kouvolan seutu?

Keskustelun 'Baana' on aloittanut käyttäjä BigDaadyJ, 28/1/07.

  1. trei

    trei Tomi Reittonen

    Nythän pojat kirjoittaa oikeen HÖPÖ HÖPÖ juttjua, kun eivät tiedä asiasta mitään.
    Olitteko PKMK vuosikokouksessa läsnä??? siellä olisi ollut mahdollisuus kertoa asioista vapaana keskusteluna..
    Olemme yrittäneen lähteä lanaamaan, minä itse ,300 metriä pääsin sitten se YOLO upposi Rapojärveen.. Reilu tunti kahteen pelleen kaivettiin lanaa ja päästiin 30 metriä kohti rantaa 3 x tehtiin sama..Olitko itse mukana ???
    Oletteko olleet syksyllä reittitalkoissa ,raivaamassa niitä risuja kaatamassa puita luvalla, Enpä tunnista uusia naamoja.
    Jos teitä on 17 kaverii ,enpä ole yhtään nähnyt tai kuullut tekevän asianeteen mitään muuta kuin valittaa.
    On meillä Tamppari,Muttakun ei mahdu urille,eikä järville lähetä... Ja se lähtee alkuviikosta Kaipiainen-Somerharju. Nyt on lunta tarpeeksi, ja ehkä kuskilla sen verran vapaa-aikaa .Tiedättekö mikä marssinopeus on tampparilla, tulkaa ite ajaan jos on taitoa ja aikaa.Mielakan tamppari aikoinaan ajoi välin noin 1000 euroo,
    Kerhossa oli 160 jäsentä joista 74 MAKSOI JÄSEN MAKSUN viime vuonna ,Aika persaukinaista porukkaa jos ei ollut bensamenoja kelkalla niin eikö olis voinu kuitenkin maksaa jäsenyyden.niillä rahoilla tätä uraa pidetään kunnossa ja hommataan kalustoa.
    Kerholla on kelkkoja ja lanoja,siitä vaan lanaamaan että saadaan urat kuntoon. eipä ole ylimääräisiä ukkoja näkynyt
    Mitä luulette että ketkä ja montako miestä näitä uria hoitaa ,
    se 17x 50 kun jaetaan 300 km uran hoitoon, monta metriä sillä päästään, ja kerroppa minne tulen lanaaman .
    Järvien yli ei pääse lanalla koska siellä on 20 cm vettä, Meidän urat kulkee monien järvien ja lampien läpi....
    Ottakaa yhteys kerhon johtokuntaan omalla nimellä niin ratkaistaan asia.
    Jos kiinnostaa kerhon toiminta niin yhteystiedot löytyy varmasti,ja hommii löytyy. Kerhon aktiivi jäsenet alkaa oleen kohta sen verran ikääntyneitä että TERVETULOA nuoremmat( nyt otan nitron)
     
    Viimeksi muokattu: 26/1/19
    JanneHavumäki, Hemikoo, karjal ja 4 muut tykkäävät tästä.
  2. trei

    trei Tomi Reittonen

    no tuuppa tiistaina lanaileen.kyllä mahtuu porukkaan
     
  3. Jonteri

    Jonteri Well-Known Member

    Ei nyt ollut kyse reittien yleisestä kunnosta, vaan siitä miten niitä hoidetaan kauden aikana. Ajattele asiaa näin: Kohtalaisessa kunnossa oleva autotie mikä on kuitenkin melkein käyttökelvoton koska sitä ei ole aurattu kun kerran koko talven aikana. Ymmärrän kyllä, että järvien kunto tekee uusia haasteita lanaamisen mutta ei lainkaan mahdottomaksi. Ja ei noista talkoista tai muista tekemisistä juurikaan infota missään, minusta se on kerhon tehtävä värvätä porukkaa talkoisiin eikä niin että minä menen omatoimisesti Sachs-dolmarin kanssa kaatamaan jonkun mökin pihasta puita.

    Eikä näitä nyt pahalla sanota, palautteena kerholle. Pääosin kerho toimii hienosti ja reitit ovat edes jonkinlaisessa kunnossa. Mutta kun tilanne on ollut jo muutaman vuoden sama. Osviittaa tilanteesta antaa se, että vieraan kerhon kaveri joutuu lanaamaan pkmk reittejä.
     
  4. trei

    trei Tomi Reittonen

    Olemme yhteystyössä eri kerhojen kanssa ,jos Savitaipale tänään lanaa meidän uraa KIITOS hänelle, yritämme lanaaa seuraavaksi pitemmälle.
    En voi joka ilta soittaa jokaiselle että tulisitko katkoon tän risun. Jos on halukkuutta niin ota ihmeessä yhteyttä meihin. Normisti joka viikonloppu on Hartsa Jussi Matti ja mylsän ,inksan anjalan porukka tehnyt hommii. Ja sun dolmarilla ei tee mitään on se niin vanha. Fiskarssin vesuri kanki ja lapio pitää olle ja omaa järkee. Jos on 4-5 lana ukkoo ,luuletko että ne ehtii joka kerta silottaan sulle pöytää. Kiitos omalla nimellä esinnytään täällä ,tästä lähtien
     
  5. juketsu

    juketsu Kolomen lynksin talous.

    Tuosta lanauksesta vielä. Tuohikotti-matalajärvi väli vedetty melko kevyesti kumiterälanlla kun lunta nyt tosi hyvin ja arvelutti muutenki kapeella uralla kui tuo yhistelmä kulkee, paranis varmaa jos tuon joku lähiaikoina lanais uudestaa. Pikkujärvet tuolla välillä meni iha hyvin en edes nostanu lanaa.. vekaranjärven ylitteki pääsee lanalla hyvin, rapojärvellä tuntu alkuviikosta olevan enemmi lunta/sohjoo jään päällä. Tikissä oleva moottorisaha on tänä talvena oltava lanahommis aina mukana, puita kaatuu ja katkeilee kaiken aikaa uralle.. nii ja omassa kerhossa toimin PJ:nä :D
     
    trei tykkää tästä.
  6. Raidman

    Raidman Well-Known Member

    Terve,
    vierailin eilen siellä siellä tuohikotissa täältä mäntyharjulta eli ajeltiin vuohijärveltä tuohikottiin. Koitettiin uraa levitellä mahdollisuuksien mukaan lanamiehiä varten, mielestäni urastot oleet sielä suunnilla yleensä tosi hyvässä kunnossa kun siellä on liikennettä aika paljon käsitykseni mukaan. Eilen oli kyllä monessa kohtaa vain ajettu kelkan levyiseksi ja näkyvyys mm. tykkylumesta johtuen todella rajallinen joten ihan hyvä ettei urasto ole ihan lentokenttä kunnossa niin ei nopeudet pääse nousemaan liikaa.
    Vaatii tosiaan aikamoista urheiluhenkeä lähteä yksin noita reittejä lanailemaan siellä kun taikinoi pari tuntia jossain sohjossa niin voi olla että keksii parempaakin tekemistä vapaa-ajallaan.
    Itse ole raivaillut näitä meidän reittejä vesurin ja kirveen kanssa kun tuota konesahaa ei oikein saa mukaan, eipä siellä juuri mökkien pihoissa ole tarvinnut raivaushommia tehdä.
    Lanamiehen kaveriksi olen lähtenyt aina kun olen paikalla ollut ja muutan kerran vehkeitä kaivettu hangesta, tuo höttölumi on muutenkin haasteellinen lanauksen kannalta kun ei ole kunnon pohjia.
    Nämä 40-50 euron uramaksut on mielestäni todella edullisia ja urastoa on ristiinajosopimuksen piirissä todella paljon.
    Itse olen kyllä toimintaan lähtenyt mukaan ihan oman aktiivisuuteni ansiosta eli ottaa yhteyttä näihin seurojen aktiivi jäseniin ja kysellä milloin ja missä tarvitaan apuja.
    Tässä muutamia ajatuksia liittyen näiden reittien avaukseen, raivaukseen, levittämiseen, pohjaamiseen ja lanaukseen.
     
  7. aloittelija

    aloittelija Member

    Pakko todeta tänään 6-tietä itään päin ajettuani, että siinä mitä reitti kulkee näkyvillä niin erittäin hyvältä näytti!
    Hitusen palaan aiempaan viestiini (lauantain avautuminen); kertaakaan en aio omin päin ruveta katkomaan mitään oksia/risuja tms. kenenkään kolmannen osapuolen mailta. Sen verran monta kertaa kerhon hemmojen suusta kuullut kuinka joku on taas väärästä kohtaa ajanut/katkassut puun.
    Tuo järvien huono jäätilanne on hyvä pointti, jota en suoraan sanottuna ajatellut ollenkaan.
    Ymmärretään täysin, että joillain ukoilla alkaa ikä painamaan eikä talkoita jaksa painaa vanhaan malliin enkä sitä moitikkaan. Pikemminkin kunnioitan. Hattua vaan kouraan jätkät ja hyödynnetään näitä eri somekanavia avun saamiseksi kunnossapitotöihin.
     
  8. trei

    trei Tomi Reittonen

    Kiitos Hyvästä Kommentista .Näin tämä homma etenee KIITOS
     
    Raidman tykkää tästä.
  9. espi2

    espi2 Well-Known Member

    Monilla, etenkin parikymppisillä, on aivan väärä käsitys mitä tarkoittaa kerhon lupamaksu ja sen oikeutus ajaa kerhon URILLA.

    Ei kerhoissa ole mitään palkattuja lanaajia ja raivaajia vaan täysin vapaaehtoisia ihmisiä, jotka vapaa-ajallaan hoitavat urien kunnossapidon. On ihan sama mistä harrastuksesta on kyse. Niitä vapaaehtoisia talkoohenkisiä ihmisiä ei yksinkertaisesti enää nykyään ole. Aina kun on talkoita, sattuukin samalle päivälle mummon polttarit tai äitin ristiäiset tms. Laji kuin laji, niin aina ne talkoot kasautuu tietyn pienen porukan harteille. Jos sitten ei syystä tai toisesta ehditty pienen ydinporukan voimin pitämään uria moitteettomassa kunnossa, tullaan vinkumaan forumeille. Eikä tämä siis koske vain pkmk:n uria. Vaan ihan yleisesti kaikkia kerhojen ylläpitämiä uria. Kourallisen ihmisiä on aivan mahdoton ylläpitää uria samassa kunnossa kuin turistikeskusten safariyritysten / kunnan yms. palkkaamien tampparikuskien.

    Niitä uralle kaatuneita risuja ja puita saa katkoa hyvällä omallatunnolla. Niillä ei ole mitään rahallista arvoa UPM:lle, mutta väärään paikkaan osuessa on kelkan omistajalle. Samoin ne risut on oleellinen asia uran kunnossapidon kannalta. Jos niitä on siinä reitillä, porukka ajaa hiljaa samoja jälkiä. Pian siinä on kiskot ja patikon alku. Sitten tulee joku joka antaa e-tecin laulaa, lumi lentää ja siinä sitten pompotellaan tykkylumen taivuttaneiden puiden alla patikossa mihin ei lana pure.

    Minun mielestä pkmk:lla on varsin monipuolinen kelkkaurasto. On peltoa, järveä, puunkiertoa, mäkeä, turvesuota jne.

    Kaiken voi tehdä aina paremmin, mutta noilla kilometreillä siihen koko alueen kunnossapitoo ei pieni vapaaehtoisporukka pysty.

    Jos osa kuitenkin ajaa, mutta jättää jäsenmaksun maksamatta reittien kunnon takia, kannattaa aina pitää mielessä, että se tamppari syö polttoainetta muistaakseni 60 litraa tunnissa eikä lanakelkkakaan ilman bensoja liiku saati mikään laite pysy ilmaiseksi kunnossa. Eli jos et laita tikkua ristiin urien kunnossapitoon etkä maksa jäsenmaksua älä sitten ihmettele miksi lana ei liiku.
     
    Viimeksi muokattu: 28/1/19
    JanneHavumäki, Seiti, karjal ja 4 muut tykkäävät tästä.
  10. espi2

    espi2 Well-Known Member

    Lisään nyt vielä, että nostan hatun korkealle sille jo "varttuneempaan ikään" ehtineelle sukupolvelle, joka on aikanaan kysynyt luvat maanomistajilta urille ja merkanneet ne. Vieläkin löytyy maastosta risukon sekaan hautautuneita reittimerkkejä opasteineen. Ei nykysukupolvesta ole siihen. Pitäisi vain ajaa.

    Te tämän ketjun lukijat, jotka oikeasti ajatte pkmk:n uria ja olette facebookissa, liittykää Pohjois-Kymenlaakson Moottorikelkkailijat ry -facebookryhmään. Jatketaan aiheesta siellä. Koitetaan vaikkapa porukalla löytää ratkaisu miten urat saataisiin pysymään paremmassa kunnossa.

    Tässä voi itse kukin katsoa peiliin. Minä mukaanlukien.
     
    JanneHavumäki, -JPV-, Lääkäri ja 2 muut tykkäävät tästä.
  11. Jonteri

    Jonteri Well-Known Member

    Olen kyllä siirtänyt risuja, käynyt katkomassa moottorisahan kanssa reitille kaatuneita puita, tehnyt itse omakustanteisesti reittimerkkejä kun vanhat kadonneet. Mutta juurikin se reittien lanaus on se asia mihin minä en pysty vaikuttamaan itse.
     
    espi2 tykkää tästä.
  12. trei

    trei Tomi Reittonen

    Espi 2 KIITOS hyvästä ja kannustavasta kirjoituksesta. Tänään on lana liikkunut Selänpää -Urkki lähes 9 tuntia meni.Ja nyt alkaa tuulemaan puita katkeilee ,vähän isompiakin, tykkylumi tekee tehtävänsä. Kyseinen Herra joka lanasi tämän osuuden vapaa- ajalla voisi olla jonkun kelkkailijan vaari,iältään..Toinen lana lähtee Valkeala-Nakkikoppi huomenna (otan nitrot mukaan) .Katsotaan mitä huominen myrsky tuo tullessaan..
     
    espi2 ja juketsu tykkäävät tästä.
  13. espi2

    espi2 Well-Known Member

    Jos Jonteri lanaaminen kiinnostaa niin ota yhteyttä nimim. Trei:hin tai liity fb-ryhmään. Itsekään en ehdi reissuhommien takia ehdi lanailemaan, mutta heilutan vesuria mielelläni kuntoilumielessä ja merkkailen uria kun vain kerrotaan mihin rasti tarvitaan.

    Itse olen jo lapsuusiästä 80-luvulta ajanut kelkalla enkä osaa samalla tavalla nähdä vaatimuksia kuin nykynuoret. Kuulun siis välimalliin jätkiin.

    Vaikka tässä onkin pkmk:n urista tullut negatiivista palautetta niin kyllä ne oikeasti on hyvät maastot. Miksi kelkalla pitäisi autotietä pitkin ajaakaan?

    Aina olen lapsuuden aikaisille lapin kavereille sanonut, ettei teidän kilometrejä voi verratakaan meidän kilometreihin.

    Kannetaan me jokainen kortemme kekoon. Toinen raivaa risukkoa ja toinen lanaa kelkalla. Tosiasia on se, että meitä talkoohenkisiä on vuosi vuodelta vähemmän. Siitä omasta talkooasenteesta pitää kuitenkin olla ylpeä.

    Esimerkkinä voisin sanoa, että meillä Kouvolan seudulla ollaan lapa ojossa, kun moottorikelkka tulee vastaan. Pari viikkoa sitten Tahkolla turhaan vilkuttelin vastaantulijoille. Liekö luulivat homppeliksi.
     
    Hemikoo, Jasso7, trei ja 1 muu henkilö tykkäävät tästä.
  14. juketsu

    juketsu Kolomen lynksin talous.

    Tuohikotissa käin vielä pyhällä omalla kelkalla pyörimäs ja koitin siitä matalasarkaselta lähtee korpijärven suuntaa mutta kun en nii varma ollu käännyin takas siinä ekan mökkitien jälkee. Jos tuonne jonku paremmin reitin tuntevan sais kaveriks voisin ens vkl lähtee völjyy avaamaa. Heituinlahesta korpijärvelle jo lanattukin mut siellä vielä lumitykkyjä raivattava..
     
    trei ja espi2 tykkäävät tästä.
  15. Jonteri

    Jonteri Well-Known Member

    Täytyypi olla kerhoon yhteydessä tuosta lanahommasta. Oikein muuta ei voi tällä hetkellä noille meidän ajamille reiteille tehdä, risut ja kaatuneet puut ovat meidän tai kerhon osalta hoidettu aikas hyvin. Mutta saakohan kerholta kelkan ja lanan käyttöön? Lanaajia kyllä löytyy.
     
    Lääkäri, karjal ja espi2 tykkäävät tästä.
  16. espi2

    espi2 Well-Known Member

    Aika usein absilla joku lyöttäytyy kylkee ja kertoo ajaneensa tyyliin 10-15v sitten reiteillä ja kysyy mihin tästä pääsee? Mitä muuta siihen voi vastata kuin mihin vaan. Tottahan se on.
     
    Lääkäri tykkää tästä.
  17. huhtala_

    huhtala_ Well-Known Member

    Kävin uutena kerholaisena ajamassa tuon kaasulinjalta(haapa-kimola)-Elimäki välin vesurin kanssa,Oli niin hyvin joku jo urheillut että vesuri sai maata kelkanperässä koko reissun. En ole muita reittejä viellä ajanut mutta tuosta pätkästä ei luulis kenelläkään olevan mitään moittimista. Mukavaa ajottaista patikkoa missä sai todeta uuden kamppeen toimimattomuuden.


    Jos joku on lähdössä lanailemaan yksikseen niin voisko ottaa minuun YV:llä yhteyttä,sovitaan aikataulu niin mä lähden mieluusti kaveriks!
     
    espi2 tykkää tästä.
  18. Lääkäri

    Lääkäri Well-Known Member

    Ota yhteyttä Meriluodon Harriin,yhteystiedot löytyy kerhon sivulta,kohdasta hallitus ;)
     
  19. Empputemppu1

    Empputemppu1 Member

    Utti - Kaipiainen-Heitunlahti-Tuohikontti- valkeala-Utti.. Hyvää baana oli taas kerran ja hyvät lanaukset.:)
    Heitunlahti-Tuohikontti välillä on kaatunut lisää puita. Kannattaa ottaa joku väline mukaan, tai tulee kiertoa tien ja metsän kautta.
     
    juketsu tykkää tästä.
  20. juketsu

    juketsu Kolomen lynksin talous.

    Heituinlahti-korpijärvi taas raivattu ajokuntoo.. viel ku joku uskaltas korpijärveltä polkassa jälen tuohikottii:)
     

Suosittele tätä sivua