Kyl täs nyt etsitään ratkaisuu ongelmaa, jota ei kyl ole olemassa Vuodesta 2020 ajanut kelkoil, jois on noi susket. Ihan tasan kertaakaan ei ole kyl käynyt pienes mielessäkään, että tämä olisi ongelma Vaan kaikkiha on tietennii mahdolista. Voihan tota tippuu meteoriittikin piähän kun ajaa kelkal metsässä. Joten kyl sitä varmaan kannattais pitää kahta kypärää päällekkäin
Tai sitte ette aja sielä metässä oikeasti, missä tuo ongelma esiintyy. Minäki ajanu kelkalla enemmän ja vähemmän työksi metässä loppuun 20v ja ds+eka suksi ikinä missä tuo vaiva on ehjälläki kumilla.
No en minä ainkaan ole noil omilla ajanut juuri muualla kuin metsässä Nyt pääajokkina on toi Brutal, mutta eipäs täs olla kovin pehmeisiin sillä viä päästy. Tossa on toi painava keula, mutta siitäkään huolimatta en kyl meinannu kelkkaa pilaa noil suksimuoveil.
Näitä tietyn henkilöiden keskusteluja kun lukee niin välillä ihan miettii että mitä vitsiä taas. Onko asialla A) "insinööri" B) "ambassador" C) "joku muu maksettu homma" kun niiden laitteissa ei ikinä ole mitään vikaa. Erikoista jos tähänkin on jotkut kehittänyt toisenlaiset suksenkumet jos vakiossa ei ole mitään vikaa jotka jotkut vaihtaa kerran talveen. DuraPro taitaa olla pollemiehille se lääke suksenkumeiksi ja taitaa sitä olla saatavilla myös burpinkin laitteisiin. Itse olen shimmannut muovilevyn avulla tiukemmaksi suksenkiinnitystä jos suksen nokka tipahtaa alaspäin suksen noustessa ilmaan. Että kyllä voidaan puhua ongelmasta myös parhaimman Burpin DS+ suksenkin kohdalla kun samaa ongelmaa on myös Ca-suksen kanssa jos sitä ei tiukkaa.
No minä en ole kyllä insinööriä tai ambassarööriä nähnykkään. Mutta en minä kyllä ihan oikeasti tossa näe ongelmaa. Toki jos ajaa siis pienitehoisella nelaril, jossa keula kyntää syvällä sammalia myöten, ja ajo tapahtuu yksin jossain viteliköis, niin eihä sellasis kyl ole muuta vaihtoehtoa kuin noi vuotsolaiset. Son tietysti aivan selvä homma. Mut meikäläiselle, joka jaa huppailua vaikka Ruosin kuusikois, ei näis kyllä ole ongelmaa. Iki kuuna päivänä ei ole tökännyt suksi. Polariksissa toi kumen vaihto on välttämättömyys. Jokaises Polariksessa mitä meidän porukas on ollu, on noi kumet vaihdeltu heti. Durapro ei muuten ole kovin hyvä sekään. Kestää pidempään, kuin yhden reissun, mutta täyttä kautta niilläkään ei pääse. Ja tosiaan ykkösmallin Bladeihin vaihtasin minäkin ne kumet heti. Siinä ne ei toimineet, kun suksi tökki pystyyn ajon aikana. Se oli kammottava ongelma se. Näis plussissa siitä ongelmasta päästiin erilleen, jo pelkästään sillä, että suksee on olkatapin takana hiukka enempi. Ja mun alkuperäinen pointti oli se, että jos tilaa tollai ykkösmallin Bladen kumit plussiin, niin ongelmia on sit eteen ja taaksepäin. Eli se ei varmasti ole ratkaisu mihinkään.
No joo, Ei tosiaan meilläkään kyllä ole tarvinnut kuin yksi kumi vaihtaa plussista, rikkoontumisen takia. Toki sillon vaihtu olkatappi ja tukivarsikin samalla Kuluvia osihan nää kumet on, niin huoltomielessä näitä kannattaa vaihtaa kerta vuoteen. Mutta näissä plussissa on ihan ajatusta, miksi se suksi elää ihan vähän alaspäin. Miettikääpä missä asennossa kelkka on sivurinteessä. Perä on yleensä vähän alarinteen suuntaan ja keula on ylöspäin. Näissä tilanteissa on eduksi, jos suksi kulkee rinteen suuntaisesti. Jos se ei pääase elämään hieman alaspäin, suksi alkaa osoittaa yläviistoon, ja siitä seuraauksena on perän putoilu alamäkeen. Polariksessa gripper tekee ihan samaa. Ja yks mikä näissä vaikuttaa, on olkatapin malli. Voi olla että nuissa reittimallin olkatapeissa, johin näitä ei ole alunperin suunniteltu, tuo suksi pääsee roikkumaan enemmän. Mutta nuissa DS tapeissa se ei ole niin iso ongelma. Eli on siinä ilmiö olemassa, mutta se onko se ongelma onki sitte eri asia. Ja riippuu käytöstä.
Noo, jatketaan ajelua suksen nokat alaspäin, ku oliki kuskissa vika. Vaan pakko vielä sanoa että jos tuo olis esim viltossa amerikan ominaisuus niin miksei cat ja polle ole lynxiltä sitä matkinut?
Kyllä Polariksessakin se suksi myötäilee maastoa. Polariksessa on vain aikalailla erilainen se koko keulan geometria jne. Lynxissä tuo kelkka vaatii sen, että suksi myötäilee maastoa. Kyllä tuo oli aikaanaan ihan kehitysaskel eteenpäin, kun tuli nää plussat ja uus keula. Ainakin vilttohommisa.
Kyllä on kuraa nuo vakio suksenkumet ainaki 2025 re shredderissä ds+ suksella. Reitillä ajaessaki lirpattaa, lärpättää ja lepattaa niinku lepakonsiivet. Se on oltava keula täysin pystyssä jos meinaa ojan yli hypähyttää. Ei ollu moista ongelmaa -22 ds dokkerissa.
En tiedä onko oikea topikki mut suksista ja kumeista puhe? Oma mielipide nuosta Blade DS+ -suksista on että ihan paskat kun pitäis sivurinnettä ajaa. Joutuu oikeesti tehä töitä, että saa rinteen puolen suksen uppoomaan lumeen. Kantaa niin pirusti. 850 Summitin -17/18 vakio Blade -sukset toimi paljon paremmin rinteessä ja myös mettässä kun piti nopiaa saada toinen suksi uppoomaan hankeen. Jenkki sivuilla ollu juttua että leikkaavat reunoista 1” pois. Kuvia en ole nähny leikatuista.
Onko joku löytänyt hyvää komboa kumin suhteen pollen axys olkatapille ja bladen sukselle. Bladen omat kumit meinaa pullahdella irti.
Mulla samat puukotetut catin kumet Bladeissa 20-25tkm ja hyvät ne on vieläkin, kehitys on mennyt taaksepäin jos tälläinen on huolto/vaihtokohde
Liimasin kumien pohjaan takapäähän noin 6mm paksua kumimattoa kaudenaloitus huolloksi ja on ollut hyvä modi. Ei lepata suksennokka enää alaspäin. Kumit oli vajaa 3000 ajettuna uudenveroisessa kunnossa. Suosittelen, ei oo kallis modi