Kelkkareitit.fi - Kelkkakartat netissä

Keskustelun 'Baana' on aloittanut käyttäjä maroach, 5/2/11.

  1. Timo Ikola

    Timo Ikola Member

    Olen jo aika aktiivinen datan ylläpitäjä. Järjestelmän ylläpitoon ei osaaminen (ja halu) riitä. Siinä pitää olla kiinnostunut palvelinten konffaamisesta ja virittelystä. Ne on eri tyypit ne - minä olen vain paikkatietoaineistomies.

    Minulla näkyy ja oma kokemus on, että ikinä koskaan kun olen kelkkareitit.fi palvelua katsellut se ei ole ollut pois päältä. Aina se on minulla toiminut, mutta en olekkaan ehkä aktiivikäyttäjä vaan minulla on välillä viikkojenkin/kuukausien taukoja, etten palvelua katsele.
     
  2. Rauta

    Rauta Well-Known Member

    Ko. ajankohtana oli pari päivää viirut hukassa tai ei näkynyt kun koko suomen kokoisella skaalalla eli kun kartan avautuessa yritti yhtään zoomata niin ei tullut mitään näkyviin. Ja ylläpitäjällä tarkoitin sellaista toista hemmoa Maroachin lisäksk kenelle voisi porukka lähettää vaikka gpx. tiedostaja/viiruja saate/ sijainti viesti mukana siirrettäväksi kartalle. ( näin olen itse toiminut)
     
  3. Timo Ikola

    Timo Ikola Member

    No tuo nyt on aika helppo homma opetella tekemään itsekkin. Tässä pari linkkiä:

    https://community.openstreetmap.org/t/how-to-add-trails-by-using-gpx-files-in-the-id-editor/79642



    Tiivistäen homma menee niin. Selaimessa pyörivään Open Street Map ID editoriin avataan gpx tiedosto ja piirretään siihen oma viiva vaan sen tiedoston päälle. Idea on siis se, että gpx tiedostoa ei tuoda sellaisenaan, koska siinä on älyttömän monta (tarpeetonta) taitepistettä ja sitäkautta data turhaan monimutkaistuu. Suunnilleen saman viivan voi kuvata huomattavasti vähemmillä pisteillä.

    Tätä ihan sama keskustelua käydään maastopyöräpuolella ja minusta siihen GPS viivan kaikkivoipaisuuteen uskotaan vähän turhaan. Jotain välillä ajetaan kymmeniä kertoja ja sitäkautta keskiarvoistetaan sitä viivaa oikeaksi, kun käytännössä sama hoituu kyllä aika tarkasti käsin piirtämällä. GPX tiedosto on hyvä tausta, mutta paras viiva syntyy hyödyntämällä viivan lisäks ID editorin tarjoamia muita karttapohjia. Latukarttaa kun olen tehnyt, niin viivan alla oleva Maanmittauslaitoksen kartta on erittäin tärkeä apuväline reitin kohdilleen saamiseen. Kelkkareitin osalta sitten se millintarkkuus vaikkapa jäällä tai suolla ei ole niin nuukaa ja sitten esimerkiksi tiepohjilla sen saa kyllä sille tielle osumaan ihan varmasti.

    Mutta joo - jos jollakulla on joku ongelmapaikka ja osaamista ei ole, niin ei noiden lisääminen vaikkapa sähköpostin kautta kummoinen homma ole. Se tagitus on se ainoa asia, jota pitää vähän osata, eli esimerkiksi jäille tarvitaan se surface=ice tagi, koska on hullunkurista, että kartalla näkyisi polku kesät talvet veden päällä. Kesällä siellä ei ihan takuulla mitään uraa mene. Tärkeintähän olisi, että kelkkareiteissä ei roikkuisi turhaan sellaista mikä ei enää pidä paikkaansa vaan siellä olisi vain jokseenkin todellinen totuus. Eli uutta reittiä kriittisempää on saada suljettuja reittejä suht nopeasti pois kartalta ja se on kyllä todella helppo homma, jos vain perus tietotekniikka on hallussa.

    Koetan kaivaa jossain välissä vielä parempia ohjeita tuohon hommaan. Nuo yllämainitut olivat minuutin haulla löydettyjä.
     
    Viimeksi muokattu: 22/4/23
  4. Rauta

    Rauta Well-Known Member

    Hyvät ohjeet ja totta on että omilla nurkilla moni osaa piirtää viirut oikeaan kohtaan. Pitää kokeillä...
     
  5. Timo Ikola

    Timo Ikola Member

    Olen etsinyt edustavaa kelkkareittitagitusta ja nyt sain osaajilta vinkin
    https://www.openstreetmap.org/way/152269389

    Tuo Jontteli näyttää tekevän aika kattavaa ja hyvää tagitusta. Eli tiivistäen kelkkareitille on

    eli minimitagitus on:
    highway=track
    snowmobile=yes/no/permissive


    Jos siellä on permissive, niin sitten pitäisi olla lisänä kuka sitä operoi, eli että reitistä tietää kenelle maksaa
    toll=snowmobile
    operator=Kuhmon kaupunki

    Ja sitten voi olla kaikenlaista muuta lisätietoa:
    name=Sotkamonreitti
    smoothness=very_horrible
    source=JyU Lipas-database
    surface=ground
    tracktype=grade5
    was:eek:perator=Metsähallitus


    Tuossa kyseisessä viivassa operoija on vaihtunut Metsähallituksesta Kuhmon kaupunkiin ja siksi tuo was:eek:perator on siellä. Ihan en ymmärrä miksi toll on myös merkattu was lisäosalla, eli antaako Kuhmon kaupunki kelkkailla ilmaiseksi, mutta vaatii kuitenkin luvan? Jokatapauksessa kaikenlaista voidaan noilla tiedoilla kuvata. Eli jos tuon avaisi suomeksi, niin tuo viiva kertoo:

    Metsähallituksen huonokuntoinen ura, joka näkyy myös kesällä on muuttunut Kuhmon kaupungin ylläpitämäksi. Uran käyttö on maksutonta, mutta vaatii Kuhmon kaupungin kelkkailuluvan. Tieto on peräisin alunperin Jyväskylän yliopiston Lipas tietokannasta.

    Eli noilla tageilla voi ilmaista hyvin monipuolisesti asioita, mutta oikeasti vähälläkin pääsee alkuun. Aloitteleville editoijille se tärkein ohje on, että älä hätäile. Tee joku muutos ja odota kunnes se näkyy kelkkareitit.fi palvelussa. Jos se ottaa viikon tai kuukauden niin sitten se ottaa. Eli ensimmäisillä editoinneilla odota ihan rauhassa, että näet teitkö sen oikein ennen kuin editoit samaa viivaa uusiksi. Se on pikkuisen kiusallista, jos into on kova, mutta se on se varmin tapa saada asiat menemään oikein.

    Tuohon edelliseen ainoa lisäys, jonka itse keksin on se, että Sotkamonreitti pitäisi olla useamman viivanpätkän muodostama relaatio. Nyt se on vain joukko viivoja, joilla on tuollainen nimi. Relaatio on siis asia, jossa useampi kohde kuuluu samaan porukkaan ja näinollen muodostaa jonkin yhtenäisen jutun. Esimerkiksi isommat järvet ovat kaikki relaatioita. Se miten kelkkareitit.fi hanskaa relaation on sitten toinen juttu, mutta OSM tekinisesti Relaatio olisi oikea tapa ilmaista useasta viivasta muodostuva kokonaisuus
     
    Viimeksi muokattu: 24/4/23
  6. Timo Ikola

    Timo Ikola Member

    Tämähän menee näin:

    upload_2023-4-24_8-39-43.png


    Eli tarvitaan joku paikkatieto-ohjelma, joka osaa lukea erilaisia rajapintoja (=QGIS on helppo ja ilmainen). Sinne syötetään kelkkareitit.fi palvelun tarjoama xyz,png rajapinta ja sitten haluttuja tausta aineistoja vaikkapa Maanmittauslaitoksen rajapinnoista. Eli tässä kuvassa on

    • Päällimmäisenä kelkkareitit.fi xyz.png rajapinta
    • Maanmittauslaitoksen kiinteistötunnukset wms palveluna
    • Maanmittauslaitoksen kiinteistöjaotus, myös wms palveluna
    • Ja alimpana Open Street Map taustakartta samanlaisena xyz.png rajapintana kuin kelkkareitit.fi

    Tämä näkymän voi omalle koneelleen asentaa hintaan nolla euroa. Kasasin sen tähän nyt minuutissa, koska QGIS on tuttu ympäristö itselle. Itse olen tehnyt tätä tiekunnan tieyksikkölaskennan tarpeisiin viimeaikoina, mutta ihan sama homma se on mihin tahansa tarpeeseen.

    Kiinteistöjen omistajia toki et saa selville kuin henkilökohtaisesti kysymällä maanmittauslaitokselta, mutta se onnistuu yksityishenkilöltä ilmaikseksi perusteltuun tarpeeseen muutaman kerran vuodessa. Eli he kirjaavat kuka pyysi ja miksi ja jos peruste kelpaa niin se ei maksa mitään. Jos alat toistaa samantyyppistä kyselyä viikoittain, niin sitten alkavat kysellä enemmän ja kieltäytyvät antamasta.
     
    Viimeksi muokattu: 24/4/23
  7. mcnobody

    mcnobody AC 4-Stroke Touring -02

    Timo Ikola tykkää tästä.
  8. tvirtala

    tvirtala MXZ X-RS 600R E-TEC Competition -24

    Mikseihän tuo kelkkareitit sivusto päivity? Tein varmaan kuukausi sitten muutoksia uriin ja vieläkin on vanhat reitit. Ennen kun muutti jotain niin pari tuntia ja se päivitty kelkkareitit.fi sivulle. Kiva kun on reitti ajokiellossa, mutta ei saa pois tuolta sivulta.
     
  9. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Ei päivity ei. Pitäisi saada yksi pätkä pois näkyvistä Kolilla, että pääsisi neuvottelemaan maanomistajan kanssa uudesta linjauksesta.
     
  10. Jekes

    Jekes Member

    Reitti.jpg
    Kiinnitin huomiota Oulussa Haukiputaalla lyhyt pätkä reittiä Kiiminkijoelta Haukiputaantien vieressä SEOn pihalle on merkitty maksulliseksi. Aiemmin tämä on ollut merkitty mustalla viivalla.
    Eli tietääkö esim. paikalliset onko tuo tosiaan maksullinen vai onko reittikartassa virhe?

    Lähinnä avointa ihmettelyä....
     
  11. Tampio89

    Tampio89 Ainakin 200 eri kelkkaa kärrylle ja alas :D

    Tässä nyt yritin vääntää, kääntää ja etsiä mutta kysynpä täältä että onko nyt niin että tracker ei enään näytä kelkkareittejä millään konstilla.
     
  12. kelekka1

    kelekka1 Member

    Moi.
    Löytyiskö täältä apua? Täällä on nyt häirikkö joka poistelee aiheettaa uria palvelusta. Nimimerkillä Röörikki touhuaa.
     
  13. jimbo

    jimbo Ski-doo MXZ ID

    Urat ovat kyllä OpenStreetMap:ssä, mutta tagi snowmobile = no. Siitä syystä eivät näy kelkkareitit.fi -kartalla
    Kaikissa uramuutoksissa näyttäisi selitteenä olevan "Ei voimassa olevaa maankäyttöoikeutta".
     
  14. Hentte

    Hentte Polaris 155" 9R

    Onko tietoa miksei Ruotsin reitit näy enään tuossa kelkkareitit.fi kartalla?
     
  15. Plampi

    Plampi Xterrain 850 RE 3700 + Adventure 600SDi + Lynx 650

    Tjaa, eipä jostain syystä näy mutta täältä näkee (vielä) https://skoterleder.org/
     
  16. Hentte

    Hentte Polaris 155" 9R

    Tuolta ei vaan taida onnistua tuo reitityksen teko, että sais ladattua valitun reitin gpx tiedoston? Vai onko joku löytänyt toisen keinon millä Ruotsin kelkkareitit saa Trackerissa näkyviin?
     
  17. kelekka1

    kelekka1 Member

    Joo tämän henkilön tarkoitus on vaan tehdä kerholle haittaa. Vanhoja sopimuksia joita maanomistajat ei ole irtisanonut. Urat on maastoon asiallisesti merkitty ja ne on ollut siellä kauan.
    Hän ei siis omista itse mitään näistä maista.
     
  18. Tuomas Myllykoski

    Tuomas Myllykoski SuSeMK Ry sihteeri

    Onko tullut vastaan, että laavu, tulentekopaikka tms. ei tule näkyviin kelkkareittien kartalle. Mielestäni tagit ovat oikein.

    amenity=shelter
    name=SuSeMK kammin laavu
    operator=SuSeMK ry
    shelter_type=lean_to
    snowmobile=yes
    tourism=picnic_site
    website=https://www.susemk.fi
     
  19. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Ei taida reitit päivittyä? Ei tule muutokset näkyviin.
     
  20. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Päivittyypäs kuitenkin.
     

Suosittele tätä sivua