Miten kelkka pakuun sisälle ?

Keskustelun 'Varusteet' on aloittanut käyttäjä Tuplaäksä, 17/11/07.

  1. Tuplaäksä

    Tuplaäksä Well-Known Member

    Volkkarin T5 transu ja 2 kelkan eurowagoni tuli hankittua, nyt pitäs ruveta suunnitelemaan "liukukiskoja ja tikapuita" että sais kelkan ajettua takapaksiin sisälle.
    Sitten vielä, otteko laittanu peräkärrin pohjalle ohjureita tai liukukiskoja ettei hangata kärrin pohjaa puhki ohjainraudoilla ?
    Löytyykö hyvä idiksiä ?
    Tuplaäksä
     
  2. Pollari

    Pollari Guest

    Me tehtiin laudoista kehikko, jossa sukset ja raudat kulkevat.
    Keskelle sitten vanhan telamaton palanen, jotta vältytään turhalta sutimiselta.

    Kuvassa näkyy (jos oikein tihrustaa).. nuo lautarakennelmat suks(i)en alla.
    [​IMG]
     
  3. REV 600 h.o

    REV 600 h.o Rev 600 SDi X

    ;D Kyllä ei meikäläinen huomaa tosta kuvasta mitään lautahärpäköitä vaikka kuinka tihrustaa ;D
     
  4. Pollari

    Pollari Guest

    Kato tuolla vasemman suksen kohalla :)
    Pitääpi ottaa vissin parempaa fotoa kunhan joutaapi..
     
  5. Leader Dog

    Leader Dog ROTAX 440x-06 +R8 -63+R8 -64+912-ULS

    Itelläki tommonen pulma ,ettei tulis raiskattua uuven eurovaginan lattiaa heti kättelyssä.
     
  6. LöPö

    LöPö Well-Known Member

    Mulla on laitettu kärryn pohjaan 8mm vanerisoirot ruuveilla kiinni kelkan suksien kohille
    [​IMG]
    Voihan sen laittaa näinki , 12m uponaalia :D
    [​IMG]
     
  7. laser

    laser Well-Known Member

    Kiitokset tuosta putkivinkistä. Lattian kanssa ei ole probleemaa, se on kunnossa. Mutta oon mietiskelly että tarvis tuota perälautaa vahvistaa suksien ajokohdalta ja putkista jotka lojuu tallin nurkassa se onnistuu hyvin. Lattialaminaatti kestää kanssa jonkun aikaa kärryn pohjalevyn suojana, mutta perälaudassa ei kestäny. Ainakaan mun kärryssä.
     
  8. Reima

    Reima Well-Known Member

    Mulla on kärryssä polyeteenisuikaleet suksien kohdalla. PE kestää hyvin rautojenkin alla. Pakuun olen taas tehnyt mönkijää varten kaksi ramppia (yhdessä rampissa kaksi kakkoskakosta ja n. 30 cm lautoja). Kelkkaa varten heitän ramppien väliin muutaman laudan poikittain. Hyvin toiimii ja ei maksanut paljoa.
     
  9. Rookie

    Rookie NightRider

    P*rk*le...mulla ei ees mahu transuun...vaikka yritin ;D ;D
     
  10. Tuplaäksä

    Tuplaäksä Well-Known Member

    Pitkä vai lyhytmallinen paku. Ei ku sukset pois tai väliseinään kolot suksille. Onnistuuko ?
     
  11. Saren

    Saren 700cc

    ei taida transuun mennä tonmone tonni summari mitenkään päin..:D vaikka tekisi reikää..
     
  12. kole

    kole Mxz x-rs 850

    Aika monta vuotta oon kuletellu kelkkaa kärrissä ilman mitään suojia ja eipä tuossa oo pahoja jälkiä.
     
  13. cattikeke

    cattikeke AC F7

    joo ei ole mitään kiskoja kärrin pohjalla!
    tuleehan siihen pienet jälet raudoista mut mitä sitten!
    samahan se on vaihtaa sit koko pohjavaneri jos kärri menee muuhun käyttöön ::)
     
  14. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Se vaan näin köyhästä tuntuu että ei viitsisi pilata sitä kärryn pohjalevyä. Itse olen käyttänyt suksien alla ylimääräisiä pohjamuoveja, luistaa hyvin eikä tule jälkiä pohjaan.
     
  15. Maunusjokke

    Maunusjokke Lynksi

    Joo meikä paini samojen ongelmien äärellä, ko reissuun piti lähtiä ni NO CAN DO
    [​IMG]
     
  16. oudie

    oudie Polaris AXYS Pro RMK 163"

    Helvetin hyvä tavara, ellei jopa paras, tuohon suksien alle kärryyn tai miksei pakuunkin on kulutusmuovi. Ei pure kiinni, kestää pirun hyvin ohjureita, muttei ole niin kovaa että kuluttaisi ohjureita miksikään.
     
  17. pexi

    pexi Matryx rmk 850 155 -22, SKS 800 155 -16

    Kuvia ei ole, mutta tämä toimii:

    Itellä on hiacessa n. 20mm vesivanerista tehty hiacen kontin kokonen levy, missä on etureunassa ja keskikohdalla "akselit". Akseleiden päissä on pyörinä 5cm kokoset laakerit. Levyn takareunassa on keskellä köysilenkki. Sisäänajoa helpottamassa on vanhaa telamattoa ruuvattuna levyyn kiinni ehkä vajaa 2m...siten että matto jatkuu metrin levyn takalaidan yli.

    Levy vedetään kontista puoliksi ulos rampiksi. Kelkka ajetaan levyn päälle siten että kelkan painopiste melkein keikauttaa levyn ramppi-asennosta ylös. Otetaan kelkan takapuskurista kiinni ja työnnetään pikku vauhti yhistelmään ja päästetään irti. Kolauksesta tietää että kelkka on kontin etuseinässä kiinni. Köytetään kelkka kiinni ja homma valmis.

    Ulos lähtee: köydet irti, nykäsy köysilenkistä niin yhistelmä rullaa niin ulos että levy keikahtaa rampiksi ja kelkka valuu pihalle kun on ensin käyny löysäämässä kelkan jarrun...

    Jos noita köyttämisiä ei lasketa niin aikaa menee kelkka sisään ja takasin ulos ehkä pari minuuttia. Ja ei tarvi käyttää molempia käsiä, yhellä narun paksusella pärjäilee... :)
     
  18. SKMXZ

    SKMXZ No sled now...

    Olisko sulla Pexi kuvaa tosta systeemistä?
     
  19. pexi

    pexi Matryx rmk 850 155 -22, SKS 800 155 -16

    Voisin otta kun ehin...
     
  20. Fanatic

    Fanatic Well-Known Member

    Olen tuumaillut, jotta laittas kuluneet liukukiskot hyötykäyttöön ja pulttais ne kärryn pohjaan. Suunnitelman asteelle on jäänyt, joten on sitte hajotettu vaneria. Suurin ongelma on reunassa, mistä on jo isompia palasia irronnut. Siihen pitänee asentaa jotain suojaksi, tai sitten ei... ;D
    Jonkun olen nähnyt käyttävän irtonaisia suksen pohjamuoveja, jotka laittaneet suksien alle ennen kärryyn ajoa.
    Miten siihen uuteen pitkään Transbordelliin kelkka mahtuu? Ois vaan niin kivan näkönen pakuksi, jos joskus sais hankittua.
     

Suosittele tätä sivua