ockelbo 600 -74 Suunnan vaihtaja

Keskustelun 'Muut merkit' on aloittanut käyttäjä Lapin Kelkkailija, 9/3/13.

  1. Lapin Kelkkailija

    Lapin Kelkkailija Well-Known Member

    Paljoko laitan öljyä suunnan vaihtajaan? Mitä eroja suunnan vaihtajissa on kun nykyisessä on ylä päässä yksi akseli ja siittä lähtee ketju alas. Ostin tässä jokin aika sitten toisen laatikon kun vanhassa hyppi pakki yli mutta vika olikin ketjun kiristäjässä vaihdoin vain sen tuosta minkä ostin ja taas toimii. Mutta tässä laatikossa minkä ostin on 2 akselia yläpäässä toisessa akselissa (etunmaisessa) on vain yksi hammasratas. Myyjä sanoi että se on suunnan vaihtaja ei vaihdelaatikko, on ollu omassa käytössä sillä kuulemma. Ihmetyttää vain että miksi siinä sitten on yksi ylimääräinen ratas ja akseli.
     
  2. bures

    bures Member

    Vs: ockelbo 600 -74 Suunnan vaihtaja

    Ockelbo 600 med back - olja c:a 3 dl
    Sivulla 17 on kuva joka voisi auttaa hahmottamaan...
    http://www.bjerko.no/Instruktionsbok%20Ockelbo%20-73.pdf
     
  3. Lapin Kelkkailija

    Lapin Kelkkailija Well-Known Member

    Vs: ockelbo 600 -74 Suunnan vaihtaja

    joo kattelin niitä kuvia mit lnkissä oli mutta ensinnäkin sivuja oli vain 16 ja 9 sivulla on samanlainen laatikko mikä on okkelissa paikalla. Vara osa laatikossa on siis 2 akselia yläpäässä kumpikin akseli tulee ulos laatikosta toisessa variaattori kiinni. Toisessa ei mitään. Ja en tiedä saako edes mitään kiinni kun on pahassa paikassa variaattorin lautasen takana..
     
  4. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Vs: ockelbo 600 -74 Suunnan vaihtaja

    Kuva olis kiva eli näppää laatikosta kuva, itellä on ilmeisesti/mahdollisesti -74 myös. Siinä ei ainakaan tule laatikon ulkopuolelle kuin yksi akseli ja siinä on vartsu kiinni.

    Edith:

    toiseen akseliin tulee jarrulevy, toiseen 2-vartsu.

    Niin, ja voisitko ottaa kuvan vaihteensiirtäjästä (peltikannen sisäpuolella oleva osa), omassa ei aina löydy pakkia ja epäilen syyn olevat tuossa siirtäjässä.
     
  5. AnselmiAlakelmi

    AnselmiAlakelmi Well-Known Member

    Vs: ockelbo 600 -74 Suunnan vaihtaja

    Täälläkin -75:n laatikko kaipais vähän sisuskaluja tai malleja, kun tallista löytyy sen verran päteviä koneistusmiehiä, että hätätinkaan vaikka tehdään uudet laatikot :)

    [​IMG]
     
  6. Lapin Kelkkailija

    Lapin Kelkkailija Well-Known Member

    Vs: ockelbo 600 -74 Suunnan vaihtaja

    Joo pitänee ottaa kuvia kun kerkeää ja lisätä niitä tänne sitten. Laatikko mikä on kuvassa näyttäs äkkiseltä että puuttuu ketjun kiristäjä, ja vaihteen siirtäjä on kannessa kiinni. Itsella oli sellainen ominaisuus että kannessa on vaihteen siirtäjä kiinni, niin kansi oli löysällä ja siirtäjä ei ollut kunnolla kohdilla niin ei menny kunnolla ratas perille. Syy sitten selvisi kannessa olevat 4 pulttia, 2desta oli menny jenkat. Pakkihan tosiaan kans hyppi yli syynä oli ketjun kiristäjä sisällä on pyöreä alumiini palanen johon tulee pultit molemmilta puolen laatikkoa toinen pultti oli vääntynyt. Otin vara osa laatikosta pultin ja kiristäjän oli ilmeisesti jo parempi versio tämä varaosa laatikko kun oli laatikon läpi menevä pultti ja mutteri päässä ei enään pääse väännättään sivulle pulttia.
     
  7. Lapin Kelkkailija

    Lapin Kelkkailija Well-Known Member

    Vs: ockelbo 600 -74 Suunnan vaihtaja

    olisin lisännyt kuvia tähän jos olisin osannut. voisko joku viisaampi neuvoa miten se tapahtuu.
     
  8. Lapin Kelkkailija

    Lapin Kelkkailija Well-Known Member

    Vs: ockelbo 600 -74 Suunnan vaihtaja

    Joo meni niin vaikeaksi tuo kuva juttu, että jos joku haluaa kuvia okkelin laatikosta niin laittaa s-posti osoitteensa niin lähetän kuvia sinne.
     
  9. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Vs: ockelbo 600 -74 Suunnan vaihtaja

    Kiitti kuvista, laittelenpa tänne kaikkien nähtäville ;)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Lapin Kelkkailija kertokoon speksit noihin kuviin.
     
  10. Lapin Kelkkailija

    Lapin Kelkkailija Well-Known Member

    Vs: ockelbo 600 -74 Suunnan vaihtaja

    No niin hyvä homma kun kuvat näkee nytten muutkin. Kyselkää vaan jos on jotain kysyttävää. tuli selvyys siihen toiseenkin akseliin. Ilmeiesti joissakin malleissa on toteutettu jarrut erin lailla eli joissakin on jarrulevy erillisellä akselilla. Mulla se taasen on variaattorin kens samassa akselissa.
     
  11. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Vs: ockelbo 600 -74 Suunnan vaihtaja

    Oletko muuten varma tuosta vuosimallista? Paiskaappa kuva kuomusta edestäpäin niin selviäis ehkä tuon omankin ikä. Tutulla on "raatona" yksi 600 OC, siinä on tuo suunnanvaihtaja kuten sinulla ja taitaa olla vanhempi kuin -74.

    Edith.

    Onko tuon näköinen kuomu? Tuossa ei ole runkonumeroa missään kun takarunko jatkettu joskus pidemmälle sivuista vetävälle matolle.

    [​IMG]
     
  12. Lapin Kelkkailija

    Lapin Kelkkailija Well-Known Member

    Vs: ockelbo 600 -74 Suunnan vaihtaja

    Hei laitoin sulle kuvia kelkasta. S-postiin.
     
  13. Lapin Kelkkailija

    Lapin Kelkkailija Well-Known Member

    Vs: ockelbo 600 -74 Suunnan vaihtaja

    Muutenhan tuo minun malli on samanlainen. Mutta mulla tosiaan ei ole jäähdytys reikää tuossa alla edessä. Minäkään en ole löytänyt omasta mitään runko numeroita vaikka on orkkis kunnossa. Missä se pitäs olla sitten? Onko sillä tutulla mitään osaa jäljellä siittä 600 okkelista? esim telamattoa?

    Edith; tämän linkin takaa voi myös tarkastella eri mallin okkeleita http://abennet.web.surftown.se/ockelbo/74600.html

    Ei kyllä ollut samanlaista kuin sinulla. Olisko tuon ritilän joku laittanut jälkeen päin? kun kuomussa muuten sama muotoilu kun minulla.
     
  14. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Vs: ockelbo 600 -74 Suunnan vaihtaja

    Pitiköhän tuon runkonumeron olla telatunnelin takaosassa stanssattuna, muistaakseni näin ja ehkäpä vasemmalla puolella kulmaraudassa yläpuolella. Telamattoa ei ole tutun kelkassa eikä paljon muutakaan. Tuo tuuletusritilä vois olla jälkikäteen asennettu, senkin perusteella että puuterikelillä lappaa lunta konehuoneeseen tosi paljon eli täysin väärässä paikassa. Tuon olen tukkinut sisäpuolelta "jesseteipillä".
     
  15. Lapin Kelkkailija

    Lapin Kelkkailija Well-Known Member

    Vs: ockelbo 600 -74 Suunnan vaihtaja

    jep, niin on varmasti itse tehty tuo jäähdytysritilä jutska. Omastani on matto joskus liitetty ja mistään ei löydy mattoa. yks keskivetoinen olisi tiedossa. Mutta kait pitempi ja joutus vaihtaan/ostaan, kääntöpyörät ja vetarin.. Nyt on reunoilta vetävä matto Ja jlo rockwell 400cc kone.
     
  16. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Vs: ockelbo 600 -74 Suunnan vaihtaja

    Älä kuiten sitä keskivetoista laita, ei kestä, menee puikot poikki matosta.
     
  17. ac7

    ac7 Well-Known Member

    Vs: ockelbo 600 -74 Suunnan vaihtaja


    Oletko muuten varma tuosta vuosimallista? Paiskaappa kuva kuomusta edestäpäin niin selviäis ehkä tuon omankin ikä. Tutulla on "raatona" yksi 600 OC, siinä on tuo suunnanvaihtaja kuten sinulla ja taitaa olla vanhempi kuin -74.

    Edith.

    Onko tuon näköinen kuomu? Tuossa ei ole runkonumeroa missään kun takarunko jatkettu joskus pidemmälle sivuista vetävälle matolle.


    minulla on täysin samanlainen "tuuletusräppänä" ja muutenki samanlainen, paitsi ruotsalaisella muovitelalla.
    itse olen arvellu vm:76-77 muina vuosina ei ollu tuota sivusta tulevaa pakoputkea.
     
  18. Lapin Kelkkailija

    Lapin Kelkkailija Well-Known Member

    Vs: ockelbo 600 -74 Suunnan vaihtaja

    Joo samaa olen kuullut keskiveto matoista, en ala laittaan sellaista. Kyllä tuo minun kelkka varmaan on tuo -74 kun rekisteri numerolla katsoin tuolta ruotsin sivuilta niin sielä luki kaikki tiedot myös sekin että kelkka on tehty uonna -74. minkähänlainen pakoputken sitten kuuluisi olla kun on 400cc jlo rockwell moottori, tuo putki´mikä nyt on paikalla loppu osa ei ainakaan ole alkuperäinen kun on pelkkä suora putki mikä tulee vaimentimesta taakse asti. Loppu osa putkesta aika paljon ahdistaa koneen käyntiä ei meinaa pakokaasut osata ulos moottorista.
     
  19. AnselmiAlakelmi

    AnselmiAlakelmi Well-Known Member

    Vs: ockelbo 600 -74 Suunnan vaihtaja

    No miten tästä luetaan tuo vuosimalli, kun tässä on tuo herrasmiesmallin sivuputki
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  20. N.Opee

    N.Opee Well-Known Member

    Vs: ockelbo 600 -74 Suunnan vaihtaja

    http://ockelbo300.forum24.se/ockelbo300-about840.html
    Tuålla jonkinmoinen vuosimalli listaus, mutta jotenkin vajavaisen oloinen on tuo lista.
    Tuon listauksen mukaan minun mielestä sen pitäisi olla -72 mallinen jos se menee niin, että -72 on alkaen runkonumerosta 61489 ja -73 alkaen runkonumerosta 62754.
     

Suosittele tätä sivua