Mistä ja mikä tämä moottori on?

Keskustelun 'Aikojen takaa' on aloittanut käyttäjä Postoffice, 18/12/15.

  1. Postoffice

    Postoffice Member

    Hoplaa!

    Autotallista löytyy mokoma pätkytin. Ostettu joskus 90-luvun alkupuolella ja ei mitään hajua mistä kelkasta kyseinen motti on irroitettu. Tunnistaako kukaan? Pyytämällä saapi kuvia haluamastaan paikasta.

    Tietoa on sen verran että Tillotssonin kaasari ja vetonarun likellä suomenkielinen ohjeteksti.

    Kännykällä otettuja kuvia pukkaa:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Vs: Mistä ja mikä tämä moottori on?

    Mahtanee olla Valmetin tekemä moottori.
     
  3. Postoffice

    Postoffice Member

    Vs: Mistä ja mikä tämä moottori on?

    Isäni muistelikin että jossain siinä luki valmet. Minkälaisessa ummenkulkijassa tämä olis mahdollisesti majaillut?
     
  4. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: Mistä ja mikä tämä moottori on?

    Jos se kerran on kelkasta peräisin, niin se on jostain Metaxo Oy:n Lumikko -moottorikelkasta, tai aivan alkuaikojen Winha -merkkisestä kelkasta (500, 33 tai 53 -mallista). Winha oli Lumikon seuraaja tavallaan. Vuosimalli jotain -67 -72 väliltä. Puhallinkopassa on tuon Valmet 104bt -koneen piirteitä paljonkin. Kaipa niitä tehtiin muuhunkin kuin moottorikelkkakäyttöön. Voin tunnistaa väärin kyllä. Näkyy olevan sähköstartin paikka tuossa.
     
  5. Postoffice

    Postoffice Member

    Vs: Mistä ja mikä tämä moottori on?

    Mistäpäin tälläisesta kannattaisi lähteä etsimään jotain numeroita ja kirjaimia? Pohja vai puhallinkotelo?

    EDIT: Ja joo on siinä sähköstartille paikka
     
  6. Lynx 530

    Lynx 530 '71 200, '80 530, '87 GLS3300, '92 Giant Special

    Vs: Mistä ja mikä tämä moottori on?

    Muutamaan Lynxiinkin ainakin esitteissä tarjotaan Valmetin konetta. Sitä en sitte tiedä onko niitä niihin asennettu.
    Olikohan niin että se oli alkujaan joku paloruiskun voimanlähde josta sitten pikku muokkauksilla saatiin kelkan kone?
     
  7. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: Mistä ja mikä tämä moottori on?

    Paloruiskussa se oli yleisin., ja varmaan generaattorissakin käytetty. Jostain olen lukenut, että Valmetinkin konetta yritettiin sovittaa moottoripyörään jo ennen Kohlerien aikaa. Joku Linnavuoren tehtaan entinen kesätyöntekijä kertonut. Olisi saatu samalla koneella käytettyä puolustusvoimien generaattoreita, paloruiskua, kelkkaa (esim. Winha) ja moottoripyörää. Hanke oli haudattu kun protopyörä oli karannut käsistä, eikä suostunut seinään (vai oliko se puu) törmättyäänkään sammumaan.

    Yleisempien merkkien lisäksi Dunderin veljesten kelkoissa oli tuota konetta. Irrotettuna on näköjään paljon MAG / Kohler 2031 / 1031srb -koneen näköinen. Yleensä oli Winhoissa asennettuna makaavaksi, toisin kuin seuraaja MAGgi.
     
  8. elaniwinha

    elaniwinha Well-Known Member

    Vs: Mistä ja mikä tämä moottori on?

    370cc valmetti. se tp104 tai joku sellanen se oli.sama kone oli mulla winha 500 kelkassa :)
     
  9. Urpolai

    Urpolai Member

    Vs: Mistä ja mikä tämä moottori on?

    Moro. Tuttu kone, oli mulla ex-SA Winha 53:ssa narustartilla tietysti. Oli kyllä pytty pystyssä normaalisti. Konetta on myös armeijan 8 kVA aggregaatissa, myös narustartilla. Ostin sellaisen aggregaatin viitisen vuotta sitten 1 h käytettynä.
    Jos osia tuohon tarvii, niin SA- kaupasta Hämeenlinnasta löytyy uusia osia, mäntiä, sylintereitä, narustartteja ym. Kaasarit on jo loppu.
    Terv Urpo; Winha 56-kelkka ja Automatic-pyörä
     
  10. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: Mistä ja mikä tämä moottori on?

    Ai Winha 53:sia on oikeasti tehty ihan käyttöön asti, luulin että niitä kummitteli vain mainoksissa aikanaan. 33 oli sitten myös tuolla koneella mutta petroolikäyttöinen
     
  11. elaniwinha

    elaniwinha Well-Known Member

    Vs: Mistä ja mikä tämä moottori on?

    mä en usko tohon 53 legendaan :) siis että niitä ois ollu,muuta kuin jotain protoja.en oo nähn,en usko ;D
     
  12. Urpolai

    Urpolai Member

    Vs: Mistä ja mikä tämä moottori on?

    Joo, ei ole 53:sta muita kuvia kuin muistikuvia. Myin sen yli 20 vuotta sitten kun matto loppui. Oli kuulemani mukaan armeijan huutokaupasta ostettu, mattavihreä maalaus, papereita ei ollut mulla. Muuten kuten 56 mutta kahdella lampulla, Valmetin kone, ei pakkia.
    Tuosta Valmetin koneesta ja petroolista vielä. Siinä mun aggregaatin mukana tuli myös petrooliversion manuaali.
     
  13. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: Mistä ja mikä tämä moottori on?

    Minä kyllä uskon että 53:sia on muutama tehty.. vaikka en ole nähnyt ja tuskin näenkään. Varmaan menneet suoraan puolustusvoimille. 33:sia Valmetin koneella on varmasti tehty ainakin yksi, kun minulla on TM-lehti jossa on semmoisen kuva ja testi. On jotain semmoista muistissa että olisin nähnyt 53:stakin kuvan, TM:ssä sekin ja jostain kelkkanäyttelystä 70-luvun alusta. Pitääpä kysellä SA-kaupasta että löytyykö myös 309 MAGiin osaa, kun itsellekin on eksynyt yksi puolustusvoimien varastossa 45 vuotta pölyttynyt 309.
     

Suosittele tätä sivua