Maastotunkki

Keskustelun 'Varusteet' on aloittanut käyttäjä Jorma.Erä, 23/6/19.

  1. Jorma.Erä

    Jorma.Erä Well-Known Member

    Vaikka kelkassa on voimaa ihan nokko, jopa yli kolmekymmentä hevosta, niin silti välillä kelkka jää kiinni tai tela ei jaksa pyöriä hangessa. Ameriikanmailla myydään erilaisia nostimia jumissa olevan kelkan irrotukseen, kuten https://powderjack.com. Onko tietoa vastaavista välineistä, joita myytäisiin täällä Suomessa ja vieläpä kohtuuhinnalla? Ameriikassa kaikki on suurta, kuten tämän Powderjackin hintakin.

    Voisiko pikapuristin (esim. https://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotte...imet/163/Pikapuristin+Irwin+Quick-Grip+XP/647) toimia kelkan perän nostossa, varsinkin jos vähän avittaisi itse nostamalla. Pikapuristimen toimintaperiaate on juuri sama kuin Powderjackin, mutta vipuvoimaa on vähän vähemmän. Pikapuristimen saa käännettyä levittimeksi ja puristusvoimaa kehutaan olevan yli 250kg. Luulisi sillä kevyen kelkan perän nousevan siksi aikaa, että ajaa telan puhtaaksi tai kippaa perän kantavammalle hangelle?

    Maastoautoilijoiden offroadtunkki olisi tietysti yksi vaihtoehto, mutta ne on valurautaa ja painaa kuin synti.

    Onko muita ideoita?
     
    Temek85 tykkää tästä.
  2. Fudge

    Fudge Lynx GL 360 Syncro

  3. FFoxi

    FFoxi X-trim & 5900 LTS

  4. Jorma.Erä

    Jorma.Erä Well-Known Member

    Saman tyylinen liinavinssi on yleensä penkin alla matkassa ja joskus on tilanne sillä pelastettu. Monesti joku pieni nostovempele olisi kätevämpi ja aina ei ole puita lähimaastossa. Toki ne hankeen kaivautuneet on lähteneet astinlaudat ja vähän keulasta lapioimalla/tamppaamalla, mutta monesti tulee samalla riuhdottua selkä jumiin. Kätevästi ameriikan videoilla nakkaavat perän puhtaalle hangelle ja taas matka jatkuu. Olisi se pihassakin kätevä pyörittää tela puhtaaksi ajon päätteeksi.
     
  5. ruiseri

    ruiseri Voiko kelkassa olla liikaa varusteita?

    Mulla oli tuon tyyppinen viritelmä aikanaan ja oli kyllä tosi näppärä peli. Se oli vaan liian heiveröistä tekoa ja antautu mun möhkön alla kun oli tela täynnä nuoskaa.

    Jos noita joku myisi Suomessa niin heti ostaisin. Jenkeistä tilattuna tulee yhdelle kappaleelle rahtikuluja aivan ylettömästi.

    Kuplavolkkarin tunkista oli joku rakentanut itse vastaavan. Pitempi putki vaan tilalle ja nostonokasta rälläkällä ylimääräset pois.
     
  6. kaaapo

    kaaapo POLARIS AXYS RMK KHAOS

    mulla ois ylimääräisenä yksi tunkki poder jack jos tarvetta
     

Suosittele tätä sivua