Apua kelkan valintaan

Keskustelun 'Yamaha' on aloittanut käyttäjä Auvinen, 3/2/19.

  1. Auvinen

    Auvinen Member

    Terve,
    eli ensimmäisenä kelkkana minulla on ollut Yamaha VK professional.
    Kelkka menee mahtavasti umpisella ja muutenkin on ollut hyvä pilkkihommissa.
    Nyt on tullut ajeltua enemmän reitillä. Siinä on tullut ongelmaksi kelkan järjetön paino
    ja leveä tela. Mikä 4T Yamaha 7ke hintaluokassa olisi hyvä valinta, kun ajoa tulee umpisella, jäällä
    ja myös reitilläkin? Itse olen tutkinut nelari kelkoista SR Vipereitä, Apexeja ja Nytroja.
    Ilmeisesti umpiselle olisi hyvä olla xtx tai mtx? Ja ettei menisi liian helpoksi niin välillä pitäisi kuskata kyytiläistäkin. Ilmeisesti löytyy lisäpenkkejä lähes kaikkiin kelkkoihin.
     
  2. Kamppi

    Kamppi Well-Known Member

    Noilla kertomillasi kriteereillä ja raja-arvoilla vaihtoehdot olisivat viperista mallit xtx 141" tai mtx 153". Lisävarusteena/-varusteeksi se lisäpenkki... Listoilla näkyi muutamia noita malleja olevan tarjolla. Ite kuskannu kyytiläistä ilman lisäpenkkiä ja onnistuu huvin. Riippuen henkilöiden koosta jotta kuin sopii. Toki jos hyvän nytron xtx löytyy niin vaihtoehto sekin. Ite en ole koskaan nytrolla ajanu niin en pysty sen tarkemmin sanoon. Viperi on helppo ajettava kuiten, jaksaa pitkää päivää kruisailla jne. Se, minkä verran umpisen ajoa sinulla tulisi on syytä pohtia. Mikäli sitä on kohtuullisen paljon, esim yli 30% ajosta niin mtx 153 ehkäpä parempi valinta. Jos xtx:ssä korkeempi lappu niin miten se kulkisisi umpisessa..syvemmällä ku 153":nen. Reitillä xtx:ä on sitten parempi mutta kuin paljon parempi 153":sta on hankala ilmaista.
    Mietteiden antaminen on aina hankalaa näihin valintoihin.... Ja vielä pakkaa enempi sekaisin niin ehdokkaaksi vielä rene 900ace tai 1200:nen. Mut jos merkki on selvä niin joko xtx tai mtx 153" viper.
     
  3. Vesukka

    Vesukka Rs Venture, Bd 3700 re

    Varmaan kans vaikuttaa et missä päin suomee ajelee umpisella? 60cm hangessa pärjää karkealla lyhyemmälläkin matolla, mut sit jos alkaa olla lähemmä metriä ja ylikin niin pitempi parempi.. Nyt käytössä 129" viper, mut seuraava todennäköisesti 141-146", vaikka tuleekin enimmät kilometrit reitillä ajettua..
     
  4. möykkä

    möykkä Well-Known Member

    Ja vielä sen verran voi pakkaa sekoittaa, että Catilta löytyy xf malli joka on yammun koneella ja muutenki lähes sama ku yammun xtx malli. Esim mulla on semmonen nettimotossa myynnissä. :D
     
  5. Kamppi

    Kamppi Well-Known Member

    Itse asiassa tuo kävi myös mielessä, vaan olin jo postannu kirjoitukseni.
     
  6. Auvinen

    Auvinen Member

    Tuommonen SR viper voisi olla kiinnostava vehje. Taitaisi joutua tyytymään xtx malliin, kun mtx ei näy olevan minun hintaluokkaan tarjolla.
     
  7. Kamppi

    Kamppi Well-Known Member

    Inarissa tarjolla jonka uskoisin lähtevän määrittelemääsi hintahajontaasi. Tosin ajomääräkin tieten jotain merkitsee. Jos oot pitkä, yli 180:tä niin tankoa vois hiukan nostaa joka helpottaa umpisessa ajoa. Ei kuiten liikaa jolloin reittiajo-ominaisuudet kärsii. Tarkoitan että kädet saattavat turhia väsyä. Bladet vaikka suksiksi niin kevytkin ohjailla. Itellä nyt bladen kanssa hyvää kokemusta ja en moiti. Tieten melko monet ei pidä bladen ominaisuuksista.
     
  8. x skodoo

    x skodoo yamaha winderi

    sidewinderi :) lumen syvyyksien mukaan malli
     
  9. petes88

    petes88 Well-Known Member

    Ei taija 7000e windereitä vielä saaha:rolleyes:
     
  10. x skodoo

    x skodoo yamaha winderi

    viikinki vaihossa niin kyllä 7000 aikas lähellä
     
  11. Auvinen

    Auvinen Member

    Tällähetkellä on parhaimmillaan 60-70cm lunta varkauden suunnalla.
     
  12. Auvinen

    Auvinen Member

    Joo sidewinderin hommaisin, mutta siihen ei rahat riitä :D
     
  13. Vesukka

    Vesukka Rs Venture, Bd 3700 re

    Varmaan 141-146" tms. jo pärjäilee ummenpuolella. Nelarissa tosin keula painavampi kuin 2t, mikä vaikuttaa umpisessa. Just eilen kävin metässä tuolla omalla pätkällä nii eteen päin just pääs, mut kääntäminen hankalaa, jos ei pääse lenkkiä kiertämään. Täällä lunta samaa luokkaa n. 70cm.
     
  14. Kamppi

    Kamppi Well-Known Member

    Ihan mielenkiinnosta tutkailin tarjontaa... eipä juuri viperia tuola suunnalla ollut tarjolla, mikäli Auvinen varkauden suunnalla vaikuttaa... Muutenkin näyttäisi katoavan listoilta hiljakseen. Pistänyt erityisesti merkille ettei ensimmäistä vuosikertaa, 2014, ole kovin paljoa tarjolla. Taisi nytkin olla vain 3kpl... Silloin tällöin näkynyt liikkeissä mutta ovat melko nopeesti kadonneet.
     
  15. Hemikoo

    Hemikoo Sidewinder xtx se 137", SXR 700

    Kajaanissa näyttäisi yksi xtx olevan 7000e mutta mikähän lie päivän kunto oikeasti.
    Mulla on tuollainen 141 mutta matalemmalla harjalla ollut ja 137" sidewinder joka tehojen puolesta meni paljon paremmin ummella. Kajaanissa ois lisäpenkkikin tuohon runkoon kun vain raskisi myydä pois :rolleyes:
     
  16. Auvinen

    Auvinen Member

    Pieksämäellä olisi yksi xtx, mutta karkaa hinta 9450e, eilen oli vielä Laukaaalla xtx 7600e, mutta se meni jo.
     
  17. Kamppi

    Kamppi Well-Known Member

    Kajaanin yksilö tosiaan lähin..ite tarkastaisin huolella. Turussa yksi mutta vaivaa nähtävä jotta lähtee hakeen, kuvan mukaan se ei ole 2014, sanoisin jotta 2015. Penkki ja panelien teippaus ym on erilaiset 2014:ssa. Elä anna etäisyyden älyttömästi merkitä, matkailu avartaa :D . Niin ja Ranuallakin yksi, sekä unohtamatta xf cattia . Niissä telatunnelit pääsääntöisesti puhdas alu, riippuen vuosimallista, kun vipereissa maalattu.
     
  18. Hemikoo

    Hemikoo Sidewinder xtx se 137", SXR 700

    Lunta etelässäkin ja se näkyy kelkkakaupassa...
     
  19. FFoxi

    FFoxi X-trim & 5900 LTS

    Mitäs 1100 m Catit? Tuohon hintaan saa valita ja olis 153". Screenshot_20190205-110556.png
     
  20. Mazaa

    Mazaa Lynx rave re 600,800

    Itekki on tullu tommosta kateltuu millanen on viedä reitillä?
     

Suosittele tätä sivua