BRP Pdrive & QRS - säädöt, säätäminen ja remmiongelmat 2017->

Keskustelun 'Ski-Doo' on aloittanut käyttäjä Driver, 3/2/18.

  1. Korbimotors

    Korbimotors -95 360S Lynx -90 5900 GLX,-17 SKS 800 axys 155"

    Ei ole vielä tullut niin tiukkaa paikkaa ettei olis vaihtanut pienempää ja kone olis puutunut huonon alasvaihdon takia. Ja kelaa myös rinteissä hyvät mattonopeudet. Harvemmin tulee asiasta etehen mennä tasamaille vaan keulittelemaan, joillakin se näyttää olevan ihan normi käytäntö että keulitellaan jängillä varttitunnin ajan ja sitten ihmetellään että miksi näissä paskoissa kestä remmit. Mitä noita videoita katsellut remmi rikoista niin 8 videota 10:stä remmit räjähtänyt keulittaessa ja yleensä siellä tasamailla:eek: miten mulla ei sit ole remmit räjähtänyt tai remmin selkä kuoriutunut?? Onko tuohon joku laittanut tehtaalla jo Diablon ja Daltonin molemmat kytkin kitit sisäkkäin ja pari puslaaki sorvanneet kakkoseen tehtaalla.
    Se on varmaan minun päässä se vika kerta luulen että tuo toimii vaikka se tosipuheessa syöki remmejä ku leipää ja kone puutuu eikä jaksa mennä rinteissä ku 6000rpm kiekoilla kaasupohjassa. :(
     
  2. Jukzz

    Jukzz XP


    :D:D:D
     
    pezq^ tykkää tästä.
  3. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    En ole väittänyt paskapuheeksi, totesin vain että itse olen ajanut toistaiseksi 135km/h ilman yrittämistä ja 131km/h holkilla ja diablon setillä. Sinä aloit sanomaan että kulkee +150km/h, mutta ei ainakaan mulla vakiona vaan tuo 135 lienee aikalailla maksimi todellisissa ajo-olosuhteissa. Mutta en nyt lähde huippuja edelleenkään ajamaan, koska se ei minua kiinnosta enkä niitä tarvitse kelkalle jossa 2,5" matto. Tärkeintä on kelkka toimii siellä minne se on tarkoitettu. Ja kuten alunperin kirjoitin, sanoin että voi olla että holkki leikkaa huippuja jonkin verran, ehkä 5-10km/h.

    Ja turha enää yrittää muuttaa puheita, sanoit aikaisemmin että kelkkasi kiertää 8400 kun vinguttaa. Ja ei kuulemma haittaa kun onhan siellä limitterit ottamassa vastaan. Nyt sitten väitätkin että kelkkasi kulkee tuon +150km/h kun se kiertää 7900-8000? Että mikä on totuus kun tuntuu muuttuvan tässä matkan aikana.

    Yhtä asiaa mitä et ole ottanut huomioon niin remmin luisto. Sitä tapahtuu aina, enemmän tai vähemmän. Vakiosäädöillä minun kelkassa, minun ajo-olouhteissa ja tyylillä luisto oli todella rajua, mutta pyrinkin ajamaan mahollisimman paljon umpisia sekä rinteitä ja välttää reittejä mahdollisimman paljon tähän aikaan vuodesta kun pehmyttä on. Itseasiassa sinullakin luistoa on sinullakin tapahtunut noiden kuviesi perusteella, näkee kuinka alumiini on vaihtanut väriä. Toki reittiajossa kuorma on paljon pienempi kuin umpisessa ja vastaavia ongelmia ei samassa mittakaavassa ole. Edelleenkin sinun ei kannata tehdä mitään mikäli sinulla remmit kestää vaan ajaa menemään. Jos se ei ole rikki älä korjaa sitä.

    En ole sanonut että tuo holkki on minun keksintöni, olen sanonut että tälläinen ollaan tehty ja testataan. Kannattaa lukea edes vähän tarkemmin ennenkuin tulet tänne vaahtoamaan. Ei näitä yksin kukaan keksi omasta päästään, vaan vaihtelevalla porukalla ollaan testattu ja kokeiltu sen mitä kukainenkin varsinaiselta päivätyöltään ehtii. Minä nyt vain satun olemaan ainoa joka jaksaa jakaa tietoa/kokemuksia tännekkin, enkä ihmettele yhtään.

    Edelleenkään sinun teoriasi ja oppisi eivät päde meidän tosielämän ajoissa ja testeissä. Yhtä hyödytöntä kuin kommentit että laittakaa kone kiinni ja voimansiirto kuntoon niin remmit alkaa kestämään. Varmaan sellaisia viisauksia kirjoittelemalla tulee todella fiksu olo itse kullekkin, kuitenkaan että on tarjota mitään konkreettista ja testattua ratkaisua.
     
    Viimeksi muokattu: 14/3/18
  4. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Niinkuin ollaan sinunkin kanssa puhuttu, ei kannata tehdä mitään jos kelkka toimii ja miellyttää kuskia. Ja itse olen tätä mieltä myös, ei kukaan ole validi sanomaan senkään takia että kaikki kelkat ensinnäkin on yksilöitä. Minä uskon täysin että sulla kampe pelaa sulle mieleisesti. Ajelinhan minäkin viime talvena 100% vakio HA-säätöisellä summitilla ilman remmimurheita varmaankin yhteensä 1500km täällä skandinaviassa ja viikon Brittiläisessä Kolumbiassa. Enkä nähnyt tarvetta muuttaa mitään koska kelkka toimi niissä ajoissa kuten piti, foorumilaisten huudoista huolimatta.
     
  5. Helge

    Helge Well-Known Member

    Mulla on kokolailla samat kamat kun korbimotorsilla, paitsi mulla 38mm pultti, kävin äsken tuossa pihalla ihmettelemässä, miltä tuolla oman kelkan muovien sisällä näyttää ja otin muutamat kuvat.. Pari päivää sitten lähti remmistä selkä, se kesti n. 900km ja oikeastaan pelkää umpisen ajoa, mäkiä, keulimisia yms..

    Linkki missä kuvat:

    http://s1281.photobucket.com/user/Heleke1/media/Mobile Uploads/IMG_6256_zpsin7djiif.jpg.html

    Luistoa kakkosella ainakin näkyvissä?? Onko toiminta ehdotuksia??
     
    Viimeksi muokattu: 8/3/18
  6. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Mikä todistus velvollisuus minulla on? Ei se nyt ole mikään pikkuhomma ensin lähteä rakentelemaan goprolle kiinnikkeitä että sen saa asemoitua niin että oikeasti näkyykin jotain. Lisäksi pitäisi purkaa tuo holkki pois ja laittaa vakiosäädöt takaisin paikalleen. Sitten rahdata kelkka jonnekkin useamman kymmenen kilometrin päähän että pääsee vähänkään oikeampiin maastoihin ajamaan. Sitten vielä repiä kuomu ja varisuoja pois että saa valoa tarpeeksi kuvatakkin jotain. Ja toivoa että ei käy näillä puutteellisilla ajotaidoilla vahinkoa itselle sen avoimena pyörivän kytkimen kanssa. Minun kaveri on tehnyt jo tämän kuvaustestinkin, ja ei minulla ole sen tyypin osalta syytä kyseenalaistaa yhtään mitään. Me olemme todenneet pukilla testatessa että näin käy kahdella eri kelkalla, lisäksi olen aikaisemmin laittanut jo kuvan millaista jälkeä kytkimelle jää kun ylivaihto tapahtuu niin että se särkee remmin lopullisesti.

    Yhtä hyvin sinä voisit tehdä minulle videon jossa näkyy 2-3 päivän ajot kokonaisuudessaan että voisin uskoa että sillä teamiläisellä remmit kestää? Ja viet sen kelkan oikeisiin ajomaastoihin syvään lumeen, Rovaniemen reitit ei kelpaa. Ja kaasuakin sille kamppeelle pitää antaa, pikku pumppailua ei hyväksytä vaan jatkuvaa vetoa useamman kymmenen kilsaa päivässä. Mutta älä huoli tämä oli pelkkää huumoria, uskon kyllä että sulla remmit kestää ilman ongelmia :);)
     
    Viimeksi muokattu: 8/3/18
  7. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    @Helge

    Tuolta lisätään kvuat postaukseen.

    kuvat2.JPG
     
    peruna. ja Hemikoo tykkäävät tästä.
  8. perttuni

    perttuni Lynx Xtrim 900 ACE

    Tässä keskustelussa on nyt minun mielestä liikaa lillukanvarsia eli vähän turhaa väittelyä äärivälityssuhteista ja huippunopeuksista.
    koontana näistä ongelmista.
    osalla kelkka toimii vakiona.
    osalla hieman modattuna.
    osalla paljon modattuna ja osalla ei sittenkään.
    Remmi pääsee jossain tilanteessa kytkimellä yli. Tämä johtuu todennäköisesti moottorin liikkumisesta ja hihnan uppoamisesta turhan syvälle kakkosvarilla. Hihnan uppoaminen liian syvälle taas johtuu hihnan kulumisesta, joustamisesta sivuttain, mahdollisesti helixin rullien vaurioitumisesta. Hihnan nouseminen ykkösvarin yli ei kuitenkaan mielestäni välttämättä tarkoita että sen tarvitsisi ihan pohjata kakkosvarilla riippuen esim. Moottorin tuennan jäykkyydestä.

    havaitut asiat tämän keskustelun perusteella.
    - moottori ei agressiivisessa ajossa pysy paikallaan
    - hihnan linjaus voi olla hieman väärä
    - Voimansiirron säätö ei tehtaalta ole kaikille sopiva
    - laitteet tuntuu olevan yksilöitä, mutta niin on kuskitkin eli todennäköisesti ajotapa ja se millaista ajoa ajetaan vaikuttaa tilanteeseen normaalia enemmän
     
    Fudge, Rautane, mikzar ja 2 muut tykkäävät tästä.
  9. MiKo84

    MiKo84 Well-Known Member

    Hohhoi...
    Monilla varmaanki kiinnostais nähä se valamis video? Jos kysyisit luvan laittaa jakoon niin kaikki pääsis helpommalla? ;)

    Ps. En ole rovaniemellä ajanu ainakaan viiteen vuoteen :oops:
     
  10. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Juurikin näitä epäolennaisuuksia viimeiset 3-4 sivua...

    Ja ei tarvitse uskoa, mutta vakiolinjaus on huono ajatellen sitä että umpisessa operoidaan suurimman osan aikaa siellä vaihdon yläpäässä, jolloin remmi ei kulje lähellekkään suoraan. Nyt minulla menee tuon pienen korjauksen jälkeen suoraan silloin kun pitää ja kun kuormaa on remmillä. Neljästä 850 olen itse mittonut tuota linjausta, sekä 17 että 18 malleista, ja se on kaikissa tismalleen sama. Kuitenkin pitää muistaa että kyseessä on millipeliä ja jonkun aikaa sitä sopivaa siirtoa pohdittiin ja mietittiin.

    Ja minulla remmi tulee kytkimeltä yli vakiosäädöillä vaikka kone on oikeasti kiinni. Toki ei sitä nyt hitsata voi kiinni, jotain joustoa pitää olla että ei ala muut paikat hajoamaan.

    Minä en ole missään vaiheessa sanonut että kaikkien muiden pitäisi tehdä niin tai näin. Mutta testata saa jos haluaa.
     
    Viimeksi muokattu: 12/11/18
    mikzar tykkää tästä.
  11. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Jos kaikki olisikin niin helppoa kuin täällä foorumilla :rolleyes:
     
  12. MiKo84

    MiKo84 Well-Known Member

    Niinhän se on, täällä voi selittää lähes mitä vaan, mutta kun pitäis olla jotaki kättä pitempää puheitten tueksi niin menee selittelyksi.
     
    Mihaline ja niso tykkäävät tästä.
  13. Mihaline

    Mihaline 2 X YAMAHA

    Ensimmäinen kohta; Sinä et sanonut paskapuheeksi vaan tämä toinen osallistuja (Mikzar).

    Toinen kohta: Kyllä, kerroin sinulle että ajan 19:49 välityksellä kovemmat huiput kun sinä tuon holkkisi kanssa, samassa yhteydessä kerroin myös että olen tutkinut aika paljon tuota missä kohtaa kytkimen/variaattorin vaihto loppuu ja kierrokset alkaa nousemaan. Se ei varmasti ole sinun huolenaiheesi millä kierroksilla minä olen kelkkaani ajanut?
    Kerroin myös myöhemmin sen että kelkkani moottori tikkaa 7900-8000 välille kunnes vaihtovarat loppuu voimansiirrosta ja käytetty välitys on ajettu tappiin. Tästä eteenpäin nopeuden rajoittaa enää kierroslukurajoitin.

    Olet kiertänyt tätä esittämääni kysymystä kuin Paavo Väyrynen, tässä on se muistin virkistämiseksi;
    Saat toki soittaa kavereillesi joilla on paljon tietotaitoa jos et itse osaa vastata.

    Laitan tähän nyt linkkinä yhden videon jonka kuvasin, otin siihen alkuun vielä nuo työkalutkin esille kun tässä jo kerittiin epäillä että en ole tutustunut tämän oman kelkkani sisälmyksiin hihnanvaihtoa enempää. Ne on aina vähän sellasia riskialttiita lausuntoja kun vastapuoli voi olla tutustunut asiaan enemmän kuin oletat.

    https://www.dropbox.com/s/u19yp4u9beorcbj/VID_20180308_123436.mp4?dl=0

    En nyt viitsinyt alkaa taljalla tuota kiskomaan että saadaan se koneen tekemä useiden satojen kilojen voima kun tuosta videosta aika hyvin käy selville ettei hihnaa saa pohjaan kuin särkemällä sen tai hakkaamalla variaattorin rullat topoliksi että saadaan helixin puolelta lisää tilaa tehtyä. Haluan myös tässä yhteydessä sanoa että voit kiinnittää erityistä huomiota tuohon karvaosaan joka on siinä liikkuvan lautasen vieressä, se on mielestäni aika lähellä ja variaattorin avautuessa yhtään enempää se siitä kyllä lähtee. En hölmöyksissäni muistanu tarkistaa että onko Helixin kiinnityspulttien ja variaattoritornin välillä vielä tilaa lisävaihtoon, voin tarkastaa sen illalla, mutta vanhoista kokemuksista veikkaan että ei ole.

    Vieläkö nämä vaihtaa yli umpisessa? Entäs nyt sitten tämä tilanne jossa minulla ei hajonnut hihna kun olen ajanut vaihdon tappiin (helixin pohjaan ja kytkimestä hävisi kaikki tussit), miten se on mahdollinen ilman tuota sinun ja ystäviesi keksimää holkkia?

    Se tumma alue siinä variaattorissa kertoo vain lähinnä sen millä alueella hihna huilaa normaalissa ajotilanteessa käyttämälläni välityksellä.
     
    MiKo84 tykkää tästä.
  14. Jii.Pee

    Jii.Pee Kelkaton.

    Mikä vikaa silmässä? o_O Eikös ne sakon tehtaalla oikoneet piiput silmämääräisesti ja suoria tuli? Vähän meni ohi aiheen..
     
  15. Jii.Pee

    Jii.Pee Kelkaton.

    Eihän remmi joudu edes lujille kun tasamaalla keulii. Sehän siinä onkin hankalaa kun yrittää tehdä tasamaalla voimalinjaa mikä toimii hyvin rinteissä. Tasaisella ei saa samanlaista vastusta remmille. Eikä näillä varmaan pysty keulimaan kaasupohjassa ilman että on koko ajan ympäri? Ei kait se niin herkkää saa olla että jos tela sattuu täys kaasulla pyörähtään vähän tyhjää niin heti on remmi palasina?
     
  16. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Vastauksena kysymykseesi: Jos kierrätät kelkkaasi 8500, niin minulla on huomattavasti enemmän voimaa siellä 7900 lukemassa :D 168hp vs 80hp ehkä.

    Tälläinen maallikkokin näkee että sinunkin kelkassasi remmi on luistanut, eikä brakeclenerilla putsaus poista sitä tosiasiaa. Minulla ja kaverien kelkoissa on vakiosäädöillä mustaa ihan kunnolla, kun remmi käytännössä sulaa lautasille.

    Mutta miksi sinulla kestää ilmeisesti remmit? En osaa sanoa, aiempien puheidesi perusteella luulen että sinulta puuttuu aika reippaasti punttia kytkimeltä.

    Mutta meidän kelkkojen osalta syy on selvä. Ehkäpä sinulla on niin hyvä remmi siellä paikallaan, se ei luista eikä veny, varmaan ensimmäinen laatuaan maailmassa. Varmaa on se että ilman kontaktia ei mustaa remmijälkeä jää kakkosen pohjalle ja pultteihin, oli sinun teoriasi kuinka hieno tahansa.
     
    Viimeksi muokattu: 14/3/18
    mikzar tykkää tästä.
  17. Mihaline

    Mihaline 2 X YAMAHA

    Niin miten se nyt meni?

    Miulla ei ole punttia kun kiertää vain 7900-8000 välille torvi auki kunnes vaihto saavuttaa maksimin kytkimessä ja variaattorissa? Ja sitten se kuitenkin kiertää 8500? Jospa se vetää ilman kautta se remmi?

    Kiitoksia erityismaininnasta työvälineiden osalta, olen pyrkinyt pitämään ne puhtaana ja myös kelkan olen pessyt ihan perusteellisesti. Miten oliko nuo molemmat työkalut tuttuja ja olitko yllättynyt kun näitä oli muillakin kun siun asiantuntijakavereilla?

    Mie olen lopettanut siun uskomisen ajat sitten, joten tunne on nyt varmasti molemminpuolinen.
     
  18. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Ollaan sitten edes jostain samaa mieltä :D
     
  19. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Minulla ei ole ressiä tämän homman kanssa enää, remmit kestää nyt ja saa keskittyä harrastamiseen tuolla vähäisellä vapaa-ajalla :)
     
    Viimeksi muokattu: 12/11/18
    Joutoukko tykkää tästä.
  20. Golfster

    Golfster BD3900ds 2019, Iron Doggi, FIII CK3

    Täällähän kuumuu muutkin kun remmit. :) Hienoa pohdintaa ja toivottavasti tuottaa jonkin valmiin setin tai ouvalluksen, minkä voipi käyttäjät tai vaikkapa tehdas hieraista ensin kaudella paikalleen. @Korbimotors kyllä niitä paukkuu seitentoistasistakin. En tiedä sitten et onko ajotyyleissä vai esim. osien alihankkijoissa eroja, mutta minä olen kyllä omani räjäytellyt myös lähes tasakaasulla siirtymällä. Ja on vastavaa sea-high-level sekoitusta ja kiekat on kurissa. Kelkka kyllä reppii niinku piru kerjäläistä, niin kuskia ku lompakkoakin valitettavasti. :( 4 remmiä on mennyt itellä 1300km ja voimalinja kuumuu aivan pirusti. Vaikka kohtuu reippaasti tulee toisinaan ajaettuakin, niin varmasti olen myös sääliä antanut voimalinjalle ja posket levällään joka tauolla. Ens viikolla menee paikalleen Rs-kumit ja prikat, niin saapa taas nähdä...
     
    Driver tykkää tästä.

Suosittele tätä sivua