kypärä?

Keskustelun 'Varusteet' on aloittanut käyttäjä noppeepentti, 17/11/06.

  1. Vonikka

    Vonikka Well-Known Member

    Itsellä oli viime talven tuo 509. Hypeä koko merkki ja ihana yllätys kun paino ilmoitetaan 1050/1150 riippuen koosta niin L koko painaa reilusti yli 1300g. Ens edes halua tietää kuinka raskas se ns normi malli on. Myöskään tuo magneetti lukko ei ole omaan käyttöön mieluisa.

    Vaihdan itse takas airohiin jo pelkästään painon takia.
     
  2. ottuu

    ottuu Khaos - 20

    Kyllä itse ottaisin tuon 509 kypärän. Parasta vastinetta rahoille nää on taas näitä maku kysymyksiä, ja tuosta painosta sen verran että ei kyllä ole painava kypärä tuo 509
     
  3. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Kaveri löi viime keväänä päänsä pienen dropin seurauksena tankoon, seurauksena 15cm avohaava otsasta silmän ympäri niin että luu paistoi. Aivotärähdyksen lisäksi uniongelmia vieläkin sekä toisen silmän näkö edelleen huonompi. Väitän että kunnollisella vahvakuorisella kypärällä joka pysyy kunnolla päässä ei olisi sattunut mitään, mutta kun paino on se ensimmäinen kriteeri niin...
     
    FFoxi tykkää tästä.
  4. TeHo

    TeHo #13 2015 ZR 6000 R

    Mulla on ainakin pistänyt silmään että aika moni käyttää liian isoa kypärää. Siihen päälle vielä löysällä oleva remmi niin ei siitä kypärästä paljoa iloa ole vaikka olis kuinka hyvä.
     
  5. Jäpälä

    Jäpälä Well-Known Member

    Meinaatko tosiaan et tuo vamma johtuu juuri kypärän merkistä ja keveydestä? Yllättäen kypärässä sattuu olemaan aukko juuri kyseisellä alueella mihin vammat on tullu ja jos se ämpäri on vielä naksun iso niin ei tarvi kohin sherlockki olla et mitä tuossa on tapahtunu.
     
  6. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Kyllä, kun kypärä nousee iskussa ylös tai kun hampaat osuu kypärän leukasuojan sisäpuolelle iskun tullessa edestä, eiköhän se kerro oleellisen siitä kuinka hyvin se kypärä oikeasti pysyy päässä tai muodossaan iskun aikana. Eli ongelma on se että löysä kuori/toppaukset päästää pään liikkumaan ulos kypärästä niin silloin kasvot on tosi suojattomat.

    Itsellä oli viime keväänä aika vastaavanlainen tilanne, paitsi että isku oli paljon kovempi ja löin kypärän tankoon/jarrukahvaan juurikin lasiaukon kohdalta. Iskun otti vastaan kypärän lasiaukon reuna eikä minun pää joka pysyi paikallaan ja pienillä naarmuilla selvittiin.
     
  7. Murre

    Murre Hardcore+6900+SnoSport125

    Mikä se sitten on todistetusti hyvä ja mistä tietää että maksaa oikeasti laadusta. Onko testejä jossakin. Itellä vajaa 10v vanha sinisalo ja on ainakin keveä, varakypäräksi ostin foxin v1 kun siihen vielä poskipalat löytäisi jostain.
     
  8. Vonikka

    Vonikka Well-Known Member

    Väitän itse että väärän kokoinen kypärä on useammin ongelma kuin kuin se keveys tai kuoren paksuus.

    Painosta sen verran että se on tämmöselle niskavammaselle yks tärkeimmistä asioista kyllä ja voin sanoa että vituttaa kun painot ilmoitetaan päin persettä lisätäkseen myyntiä jos ei muuten vedä.
     
    Jäpälä tykkää tästä.
  9. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Joo kyllähän se kypärä pitää olla tiukka, siitä olen itsekin puhunut täällä jo aikaisemmin. Ja se ei ollut ongelma minun kaverin tapauksessa. Aika monet kypärät mitä itse olen testannut kaupoissa on sellaisia että remmi tiukallakin sen saa vedettyä otsalle niin että syöminen tauolla onnistuu hienosti tai vaikka tupakan polttaminen jos sellaista harrastaa.

    Jos käyttää tervettä järkeä ja kokeilee jo siellä kaupassa miten se kypärä pysyy päässä remmi tiukalla plus käsillä vääntelemällä jo huomaa aika isoja eroja kuorien rakenteissa. Laatukypärä kestää esim. pudottaa betonille, kuori ei hajoa niin pienestä iskusta eikä sen suojaavuus heikkene muutoinkaan niin vähästä. Aika paljon kuulee juttuja kun kypärä on haljennut esim. pudottuaan kelkan päältä lattialle mitä se ei saisi tehdä.

    Markkinointimielessä aika monet valmistajat hehkuttaa niiden keveiden kypärien kehittyneisyyttä ja edistyksellistä teknologiaa, vaikka heillä itsellä ei ole osaa eikä arpaa koko kypärästä muutenkuin grafiikkojen suunnittelun muodossa ja tuote tulee alihankkijan kautta tilattuna.

    Voihan sitä siirtyä käyttämään vaikka DH-kypäriä, ne on ainakin keveitä mikäli se on mikä ratkaisee.
     
  10. Maco81

    Maco81 Well-Known Member

    Kun oot noihin enemmän perehtynyt kumpaa pidät turvallisempana muovi(pc)- vai lasikuitu/hiilikuitukypärää?
     
  11. Hemikoo

    Hemikoo Sidewinder xtx se 137", SXR 700

    Itselläni on noita alkuun ja vieläkin kohuttuja ensimmäisiä keveitä Airoh Stelttejä 2 tai 3kpl
    Kyllä kun piiskana pää pamahtaa umpijäiseen reittiin tai astinlautaan ja vahinkoja ei ole tullut, niin kaippa se asiansa on ajanut jos ei vaurioita ole kuskissa, vakuutusyhtiöt on miellään ostaneet uuden kattilan, seuraava kypärä on joko Airoh tai Shoei koska istuvuus on aivan täydellinen molemmissa omaan kaaliin ja koko sellainen ettei pysty puhumaan kypärä päässä alkuun koska fyllit antaa äkkiä hiukan periksi...
     
    Viimeksi muokattu: 11/11/17
  12. jp10

    jp10 Well-Known Member

    ei se hiilikuitu paina .vai mitä tuo raiveri selittää painavampiko paree.enduron mm sarjaa kun kattoo niin aika monta airohia on kuskeilla.painaa tuo stelth lasien kanssa 1000g
     
  13. linxi

    linxi Active Member

  14. Jäpälä

    Jäpälä Well-Known Member

    Joskus pikku tyttönä tuli päksäytettyä puuhun nylksillä ja tais siinä kotelokin hivellä sitä kasvia. Päässä oli Arain kypärä joka kyllä hajos aikalailla, mm leukasuoja poikki ja halkeama otsan kohalla. No ilmeisesti kypärä toimi niinkuin pitikin ja vaimensi osumasta tullutta energiaa hajoamalla. Jälkeenpäinkin on tullu kolisteltua ja kypärät on kyllä saanu osumia mut ehjänä ne on pysyneet, myös ne keveät mallit.
    Tuli joskus lunariin mennyttä Airohia pieksettyä testimielessä teräksiseen tallin pöydän kulmaan niin kyllä sitä tosissaan siihen sai kaksin käsin hakata ennen ku se kuori hajos läpi asti. Et jotenki ei jaksa uskoa et jos kypärä tippuu lattialle et se halkeaa. Mut varmasti se kypärän rakenne hajoaa oli se sit Arai tai Airoh jos sen tiputtaa lattialle koska kyseessä on komposiitti rakenne joka iskun saatuaan delaminoituu.
     
  15. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Varmaan kyseessä sellainen 90-luvun vanhanmallinen Arai, missä oli se irtonainen/säädettävä leukasuoja? Jos nykyisenlainen kiinteä leukasuoja niin aika kova on ollut osuma ja varmaan voi puhua että henki on säästynyt.

    En ole puhunut Airohista, mutta sellainen sattumoisin oli sillä kaverilla päässä joka viime keväänä loukkasi itsensä. Nimeomaan avohaava tuli siitä kun kypärä ei pysynyt kunnolla päässä ja leukasuojan sisäreuna leikkasi naaman auki. Vaikea sanoa johtuiko tämä siitä että ko. potta ei sovi hänen päälleen kunnolla. Totesin vain että itselle on sattunut paljon pahempiakin vastaavia iskuja ja ainakin vielä ollaan selvitty ilman loukkaantumisia.

    Mitä tulee haljenneisiin kuoriin niin itsellä ei ole koskaan niin käynyt, vaikka joskus on potta saattanut pudotakkin lattialle. Mutta näistä tapauksista olen kuullut kavereilta ja onpa joku niistä kertonut tässäkin tredissä. Pointti vaan se että ei kuori niin pienestä saa hajota, kosmeettista vikaa toki saattaa tulla mutta se ei heikennä (tai saisi heikentää) kypärän antamaa suojaa mikäli kuori on riittävän vahva. Muinaisten muovikypärien suojaushan perustui "pintajännitykseen", mikä yleensä petti jo lattialle pudottamisesta. Onneksi sellaisia ei enää ilmeisesti edes tehdä tai saa myydä.

    Araista ja Shoeista voin oman 15v kokemuksella sanoa että ne ovat aina itsellä tärskyissä pysyneet päässä ja hyvin pienillä naarmuilla on selvitty tähän asti. Eivätkä ole hajonneet siitä että putoavat lattialle. Nykyään kaikki vaan puhuu kypärien painoista, mikä on ainakin minun mielestä aika huolestuttava juttu. Valmistajathan tekevät mitä vain että saadaan sellaista tuotetta mikä myy ja se on se paino tänä päivänä mikä merkkaa monelle. Kukaan ei laittaisi päähänsä kelkkailuun 900g DH-kypärää mutta 950g crossikypärä kyllä kelpaa.

    linxin linkkaama juttu on mielestäni osoitus siitä että asiaan on herätty ainakin kisapuolella.

    Tässä vielä hyvä video mikä kannattaa katsoa läpi kokonaisuudessaan, siinä kerrotaan mm. siitä lattialle pudottamisesta: youtube]Ovd3KGu6BgU
     
    Viimeksi muokattu: 15/11/17
  16. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Niin,

    Yksi asia suojaavuudesta. Kuoren tarkoitus on jakaa se osuman tuottama paine ympäriinsä ja tästä syystä kypärän voi ja sen pitääkin halkeilla kun osuma on riittävän kova. Liian kova kuori joka ei anna yhtään periksi aiheuttaa ongelmia. Ensimmäinen ongelma on se, että paineaalto joka tulee kypärän ulkopuolelta jatkaa matkaan suoraan kohti aivoja. Kun kypärän kuori absoroi tämän paineen, on aivojen saama osuma merkittävästi pienempi.
    Jos kypärässä ei mikään anna periksi, ei nopeuden engergiaa saada muunnettua. Eli tällöin osuman nopeus ja sitä edeltänyt etenemisnopeus on se nopeus, jolla aivot lähtevät matkaamaan kohti pääkalloa. Tästä seurauksena on mahdollinen aivovamma. Aivovammat syntyvät kun pään sisäiset kamat alkaa mennä sekasin. Harmaat aivosolut ei diggaile kosketuksesta muuhun massaan.
    Kypärän tärkein ominaisuus on suojata aivoja. Otan tässä nyt vain kantaa siihen.
    Toistan vielä, tärkein ominaisuus kypärässä on pään ja kuoren välissä. Ei tyyppiset foam-teknologiat kuten conehead, on kehitetty parantamaan aivojen turvallisuutta. Tätä tekniikkaa on käytössä melko monella merkillä, joiden ulkokuori on muovia.
    Conehead on kehitetty nimenomaan ei kuitumateriaaleista tehtyihin pottiin, joissa ulkokuori ei johda sitä osumaan ympäriinsä.



    Monet isot merkit ovat vähitellen ottaneet käyttöön MIPS-teknologian. Tuon teknologian avulla pää jatkaa liikettä eri suhteessa kuoren kanssa.



    Tässä pikakertaus siihen, miten tuon kuoren pitää toimia.

     
  17. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Sillähän sitä painoa on saatu pois, kun ollaan kevennetty kuorta ohuemmalla materiaalilla sekä isommilla aukotuksilla ("tuuletuksen parantamiseksi") sekä foamilla. Markkinamiehethän kääntää tämänkin "kehitykseksi".

    Tottakai kuori pidä mitään terästä olla, vaan sopivan vahvaa. Mutta jos kuori halkeaa pudotuksessa lattialle niin eiköhän se kerro kaiken oleellisen laadusta ja kuoren vahvuudesta. Se voima on kuitenkin vähän toista kun siellä kypärän sisällä on 6-7kg ihmisen pää joka iskeytyy vaikka astinlaudan reunaan useamman metrin pudotuksen jälkeen.

    Ai niin onhan minulla yksi omakohtainenkin kokemus (ei kelkalla) kun eräällä reilun kilon painoisella oikealla crossikypärällä löin pään pienten volttien jälkeen jääpolanteeseen. Se kolahtaa aika kivasti kun tunnet kuinka heppoinen foami antaa periksi ja pää osuu kypärän sisä(ulko)kuoreen. On minulla tälläkin hetkellä 4 eri crossipottaa kaapissa, mutta kun oikeasti aletaan ajamaan niin kyllä se on selvää minkä laitan päähän.
     
  18. Jäpälä

    Jäpälä Well-Known Member

    Se minun puu osuma oli 2003 vuonna ja kyseinen kypärä oli ihan kiinteällä leukasuojalla varustettu.
    Minäkin oon kuullu ja lukenu vaikka minkälaisia tarinoita tippuneista ja hajonneista kypäristä, mut aina se on ollut joku kummin kaiman saunakaverin tarina. Yhtään kuvaa ei ole tämmösistä näkyny, mistä lie johtuu
     
    Driver tykkää tästä.
  19. Energy83

    Energy83 Boondocker Re 800 -15 , Nytro Xtx -10

    Minullakin kypärä hankinnassa ja käväsin eilen kokeilemassa eri merkin kypäriä päähän. Koko siis S

    Olin lueskellut 509 altitude kypäristä positiivista juttua ja olin menossa jopa ostamaan kyseisen kamppeen.

    No pistin päähän 509:n, Airohin ja Fxr:rän kypäriä ja tulin siihen tulokseen että huonoiten istu päässä 509 altitude, toiseksi parhaiten Airoh ja parhaiten Fxr kypärät joten Fxrrää tulee tänne.
    509 Altitude oli painavin noista kypäristä, sen huomasi heti kun kokeili ensin airoheja ja fxrriä. Eli kyllä niitä kannattaa käydä tosiaan kokeilemassa ennenku painelee ostonappeja lukeman perusteella. Meikällä romuttu 509 Altituden osto siihen että kypärä ei istunu mukavasti päähän. Laseiksi tulee Scottin Lcg Snowcrossit.
     
  20. Zanne81

    Zanne81 Axys Pro rmk 155

    Halkeaako joku nykykypärä sitten lattialle tiputtamisesta??

    Painoa saadaan pois myös uusilla materiaaleilla ja uudenlaisilla rakenteilla. Ei se ole mitenkään itsestään selvää että kevyempi on aina heikompi kuin painava.. esim armeijassa käytetään nykyään komposiittikypäriä jotka painaa vain murto-osan entiseen teräsversioon verrattuna enkä menis sanomaan isän 40 vuotta vanhaa 2 kg painavaa kelkkakypärää turvallisemmaksi kuin tuota minun pari vuotta vanhaa kilon painoista pottaa.

    Lisäksi lähes kaikkien kypärävalmistajien huippumallit tuppaa olemaan kevyempiä kuin halppismallit mutta tuskin ne mitenkään vaarallisempia on :rolleyes:
     

Suosittele tätä sivua