Kelkan hankinnan vaikeus

Keskustelun 'Aikojen takaa' on aloittanut käyttäjä Rizhto, 26/1/15.

  1. Rizhto

    Rizhto Well-Known Member

    Ei se olekkaan kelkan osto niin helppoa. aikojen saatossa on tullut vähän väliä vastaan kiinnostavia kelkkoja, mutta koskaan ei ole ollut rahhaa tai ei ole ollut lupaa ostoon tai ei vaan muuten ole päässyt kaupoille. Nyt olis budjetti varattuna ja puolisolta ostolupa, ja merkki/malli valikoimankin olen jättänyt päässäni hyvin laajaksi - niin ei sitten satu tähdet kohilleen. Mielenkiintoisia kelkkoja kyllä tupsahtelee, mutta jos on lähellä, niin hintava, ja jos sattuu hinta kohilleen, niin toisella puolella Suomea (tai Ruotsia). Ruotsin Blocketissa olis paljon kaikkea jännää, mutta ei vaan satu tuohon "rajan pintaan" Meinaa tuskastuttaa tämä pitkittyvä "kuume"

    Ehkä se jo huomenna sitten...
     
  2. rimini

    rimini Retro

    Vs: Kelkan hankinnan vaikeus

    No kerro nyt mikä ois hakusessa??
     
  3. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: Kelkan hankinnan vaikeus

    Jostain aiemmasta Rizhton jutusta kopioituna

    Itsekin olen aavistuksen noista Scandiceista kiinnostunut, ja Moto-Ski -vastineista, mutta en ole innokas maksamaan yli 500e niistä. Jostain syystä ne ei ole Elanin veroisia pääsemään. Useinhan nuo vaihtaa kyllä omistajaa halvemmalla, mitä pyynti. Nettimotossa ja torissa ja ihan jokapaikassa käsittämättömiä pyyntejä ajokunnottomille romuille. Tällä hetkellä minun kelkoista vain Elan ja 3900 on ajokelpoisia, muut jää välittömästi kiinni metriseen puuteriin. Jokin tehokkaampi tai vähintään 3900:n tehoinen pitkätelainen klassikko voisi kiinnostaa. Mennyt noihin kapeatelaisiin Winhoihin jo hermot kun eivät pääse minnekään. Panteraakin sai jo hinata 2km 3900:n perässä, kun ei liikkunut edes sen jälkeä omin avuin.
     
  4. Rizhto

    Rizhto Well-Known Member

    Vs: Kelkan hankinnan vaikeus

    Morjenttes. Tämä ei tosiaan ollut millään muotoa ostoilmoitus, ja siksi en alkanut sen kummemmin listaamaan mitä on hakusessa. Tämä nyt oli vain tämmöistä ajatusten purkamista ja keskustelunavausta ilman sen kummempaa päämäärää, kun ei tälläkään palstalla nyt aivan riesaksi asti ole keskustelua. Kaikki on varmaan kelkkoineen ajelemassa. ;D

    Ei mulla tosiaan ole edes kovin tarkkaa kuvaa mitä olen hakemassa. 5900 on vetohommiin ja Olympique projektiosastolla. Jotain pienempää vanhaa kelkkaa olen haarukoinut. Semmosta jolla myös lapset vois harjoitella.
     
  5. Rizhto

    Rizhto Well-Known Member

    Vs: Kelkan hankinnan vaikeus

    80-luvun Scandikeista ja Citationeista tosiaan pyydetään lähes tonnia. Jos mulla olis tonnin kelkka hakusessa, niin se olis varmaan 90-luvun alun Scandik II 377R, mutta kun ei ole sen hintaluokan peli hakusessa.
     
  6. mc kohmelo

    mc kohmelo Winha 35,Raijd 5000,aktiv alaska,

    Vs: Kelkan hankinnan vaikeus

    Missä sinä ajelet jos et winhalla pääse?Täällä savossa me tykitetään winhoilla (30,35)umpisessa kuin viitapirut ;D
     
  7. paavojaelvis

    paavojaelvis Well-Known Member

    Vs: Kelkan hankinnan vaikeus

    Sievissä 1977 T'NT, hintaakin on mutta kunto vaikuttaa lupaavalta. http://www.tori.fi/pohjois-pohjanmaa/Ski_doo_tnt_440_16917329.htm?ca=10&w=3
     
  8. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: Kelkan hankinnan vaikeus

    Iisalmessa ei yleensä semmoista lumimäärää ole, mitä Suomussalmen pohjoisosissa. Siihen teiltä ostettuun pätkämalliin on tarttunut jotain teidän kelkkojen asennetta, kun pääsee käytännössä paremmin mitä nuo pidemmät. Tai ainakin se on niin kevyt että saa vaikka kantamalla kuljetettua kotiin. No totta puhuen 3900 ja Elanikaan ei päässyt yhtään mihinkään ilman vuotsolaisia, sukset tökkää heti. Tulisi vaan pirun kalliiksi ostaa vuotsolaiset vielä viiteen muuhun kelkkaan. Edit: Eikun kuuteen, piti tarkistaa oman profiilin tiedoista että montako kelkkaa niitä on.
     
  9. Rizhto

    Rizhto Well-Known Member

    Vs: Kelkan hankinnan vaikeus

    On huomattu ja jopa harkittu. Budjetti vain ei ole noin korkealla.
     
  10. mjk_

    mjk_ Active Member

    Vs: Kelkan hankinnan vaikeus

    toivotonta tuntuu olevan myös elanin löytäminen, ainakin vähemmän raadon..
     
  11. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: Kelkan hankinnan vaikeus

    Pitkiä Elaneita on maakuntien autiotalojen ladot pullollaan. Useimmat papparaiset ja perikunnat eivät vaan niitä edes muista tai muuten välitä myydä, saati sitten lue netin ostoilmoituksia. Omanikin sain naurettavaan hintaan, kun satuin auttamaan yhtä tuollaista perikunnan jäsentä, oli jäänyt uudella kelkallaan jumiin ojaan. Hän mainitsi jostain uskomattoman hitaasta ja turhasta romukelkasta, joka oli seisonut kymmeniä vuosia ladossa. Sen saisi ilmaiseksi viedä kun eihän sellaisilla voi oikeasti ajaa. Kelkkahan oli (minun silmään) uuden näköinen -80 Elan. Tarjosin 200e, Elaneiden todellisen arvon tietäen en viitsinyt ihan ilmaiseksi ottaa.

    [​IMG]

    Toinen tarina on tuo minun 3900. Aikanaan silloiselle pomolle tein jotain halkohommia firaabelitöinä, metsäpalstan reunassa kökötti kaatuneen puun alla hylätty Winha 3900, jonka sai viedä ilmaiseksi. En olisi ehkä siltikään vienyt, jollei olisi käynnistynyt parilla nykäisyllä vuosia vanhoilla bensoilla, mittarissa 3000km jne. Löytöjäkin on, varmasti pomppaavat viimeistään silloin esiin, kun on ehtinyt ostaa romumman kelkan kalliimmalla.

    [​IMG]
     
  12. mc kohmelo

    mc kohmelo Winha 35,Raijd 5000,aktiv alaska,

    Vs: Kelkan hankinnan vaikeus

    Katsoppas miten winha 35 riehakkaasti laukkaa juuassa ja lunta reilusti muniin(projektit sivu 18)vai olisko kohmelo kerhon asenne niin kepeä et kantaa jopa vetten päällä ;D
     
  13. mc kohmelo

    mc kohmelo Winha 35,Raijd 5000,aktiv alaska,

    Vs: Kelkan hankinnan vaikeus

    Itse löysin winha finlandian 5900 glx ,täysin toimiva ja uudella matolla,hintaan 150e
     
  14. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: Kelkan hankinnan vaikeus

    No joo, ihmeen pinnassa se näyttää kulkevan.. Kaipa asenteen lisäksi suksimuovitkin vähän avittaa kulkua pelkkiin rautasuksiin verrattuna.

    Kelkan löytämisen vaikeuteen.. Kaveri löysi jätteenkeräyspaikalta Polariksen 500-kuutioisen pitkätelaisen viime keväänä. Täysin timmissä kunnossa oleva ehjätelainen, siisti kelkka. Tosin hänellä oli vihiä sen tulosta, oli kuullut aiemmin, kun joku pappa kyseli romunkeräyksen järjestäjältä, että saako sinne tuoda kelkan - ei kuulemma jaksanut enää vetää sitä käyntiin ja oli siksi turha. Oli vähän yllätys sitten (keräyspaikan luona koko ajan päivystäneelle) kaverille kun näki, miten siisti kelkka sinne tuotiin. Kaikki ei jaksa kauppaa käydä vaan mieluummin viskaavat "romun" menemään. Pitää joskus kysellä vaihtaisiko johonkin Winhaan sen suoraan..
     
  15. Rizhto

    Rizhto Well-Known Member

    Vs: Kelkan hankinnan vaikeus

    Elekää nyt alakako kääntelee veistä haavassa... :'(
     
  16. Rizhto

    Rizhto Well-Known Member

Suosittele tätä sivua