BRP Pdrive & QRS - säädöt, säätäminen ja remmiongelmat 2017->

Keskustelun 'Ski-Doo' on aloittanut käyttäjä Driver, 3/2/18.

  1. MiKo84

    MiKo84 Well-Known Member

    Voin kyllä kun pääsen seuraavan kerran harrastamaan tästä lastenvahin hommasta :rolleyes:
     
    Driver tykkää tästä.
  2. Tasala

    Tasala Sidewinder MTX 153" Maptune stage 4

    Oliko remmi lähtiessä uusi? Menikö missä tilanteessa?
     
  3. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Tässä tapauksessa kaikki on muuten laitettu kuntoo mutta linjausta ei ole vielä muutettu... mitä juteltiin niin epäillään että remmi on kääntynyt ympäri ja johtuu juurikin tuosta linjauksesta. Se nimittäin kyllä pyörähtää kun kuumuu, venyy ja kuluu tarpeeksi ja sitten hajoaa tottakai...

    @Vääpeli voi tieten itse kertoa lisää muutoksista
     
  4. Vääpeli

    Vääpeli Member

    Remmillä oli ajettu reittiajoa joku 40km sitte tosiaan pelkkää umpishuuatusta se 44km ja ku tiputin vaarasta jäälle niin heitti kiertämästä, pari kertaa kaasua kunnolla niin räjähti
     
  5. Zanne81

    Zanne81 Axys Pro rmk 155

    Niin ei se remmi vingukaan jos lumen kanssa luistaa..

    Mitä järkeä on tuunata voimalinjaa viimisen päälle ja sitte päästää lunta sisään?

    Tuosta kuomujen puhkomisesta on puhuttu jo yli kymmenen vuotta eikä se ole koskaan vaikuttanut tippaakaan remmien kestämiseen.. varsinkaan umpisella sillä ei ole tuon taivaallista merkitystä kun vauhti on niin hidasta ettei niistä rei'istä käy minkäänlaista ilmavirtaa. Jenkeissä on myynnissä sellainen blowhole ilmanvaihtoropelikin noihin kuomuihin eikä kuulemma vaikuta mitään.

    Remmit kestää kyllä kun moottori pysyy paikoillaan ja voimansiirrossa on oikeat palikat vaikka kuomut pitää ihan ehjinä.

    Kyllä nuo kelkkavalmistajat olis jo aikoja sitten laittaneet jonkinlaisen ropelin sinne konehuoneeseen jos sillä ilmanvaihdon parantamisella jotain vaikutusta oikeasti olis..
     
  6. MiKo84

    MiKo84 Well-Known Member

    Ei näissä joissa linjaus on väärä, ole merkitystä ajaako remmin sisään vai ei..
     
  7. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Näissähän on rivat kytkimen kiinteässä lautasessa ja ensi kaudella jo kakkosen liikkuvassa lautasessakin... sieltä vasemmasta jalkakotelosta puhaltaa ilman ulos niinkauan kun se ei mene tukkoon. Ja sehän menee umpisajoissa.
     
  8. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Tässä QRS:ssä paikallaan 7,1mm rajoitinholkki, ja ajettu vain umpista putsauksen/holkituksen jälkeen. Näkee kuinka remmi on kulkenut lähes kakkosen pohjalla holkista huolimatta, käytännössä osunut rullien kiinnikepulttien kantoihin. Remmi on ollut kovassa umpisenajossa noin 250km kokonaisuudessaan.

    Uudella -531 remmillä ei varmasti noin alas mene, mutta kun remmi lämpeää ylikuumaksi, se näyttäisi venyvän ja muotuvan kovan kuorman alla. Lisäksi pito katoaa ja alkaa luistamaan kun kerran käy ylilämpöisenä eli "sulaa". Remmi sinällään on kestänyt ilman ongelmia, mutta väkisinkin tulee mieleen että onkohan laatu heikko kuten aikaisemmin jo epäiltiin tai sitten vain tuo uusi liima ja lisätty kevlar eivät toimi kuten pitäisi.

    Tällähetkellä itse suosittelisin käytettävän vanhaa -391 mikäli sellaisia vielä jostain saa tai sitten Gatesin 49C4266 on moni kaveri/tuttu kehunut hyväksi. Ainakin -391 kestää paremmin ihan täysin vakiokelkoissakin.

    DEAE94E5-DB27-458E-8E4C-65764199B531.jpeg
     
    Viimeksi muokattu: 12/11/18
    mikzar tykkää tästä.
  9. JMH

    JMH Well-Known Member

    On se remix vain fiksu jätkä ku on pitentäny välityksiä
     
  10. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Paremmin toimi itelläki viimevuotisilla 21-45 välityksillä, kuin tämänvuotisella 21-53... Josta johtuen eilen meni pesään isompi yläkiekko. Myös alarissa vaihtuu ku saan sopivan käsiin.
     
  11. mikzar

    mikzar Well-Known Member

    Uskonko sinua vai Big Johnia?
    (Katso kuva)

    BRPltä tulee ropeli QRSäänkin ensi vuodeksi ja eiköhän nuo kuomut ole noin suljettuja melurajojen takia??? Ihme vinkumista muutamasta reiästä kuomussa , joilla ei ole käytännön ajossa ollut mitään merkitystä remmin luistamiseen.

    Pdrive pyöriessään liikuttaa siinä olevilla ropeleilla ilmaa jatkuvasti ja jalkakotelo on lähes aina täynnä jäätä, eli sen kautta ei lämpö pääse poistumaan. Fysiikan lakien mukaan lämpö nousee aina ylöspäin, Ei sivuilla oleviin reikiin, eikä alas jalkakoteloon (joka on usein jäässä), eli mistä se lämpö yrittää päästä ulos tuossa minun kuomussa? No juurikin nuista ylimmäisistä happireistä. Tämä siis teoria tasolla ja vaikka voimalinja olisikin hierottu kohdilleen, niin lämpöä tuolla todella ahtaiden kuomujen sisällä on valtavan paljon juurikin hitaassa puunkierto ajossa, kun ajoviimaa ei tule juuri nimeksikään johtuen reilusti alle 40km/h keskinopeudesta ja silti kierrokset huutaa 6500-8000RPM, joka tuottaa aina voimalinjassa lämpöä ja onhan siellä kuomujen sisällä moottori ja pakoputkikin lämmittämässä vielä hieman lisää.

    Kenenkään EI ole pakko porata kuomuja täyteen reikiä ,mutta minä näin olen tehnyt ja huomannut sillä olevan vaikutusta lämpöihin ja uskon remmien keston pitenevän omassa käytössä ja se minulle riittää...
     

    Lisätyt liitteet:

    M.E.A ja Driver tykkäävät tästä.
  12. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Noilla rampin alemmilla asennoilla tulee kierrosten overshoottia herkemmin koska remmipaine on yksinkertaisesti pienempi. Vähän sama efekti kuin liian vähällä puntilla. Samalla herkkyys lisääntyy mutta vaihtavuus vähenee ja mattonopeudet laskee.

    Puhtaassa puuteririnne/teknisessä ajossa 1 asento on minun mielestä ok, ja sillä riski ylivaihtamisesta on myös pienin juurikin vähäisemmän remmipaineen takia. Mutta ennen kun ajoin ilman Diablon kittiä vakiorampeilla niin pidin ramppeja korkeammilla asennoilla että sain huomattavasti enemmän vaihtoa kytkimelle sekalaisessa ajossa niin että kone joutuu kunnolla töihin, koska ei sieltä ruuti lopu kesken.
     
    Viimeksi muokattu: 17/3/18
  13. RemiX

    RemiX 800 rfTek DOO

    Joo kyllä mulla on joku vikana tuossa kelkassa... rampit ko kääntää 2->3 niin mattonopeudet tippuu ja kone alkaa huutamaan tyhjää eikä välitä kunnolla koska remmi rupiaa luistamaan. Mutta eipä tästä tarvi tingata enempää. Minun kelkka pelaa helvetin hienosti nuilla setupeilla mitä mulla on eikä pauku remmit niin olen tyytyväinen. Mutta jatkakaa toki keskustelua.
     
    jaffa, Jäpälä, Rautane ja 3 muut tykkäävät tästä.
  14. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Joo en epäile etteikö toimis hyvin... lähinnä oli tarkoituksena pointti tuoda esiin miksi tuo setuppi (todennäköisesti) auttaa remmien kestossa näin omana hajatelmana.
     
  15. enduro-99

    enduro-99 Well-Known Member

    Saman asian huomanu itekki kahessaki eri dockerissa. Liekkö johtuu nuista 951 rampeista...?
     
    Driver ja RemiX tykkäävät tästä.
  16. Zanne81

    Zanne81 Axys Pro rmk 155

    Usko minun puolesta ketä haluat ja poraa niin paljon reikiä ku sielu sietää.

    Ei tämä mitään ihme vinkumista ole kun ihan omien kokemusten pohjalta mielipiteeni esitin ja minun kokemusten mukaan reikien porailu ei auta pätkääkään remmien kestoon sano Big John mitä haluaa.
     
  17. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Tietenkin jos oletetaan vaikka että puntti on kohdallaan rampin kolmos asennolla ja kierrosluku on oikea, niin jos sitten muutetaan nelosasenolle niin punttia on lisättävä koska muuten seuraa juurikin ylikiertämis/huutamisefekti... minun mielestä ensin kannattaa miettiä mitä rampin asentoa haluaa käyttää, oli se sitten mikä tahansa 1 - 5 väliltä. Sitten säädetään puntti kohdalleen sille rampin asennolle. 1 asennolla saa eniten herkkyyttä toimintaan, viitosella remmipaine ja vaihtavuus on suurin. Olettaen siis että puntti on rampin asennolle oikea...
     
  18. mikzar

    mikzar Well-Known Member

    Perustuuko kokemuksesi Polariksen Axys/ProRide vai BRP Gen4/Radien?
     
  19. kaahari

    kaahari Well-Known Member

    No on teillä 18 tonnin vehkeet, itellä ei oo ikinä tuo väliakselin kanssa ollu mitään ongelmia, polle /team. Akseli ei ole booreilla loppuun asti ja on semmonen Mikä siinä vastustaa?
    No ei polleen tarvi mitään reikiä porata, eikä siinä sen enempää ole aukkoja mitä muussakaan varmaan vakiona. Ei se oikein toimiva voimalinja lämpeä enempää ettei kädellä kestä koskea.
     
  20. enduro-99

    enduro-99 Well-Known Member

    Ei tuo vain tunnu pätevän ainakhaan tuossa minun minun kikottimesssa. Jos kiertää 3 asennossa hieman yli niin 3g pivothiin lisää painoa puottaa kieroksia noin 100rpm vaikka sen pitäisi kaiken järjen mukaan puota paljo enemmän. Luistaa vain enemmän minkä takia kierokset ei laske niinkö pitäs. Herkkyys katoaa ja pirtää mustaa kytkimen lautasiin. Luistaminen vain lisääntyy kun painoa lisäämällä hakee kieroksia alas. Kakkos asennossa toiminta on paljon johdonmukasempaa ja luistoa tulee vähemmän ja matto nopeus on parempi vähemmällä puntilla. Ja tuo musta mitä jääpi ei ole koko matkala kytkimen kiinteällä lautasella koska se on kiero ja se vain lisää luistamista.
     

Suosittele tätä sivua