Lynx 3900/250/360/forest fox /Sivulla 1 Syncron laakerointi

Keskustelun 'Lynx' on aloittanut käyttäjä -valopää-, 21/1/06.

  1. -valopää-

    -valopää- 800x summit `14



    Pistetäänpäs topikki pystyyn näistä lynxin keposista työkelkoista. Luulis tältäkin foorumilta joku omaavan kokemusta kyseisistä vehkeistä! ???
    Ite olen ajanut kaikilla noista ja yhtä parasta ei voi nimetä. Nuo kaksi viimeistä menee kyllä minun käsissä parhaiten.
    Kakspuokki olis muuten unelmapeli mutta koneesta loppuu teho liian aikaisin. Tässä mielessä 360 on parempi, muutenhan se on kait ihan sama kelkka, sopii ainakin mulle kuin nyrkki silmään. Forst foxi on ehkä kovaruokaisempi ja painavampi, mutta siinä on isompi tankki ja hienompi muotoilu. ;D

    Laittakaahan juttua ja kuvia!

    Alla kuva minun lelusta:
    [​IMG]
     
  2. Axi

    Axi AC ZR 600 APV ja projekteja

    Vs: Lynx 3900/250/360/forest fox

    Pääsin muutama vuosi sitten tehtaan testiporukan mukaan. Foxissa oli ensimmäisiä versioita sähköpakista, pari kelkkaa oli 380 ja 1 kpl 440.
    Makeita vehkeitä reitilläkin, tuntui vain, että tehoa olisi saanut olla enemmän. Nauratti kovasti ajatus Fox 700 ravesta, mutta eihän tuo Mountain-malli enää kaukana ole.
     
  3. Foxxi

    Foxxi New Member

    Vs: Lynx 3900/250/360/forest fox

    Itselläni on nyt forest fox 440 01... ;)

    Bensaa kuulemman menee n 17-20l/100km mutta tuosta en ole vielä varma mutta testailua ja mittailua niin eiköhän sekin selviä.
    Tuossa kelkassa minu miellyttää keveys ja hyvä ohjattavuus, ja onhan se ihan kivan näköinenkin..
    Moottori on mielestäni sopiva tuohon kelkkaan ja vielä en osaa sanoa mitään voisiko se olla isompikin vaikka mitä olen sitä testaillut niin kyllä sillä umpilumessa pääsee todella hyvin ja suht nopeasti.. Reitillä sillä ajaa lanan jäjiltä ihan rauhassa mutta odottapas kun tulee sitä prkleemoista idioottipatikkoa niin alkaa selkäpiissä tuntumaan eli minun arvio kelkasta: Täysiverinen umpisenkelkka työhön, retkeilyyn ja kikkailuun jos intoa riittää ;D

    Noista muista lyneistä minulla ei ole kokemusta mutta yksi tärkeä ehdokas mielestäni unohtuu tuossa eli vanha kunnon 59...
    Siinä kelkassa on sitä työmiehen asennetta. Potkua riittää ja bensaa kuluu..joskus liikaakin.
    Yllättävän kevyt ajettava vaikka painaakin melkoisesti. Joskus pääsin leuhkimaan vaikka olekin ainakin omasta mielestäni vielä melko kokematon kelkkailija niin jos jollain kelkalla niin 59 on vaikea jäädä kiinni. Kunhan kehtaa painaa kaasua ja pitää järjen mukana niin kyllä sillä pääsee..Ja jos se jää kiinni niin sitten onkin hommaa mutta sitten on paikkakin jo aika paha.. 50cm leveä ja eikös se ole MELKEIN 4m pitkäkin tela takaa kanto voimaa ja kun kunnon leveät sukset vakioiden tilalle laittaa niin kantavuus paranee vieläkin. Yksi juttu mikä 59:ssä harmittaa on hieman vaikeahko hallittavuus rinnettä viistosti ylös ajettaessa eli parempi on hurauttaa suoraan ylös jos vain onnistuu..Mutta saattaa vain olla, että olen vain niin tumpelo,että se tekee rinteiden valloittamisesta vaikeaa..Mutta varmasti tuo telan leveys myös vaikuttaa...

    Ainoa mikä tuossa kelkassa harmittaa on etupainoisuus, kova bensansyönti ja hieman kankean tuntoinen reitillä. Puhun nyt siis 89 vuoden mallista.. Joku joskus sanoi, että 59:in ja forest foxin alustat eivät eroa toisistaan kovin suuresti ja taitaa asia näin ollakkin..Ihme kyllä foxi on kivempi ajettava reitillä vrt 59:iin..mutta eivät nuo mitään reittille kovin sopivia loppujen lopuksi ole ..
     
  4. -valopää-

    -valopää- 800x summit `14

    Vs: Lynx 3900/250/360/forest fox

    Joo, ei 59 unohtunut, nyt ois tarkotus puhua vaan lynxin pienimmistä työkelkoista ja niiden kehityksestä 3900:sta uuteen foxiin. Mutta eipä tuo mitään haittaakaan..

    5900 on myös yksi parhaista ummen kulkioista, mutta jos edessä on iso rinne niin saattaa kuskille tulla ylimääräisiä hikikarpaloita karvalakin alle. ;D
    Nuo keveämmät työkelkat on siitä hyviä että ne saa vielä melko pahastakin paikasta yksin irti, jos 5900 tarttuu kunnolla johonki ojanpohjaan niin siinä menee AIKAA!
    Sitten kun ostan seuraavan työkelkan niin ostan juuri 5900 lynxin, mielellään ilmakoneella.
     
    JEemeliP tykkää tästä.
  5. Pössi

    Pössi Lynx RE Boondocker 800 -14

    Vs: Lynx 3900/250/360/forest fox

    Meiltä löytyy tuommonen 3900 vuosimallia 90. On se kyllä hyvä kelkka ajaa umpisessa ja metsissä, kiinni ei taho saaha millään ja jos saa niin se on keveytensä ansiosta helppo irroittaa.. vetää myös mallikkaasta rankakuormia..

    Nuo muuten säilyttää arvonsa aika hyvin.. Me ostettiin tuo oma vuonna 95 ja maksettiin muistaakseni 10 000 mk ja tällähetkellä vastaavien pyynnit on jotain 2000€ ja enempiki kunnosta riippuen, mutta miksipä sitä nuin hyvää kelkkaa vaihtamaan alkais.. :)
     
  6. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Vs: Lynx 3900/250/360/forest fox

    Tuo arvojuttu on kyllä totta,

    Just kattelin että kallein 3900 mitä löysin, siis vuosimallia 91 oli 3100€! Jumankekka jos olis aikakone menisin vuoteen 91 ja ostaisin rekkakuorman noita 39:jä ja tekisin nyt bisnestä. Noita 3900 sai silloin tarjoushinnalla joka oli muistaakseni 17500mk.
     
  7. Hardza

    Hardza Well-Known Member

    Vs: Lynx 3900/250/360/forest fox

    Meilläkin on 3900 lynxi   :)    käytettiin nyt talven alussa huollossa (tais olla eka kerta) siellä sanoin että tosi hyvä ja monipuolinen kellkka..
    Umpihangessa ajo on nii loistavaa, tosin matto alkaa olla ja aika huonossa kunnossa, nii ei oikein ole enää pitoja  :(
     
  8. Lynxi

    Lynxi Lynx GL 250-89, Lynx adventure 550f-09.

    Vs: Lynx 3900/250/360/forest fox

    Hyvä topikki! Mä laitan tähän aluksi kuvan omasta Lynxikelekasta.  8)
    Miten tähän muuten sa kuvan käyttämättä esim. imageshack linkkejä? [​IMG]
     
  9. -valopää-

    -valopää- 800x summit `14

    Vs: Lynx 3900/250/360/forest fox

    Hienokuntoinen 250! Ei ole kovin karkea harjanen tela, mutta eipä se jaksa paljon isompaa pyörittääkään.
    Onko tuohon laitettu 377 vain onko vakio kone?
    Niin ja ei kait niitä kuvia tänne muuten saa ku tuon imageshackin kautta..
     
  10. Lynxi

    Lynxi Lynx GL 250-89, Lynx adventure 550f-09.

    Vs: Lynx 3900/250/360/forest fox

    Joo kyllä se on ihan hyvässä kunnossa vielä. Mä oon vasta toinen omistajakin.  ;D
    Tein vaihtokaupan kaverin isäukon kanns nyt syksylla ja mä oon kerennyt ajaa sillä vähän päälle 500km. Alkuperäiskone vakio rotax 253. Alkuperäis Nokian telamattokin viellä. Mittasin siitä noin 15mm:n harjat. Kelkka on kulkenut nyt 7000km eikä minun tietääkseni ole koneremonttia tehty. Jospa se nyt tämän kauden kestää ja kesäksi moottori auki?  ::) On se hemmetin hyvä menopeli mettässä ja syvässä lumessa!!  :D
     
  11. Kaks-Seiska

    Kaks-Seiska Lynx 5900

    Vs: Lynx 3900/250/360/forest fox

    Sen verran on noista kahdesta viimesestä kokemusta, että kaverilla on 360 ja toisella forestfox. Foxilla oon pari kertaa ajanutkin. Tosi helppo ajaa59:n verraten ja kulkee ummellakin nätisti leveimmillä vuotsalaisilla. 360:nenkin näyttää menevän kaverin käsissä nätisti, kikkailukin onnistuu (ei sillä ettei millä tahansa kelkalla onistus ;))
     
  12. Hespe

    Hespe #103

    Vs: Lynx 3900/250/360/forest fox

    jonkun verran tullu ajeltua noilla 2:lla viimesellä, ihan käypäsiä pelejä... varsinki 360 mihin vaihettu matto mallia karkea ;D. Ummella keveitä pelejä ajaa ja foxi ihan ok reitilläki. Onhan joku hurja tuolla ylälapissa kuulemma modifoinu foxia 700 koneella ja pitkällä karkealla matolla :p. Oli kuulemma jotku turistit vähän naureskellu, mutta oli hymy hyytelöityny kun foxi oli puhaltanu umpisen kautta ohi...
     
  13. -valopää-

    -valopää- 800x summit `14

    Vs: Lynx 3900/250/360/forest fox

    Tarkoittaako tuo "karkea" harja samaa ku rajamiehillä eli 5cm?
    Olin syksyllä lapin rajavartioston huutokaupassa ja sielä oli muutama 360 synkro 5cm räpylätelalla!
    Vie tehoja varmaan aika lailla.. ::)
    Mulla on lynxissä 25mm harjalla oleva matto eikä kyllä tarvi yhtään karkeampaa.
     
  14. Hespe

    Hespe #103

    Vs: Lynx 3900/250/360/forest fox

    tarkottaa juuri sitä. Tehohan siitä loppuu suoraan sanoen kesken, ei jauha tyhjää, mutta 1:llä kun junnaa menemään niin pääsee, ja melko pitkällekki...
     
  15. g mies

    g mies Active Member

    Vs: Lynx 3900/250/360/forest fox

    Tuttuja pelejä ovat..Tarpeeseen tehtyjä lujia laitteita.
    Ei niinkään kauniita mutta äärimmäisen tarkoituksenmukaisia
    koneita.Hienosti on aika kohdellut ja kehittänyt periaatteessa samaa
    perus ideaa.Ei se korkea harja ihan turhaan näistä peleistä ole puuttunut..
    Ideahan on mennä lumen pinnalla..ei huudattaen pitkin kanervikkoja(miksi etelässä myydään vuorikelkkoja?)
    Noh enis veis! Suosikkini näistä on tuo foxi. Se on eräänlainen huipentuma hienolle kehityskaarelle.
    Muuten aikanaan 440.nen rotaksi sai ehkä? syyttä suotta heikon maineen nordicin kuomun alla..
    Miten näissä uusissa?
     
  16. JiiKoo

    JiiKoo Kelkkojen SAAB med PPS

    Vs: Lynx 3900/250/360/forest fox

    Ainaki 01" Foxissa 440 pelas ku kello 20l/100km ajo miten ajo. Sen verran modasin että uudemmissa foxeissa olevan jäähdytysilman ohjaimen laitoin, että sai raitista ulko ilmaa föönille eikä ottanut siitä pakoputkenpäältä valmiiksi lämmitettyä ilmaa.
    Ja satasen kelas mittariin...ihan nokko foxin ajo ominaisuuksille.
     
  17. Hespe

    Hespe #103

    Vs: Lynx 3900/250/360/forest fox

    kyllä nuo tosiaan toimii tosi hyvin siinä mihin suunniteltu. Tuo maton harjakorkeus on aikaslailla makuasia, mutta sopivassa pöpperökelissä sitä tosiaan tarvii, kun siinä lumen pinnalla ei mee edes ilmatyynyalus ;D... Henk. koht. mielipide on että, sitä harjaa saa/pitää olla senkin kustannuksella ettei kulje enää niin pinnassa.
     
  18. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: Lynx 3900/250/360/forest fox

    HIeno keskustelu oikeasta aiheesta. Mulle on kertynyt kokemuksia kaikista edellämainituista ja tässäpä mietteitä:

    GL250 ja GL250Syncro, vuosimallista välittämättä...

    Loistavan kevyt kelkka Syncrolla tai ilman. Menee todellakin sinne minne kuljettaja sen tahtoo menevän. Jyrkimmissä rinteissä kannattaa suoraan poraaminen unohtaa ja siirtyä käyttämään kelkan muita avuja, kuten keveys, kapeus ja jouhevasti toimiva voimansiirto. Kyseisessä kelkassa sana painonhallinta tulee elävästi esille. Kakspuokkia ei ajeta ohjaamalla istuen, vaan painoa siirtäen. Sama pätee myös reiteillä. Viime talvena tuli vm 86 GL250sellä tykitettyä ihan aitoa reittiäkin, joka oli jo melkosella turistipatilla. Ei muuta ku ohjaussarvista kiinni, Revimäinen pystyasento ja hana auki. Kyllä muuten meni ja eteni. Täyden kympin kelkka.

    GL3900 ja GL3900 Syncro

    Alkupään Kolmeysit ovat jääneet mieleeni melkoisen kammottavina keksintöinä. Kammottavina siksi, että ne oli liki samalla rungolla, kuin Viisysit, ilman vaihteistoa, pienemmällä motilla ja kapeammalla matolla. Oikeastaan mikään ominaisuus ei tuolloin nostanut Kolmeysiä paremmaksi kuin Viisysi ja näinollen se jäi minun kohdallani aika unohdetuksi kelkaksi lähinnä niin kompromissiluontoisien ominaisuuksiensa vuoksi. Painava, huono ummessa ja tehoton. Vaan Syncron ja uuden muotoilun ansiosta Kolmeysi nousi ansaitsemalleen jalustalle. Se oli tehokkaampi kuin Kakspuokki, omaten lähes samat umpisominaisuudet ja kuitenkin keveämpi kuin Viisysi. Kelkka löysi paikkansa näiden kahden välistä. LTSsän myötä ominaisuudet vielä paranivat. Sillähän viitsi jopa ajaa jonkinkuntoisella reitilläkin ilman hysteerisiä itkunpurskahduksia. Eräällä ajoreissulla Kuusamossa pari viikkoa sitten tykitin umpisen suunnistusta nelitahtisella pitkällä Yamahan Venturella. Hyvinhän se eteni (armottomalla kaasutuksella ja suoranaisella rääkkäämisellä), mutta kun sain alleni vanhan Kolmeysi LTSsän, niin voi sitä riemun ja leikkimisen määrää. Painavan ja kömpelön verrokkikelkan jälkeen Kolmeysiä saattoi usuttaa ihan millaisiin paikkoihin tahansa. Ei haitannut menoa, vaikka voimansiirrossa olikin jotain pielessä. Kympin kelkkoja nämäkin..

    Foxit

    Nykyajan Kakspuokkeja. Tehty hieman turhan painaviksi ja koitettu hakea hieman turhan montaa roolia. Keventämällä kelkka olis lähes legendaarinen, mutta valitettavasti keventäminen tarkoittaisi myös koneen pienentämistä. Nykyisellään ehdottomasti paras oikea umpisen kelkka. Ei tarvitse 50mm räpylöitä etenemiseen. Kelluu lumen päällä ja on helposti hallittavissa hitaassa puunkierrossa. Reittikelkka ei ole Foxikaan, joten reittiominaisuuksista ei edes kannata puhua muuta kuin että kyllä se reitillä menee kuitenkin helpommin, kuin reittiohjus puuterilumessa puiden seassa.

    GL360

    Meinas ihan unoshtua... Eli Aito Kakspuokki johon haettiin tehoja isommasta motista, niinkuin käyttäjät olivat tehneet jo muutaman vuoden ajan, eli viesti kentältä meni tehtaalle asti. Hieno homma!! Eikös näissä ollut joitain ongelmia koneen kestävyyden kanssa.. joskus?? Noh, enivei. Eräänlainen kompromissi, joka putosi Kakspuolikkaan ja Kolmeysin väliin. Ei oikein älyttömän loistava missään, mutta hyvä kuitenkin. Jos halusi Kakspuokin ominaisuudet, niin miksei hankkinut Kakspuokkia ja sama Kolmeysin suuntaan. Toisaalta, hieman Kolmeysiä kapeampana oli kuitenkin helpompi puuston seassa ja olihan tuon Kakspuolikkaan moottori laiska tähän verrattuna.. Eräänlainen kahden luistavan kelkan ristisiitos, joka KUITENKIN voittaa kaikki tämänpäivän (ehkä Foxia lukuunottamatta) "umpiskelkat" mennen tullen.. -Niin, tuosta uudesta Tundrasta ei muuten ole kokemuksia, joten voin olla väärässäkin.

    Kokemusta edellämainituista on kertynyt yli 20v ajalta, joista osan ollut töissä hiihtokeskuksessa.

    Edelleen ehdottomaksi huipuksi lumikelkkailun saralla nostan kuitenkin viimeisen kulmikkaalla kuomulla tehdyn LTS keulaisen 5900 Lynxin. Olikohan vuosi 1995? ;) Sellaisen kun vielä sais hankittua... Pienenä vinkkinä muuten kehoitan katsomaan myyntipalstaa.. Siellä olis legendaa tarjolla.

    Jos meni tuo jälkimmäinen hieman Offtopic, niin Kiitos ja Anteeksi
     
  19. -valopää-

    -valopää- 800x summit `14

    Vs: Lynx 3900/250/360/forest fox

    Joo itekki jouvuin tekemään semmosen ilmanotto tötterön että pelaa kelillä ku kelillä.
    Hyviä juttuja täälä, pidetään tasosta kiinni!
     
  20. Lynxi

    Lynxi Lynx GL 250-89, Lynx adventure 550f-09.

    Vs: Lynx 3900/250/360/forest fox

    Mä annan tuolle Nallen viestille täyden kympin ja peukut pystyyn. heheh. Hyvää luettavaa.  ;D 

    Mä rupesin näin "vastaalkajana" miettimään noita eri vinkkejä mitä on saanut tältä foorumilta.
    Se pieni merkkausnarun pätkä ehkä pitäisi laitta siihen kuomun jäähdytysilman poistoaukkon että näkee sen puhaltimen toimivan OK?

    Kannattaisko esim. laittaa semmonen ilmatötterö tehostamaan kakspuolikkan jäähdytystä, vai onko tarpeetonta?
    Onko tämä apuna lähinna pitkiä aikoja hiljalleen tyhjäkäynillä ajamiseen vai lujaa ajamiseen?  ??? Kone (Rotax 253) on nyt kulkenut yli 7000km.
    Olisko aika jotenkin varmistaa missä kunnossa se on ja ryhtyä jonkinlaisiin toimenpiteisiin? Kannataako vaihtaa männärenkaat?

    Lopuksi sitten ois mukava saada mainittua tähän lisää näitä "tyyppiominaisuuksia" joita näissä koneissa on(lynx GL 250). Siis mitkä osat menee usein vaihtoon ja rikki?
    Esim. Omasta kelkasta mennyt tähän asti suuri määrä pakoputkiston alkuperäis bombardier vietereitä.
    Ostettua huoltoasemalta "no name"-vieteritä niin ongelmat loppui siihen.
    Seuraavaksi se yksi osa jossa jatkoperän kumikiekot on kiinni. Kelkkaromuttamon mukaan tämä on tavallisesti vaihdettava usein, löysin siltä kuitenkin käytetyt jotka oli ollut 59:ssä. Samat osat siis.  :)  Mitenkä tämä jatkoperä säädetään? Mä ruuvasin yhteen ne kumikiekot justiinsa sen verran että niitä pystyy käsivoimin pyörittämään. siis aika löysä säätö.
    Ohjekirjan mukaan löysä säätä parantaa kulkua pehmeässä lumessa. siinä ei kuitenkkan lue mitään mittoja tai sen kummemmin. Melko pettymys tämä Lynxin ohjekirja kylläkin!  :mad:
    terv. / Lynxi

    [​IMG]
     

Suosittele tätä sivua