Höpinää rungosta

Keskustelun 'Ski-Doo' on aloittanut käyttäjä Golfster, 3/3/19.

  1. Golfster

    Golfster BD3900ds 2019, Iron Doggi, FIII CK3

    Joo kestää kyllä ajaa tukivarret solmuun, jotka nekin melko jämerät. Tuossa korjasin myös yhden kelkan mikä vetästy suoraan eturunurkka edellä ison kiveen eli tukivarsien jälkeen kivi iskeytynyt suoraan eturunkoon ja luonnollisesti rikkonut sen ja keskirungon päreiksi. Tunnelin etuosa, jalkakotelot jne. silti viivasuoria. Näin ei suinkaan joka merkillä ole, vaan siellä on nilkan kohdalla samontein patit vaikka eturunkokin ois ehjä. Ammatin puolesta nähnyt satoja kolaroituja kelkkoja, niin jonkin verran on otantaa. ;) Minun mielestä GEN4-kopassa lujuus ja nimenomaan eri osien lujuuden suhde toisiinsa on erinomainen, jos pitää sitä mahdollista kolahdusta murehtia.

    Laitetaan ny vielä kuva kun täällä muuten kukaan kuitenkaan mitään usko ;)

    IMG_20181223_170657.jpg
     
    Viimeksi muokattu: 3/3/19
    F3, vetkulilm, Driver ja 2 muut tykkäävät tästä.
  2. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Ehkä niitä meni -17 vuotisista jonkun verran, olisko jossain erässä ollut valmistevika tmv., vaikea sanoa. Tosin itse en tiedä ketään joka olisi -17 malleista saanut eturunkoa rikki, ei ainakaan itsellä, kavereilla tai tutuilla ole kellään hajonnut. Ja jo -18 freeridessä ainakin materiaalivahvuus on jo isompi, lieneekö myös muissa malleissa mutta veikkaisin että kyllä. Tosissaan saa kyllä mällätä että tuon eturungon saa rikki, t. "puunhalaaja".
     
    Viimeksi muokattu: 3/3/19
  3. FFoxi

    FFoxi X-trim & 5900 LTS

    Kahden G4 Summitti kuskin kanssa olen jutellut, joilla meni molemmilla eturunko mutkalle tänä talvena. -19 ja -18 mallit. Paljoa ei kuulemma tarvinnut vääntyä, ettei tukivarret enää mene paikalleen.
     
  4. Deecee

    Deecee Well-Known Member

    Ai sekö voi vääntyy tää eturunko? Tää oli miulle uutinen. Oon omistanu 17 summitin jonka jälkee pari Boondockerii. Jos näis jotenki toi eturunko hajoo, niin se kyl murtuu mut vääntyyn sitä ei saa. Minä kyl tahtoisin nähdä kuvan tollasest vääntyneest rungosta!
    Varmanhan tällaisenki rikki saa. Mut uskomattoman hyvin nää mun kelkat on iskui kestäny. Silloin 2017 oli kaamee haloo näist eturungoista. Mutta eipä niit todellisuudessa tainnu mennä kuin siit esisarjasta, jotka tuotiin suomeen joulukuussa. Mun Summitti kyl kesti sellaisia iskui, että heikompaa hirvittäisi. Samoin on noi Dockerit kestäneet. Ainoa heikko paikka rungossa on noi vetarin patit, mut oon laittanu muoviset suojat ja seki ongelma poistui sillä. Joten sanoisinmpa tuota runkohommaa hevosmiesten puheeksi.

    Mut 2020 mallistoon takas. Kyl se niin taitaa olla, että tuollai Expert Summit menee tilaukseen, sen verta makoisan oloinen kelkka on kyseessä. Jospa sen saisi viel tollai musta-kultaisena suomeen.
     
    mikzar, vetkulilm, Driver ja 2 muut tykkäävät tästä.
  5. Golfster

    Golfster BD3900ds 2019, Iron Doggi, FIII CK3

    Jos mietit tarkemmin sitä eturungon rakennetta ja otat huomioon sen materiaalin ominaisuudet, niin vaikuttaa kyllä varsin omituiselta. Materiaali, joka ei hirveänä taipuile vaan ennemminkin murtuu ja käytännössä ko. materiaalin pitäisi mennä joko rypylle tai kasaan/venyä kahden korvakon väliseltä suoralta osuudelta, jotta noin voisi käydä. Vanhan peltisen sai kyllä noin käyttäytymään, kun huolella osui. Tukivarteen itseensähän saa kyllä jännityksen ja sitä kautta vääntymän aikaiseksi, mutta olettaisin että tässä väitteessä sihtailtiin uutta tukivartta runkoon.
     
    F3, mikzar ja Driver tykkäävät tästä.
  6. FFoxi

    FFoxi X-trim & 5900 LTS

    Onko tämä taas niitä "kuva tai ei uskota juttuja"? Taas trollia pukkaa Yamahakuskilta ja sitä rataa...vai mitä:D:p

    No saatan mie siitä toisesta vakuutukseen menneestä eturungosta kuvan teille laittaa, jos muistan ja jaksan. Se sattumoisin jäi kaverilla varaosiksi. Toista en pääse valitettavasti kuvaamaan.
     
    pezq^ tykkää tästä.
  7. FFoxi

    FFoxi X-trim & 5900 LTS

    Tuo kaverin eturunko meni 30 vauhdista. Enempää ei tarvinnut.
     
  8. Jii.Pee

    Jii.Pee Kelkaton.

    Tuohan ei kerro muuta kuin että alastulossa oli riittävästi pehmyttä lunta mikä vaimensi. Ollut vaan hyvä tuuri. Jos olis ollut jotain mikä ei vaimenna niin ois kelkka ollut kyllä melko solmussa.

    Sulla on monesti aivan päinvastaisia kokemuksia mitä muualta kuulee kun kyselee. Mullahan ei itsellä ole kokemusta mutta monesti kyselen niiltä joilla on että mitä ovat tykänneet. Täällä päin nuo jotku "poroharrasteliat" sanoo että näissä uusissa on niin heikko runko että lahoaa käsiin. Myös konevikoja ym sattunut täällä pienelle porukalle vaikka sinun mukaan mitään ongelmia ei ole. En tiiä kuka puhuu totta ja onko ajomaastot tai tavat niin erinlaisia että se selittäis erot. Nyt taas joku vetää herneet kun en itse omista brp:tä ja kirjoitan tänne.
     
    Viimeksi muokattu: 4/3/19
    Pertuzi, pezq^ ja FFoxi tykkäävät tästä.
  9. FFoxi

    FFoxi X-trim & 5900 LTS

    Kokeillaanko onko "Yammumiehen" trolli? Paljonko Chuck Norrisilta ja komppaajilta lähtee euroja peliin sitä vastaan, että postaan kuvan merkkihuollon vääntymisen takia vaihtamasta eturungosta?

    Sehän ei ole pojat mahdollista, vai onko sittenkin:D
     
    Viimeksi muokattu: 4/3/19
  10. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    on kyllä raakasti offtopikkia, mutta kyllä minäki haluan nähä sen vääntyneen rungon. Siis ihan oikeasta mielenkiinnosta. Kun ite olen ollu kans siinä käsityksessä, että valumetalli ei väänny vaan se murtuu jostain. Mutta kaikkiaha voi sattua ja siksi olisi ihan oikiasti mielenkiintosta nähä että miten se on vääntynyt. Ainaki sen on pitäny olla melko nappi osuma.

    Mutta jottei ihan olis offtopikkia. Meillä meni testeissä tuollanen nelari renegade syvään veto-kanavaan turvesuolla. Vauhtia oli ja kanava oli syvä ja jäinen. Nokka edellä vastapenkkaan. Tai kulma edellä. Ukko lensi meritoppilaan. Ei mennyt muuta kuin ylätukivarsi, mikä on jo suoranainen ihme. Ite olin varma, että siinä tuli lunarikelkka.
    Meidänki havainnot kyllä puoltaa sitä, että tämä runkoasia on kyllä kohillaan. Aika kovan hitin saa ajaa, että runko menee rikki. Jos vertaa esim aiempaan Ski-Doon runkoon, joka kyllä väänty melko pirun helposti. Mutta, kaiken saa rikki se on selvää. Ja niillä joilla on menny rikki, niin ainaha se selitys kuuluu olevan " 40 km/h reitillä siirtymällä kantoon"...
     
    Golfster ja juketsu tykkäävät tästä.
  11. Hemmo

    Hemmo Paluu Tulevaisuuteen -

    Tämä on ihan sama asia ku kaikissa muissakin vehkeissä tässä somemaailmassa. Joku jossaki särkeny jotaki ja kohta kaikki on täyttä paskaa ja kovaäänisimmät saa kuunteluoppilaat uskomaan.

    Jottei olisi ihan pelkkää internettilässytystä niin kuvat kehiin. Veikkaampa että on aika monta joilla kiinnostaa nähdä vääntyny valurunko.

    Ja turha enää on vetää hernenokka kommenttia tai muuta nokkelaa vitsiä tähän vaan se kuva kiitos.

    Samallaihan ne revit ja kaikki oli kuulemma mutkalla ku yskäsi, siltikki niitä edelleen kulkee hyvinkin suoraan. Särkemällä saa kaikki särki se on selvä ja vahinkoja sattuu. Mutta että olisi jotenkin erityisen heikko runko G4 (tai vanhemmissakaan) on kyllä tätä nykyaikaa ja somelietsontaa.
     
    jagged, M.E.A, Golfster ja 1 muu henkilö tykkäävät tästä.
  12. FFoxi

    FFoxi X-trim & 5900 LTS

    Siinä on jo puolenkymmentä ihmettelemässä asiaa. Kaikilta 300€ tilille, kun julkaisen kuvan, kun noin tunnutte olevan uskossanne vahvoja? Miten tehdään?

    Muuten lässytykset pois.
     
    Pertuzi tykkää tästä.
  13. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Ei tässä ole uskosta tai vedonlyönnistä kyse. Meikällä ainaki kyse on silkasta mielenkinnosta! Olis vaan jännä nähä että mistä kohtaa nuo voi vääntyä, jos puhutaan pelkästä S-moduulista.
     
  14. vetkulilm

    vetkulilm -23 Freeride, -19 Iron dog 600R

    Eli kuvaa ei löytyny. Ei ollu yllätys
     
  15. niemikorpi

    niemikorpi Well-Known Member

    Lyö vetku vetoa jos epäilet!
     
  16. Make76

    Make76 Khaos 146, 5900, SnoScoot 200

    Tämä eturunkohan sai kovaa keskustelua aikaiseksi. Itse kysyin tai piemminkin totesin, että toivottavasti kestää eturunkokin, kun oli puhetta tukivarsien kestosta. Tämä tuli lähinnä siitä, kun revin tukivarret kesti mitä vain, mutta runko meni kyllä luvattoman pienestä osumasta mutkalle. Omalla revillä osuin 30-40 km/h vauhdista kiveen ja meni suksi, eturunko ja keskirunkokin taipui kytkimen takaa, mutta tukivarsiin ei naarmuakaan. En tiedä uusien summittien eturunkojen kestosta, eikä se kyllä hirveästi kiinnostakkaan. Kommentoin vain sitä, että mielummin tukivarret toimisivat sulakkeina kuin runko, mutta hyvä jos rungot näissä jo kestävät.
     
    Hemikoo tykkää tästä.
  17. nikke006

    nikke006 Well-Known Member

    Mistään en tiiä, enkä jaksanu selvittää, mutta onko näissä samanlainen s-moduuli mitä vuoden 2014 re lynxissä? Mulla nimittäin väänty sellainen ku osu kantoon ja meni alkutietojen ja havaintojen mukaan pelkkä alatukivarsi mutkille. Siinä kun oli pelkkä uusi varsi hommattu, niin eipä mennyt paikoilleen, koska kiinnityspisteet olivat liian kapeella. Murtumia ei näkyvissä. Kuvia ei oo, mutta totta joka sana
     
  18. Vilbur

    Vilbur Well-Known Member

    Ei
     
  19. vetkulilm

    vetkulilm -23 Freeride, -19 Iron dog 600R

    Ei uskalla!! Nykyään kaikenlaisia metalliseoksia mitä ei tiiä olemassakaan.. Semmonen kuvatus mulla mielessä ollu että ei nuo väänny vaan murtuu. Jos murtuu
     
  20. nikke006

    nikke006 Well-Known Member

    Siinä tapauksessa pahoittelut turhasta kommentista
     

Suosittele tätä sivua