Kestävä tasasuuntaaja/ jännitteensäädin Rotax 503:een, mistä ?

Keskustelun 'Aikojen takaa' on aloittanut käyttäjä iiroh, 15/2/15.

  1. iiroh

    iiroh Well-Known Member

    Täällä palstalla montakin topikkia jännitteensäätimiin liittyen, mutta en viisastunut niistä yhtään.
    Minulla Lynx 5900 vm 1984 ja siinä vakio Rotax 503.
    Ei akkua, ei starttia, enkä niitä myöskään halua. En tarvitse mitään extraa, vain normi valot toimimaan....

    Tässä laitteessa on 160 tai 170W valokäämi ja ulos tulee kevytlentokonemiesten mukaan tälläistä AC sähköä
    kuormittamattomana:
    The output of the eight coils is 170 watts AC (alternating current) at 6000 RPM, according to Rotax, which is about 12 to 12-1/2 amps of current at full output. Since it's output is AC like a car's alternator, a rectifier must be used to change the AC to DC (direct current) for battery charging, running radios, GPS's, strobe lights, etc. Typical unregulated AC voltage readings are: 16 volts (VAC) at 1300 RPM, 27 VAC at 2200 RPM, 50 VAC at 4000 RPM, and 77 VAC at 6400 RPM.

    Se mitä kaikki muutkin on täällä sanoneet, on tullut selväksi: useimmat kelkkakauppojen myymät kaksinapaiset tarvikesäätimet ei kestä. Vaikka itsekin niitä taisin jossain
    täällä mainostaa.... omani hajosi 10min ajon jälkeen vaikka valot koko ajan päällä.

    Eli, onko joku laittanut menestyksekkäästi jonkun yleismallisen tasasuuntaajan/ jännitteensäätimen joka kestänyt ?
    Info siitä mikä kauppa ja kapistuksen malli/ tyyppi olisi tervetullut

    Minulle kävisi perinteinen kaksinapainen, joka kaiketi vain puoliaaltotasasuuntaa ja leikkaa jännitteen , tai sitten oikea
    4-napainen kokoaaltotasasuuntaaja + jännitteensäädin. Kunhan vain loppuisi tämä pelleily surkeiden tarvikeosien kanssa.
     
  2. Jack796

    Jack796 Kelkaton

  3. iiroh

    iiroh Well-Known Member

    Vs: Kestävä tasasuuntaaja/ jännitteensäädin Rotax 503:een, mistä ?

    Nostetaas tätä aihetta. Laitoin tuossa yllläkuvatulla tavalla erillisen tasasuuntaimen ja sitten yksijohtoisen
    heavy duty 200W jännitteesäätimen. Kelkka 1984 vuoden Lynx 5900GLX. Tuossa on 160W valopuola.

    Jännitteensäädin hajosi heti. Tai oli rikki jo ostaessa.

    Onko kukaan hankkinut veteraaniin tälle kaudelle yksi tai kaksijohtoista jännitteensäädintä joka olisi kestänyt edes tämän
    alkukauden ? Siis vanhempaan kelkkaan jossa ei ole akkua eikä starttia eikä muita hienouksia.

    Alkaa pikkuhiljaa tympiä nämä p...kat kiinalaiset/ taiwanilaiset sähöosat. Tuo ostamani oli SPI-merkkinen
    ja mallia 01-154-15. Sellaista ei siis ainakaan kannata ostaa. Tämä taisi nyt olla kolmas jännitteensäädin joka hajosi vaikka
    kelkalla ajetti ehkä 100km parin ralven aikana....
     
  4. Lynx 530

    Lynx 530 '71 200, '80 530, '87 GLS3300, '92 Giant Special

    Vs: Kestävä tasasuuntaaja/ jännitteensäädin Rotax 503:een, mistä ?

    Mulla on ollut tuollasia Jack796:n linkkaamia säätimiä kelkoissa ja prätkissä eikä ole ollut ongelmaa. Viiskolmekymppiinkin vastaavanlainen laitettiin vissiin 6v. takaperin ja siellä se yhä porskuttaa.
     
  5. Jack796

    Jack796 Kelkaton

    Vs: Kestävä tasasuuntaaja/ jännitteensäädin Rotax 503:een, mistä ?

    Tällaisia lataussäätimiä tilasin kokeeksi:

    http://www.ebay.com/itm/Iron-Regulator-14V-1000W-Electronic-Automobile-Generator-Universal-Silver-/331530514243?hash=item4d30c22f43:g:pVQAAOSwT6pVzGmG&vxp=mtr

    14V 1000W lupailee..

    Noo kokeillaan eihän tuossa paljoa häviä 3,80 euroa kpl (tilasin 3 kpl)
     
  6. Reimond

    Reimond Cleated tracks

    Vs: Kestävä tasasuuntaaja/ jännitteensäädin Rotax 503:een, mistä ?

    Tinasin itse tasurin ja regulaattorin kun piti vanhukseen hipoleditakavalo asentaa. Tais olla n. 3€.
     
  7. iiroh

    iiroh Well-Known Member

    Vs: Kestävä tasasuuntaaja/ jännitteensäädin Rotax 503:een, mistä ?

    Joo, tasasuuntaajan ja regulaattorin laittaminen triviaalia jos ei hirveästi tarvita virtaa. Tasasuuntaaja ja regulaattori yksin kappalein varmaan
    just tuo 3eur yht. Mutta jos haluaa pitää alkuperäiset lamput, edessä H4, sitten takavalot ja jarruvalot niin tarvitaan yli 10A. 5A regulaattorit varmaan
    just euron kpl tai jotain. Katson tässä just miten ne saisi rinnakkain ja sillälailla koteloon että eivät pahasti hapetu. Jenkeistä saa lentokonemiehien
    varmaan hyvin toimivia kapistuksia, Rotaxin ja muidenkin mutta hinta tänne luokkaa 100eur, ei oikein innosta.

    Teen jonkun omatekoisen version niin katotaan miten toimii. Kokeilen ja hajotan vielä tommosen Sparewheel kaupan kapistuksen ensin niin saan
    lisää motivaatiota värkkäilyyn ? :)
     
  8. Shape

    Shape Nettikelkkailija

    Vs: Kestävä tasasuuntaaja/ jännitteensäädin Rotax 503:een, mistä ?

    Onko se tämmönen, minkä oot ostanut?

    https://sparewheel.fi/product_info.php/cPath/10_61_283/products_id/1253

    Mietin vain, kun puhut kaksijohtoisesta säätimestä? Onko siinä ollut semmoinen ennenkin ja pelannut?

    Lehtimäen Teon luettelo antaa 1984 vuosimallin 5900 GLX_n jännitteensäätimelle malliksi tämmöisen yksijohtoisen:

    https://sparewheel.fi/product_info.php/products_id/1254

    Ja minusta tuon ikäisessä akuttomassa mallissa pitäisi olla se yksijohtoinen.

    EDIT: Katsoin Lynxin omasta varaosamanuaalista ja antaa varaosanumeroksi alkuperäiselle säätimelle 5320914. Tämän mukaan se myös pitäisi olla yksijohtoinen.
     
  9. Rizhto

    Rizhto Well-Known Member

    Vs: Kestävä tasasuuntaaja/ jännitteensäädin Rotax 503:een, mistä ?

    Oisko sulla Iiroh (tai kellään muulla) kytkentäkaaviota tuosta sähköjärjestelmästä? Täällä Oulussa on kaveri, joka tietää sähkön magiasta vähän keskimääräistä enemmän, mutta tarttis kaavion, koska ei tunne tuota konetyyppiä.
     
  10. iiroh

    iiroh Well-Known Member

    Vs: Kestävä tasasuuntaaja/ jännitteensäädin Rotax 503:een, mistä ?

    Yksijohtoinen ja kaksijohtoinen on sama asia. Noissa joissa on vain yksi johto näkyvillä, se metalliripa
    on samalla jäähdytyslevy ja maanapa, eli ikäänkuin se toinen johto. Eli se on tarkoitus ruuvata kiinni
    kelkan peltirunkoon niin että tulee hyvä sähköinen ja terminen kontakti, eli virta kulkee ja lämpö johtuu.

    Niissä joissa näkyvillä 2 johtoa, metallirunko on vain lämmön johtamista varten, eli runko ei ole se toinen
    sähköinen napa.

    Tuossa 1984 Lynxissä on ollut alunperin suunnilleen tämännäköinen säädin alunperin.
    https://sparewheel.fi/product_info.php/products_id/1254
    Mutta alkuperäinen on ollut laadultaan ja teholtaan jotain muuta kuin nämä nykyiset tarvikeosat.

    Mistään Lynxin manuaalista ei löydy hyvää kytkentäkaaviota. Tästä linkistä löytyy 1984 skidoon hyvä
    manuaali. Sivulla 292 Blizzard 5500 kelkan sähköt. Tuossa kelkassa Rotax 503 eli samat kytkennät.
    Kuvassa samannäköinen 1/2 napainen säädin.
    http://www.vintagesnow.com/Ski-Doo_files/1984_SM.pdf

    Mä olen nyt hankkinut 3 erilaista säädintä, nuo molemmat Sparewheelin mallit ja sitten oli sellainen
    200W heavy duty malli. Kaikki samaa peetä ja hajosivat heti. Kelkan valokäämin olen tarkistanut ja
    kaikki kytkennät varmasti kelkassa oikein.

    Jos näiden kanssa haluaa puuhata niin olennaista tässä on seuraavat:

    1)Tuossa on selostettu koko Rotax valokäämihomma. Tuossa puhutaan latauskäämistä koska noissa
    lentävissä koneissa kuten uudemmissa kelkoissakin on akku ja/tai startti. Tuosta näkee mitä
    valokäämistä tulee ulos. Eli noin 16-80V AC jännitettä kierroksista riippuen.
    valokäämi on suht tehokas, 160W. Esim Sachs 290 koneessa muistaakseni 75W.
    http://www.challengers101.com/RotaxChargeSys.html
    Mittasin omasta koneesta ja jotain hyvin lähelle näitä lukuja tuli. En viitsinyt tyhjäkäynnillä
    ihan täysillä huudattaa mutta noin 55V AC tuli kovilla kierroksilla. Tämä siis rms arvo huonolla
    yleismittarilla (ei true-rms mittari).

    2) Tässä kelkassa valot saa kokonaan pois päältä, Virtalukossa sellainen asento.
    Tarkoittaa että koska valokäämi kokoajan kuitenkin kytketty säätimeen, säätimen
    pitää hukata kaikki teho jos sitä ei kerran lampuissa kulu yhtään. Samoin säätimen
    pitää toimia vaikka esim H4 edestä kärähtää ja valojen käyttämä virta olennaisesti tippuu.
    Tämähän on jännitteensäätimen eli jänniteregulaattorin tehtävä.

    3) Jos nyt ajatellaan että valokäämi pukkaa ulos 160W tehoa niin se pitää siis maksimissaan
    hukata noin yksinkertaisesti ajatellen. Jos jakaa 160W nimellisellä 12V jännitteellä niin tarkoittaa
    että hana tapissa pitää hukata 160/12= 13 amppeeria virtaa jonnekin. Siis maahan, noin
    yksinkertaistaen. Tuossa on se haaste.

    4) Ostin siis tuollaisen 200W säätimen. Ei kestänyt, hajosi heti. Melko varmasti kyseessä
    vain surkea laatu ja se ettei säädin toimi lähellekään niinkuin pitäisi.
    Säädinhän ei tiedä mitä sen ulkopuolinen piiri vie virtaa eli tuo toinen säädin jossa 5A speksi
    täytyy viitata siihen virtaan jonka se pystyy hukkaamaan maihin, joka siis pitäisi olla luokkaa 13A, ei 5A.
    Kannattaa muistaa että esim tuossa mainitussa Sachsin koneessa vastaava virta luokkaa 75W/12V=6.25A
    ja ongelma helpompi. Minulla Lynx 320 jossa tuo kone, ja hyvin tähän asti toiminut tuollainen tarvikesäädin.
    Siinä tosin minulla käytännössä ollut valot päällä koko ajan ja melkein koko 75W hukataan lampuissa, eli säätimen ei
    tarvitse imeä kuin muutama amppeeri.

    Tässähän ei ole kyseessä mikään sen kummempi tehtävä kuin tavanomaisen, vanhanaikaisen virtalähteen
    tekeminen, jossa valokäämi on ikäänkuin se muuntaja, jonka perään voi laittaa ihan perusmallin, 2 euron
    tasasuuntaajan, käytin GBPC3510 mallia, melkein sama kuin Jackin KPBC3510 tuossa edellä, 35A ja 1000V
    eli tuossa riittää tehoa yllinkyllin. Mutta sitten se regulaattori siihen perään, se josta saadaan 15A ulos (vähän
    pelivaraa jos haluaa jotain liittää).... se vaatii muutaman oluen/ tupakan tai jotain. Tosin voi olla että tuohonkin
    löytyy valmis kytkentä. Pitäisi olla -40->+50C käyttölämpötila-alue, kotelointi ja jäähdytys (vaatii taatusti
    jäähdytysrivan) niin ettei hapetu 10 vuodessa ja
    hinta alle 10eur. Siinä toiveet suunnittelijaguruille ... :)

    Olisi mukava jos tähän kommentoisi joku joka on laittanut äskettäin tarvikesäätimen 503 Rotaxiin ja saanut
    sen toimimaan....

    Onko Jackin Yamahassa muuten akku ?

    Itse olen elektroniikkamies mutta vähän eri haaraa, eli regulaattorit ja virtalähteet ei mun vahvinta aluetta.
     
  11. Rizhto

    Rizhto Well-Known Member

    Vs: Kestävä tasasuuntaaja/ jännitteensäädin Rotax 503:een, mistä ?

    Sanoit, että oot elektroniikkamies, muuta kysyn kuitenkin. Millä mittasit käämit? Tatu arveli silti käämivikaa. Oliko sulla käytössä eristysvastusmittari? Yleismittari ei kuulemma riitä.

    Risto
     
  12. Bestservice

    Bestservice X-trim

    Vs: Kestävä tasasuuntaaja/ jännitteensäädin Rotax 503:een, mistä ?

    Minä lähtisin ehkä lähestymään ongelman ydintä tälläsellä hakkuriperiaatesäätimellä ja jättäisin nuo zenerimallit unholaan ei tulis ongelmia tehojen muutamisesta lämmöksi.
    Nämä kun lämpenee vasta sitten kun tehoja otetaan.
    Tosin ei voi kyllä tietää miten tämäkin on rakennettu mutta sen vois labrassa selvittää.
    http://www.emc24.fi/fi/jannitteensaatimet/55905-jannitteensaadin-4-johtoinen-12v-max-200w-lynx-ski-doo-yleismalli.html
     
  13. Jack796

    Jack796 Kelkaton

    Vs: Kestävä tasasuuntaaja/ jännitteensäädin Rotax 503:een, mistä ?

    On mulla yammussa akku, mutta se on VAIN ja AINOASTAAN sähköstartille. Kelkan mitkään muut sähkölaitteet ei käytä AKKUA, oma AC puola kelkan muille sähköille..
    Max. lataus teho akulle n.2A.

    Xenonien takia olen tuolta AC puolelta "pöllinyt" virtaa tasurilla ja säätimellä pikku akulle joka sitten puskurina valoille (tosin pikkuakku kiehui aika nopeasti). Life kennot tai vastaavat on seuraavaksi testissä.. Ja tuo kiinan 1000w säädintä seuraavaksi tulille..
     
  14. iiroh

    iiroh Well-Known Member

    Vs: Kestävä tasasuuntaaja/ jännitteensäädin Rotax 503:een, mistä ?

    Rizhto: Joo, mulla ei oo eristysvastusmittaria. Olen vaan yleismittarilla mitannu käämin päiden väliltä, todennut
    jonkun tosi pienen vastuksen, oisko ollu alle 1ohm. Vuosi jo aikaa kun mittasin.
    Sitten mittasin kummastakin johdosta koneen runkoon että
    ei ole kontaktia. Jos nyt kuitenkin ajatellaan että käämissä olisi vika, niin se olisi varmaan joko poikki, tai sitten
    jos käämijohtimen eriste rikki jostain kohtaa niin käämi olisi kontaktissa joko valokäämin runkoon eli maihin, tai
    sitten itseensä jossakin toisessa kohdassa. En ymmärrä miten kumpikaan näistä rikkoisi jännitteensäätimen.
    Jos käämi olisi poikki, ulos ei tulisi mitään jännitettä/virtaa. Jos taas eristevika, ulos tulisi pienempi jännite.
    Käämin toinen päähän on normitilanteessa maassa, samoinkuin se jännitteensäätimen runko tai maajohto.
    Kuten edellä mainitsin, mittasin yleismittarilla että käämistä tulee ulos oikeansuuruista jännitettä. Nyt viimeisimmän
    hajonneen säätimen kanssa oli vielä H4 polttimon toinen puoli ehjä. Mittasin käämin AC ulostuloa samalla kun se oli
    kiinni tuossa H4 polttimossa. Jossain 24V (AC rms jännite) nurkilla ei kierroksia ollut vielä kauheasti kun H4 poksahti.
    Niin tietysti pitääkin kun eihän 12V polttimo kestä 24V jännitettä.
    En usko että käämissä voi olla vikaa. Minusta tässä vain kyse siitä että jännitteensäädin ei kestä sitä hukkaustehoa mitä pitäisi.
    Ehkä joku selittää mulle miten rikkinäinen käämi rikkoo jännitteensäätimen, en tosiaan ole käämi/muuntaja/regulointi-
    ekspertti. Kysehän tässä siitä että tehoa tulee kyllä hienosti, mutta jännitteesäädin ei saa sitä rajoitettua koska hajoaa. Ja sen
    jälkeen tulee AC suoraan läpi valokäämiltä polttimoille, poks.

    Bestservice: Oiskohan tuo 4-napainen oikeasti hakkuri vai onko siinä on vaan samassa paketissa tasasuuntaussilta ja regulaattori.
    Eli ikäänkuin sama mitä tässä itse olen hakemassa. Ja mitä tuossa 200W speksi oikeasti tarkoittaa? Jos tarkoittaa oikeasti ulostulon kuormitettavuutta niin tämä periaatteessa hoitaisi homman. Se että tässä ei mitään kovin kummoista jäähdytysripaa, viiittaisi kyllä
    hakkuriin tai muuhun vastaavaan järjestelyyn.
    Tuo vaatii todennäköisesti akun kuten tuossa linkissä oli mainittu, eli "sähkökäynnisteisiin malleihin". Akkua en aio itse laittaa.
    Akku tasaa jännitettä ja toimii suurena kondensaattorina. Ehkä saisi toimimaan tämmösessä akuttomassa vehkeessä jollain
    isolla konkalla mutta en ajatellu nyt ruveta ensimmäiseksi sitä kokeilemaan. Aika monta postausta olen lukenut siitä
    kun tämmönen laitettu ja sitten ei ole toiminut kun ei olekaan akkua.

    Haluaisin mieluiten täysin alkuperäisen kaltaisen järjestelyn joka näkyy tuossa skidoo skemassa. Eli 2-napainen säädin suoraan
    valokäämin ulostulossa. Ei mitään muuta. Ei tasasuuntausta, ei akkua, ei ylimääräistä roinaa. On se nyt kumma että elektroniikka
    kuitenkin hypännyt järkyttävän ison askeleen vuosina 1984->2016 ja tämmöistä yksinkertaista kapistusta ei löydy. Siis sellaista
    joka kestäisi kauemmin kuin tunnin ajelut....
     
  15. Rizhto

    Rizhto Well-Known Member

    Vs: Kestävä tasasuuntaaja/ jännitteensäädin Rotax 503:een, mistä ?

    Heips.

    Minä en ymmärrä sähköistä yhtään mittään. Sen tiän, että sähkölaitteet toimii sinisellä savulla, ja jos se savu pääsee karkuun ei laite enää toimi. Tatu vain meinas tuommosta. Toki Tatu sano heti, että tuo laite tänne, niin katotaan, mutta ei maha kannattaa ihan noin etelästä alakaa kuskaamaan.

    Risto
     
  16. Rizhto

    Rizhto Well-Known Member

    Vs: Kestävä tasasuuntaaja/ jännitteensäädin Rotax 503:een, mistä ?

    heips.

    Tatu katteli kytkentäkaavion läpi ja totes, että tuossa kytkentätavassa vika ei voi olla käämissä. Aikoi pohtia asiaa eteenpäin.
     
  17. AdhD_Juha

    AdhD_Juha Member

    Vs: Kestävä tasasuuntaaja/ jännitteensäädin Rotax 503:een, mistä ?

    Siitä tarvike yksijohtoisesta säätimestä 81-154 on tullut "tehoversio" ja löytyy 81-154-21 Duellin jälleenmyyjiltä..
    Kestosta sitten tiedä?
     
  18. iiroh

    iiroh Well-Known Member

    Vs: Kestävä tasasuuntaaja/ jännitteensäädin Rotax 503:een, mistä ?

    Kaipa minä sitten vielä toimin koekaniinina ja hukkaan rahani näihin kokeiluihin.....
    Sparewheelin säädin ei vielä tullut, nyt tilasin tuon Duellin version. Paha pelko että
    samaa peetä toisessa paketissa mutta katsotaan :)
    Raportoin kyllä tulokset heti kun saan kokeiltua.... tod näk ens viikonloppuna.

    Edit: Tämmönen kuva löytyi jostain netin syövereistä. Suurenee klikkaamalla.
    Tämä on GY6 kiinanskoottereiden
    jännitteensäädin, jonka joku oli purkanut. Hinta alle kympin Suomessakin. Tuossa lataus/valokäämin
    AC jännite tasasuunnataan D4-D7 tasasuuntausillassa ja viedään periaatteessa tasasuuntauksen
    jälkeen suoraan akulle. Mutta tasasuuntaussillan kanssa on rinnakkain tyristoripari Q2+Q3 jolla
    sisääntulevaa AC jännitettä leikataan samalla. Eli AC jännite leikkautuu samalla kun se tasasuunnataan.
    Ja jos nyt nopealla tuijotuksella oikein ymmärsin, tuo zener D1+transistori Q1+ diodipari D2/D3 määrittää
    tyristorien leikkaustason ohjaamalla tyristoreiden hiloja.

    Tyristoreiden tehonkulutus johtavassa tilassa ei ole kauhean iso koska niiden yli pieni jännite tuolloin. Eli
    nuo tyristorit hyppäävät tiheään tahtiin johtavan ja ei-johtavan tilan välillä ja lähes oikosulkevat valokäämin
    kun johtavat. En nyt osaa tämmösiä härveleitä tarkemmin laskea mutta tämä varmaan tuottaa hukkatehoa
    vain 10-20W ja ei siten hirveästi kuumene.

    Edit2: Tuo BT-150-600 tyristori näköjään aivan peruskomponemtti ja speksi rms myötäsuuntaiselle virralle 12A.
    Eli tuollaisen virran pystyy hoitelemaan silloinkuin johtavassa tilassa eli tyristori hetkellisesti oikosulkee käämin.

    Eli oiskohan niin että ne 4-napaiset akullisten kelkkojenkin säätimet toimii suunnilleen näin ? Tämä kapistus
    tarvinnee akun tai ison kondensaattorin jotta tuo tyristorien ohjaus ja homma toimii oikein. Jos täällä
    pyörii oikeita tehoelektroniikkamiehiä niin ei haittaa jos joku tarkentaa.

    Pitää nyt vielä miettiä saisiko tälläisen toimimaan Rotaxissa. Ainakin hintataso olisi sopiva....
    Ja tämmöstä ei kyllä ite viiti ruveta rakentelemaan....


    [​IMG]
     
  19. Deippa

    Deippa Yamaha Phazer FX -07

    Vs: Kestävä tasasuuntaaja/ jännitteensäädin Rotax 503:een, mistä ?

    Minen sähköstä ymmärrä ku sen sinisen savun, mutta jos virrankesto on kortilla, niin toimisiko jos laittaisi kaksi rinnakkain?
     
  20. Shape

    Shape Nettikelkkailija

    Vs: Kestävä tasasuuntaaja/ jännitteensäädin Rotax 503:een, mistä ?

    Muuten,

    Edelleenkin vähän ihmettelen, miksi se sulla ei kestä jännitteensäädin. Esimerkiksi mulla 253 koneessa oli käytännössä täysin samat sähköt mitä 503:ssa. Siinä meni jännitteensäädin pimeäksi, kun kelkan otti noin 5 vuoden seisonnan jälkeen käyttöön. Laitoin just ihan saman 1-johtoisen tarvikesäätimen, mitä on täälläkin linkattu ja se pelas useamman vuoden mitä mulla ehti olla ko. peli.

    Jos mulla etuvalopoltin meni rikki tai sammutin valot katkaisimesta, niin ei se jännitteensäädin kyllä itseensä ottanut.

    Eli mitä yritän sanoa, niin kyllä tämän ongelman perimmäinen syy taitaa edelleenkin olla muualla kuin jännitteensäätimessä, vaikka oletkin paikat tarkistanut kertaalleen. :)
     

Suosittele tätä sivua