Kelkalla ajo, tekniikalla vai teholla?

Keskustelun 'Jutustelua' on aloittanut käyttäjä Jarsse, 5/3/15.

  1. Jarsse

    Jarsse Well-Known Member

    Hakuakin käytin mutta en topiccia löytänyt... Tässä olen lajia pian ensimmäisen talven harrastellut ja reittejä hieman kuluttanut sekä myös koneremonttia tehnyt.

    Kertokaa nopeammat kuskit hieman periaatteita reittiajosta. Tai onko asiasta joitain teoksia tai youtube videoita.
    Esim. miten patikossa on mukavinta ja/tai nopeinta edetä?

    Lähinnä tämmöinen aihe mieleen tuli kun mielellään opettelisi teknisesti hyvin ja oikein ajamaan, kuin että hankkisi kaamean tehopannun lunta pöllyttämään.
    Reitiltähän se vauhti lopulta löytyy, mutta ei itsellä oikein ole tutuissa tovereita jotka ajon perusteisiin opastaisi...
     
  2. Catiska

    Catiska Well-Known Member

    Vs: Kelkalla ajo, tekniikalla vai teholla?

    Yksi hyvä vinkki. Katso riittävän kauas. Kait voisi nyrkkisääntönä sanoa että noin 3 - 4 sek päähän vähintään. Helposti tulee katsottua liian lähelle, tulee veto-ojat yms silmille ja patitkin näyttää suuremmilta kuin ne oikeasti on. Ajokaverin olisi hyvä olla nopeampi kuin itse, siitä oppii että patti tasoittuu vauhdin nostolla, hieman kärjistäen.

    Minkälaisella kelkalla ajat, jos avatar-kuvan tyylinen niin silloin en osaa (muista enää) enempää neuvoa, mutta apuja varmaan saat näihin jalat edellä ajettaviinkin.
     
  3. Jarsse

    Jarsse Well-Known Member

    Vs: Kelkalla ajo, tekniikalla vai teholla?

    Juu ehta jalat-eellä-tourinki on tällä hetkellä joten ihan huippukyydit on tulevaisuudessa. Tod näk kyllä tuleva sporttikin on aikaisempaa saapumiserää, mutta luulisin että olisi muillekin riemua tästä topicista joten myös nykyaikaisen kelkan ajotyyli kiinnostaa.
     
  4. Poikanen

    Poikanen BoonDocker DS4100 850 E-TEC -18

    Vs: Kelkalla ajo, tekniikalla vai teholla?

    Kuntoahan siihen ainaki tarvii. Väsyneenä ei jaksa ja sitten tullee kaikkia hups-tilanteita.
     
  5. Lavikka

    Lavikka Well-Known Member

    Vs: Kelkalla ajo, tekniikalla vai teholla?

    Ite oon vaa wannabe-vauhtimauri elikkä minu näkemykset ei välttämättä oo täysin oikeita mut koitetaas silti: ajo-asentoha nykylaitteissa on yleensä aika hyvä mut noissa vanhanliiton laitteissa kannattaa sarvia nostaa että on helpompi ajaa seisaaltaa patikkoon, patitha otetaa jaloilla vastaa ja kaasulla ja painoa siirtelemällä koittaa saaha kelkan pomppimaa ees jossai määri hallitusti.
    Käännöksethän on yleensä se hankalampi/tylsempi opettelun paikka. kaikkihan osaa ajaa suoran kovaa, jarruttaa hirmusesti, mutka hitaasti ja taas ruovitetaan täysiä. itsekkin tähän syyllistyn ::). Sukset ja raudat kun on kunnossa niin on helpompi opetella kun ei jännitä että kääntyykö. jouhevastiha mutkat pitäisi saaha menemään, paino sisäkurviin ja tasaisella kaasulla.

    Paljon vaan kaikenlaista ajoa niin siitä se lähtee. Jos on mahdollisuutta ajella jossain rossiradalla niin olisi hyvä. samaa rataa kun tahkoaa tuntitolkulla niin uskaltaa tuttuihin mutkiin ja hyppyihin kokeilla erilaisia juttuja ja etsiä rajojaan
     
  6. Jumitzu

    Jumitzu Well-Known Member

    Vs: Kelkalla ajo, tekniikalla vai teholla?

    Jossei kaasua käytetä mutkassa nii pöpelikköön menee.. Kaasua,kroppaa sisäkurviin ja awot johan kääntyy, itellä toiselle puolen roikkuminen ja kääntäminen on jostain syystä hankalempaa kuin toisellepuolen. Jos ryhmässä on nopeampia kuskeja nii ei kannata väkisten yrittää pysyä perässä.

    Teknarin jari-matti latvalan jutussa oli pikaset hyvät vinkit.
     
  7. Glx5900

    Glx5900 TNT 2008

    Vs: Kelkalla ajo, tekniikalla vai teholla?

    Tää on hyvä aihe, laittakaa vaan konkarit vinkkiä! Jospa joskus oppis ajamaankin 8)
     
  8. Lavikka

    Lavikka Well-Known Member

    Vs: Kelkalla ajo, tekniikalla vai teholla?

    Niin ja semmonen juttu että liian tehokas kelkka ei oo hyvä opetteluun koska silloin helposti menee selvät osuudet kovaa mutta mutkat ja muuten hankalat kohdat ajelee hissukseen. Enemmän kannattaa kalustossa panostaa ajettavuuteen eli iskarit ja muut asiat kuntoon.

    Ja juolahti just mielee että jos tosissaan alkaa treenata niin ehkä kannattaa vähän suojuksiakin hommata. Kaatoja ja tippumisia tulee kuitenkin niin ei sitten oo paikat kipeänä ja sitä kautta rupea arastelee jossain tilanteessa. vaikka biltemasta polvi-kyynärpää suojasetti ja joku perus harttari mukavoittaa radalle mätkähtelyä jo kummasti ;D
     
  9. Stig

    Stig Well-Known Member

    Vs: Kelkalla ajo, tekniikalla vai teholla?

    Tässä on tullut hyviä juttuja esille! Toki montaa yleismaailmallista nyrkkisääntöä ei mun mielestä voi tässäkään keskustelussa heittää. Erilaiset kelkat vaativat erilaista käsittelyä. Esimerkiksi mun kelkka puskee mutkissa sen verran että kaasun kanssa on hyvin nopsaan petäjässä. Tykkään että keula on kevyt käsitellä ja kevenee kaasulla. Myös telan pituudella on kääntymisen kanssa tekemistä, mitä pidempi matto, sen herkemmin vetoja antamalla kelkka pyrkii suoraan eikä sukset saa sitä kumottua.

    Jos palataan aiheeseen patikkoajo, niin omien kokemusten perusteella patikko on kaikkein raskainta ajaa puolikovaa vauhtia, jolloin kontakti otetaan jokaiseen pattiin. Vauhtia korottamalla päästään helposti hyppäämään yksittäisten pattien yli ja homma ei ole samanlaista paukuttamista. Toki tällöin vauhdit kasvaa ja homma vaatii ihan erilaista tarkkuutta. Ei voi suositella väsyneelle! Itse ajan yleensä päivänvalolla melko maltillista vauhtia. Pimeän tullen pystyy havainnoimaan paremmin muun kelkkaliikenteen ja pattien muodon, vauhtiakin voi kokeilla vähän nostaa.

    Jos haluaa ajaa patikossa vähän kevyemmin, niin voi kokeilla ajaa reitin sivussa siten että vain toinen suksi nuolee patin pohjat. Helpottaa kummasti. Isommassa patikossa voi kokeilla pujottelutaktiikkaa eli ajaa patin pohjat läpi viistottain ja ikään kuin kiertää patit vuorotellen eri puolilta.
     
  10. Akem

    Akem Arctic-cat M8000 LTD -16

    Vs: Kelkalla ajo, tekniikalla vai teholla?

    Hyviä neuvoja tullu enemmän tietäviltä mutta yrittäkäähän muistaa se että siellä reitillä voi tulla joku muukin vastaan, eritoten mutkissa! Turhan monesti tullu itellä vastaan kovaa ajavia patikonhakkaajia joille oon selvästi tullu yllätyksenä mutkassa, onneksi ei oo viellä kolahtanu!
     
  11. Jote

    Jote Well-Known Member

    Vs: Kelkalla ajo, tekniikalla vai teholla?

    Lyhyellä kelkkailu-urallani ainoat vaaralliset tilanteet ovat tulleet mutkissa kun vastaantulevalla ei ole aikomustakaan hallita kelkkaansa ja pitää sitä oikealla reunallansa. Pahimmillaan kymmenen metrin näkyvyys ei jätä tilaa korjailulle. Itse pidän kelkan väkisellä oikella reunalla tarvittaessa nopeutta reilusti vähentäen ja sitten jokupäivä kun joku mahdollisesti tulee päälle, niin voin pää kainalossa osoitella syyttävällä sormella toista raatoa.

    Pimeällä hieman eri meininki kun valot antavat varoituksen kauempaa.
     
  12. Mr. El Maco

    Mr. El Maco Yamaha SW440

    Vs: Kelkalla ajo, tekniikalla vai teholla?

    Minäpä en osaa kummemmin neuvoa, kun en mikään erityisen nopea ole itsekkään. Sen kuitenkin opin mutkein kautta, että nopeus patissa ja oikeastaan missä vaan hankalammassa paikassa tulee helpommin kun sen opettelee hieman rauhallisemmin liikkuvalla laitteella. Itselläni oli yhden talven nelariphazer alla ja patikkoajo kehittyi huomattavasti, mutkat ei ehkä kummoisesti, pasuuna ei ollut omiaan niissä, mutta niiden kanssa on päässyt sinuiksi nykyiselläkin kun vähän testailee ja malttaa kaasun kanssa siinä suoralla, keskittyen mutkan ajamiseen.

    Patikossa tehovehkeillä tulee liiaksi kevenneltyä kaasulla ja lopputulemana ei tule otettua patteja vastaan semmoisena kun ne ovat, myös kunnolla keulaa käyttäen. Phazerilla tai föönillä on pakko, kun kaasu pohjassa ei muuta vaihtoehtoa ole.

    Vaimennuksien ja jousien säädöt on oma lukunsa, pasuuna opetti myös siinä paljon.
     
  13. Glx5900

    Glx5900 TNT 2008

    Vs: Kelkalla ajo, tekniikalla vai teholla?

    Omia mietteitä vähäiseltä ajokokemukselta: Olen joskus yrittänyt ajaa patikkoa niin että menis vauhdilla, yleensä vähän matkaa menee hyvin mutta sitten kelkka läsähtää pattiin kuin märkä rätti, pomppaa holtittomasti ja aiheuttaa jonkinlaisen vaaratilanteen. Sit onkin pakko höllätä ja ajella hiljempaa :p Taitaa etupukki löydä pohjaan? Toinen keino on ollut kaasulla passailu, eli patin pohjalta kaasu pohjaan, kaasu pois, kaasu pohjaan, kaasu pois. Tää oli vissiin se Mr. El Macon tarkoittama väärä tyyli?? Ja sitten kun on leveää reittiä joka pahasti patilla niin tuo pujottelu on ihan hyvä tapa, se kyllä toimii.
     
  14. Mr. El Maco

    Mr. El Maco Yamaha SW440

    Vs: Kelkalla ajo, tekniikalla vai teholla?

    En sanois, että väärä, mutta ei aina nopein. Kun patti on tarpeeksi isoa ja harvaa, niin ei enää riitä koneessa voima hypätä harjalta toiselle. Tuo kuvailemasi vaiva voi johtua vaimennuksen puutteista tai toisaalta pitkään pattiin liian pienestä konetehosta. Mutta sen vuoksi ei kannata vielä tehokkaampaan vaihtaa. Veljenpojan fööniskiidolla joskus huvitti ajaa patikkoa, kun täydellä kaasulla ei jaksoi nippanappa kulkea sen 80km/h. Tuossa varmaan muutama hieman isompi paukama olis hyydyttäny menoa sen verta että olis tippunu päin pattia.
     
  15. Glx5900

    Glx5900 TNT 2008

    Vs: Kelkalla ajo, tekniikalla vai teholla?

    Vaikka mopo onkin niin onhan tuossa tentussa 105hv, et kai siinä pitäis voima riittää e-karjalan patikossa menoon. Mut jotenkin onnistun aina läsäyttämään "vastamäkeen" kun yritän leikkiä vetomiestä :D No, ehkä tässä joskus oppii.
     
  16. Mr. El Maco

    Mr. El Maco Yamaha SW440

    Vs: Kelkalla ajo, tekniikalla vai teholla?

    Ehkä vika on sama kuin mulla, en vaan osaa.. ja samoissa patikoissakin, niin ehkä vika on pateissa..

    Toisinaan tulee annettua vahingossa (tehokkaammalla) liikaa kaasua, otettua pomppu yhden patin yli ja taas on ohjelmaa tiedossa.
     
  17. jäsen z

    jäsen z Polaris Indy 600cc

    Vs: Kelkalla ajo, tekniikalla vai teholla?

    Mikään vetomies en todellakaan ole mutta pikkasen yritän kiristää vauhtia. Itse lähden siitä että alusta -siis sukset, iskarit ja matto olis oltava kunnossa. Mutkaan tultaessa luotto siihen että pelit kääntyy on oltava. Samoin jos kyytiä on sen verran että etupukki pohjaa niin iskarit olis vaihdettava. Noitten pollejen kanssa kun oon pelannut niin orkkissukset ja iskarit on ihan ongelmajätettä. Suosittelen öhläriä mutta ei välttämättö suksiin. Kun alusta ei pohjaa niin pattien yli pystyy ajamaan oikeastaan aika kovaa. Tosin kun reitti mitä ei oo hoidettu ikinä tulee vastaan niin siinä ei taida auttaa maamelaulukaan..

    Aihe on hyvinkin tervetullut. Kertokaa vaan tekijämiehet vinkkejä!!

    Se on homman nimi semmonen että sitä on alettava vaan ajamaan :)
     
  18. skidoo500mxz

    skidoo500mxz "-10 Puhku Rave"

    Vs: Kelkalla ajo, tekniikalla vai teholla?

    Itellä ei oikeestaan muuta vinkkiä oo ku että simmittää alustan kohalleen..nii että se ei pohjaa liian herkästi ja ei nakkele perää yms. ja nämä alustan ominaisuudet selviää vain ajamalla kyseisellä kelkalla.Ite oon aina simmittäny niin monta kertaa että kelkkaan voi luottaa patissa ko patissa,tietty jos on clikkerit ni son asia erikseen.Sitte ku alusta on kohallaan ni on vain mahtava syöttää menemään omalla kaistalla pysyen.
     
  19. _5ampsa_

    _5ampsa_ Well-Known Member

    Vs: Kelkalla ajo, tekniikalla vai teholla?

    Ite oon huomannu että otan aina tiukat mutkat oikealle etusormella kelkasta riippumatta.
     
  20. tommi

    tommi Lynx x-trim re 800 -17

    Vs: Kelkalla ajo, tekniikalla vai teholla?

    Mun piti joskus väkisin opetella oikealle tuo etusormi kaasu ja täytyy sanoa, että kun sen oppi niin on huima etu niin radalla kuin reitillä niitä vastaan, jotka ei asiasta tiedä ;)
     

Suosittele tätä sivua