Puukot

Keskustelun 'Varusteet' on aloittanut käyttäjä rotax377, 1/2/09.

  1. rotax377

    rotax377 OldSchool Dokkeri 144" RS treeride ja muut lynxit

    Puukko kuuluu varmasti jokaisen kelkkailijan vakiovarustukseen, mutta löytyykös foorumilta puukontekijöitä, vai mennäänkö marketin halpis puukolla?
    Itse olen ajatellut opetella tekemään puukkoja ensin valmiilla terillä, mutta kesällä laitan tuon pajan kuntoon, että pääsee harjottelemaan kunnolla terien takomista.  :)
     
  2. jutila

    jutila Jamaha ei pamaha

    No morahan se puukkojen aatelia on. ;D Eivaa aika monta mutkaa on itelle ainaki kertyny, niitäku saa aina lahjotuksina ym.
    Joskus yläasteella oon yhen ihan alusta loppuun ite tehenykki.
     
  3. veltsu91

    veltsu91 Summit 800 -03

    Eihän sulle jää siihen mitään tekemistä jos kerran terät on valmiita ;)
     
  4. rotax377

    rotax377 OldSchool Dokkeri 144" RS treeride ja muut lynxit

    Takoisin terätkin heti ite, mutta on tuo paja vielä senverta sekasessa kunnossa, ettei voi laittaa ahjoa hehkumaan :-\
    Ja kyllä minä luulen, että tarpeeksi näin alkuun hommaa siinäkin, kun opettelee suunnittelemaan ja tekemään ensin kunnolla kahvat ja tupet. ;)
     
  5. veltsu91

    veltsu91 Summit 800 -03

    No se :) Itekki meinasin joskus aikanaan alkaa nuita puukkoja tekemään että sais itelle mieluisen muttaku ei oo ollu aikaa eikä oikiaa ahjoa ole niin jäi sitte haaveeksi seki ::)
     
  6. Zassi-

    Zassi- Forest Fox 380,Tundra 550wt, Xc 600

    marttiini löytyy mistä milloinki..
     
  7. Okcelbo

    Okcelbo Well-Known Member

    Myös täältä.
     
  8. W-Eagle

    W-Eagle ac f6

    itellä 250 leuku, jotku väittää liian isoks mut kateellisten (tai pien ***** ;D) panettelua
     
  9. Jannne

    Jannne Rust - eze vintage sled #winterrules #summersucks

    Martiini löytyy ja Retki Sissi + pakista Mora
     
  10. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Muutama on tullut tehtyä, etupäässä ostoterillä (sepän tekemillä). Kahvat aina tuohesta. Hauskaa näpertelyä tosin ei ole muutamaan vuoteen tullut tuota harrastettua.
     
  11. ZetaÄrrä

    ZetaÄrrä Well-Known Member

    onhan noita muutamia kymmeniä tullu tehtyä,osassa tupetkin visasta (puusta), ja vyölä tai repussa keikkuu 30 vuotias iisakki järvenpää. Vaarin ennakko perintöä. :)

    puukkoon silloin sopevan mittanen ku limppu menee leikata kiertämällä :D
     
  12. Toni__92

    Toni__92 Lynx rave 670, Forest Fox -96, Lynx 300

    Marttiinin ja wood jewelin puukkoja ollu käytössä ja voin suositella :D

    Marttiinin jätkän vuolu, hiiliterästä terä ja visakahva todella hyvä puukko.
    puukorun vuolu puukko nytten käytössä ja kestäny hyvin, hiileterä ja visa/luu kahva.

    Puukko käytössä oikeastaan ympäri vuojen mettässä ja kalassa sekä makkaran paistoreissuila.
    Putos vain tuo marttiini järveen toissa kesänä ja kyllä vitu**
     
  13. Hra XC

    Hra XC Well-Known Member

    Tuommonen löytyy repusta kelkkaillessa ja vyöltä jahti- tai kalareissulla..  :)

    [​IMG]
     
  14. JPI

    JPI Grand Touring 500

    Jokunen vuosi noita puukkoja (leipäveitsiä, kokkiveitsiä) on tullut tehtyä Kansalaisopiston kurssilla, takomalla pari kappaletta mutta loput on tehnyt vanhasta sirkkelinterästä...erittäin kivaa puuhaa, suosittelen vähänkin aiheesta kiinnostuneille!

    [​IMG]
     
  15. juize

    juize Assault RMK 800 155" -12

    Itellä kans leuku vyöllä ja samaan tulokseen oon tullut! ;D
     
  16. make91

    make91 Well-Known Member

    marttiinin taittoveitsi on kätevä mukana :p
     
  17. ProJumi

    ProJumi 850 Rmk - 19

    Me käytetään IIVARIN puukkotehtaan erikoishiiliteräs puukkoja. On niin teräviä etä ku terä hipaseekaan sormee niin on heti haava sormesa ;) :-X
     
  18. lynx 320

    lynx 320 Lynellä mennään!

    Kyllä terä pitää olla oikean sepän takoma ja kahva poron sarven tyvestä. Tuppi poron nahasta. ;D 8)
     
  19. ud3tio

    ud3tio polaris iq 600 RR 136" mod

    käsityö kurosen tekemä vak:n puukko löytyy repusta
     
  20. e brother

    e brother ski-doo elan j ,et ,stx,srx

    Sama peli kelekan matkassa,mutta mutta äläkää ihmeessä lyökö hamaralla mithän koska lukkomekanismi ei kestä yhtään lyömistä väärinpäin ! serkkupoika halakasi rystysen sillä :eek: :eek:
     

Suosittele tätä sivua