Kelkka-ahkio

Keskustelun 'Varusteet' on aloittanut käyttäjä Aperio, 22/2/21.

  1. Aperio

    Aperio Member

  2. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Lumella täyttyminen riippuu kelkastakin, mutta kyllä tuo asserin keula ainakin jonkinverra estää lumella täyttymistä. Useampaan olen tehnyt sivulta vetävän vetoraudan; pysyy paremmin pystyssä . Mutta täytyy sanoa, että Palta-ahkioiden jälkeen ei ole tullut hyvänmallisia kelkan ahkioita.
     
  3. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

  4. Salvelinus

    Salvelinus 49 Ranger 900T -23

    Minulla on tuollainen Asserin tyylinen ahkio. Se on tosin eri nimellä, mutta aika lailla samanlainen. Vaatii hyvän peitteen, muuten on täynnä lunta. Kaatumatauti tosiaan vaivaa, varsinkin jos ei ole tarpeeksi painoa ja on liikaa vauhtia tai möykkyistä. Kestävä on kyllä ollut, minusta ihan toimiva hintaisekseen. Tuollainen peite on itsellä (ei ollut noin kallis): https://www.baits.fi/talvikalastus/ahkiot-reet/ahkion-suojapeite.html
     
  5. Aperio

    Aperio Member

    Nero tuntui ehkä hitusen jämäkämmältä kun kävin kaupoissa katsomassa, ei paljoa eroa kuitenkaan. Nerossa ehkä myös hieman lyhyempi aisa kuin Asserissa. En tiiä vähentääkö lyhyempi aisa sitten lumen kertymistä ahkioon. Pysyyköhän Nero paremmin pystyssä leveyden takia
     
  6. Lynktsi

    Lynktsi Active Member

    https://photos.app.goo.gl/hnc7tJaCVgZhM7oM6

    Mulla on ollu tuommonen "pulkka" ja oon ollu tyytyväinen. On hyvä vetää, ei kaadu ja ei oo kamat ihan maata vasten kyykkiä tarvittaessa.
    Tosin tuossa mun halpispoksissa on paskat saranat ja tekisi mieli vaihtaa paremmilla oleva ja molemmin puolin aukeava malli. Taisi joku pilteeman pokseista ollakkin sellainen, eikä järin tyyris.
     
  7. Salvelinus

    Salvelinus 49 Ranger 900T -23

    Katoppa sama idea tuossa aisan muovilevyssä kuin itsellä. Ostin 5 mm pe300 muovia ja pitäs värkätä siitä suojamuovi. Reki on muuten samanlainen, mutta aisan päässä korkeuden säätö.
     
  8. Lynktsi

    Lynktsi Active Member

    Uudemmissa on tuotekehitys tai palaute mennyt perille ja vetosysteemi säätöineen on vanhempaa mallia huomattavasti parempi. Muovin tarkoitus on blogata ainakin osa muutoin rekeen lentävästä lumesta/sohjosta ym. Vetoaisaa vielä vähän säädän jossain vaiheessa tai vaihdan sellaiseen uudemman malliseen parempaan.
     
  9. Aperio

    Aperio Member

    Tuollaisen muovilevyn voisi varmaan laittaa ahkionkin aisaan estämään lisää lumen pöllyämistä ahkioon. Koska ahkio laidat eivät ole korkealla maasta, niin avonaiseen ahkioon varmaan pölisee lunta sopivalla kelillä pelkästään kelkan suksistakin vaikka edessä olisi kuinka korkea lumilippa. Ehkä tuollainen peite olisi sitten ratkaisu
     
  10. Peltipailakka

    Peltipailakka Active Member

    Itse suosin katteellista ahkiota, niin ei tarvi lumen ja sohjon kanssa taistella. Tuolla ainakin tekevät varmaan sellaisen ahkion kuin haluaa, kun kirjoittaa googleen victorius.
     
  11. Aperio

    Aperio Member

    Tuommoinen avoimen ahkio ollut lähinnä siksi mielessä, että voi tarvittaessa ylipakata ja että perheen pienimmät voi istua myös kyydissä ahkiossa
     
  12. Peltipailakka

    Peltipailakka Active Member

    Itselläni oli vuosi sitten samat probleemat löytää mieluista ahkiota markkinoilta. Muovinen ei itselle kelvannut. Lopulta löytyi sitten mieluinen malli ja jopa sellainen, mihin sai sen katteenki. Päädyin lopulta kompromissiin, että kate irrallisena salpa kiinnityksellä. Kiinteäkatteisessa tuossa mallissa olisi tullut myös sellainen probleema eteen, että se ei ois mahtunu mun kuomukärryyn kelkan kanssa yhtä aikaa. Nyt voi kannen laittaa toiselle puolen ja ahkion toiselle.
     
  13. Aperio

    Aperio Member

    Minkä merkkisen/ mallisen sitten lopulta hankit?
     
  14. Peltipailakka

    Peltipailakka Active Member

  15. Aperio

    Aperio Member

    Konkurssiin Ykimuovi näimmä viime kesänä mennyt. Mainitsemasi Victorius valmistaa nyt kutakuinkin samanlaisia. Hintaa kuomun kanssa noin 700€
     
  16. Salvelinus

    Salvelinus 49 Ranger 900T -23

  17. Peltipailakka

    Peltipailakka Active Member

    Ihan sama ahkio se on ku tuo victorius. Ja sai tuota mallia ainakin sillon peitteelläkin, jos ei halunnut kovalla kannella ottaa. Eli varustelutasoa pystyi itse määrittelemään.
     
  18. Jii.Pee

    Jii.Pee Kelkaton.

    Motonetissä ostaa kaksi shappell jet sled ahkiota ja laittaa toisen kanneksi. Näitä saa keväällä puoleen hintaan.
     
  19. Jorma.Erä

    Jorma.Erä Well-Known Member

    Tommoseen myydään myös kankaisia suojapeitteitä, ovat jämerää kangasta ja ihan asiallisen oloisia.
     
  20. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Ja kestävät vuoden tai kaksi käytännössä?
     

Suosittele tätä sivua