OCKELBO 6000, vm.1986, ajettu 800 km, seissyt yli 20 vuotta

Keskustelun 'Aikojen takaa' on aloittanut käyttäjä Moisio, 26/9/15.

  1. Moisio

    Moisio New Member

    Saakohan vähällä vaivalla vuosimallin 1986 Ockelbo 6000:sta toimivaa työkonetta? Ajettu vain vähän yli 800 km. Viimeiset yli 20 vuotta seissyt katoksen alla lautojen päällä, jotka lahonneet.
    Kestääkö telamatto kunnossa 29 vuotta? Bensatankissa 2 cm bensaa, bensamittari umpi ruosteessa, variaattorin lautasissa jonkin verran ruostetta. Mitä pitäisi tehdä että kelkan saisi kuntoon ja käyntiin?


    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Rizhto

    Rizhto Well-Known Member

    Vs: OCKELBO 6000, vm.1986, ajettu 800 km, seissyt yli 20 vuotta

    Minä suosittelisin, että käytät tekniikan auki, ennen kuin pistät sitä käyntiin. Noin pitkään kuivana olleessa kakstahtikoneessa voi olla laakereissa ruostetta, ja jos ei sitä putsaa/vaihda, niin voi käydä niin, että kone käy hyvin 50km ja sitten kilahtaa. Samoten kannattaa käyttää männänrenkaat auki ja vaikka vaihtaa ja hoonata kevyesti sylinterit.

    Tämä on siis semmonen kannattaa katsoa ennen kuin katua -ohje.
     
  3. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: OCKELBO 6000, vm.1986, ajettu 800 km, seissyt yli 20 vuotta

    Tela saattaa pysyä hyvän näköisenä 29 vuotta, jos auringonvalo ei ole päässyt sitä tuhoamaan. Tosin kovettunut se varmaan on, en osaa sanoa millä aineilla se vetristyisi parhaiten. Itse olen ruiskutellut silikonia vanhoihin teloihin, jotkut puhui jostain lamppuöljystä tms, että se toimisi paremmin.
     
  4. Reimond

    Reimond Cleated tracks

    Vs: OCKELBO 6000, vm.1986, ajettu 800 km, seissyt yli 20 vuotta

    Glygolilla käsittelee.
     
  5. elaniwinha

    elaniwinha Well-Known Member

    Vs: OCKELBO 6000, vm.1986, ajettu 800 km, seissyt yli 20 vuotta

    en usko koneen olevan moksiskaan jos tosiaan katoksessa seissyt,pesu ja vahaus+bensa vehkeet puhtaiksi :) ja eeku paanalle :)
     
  6. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Vs: OCKELBO 6000, vm.1986, ajettu 800 km, seissyt yli 20 vuotta

    Mietippä vähän, 20 vuotta seisonut. Kyllä siinä ajassa on voiteluaineet ehtineet liueta laakereista, IMHO. Toki jos hyvä tuuri, laakerit ok, fifty sixty suhteella mennään.. :D
     
  7. elaniwinha

    elaniwinha Well-Known Member

    Vs: OCKELBO 6000, vm.1986, ajettu 800 km, seissyt yli 20 vuotta

    eikö se ole 2 tahti.voitelua tulee lisää :) loput laakerit on voideltu vaseliinilla ja vetovehkeet öljyllä.ei ne sieltä häviä.
     
  8. elaniwinha

    elaniwinha Well-Known Member

    Vs: OCKELBO 6000, vm.1986, ajettu 800 km, seissyt yli 20 vuotta

    ellei siis ketjukotelo ja laatikko? ole vuotaneet.
     
  9. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: OCKELBO 6000, vm.1986, ajettu 800 km, seissyt yli 20 vuotta

    Minun Winha 52 seisoi sellaiset 15v käyttämättä, Trail deluxe pihalla 7 vuotta käyttämättä ja Winha 32:n nykyinen kone sellaiset 45 vuotta armeijan varastoluolassa käyttämättä.. Ne kaikki on kaasuttimen putsauksen jälkeen toimineet suht hyvin. Kuivassa varastossa laakerit ei heti ruostu. Paljon selviää kun käyttää kansia auki, jos sylinterin seinämät on ruosteettomat niin laakereillakin on mahdollista olla. Melko varmasti heti tehtäviä juttuja on imukurkun vaihto, bensapumpun kalvon vaihto ja primerpumpun uusinta. Meni minulla joskus Winhan koneesta laakerit ruosteeseen jo vuoden seisonnan jälkeen, oli kaasarin imupönttö sitä mallia että vettä pääsi koneeseen ulkosäilytyksessä

    Itse ostaisin tuommoisen kelkan epäröimättä, jos tela ei ole pykinyt, ja ei ole mikään sikahintainen. Rotax 377 tai 503 tai niiden osat irtoaa kyllä edullisesti vaikka jostain (juukalaisesta) purkaamosta, jos kone olisikin pilalle ruostunut.
     
  10. Broadspeed

    Broadspeed +10 kelekkiä

    Vs: OCKELBO 6000, vm.1986, ajettu 800 km, seissyt yli 20 vuotta

    Mistä tämmösiä löytyy :eek:
     
  11. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: OCKELBO 6000, vm.1986, ajettu 800 km, seissyt yli 20 vuotta

    Kyllä niitä perikuntien tai leskien vajoissa lepäilee varmaan jokaisella sisä-Suomen kylällä. Itse tiedän yhtä kauan seisseen Nordik 600:n, mutta ajomäärä sillä taitaa olla lähempänä 100 km kuin 800.. Ei valitettavasti ole myynnissä millään hinnalla. Ja välillä olen nähnyt kun lähistöllä asuva pappa on avannut autotallin oven, ja ihailee lähes iskemättömän näköistä Winha 55:ttä, kymmeniin vuosiin ei ole kyllä ajanut sillä ja ei ole myynnissä sekään.
     
  12. elaniwinha

    elaniwinha Well-Known Member

    Vs: OCKELBO 6000, vm.1986, ajettu 800 km, seissyt yli 20 vuotta

    ihmeen paljon noita "löytöjä" on pitkin maakuntia.mun ex elan seisoi jotain 2o vuotta pressun alla.bensaa ja menoksi :) winha 54 oli seissyt katoksen alla ja ulkona kait 10 vuotta.kaasarin vaihdoin heti koittamatta.ja pelaa.winha 30 seissyt 10 vuotta pihalla.kone todella hyvä :) yksi jammu alapuhallin kohlerilla seisoi 2 vuotta pihalla ja vedet meni kaasarista suoraan sisään kun oli pystymalli.avasin koneen.pesin sohjot pois ja käyntiin :) eli en ois tosta okkelin koneesta kauhean huolissani :)
     
  13. Bestservice

    Bestservice X-trim

    Vs: OCKELBO 6000, vm.1986, ajettu 800 km, seissyt yli 20 vuotta

    Meilläpäin jammu seiso 6kk järvenpohjassa ja neljännellä käyntiin.
    [​IMG]
     

Suosittele tätä sivua