto ja kääntöpyörät vaihtamalla saa uudemmat matot sopimaan. Tosin tuo entinen matto näyttää niin hyväkuntoiselta ikäisekseen, että ihan muutamassa vuodessa se ei luultavasti tule katkeamaan. Tuollaiset pienet pykimät kuuluu vanhassa matossa asiaan, ellei matto ole läpeensä revennyt. Eli maton vaihto on ajankohtaista vain jos haluat enemmän pitoa
     
  17. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Näin arvelinkin. 2.52" lienee jotain 63.5 mm:n luokkaa, joita sekä 384 cm Sokosti ja tämä 384 Ripsaw näyttävät olevan. Vaihtoehtoina vetopyörien vaihto tai sitten teen itse uuden maton Siihen saattaa toki mennä vuosikin aikaa. Toisaalta tuo nykyinen voi kestää pitkäänkin, jos ei kovasti revittele.☺
     
  18. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Kiitos arviostasi. Näkyvät halkeamat ovat ulkopuolella. Sisäpuolella ei näy halkeamia lainkaan. Yhdestä soljesta on katkennut ulkosivun "pystyhaka."(ilmeisesti pyörien sivupito) Muuten yllättävän hyväkuntoinen. Minulle riittää vallan hyvin nykyinen pito, joka on ollut aivan erinomainen; johtuu kai suht suuresta pituudesta, joten sen takia en vaihda
     
  19. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Olin yli kaksi viikkoa Inarin takamailla. Ockelbo:n kaasarin säädöt on nyt niin hyvin kohdallaan, että lähtee viimeistään kolmannella nykäsyllä käyntiin :) Mitä kylmempi, sen parempi käyntiinlähtö; jopa ensimmäiselläkin:D Pistin uusiksi Primerin ja hapertuneet primer letkut, jotka falskasivat pahasti. Ainut jäljellä oleva puute on Ryyppy(choke)-kytkin, joka puuttuu. Ryypyn vaijeri on tallella ja sitä pitelen toisella kädellä käyntiin nykiessä. Katselin, että tällaista kytkinvaraosaa saa Mikuniin Vanda Motor:lta Nivalasta eikä hintakaan ollut kuin 5,90 euroa. Ihmettelen yhtä ominaisuutta kaikilla 2-tahtikoneilla koosta ja nimestä riippumatta: kylmänä ja kuumana lähtevät hyvin käyntiin, mutta kun on päässyt pakkasessa jäähtymään 10-15 minuuttia, niin ei halua käynnistyä. Vaatii tällöin täyden kaasun käyntiin nykäistessä. Tämä sama ilmiö on mielestäni moottorisahoissa ja pensasleikkureissa ynnä muissa vastaavissa 2-tahtisissa. Näissä nykyajan starttimoottorivehkeissä se ei varmaan näy samalla lailla kuin revittävissä. Onko kellään teorioita? Mikä mahtaisi aiheuttaa ko. ominaisuuden?
     
  20. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Taitaa olla lähes kaikkien kaasutinkoneiden ominaisuus. Sama vika tai ominaisuus kaikissa minun käytössä olevissa (n.20 kpl..) kaasutinkoneisissa laitteissa, myöskin kaasutinkoneiset autot vaatii ihan ohjekirjankin mukaan kaasua puolilämpöisenä käynnistäessä. Tarkkaa teoriaa en mene sanomaan että miksi näin. Jotkin autot (Fiat 127 ym) ainakin kehitti lämpöisenä jonkinlaisen höyrylukon, ja bensa ei kulkenut suuttimille asti. Kelkoissa se ei liittyne kaasarin kuumenemiseen, kun kaasari on yleensä kumikurkussa. Varmaan joku seoksenmuodostamisongelma kuitenkin. Jotkin minun kelkat vaatii primeriä, vaikka olisi olleet sammuksissa vain vartin. Ja sitten kaasu pohjassa käynnistys. Väljistyneet koneet eivät kastele tulppia niin helposti, jos käynnistää kaasu pohjassa.
     
    Vesa50 tykkää tästä.

Suosittele tätä sivua