ahkio

Keskustelun 'Varusteet' on aloittanut käyttäjä silakka10, 27/2/15.

  1. silakka10

    silakka10 joku vois tulla siivoamaan

    Moro,onkos porukka rakennellut ahkioita,kelkan perään??pitäis tehdä lasikuitu/vaneri??
     
  2. lamar

    lamar Well-Known Member

    Vs: ahkio

    Itse aion ainakin tehdä seuraavan ahkion muovilevystä. Lukaiseppas tämä läpi.
    http://www.dootalk.com/forums/topic/946537-cargo-sled/
     
  3. Jii.Pee

    Jii.Pee Kelkaton.

    Vs: ahkio

    Kannattaako itse alkaa edes tekemään? Taitaa pelkästään muovilevyyn mennä yhtä paljon rahaa kuin valmiiseen ahkioon.
     
  4. Jack796

    Jack796 Kelkaton

  5. Pertuzi

    Pertuzi Well-Known Member

    Mitenkäs porukka on tyytyväisiä tämänpäivä ahkiomuotoiluun? Kovasti ollu muoviahkio kattelussa vaan eipä oikein sopivaa ole markkinoilla. Kriteereinä muovi (keveyden vuoksi) 260-300cm pitkä, jotain max 70xm leveä ja kohtuu matalat laidat että jos ei mahdu kelkan viereen kärryssä oikeinpäin niin mahtuisi ainakin kyljellään. Joku ykimuovin kaltainen ahkio olisi aika lähellä sitä mitä haen mutta saisi olla muovinen. Mutta kovin tuntuu olevan nykypulkat leveitä ja keulan muotoilukin kummastuttaa, kun ahkiot on melkein saman näkösiä keulasta ja perästä. Ostaako väki tyytyväisenä nuita makplastin möhkäleitä niin ettei valmistajille ole tarvetta tehdä solakampia malleja. Ja miksihän nuissa (esim. makplast, pelican) muovipulkissa on tuo keulan nousu tehty nuin jyrkäksi tuntuisi että loivempi nousisi helpommin pintaan ja tulisi paremmin esteiden yli.
     
  6. Joske

    Joske Well-Known Member

    Mulla on nyt muutaman vuojen ollu tuo Makplastin tekele ja ohan se kyytiä saanu tuulenkaatojen ajelussa. Aisan kiinnitys on meleko haitarista, nyt ko se on siinä etureunasa ni pohjan muovit on etuosastaan meleko äkkiä loppu niinko mulla on jo. Vetämisen kannalta parempi olis sivuilla (tuollattis : http://www.polartech.ca/images/toboggan-img/24-orange-fibreglass-toboggan.png ), mutta sittenpä se vie kärryssä tahi autossa palijo enämpi tillaa ko nyt. Kestävää tekoa tuo Makplastin ahkio on, ei ollu millään vaikka päältä parinkympin pakkasilla puotti olokapäältä parimetrisen tuoreen pöllin. Kuormattuna meleko kiikkerä ku on niin kapia, vai olikohan net mun kuormat vähä reiluja...:p

    Tuosta etureunan muodosta, itte en ainakaan kaipaa yhtään loivempaa reunaa ko nytki tahtoo romut valua pois kyyistä joka töppyrän jäläkeen.
     
  7. Pertuzi

    Pertuzi Well-Known Member

    Mikä malli niistä? Miten tuollainen tulee pehmyessä lumessa kapeatelaisen jäljessä, onko se kokoajan kyljellään vai kuinka?
     
  8. Jack796

    Jack796 Kelkaton

    Mulla on tuo dice 1450 joka on venäläistä tekoa, ja tänä talvena saanut "kyytiä" reitillä ja ulkopuolella. 74cm leveänä tulee mukisematta perässä kapeatelaisen perässä. Ainut miinus tuo rupeaa ilmaan nousemaan "kovemmissa" vauhdeissa :rolleyes:. Lisäsin peiton vielä, niin pysyy kamat lumesta puhtaana. Tuossa versiossa on ne lisäkulutusmuovit pohjassa, ei "souva" sivuttain... Miinusta on sen nytkyn toteutus : pitkä pultti ja vetopää vain kierteillä kiinni (korjaus läpisokka vetopään ja pultin liitokseen)
     
  9. Joske

    Joske Well-Known Member

    Joku pari metriä pitkä ja oliko 60-70cm leviä. En oo kapiatelasella vejelly ni en tiijä miten sen kanssa mutta 5900 GLX:n perrään aivan passeli.
     
  10. Tuplaäksä

    Tuplaäksä Well-Known Member

    Makplast 2050x500 ahkio kannella ja liukukiskoilla testikäytössä. Keponen vetää kelkalla, seuraa ku hai laivaa. Kansi kiinnitetään ahkioon kiristävillä kumiremmeillä.

    Kaksi kehityskohdetta tullut käytössä esille.

    1. Ahkio ei pysy pystyssä kevyellä kuormalla jos se pääsee hyppäämään vähäänkään. Kokeilen pohjalle lisäpainoksi 25 mm vaneri levyä, johon voi myös kiinnittää laatikot.
    2. Ahkio on täynnä lunta 30 km ajon jälkeen jäällä. Laitan tiivisteen kannen etureunaan
     

Suosittele tätä sivua