Variaattorin laakeri - onko korjaamo vastuussa?

Keskustelun 'Korjaamo' on aloittanut käyttäjä pallooo, 10/2/11.

  1. pallooo

    pallooo Member

    Terve!

    Eli seuraava tarina koskee 2002 vuoden ski-doo mxz 800 x kelkkaa.
    Ostin sen yksityiseltä tuossa joulun alla ensimmäiseksi kelkakseni(eli ei tietotaitoa näistä nimeksikään). Ja alle 50km ajon jälkeen jäi kelkasta variaattori jumiin, niin että veto oli päällä kokoajan. Heti sain todettua yhden rampin menneen poikki.
    Koska en todella näiden variaattoreiden päälle mitään ymmärrä, päätin viedä kelkan korjattavaksi pirkkalassa sijaitsevaan kelkkakorjaamoon. Ottivat kelkan heti vastaan joulun ja uv.n välipäivinä ja hinta-arvioksi sain vain "ramppi maksaa 70e(vai 90e?) ja muutama tunti menee töihin" Seinällä olevasta lapusta selvisi tuntiveloituksen olevan 75e. Nooh, tokaisin että laittakaakin siel variaattoreissa kaikki kuntoon jotta kelkka sitten varmasti kestää vkolla 4 olevan lapin reissun. Sovittiin että puhdistavat myös 2variaattorin samalla, hinnasta ei enään ollut puhetta.
    Osien pitkätoimitus aika teki kuitenkin tepposet enkä kelkkaa lappiin saanut vaan vasta viikolla 5 oli tuo kelkka noudettavissa. Laskun loppusummaksi oli muodostunut 856euroa joka järkytti melkoisesti. Mutta, kun pyysin erittelemään mihin rahat mennyt selvisi osien korkea hinta(mm. 3ruuvin paketti jotain brp ruuveja maksoi kymmeniä euroja). Töitä eivät olleet veloittaneet kuin 4 tuntia, tästä syystä ajattelin, että turha tässä on tingata vaikka remontti pitkään kestikin.

    Kyseisellä viikolla 5 piti sitten lähteä Hämeenkyröstä Kuruun kokeilemaan vihdoin uutta kelkkaa kunnolla ja seuraamaan kurussa järjestettyjä kelkkakisoja. Noin 20km ajon jälkeen jouduin ensimmäisen kerran pudottamaan vauhdin nollaan ja kelkka sammui. Välittömästi ajattelin luonnollisesti "voivittu ja taas ramppi poikki". Hetken tarkastelu kuitenkin osoitti, että kaikki rampit ehjiä ja variaattori jää kantamaan hyvin vähän. Päätettiin, että matkan on jatkuttava joten kaveri pitämään mattoa ylhäällä -> kelkka käymään ja ruopien liikkeelle. Loppumatka luonnollisesti pysähtymättä.

    Eipä ollut vika hellittänyt, kun kuruun perille päästiin. Kisoissa törmäsin kuitenkin huoltoliikkeen työntekijään jonka kanssa olin kaikenaikaa asioinut. Kerroin viasta ja hän sanoi, että ei muuta kun kelkka maanantaina heille niin katsovat ilman muuta mikä vikana. Nyt selvisi, että 1variaattorin liukulaakeri on tullut ulos akselilta ja sen taki 1variaattori jää kantamaan. Liikkeestä kerrottiin etteivät ole ennen nähneet mitään vastaavaa. Tämän laakeri homman seurauksena kaksi liukua kuulemma taas paskana ja niistä tiedä taas koska niitä yleensäkkään saa. Eli nyt haluaisin tietää, voiko tämä laakerin irtoaminen johtua korjaamon aikaisemmin tekemistä töistä? Olisiko heidän pitänyt se huomata, kun kaikki todella piti jo ensimmäisessä huollossa laittaa kuntoon? Vai pitääkö minun nieleskellä tappioni ja maksaa uusi samanmoinen lasku heti edellisen huollon perään. Kuulostaa vaan mitään variaattorista ymmärtämättömän korvaan kummalliselta, että se laakeri on siel 7000km(kelkka ajettu sen verran) pysyny, mutta heti täydellisen huollon jälkeen se tulee sieltä pihalle ja kinnaa kaiken uudestaan paskaks. Onko tää murphyn laki vai voiko jossain muualla olla syy?


    Kiitoksia jo etukäteen mielipiteistänne!

    Terveisin J Tolvanen
     
  2. Åkerman

    Åkerman Sledless

    Vs: Variaattorin laakeri - onko korjaamo vastuussa?

    Totaa harkitsisin tuohon hintaan jo uuden varin tilausta :eek:
     
  3. snowpro

    snowpro polaris IQ600rr-09 144" mod

    Vs: Variaattorin laakeri - onko korjaamo vastuussa?

    Ite laittaisin kyllä liikkeen vastuuseen tarpeeks kaun kun meuhkaat niin rupee hyvitystä tulemaan...
     
  4. pallooo

    pallooo Member

    Vs: Variaattorin laakeri - onko korjaamo vastuussa?

    Mitä mä siel melskaan, toistan vaan että "TEIÄN VIKA"? =D

    Ja siis uus variaattori käyny kyl mielessä, mutta en tommoseen 800 skidoohon semmosta mistään ole löytäny.
     
  5. Hra XC

    Hra XC Well-Known Member

    Vs: Variaattorin laakeri - onko korjaamo vastuussa?

    Luulis että tuohon hintaan tulis jo variaattorit huollettua kunnolla ja kaikki osat uusittua... ;D
     
  6. pallooo

    pallooo Member

    Vs: Variaattorin laakeri - onko korjaamo vastuussa?

    Niin mäkin luulin, ja vaadin. Mutta kun myyjän kanta tuntu olevan, että "eihän sitä voinu tietää et toi sieltä lähtee, ku ei o ikinä 6vuoden aikana ku näit oon tehny lähteny". Mut siis eikö kaikki tommoset pitäis tarkastaa? Ja selittäkääs joku mulle, että millä vitun eväillä se sieltä on yleensäkkään voinu lähtee?!
     
  7. snowpro

    snowpro polaris IQ600rr-09 144" mod

    Vs: Variaattorin laakeri - onko korjaamo vastuussa?

    Niimpä 4 tuntia käyttäneet aikaa tohonkin luulis noilla olevan vehkeet millä tehä ettei nussimiseks luulis menevän...sika kalliiltakin kuullostaa osat näin polaris miehin korvaan ???

    Eikun sinne ja sanot että tartten kelkan nyt ja jätät omas korjattavaks...
     
  8. Kiertokanki

    Kiertokanki Evo 500

    Vs: Variaattorin laakeri - onko korjaamo vastuussa?

    Jos kyse on sisemmästä puslasta niin on niitä lähtenyt, mullaki lähti viime talvena, ei tosin särkenyt mitään mutta pusla oli jousen ympärillä palasina.

    Edit: Jos ne on huollossa sen vaihtanu ja liimannu huonosti niin senkin takia se on voinu irrota
     
  9. pallooo

    pallooo Member

    Vs: Variaattorin laakeri - onko korjaamo vastuussa?

    Siis jos mä ymmärsin oikein, niin kyseessä on tää akselissa oleva liukulaakeri, eikä suinkaan mikään pusla. Jotian metallisohjosta se puhu mitä sinne oli siit tullu.
     
  10. snowpro

    snowpro polaris IQ600rr-09 144" mod

    Vs: Variaattorin laakeri - onko korjaamo vastuussa?

    Nää on taas näitä huolto virmoja jotka on olevinaan niin helvetin taitavia ja sit jättävät tarkistamatta jonkun nippelin...

    Vähän sama kun soitin eilen kuntaan että mistä vit...sta helsingistäkö te ootte noi raktorikuskit hommannu jotka teitä auraa....
    Aamulla pimpotteli kunnan mies ovikelloo ja sano että on lain vastasta kolata pihassa olevia lumia tielle ja jättää ne siihen ??? siis tä ::) ne on kuulema vaarallisia, oli kuulema joku kunnan tarkastaja meinannu törmätä aamulla, sanoin sille kunnan ukolle että tässä on kyllä 40km/h rajotus pitäs kyllä huomata. ja sit
    minä sanoin sille että luulin tekeväni palveluksen ettei raktorikuskin tartte nousta kopistaan lapioimaan niitä lumia tosta minun tien haarasta, ei ole kuulema raktori kuskin homma ???....loppujen lopuks yksi raktori kuski kävi kuitenkin siirtämässä ne kasat pois siitä tieltä minun osoittamaan paikkaan......

    Että näin ;)
     
  11. Eemeli

    Eemeli AC M9ss 162", SnoPro1T, F5/8mod WC, Sabercat

    Vs: Variaattorin laakeri - onko korjaamo vastuussa?

    OT: Eihän se olekkaa sen rattori kuskin homma jos se ei erikseen sille kuulu. Ja siihen kolattuun lumipenkkaan tiellä kun joku ajaa ja 700e puskuri lentää päreinä penkalle niin kyllä se lasku siittä ihan sulle tulee. ;)
     
  12. snowpro

    snowpro polaris IQ600rr-09 144" mod

    Vs: Variaattorin laakeri - onko korjaamo vastuussa?

    Ei ookkaan kyllä mä sen tiedän ja kunnan mies selventi että lasku tulee mulle jos siihen joku törmää ja soin jos auraaja joutuu siirtämään, mutta ei tulekkaan kun aikansa puhuu ;D mutta tämä oli esimerkki tälle kytkin miehelle että sinne vaan takuuseen jos minä saan tommosen homman hoidettua niin sinä saat kytkimen tsemppiä :D
     
  13. raju

    raju Vanha mutta toimii :)

    Vs: Variaattorin laakeri - onko korjaamo vastuussa?

    Jos sinne ykköseen on laitettu tuo korjaus sarja (kuvan osakokonaisuus 35), niin silloin olis nuot puslat (osanumero 4 ja 16) tulleet uudet ja siten vaihdetuksi. Ne pitää sitten lukita: Loctite 609, 10 c.c

    Siten kun en tiedä onko juuri noista pulsilta puhe, vai mistä ja mitä oletta korjaamon kanssa sopineet... niin itse vastuusta en osaa sanoa mitään.

    Mutta tuossa varaosakuva 2002 MXZ 800 ykkösvarista:

    [​IMG]
     
  14. mikkopo

    mikkopo Well-Known Member

    Vs: Variaattorin laakeri - onko korjaamo vastuussa?

    kuvasta en löydä kakkosta,ykkösestä on kyllä hyvä kuva.
     
  15. raju

    raju Vanha mutta toimii :)

    Vs: Variaattorin laakeri - onko korjaamo vastuussa?

    Joo, ykkösestä hyvä kuva ja siitä kait piti myös olla puhe. Nyt editoin tekstin vastaamaan kuvaa ;D
     
  16. Amir

    Amir Lynx RE 850 -20

    Vs: Variaattorin laakeri - onko korjaamo vastuussa?

    Kyllähän tänäpäivänä pitäisi saada korjaamosta eritelty lasku. Ei pelkästään eritttely työt ja varaosat, vaan erittely mitä varaosia ja mielellään varaosanumeroin. Tämä on tietysti ongelma "pikkupajoissa" joissa ei käytetä atk:ta, mutta voihan sen pyytää jo etukäteen. Jos laskussa ei ole työerittelyä, voi maksaessaan kysyä mitä töitä on tehty. Ja kirjata vaikka itsellen ylös, ni on sitten jotakin johon nojata.
    Pitää muistaa että korjaamot on kuin ravintolat, se joka tilaa myös maksaa! Itse ko.tapaukseen puuttumatta ehdottaisin turvallista käytäntöä:
    Kun korjaamollakaan ei ole kykyä nähdä näkymätöntä, sovi korjaamon kanssa että vika tutkitaan/puretaan(esim.max 1 tunti), jolloin saadaan selvyys vian kustannuksista. Tälläinen kustannusarvio osien hintojen selvittelyineen on yleensä maksuton, pois lukien mahd.purkutyöt tai jos tarvitaan nostureita,erikoistyökaluja ym.ym. Ja tärkeää selvittää onko osia saatavissa ja millä ajalla. Tämän jälkeen on tiedossa molemmilla, mitä tehdään ja mitä maksaa ja millä ajalla!! Ja jos kustannukset tuntuvat kovilta, maksat sovitun purkutyöt tms. ja viet vehkeesi pois. Jos tämä toiminta esim jo hieman iäkkään =02 kelkan kanssa korjaamolle sovi, on syytä etsiä toinen korjaamo.
    Voit etsiä omaan tapaukseesi apua näistä yleisistä korjausehdoista: http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/yritykselle/sopimusehdot/vakiosopimusehdot/moottoriajoneuvojen-korjausehdot/
     
  17. turboapc

    turboapc Well-Known Member

    Vs: Variaattorin laakeri - onko korjaamo vastuussa?

    AMIR kerkesi ensin, mutta näinhän se menee.. voithan lukea nuo AUNE ehdot kunnolla läpi jos niistä jotain hyötyä on.. Näiden ehtojen mukaan korjaamojen tulisi toimia...
    ja tosiaankin ei heillä ole kristallipalloa millä nähdä tulevaisuuteen ja monesti kun yhden paikan uusit niin vierestä hajoaa toinen.. joko sen uusitun paikan seurauksena tai muuten vaan..valitettavasti..
     

Suosittele tätä sivua