Rotax 440

Keskustelun 'Aikojen takaa' on aloittanut käyttäjä Rizhto, 12/2/15.

  1. Rizhto

    Rizhto Well-Known Member

    Heips

    Kotiutin lopulta tuon Nettimotossa roikkuneen -74 TNT:n. Elämää nähnyt ja huoltoa vaativa peli, mutta orggis-pisteosat yllättävän hyvin vielä tallessa. Kuomu on tietysti 70-luvun SkiDoon muovikoppa ja tehän tiedätte...

    Koneena on Rotaxin 440, joka käy ja käynnistyy hyvin. Tillotson on vaihtunut Mikuniin ajan saatossa. Kone ei kilise eikä kolise, mutta 5900:n 503 Rotaxiin verrattuna siinä on mielstäni tosi kovat mekaaniset äänet. Onko tämä voimakas "humina" 440 Rotan ominaisuus, vai kieliikö se jostain tietynlaisesta huollon tarpeesta?
     
  2. paavojaelvis

    paavojaelvis Well-Known Member

    Vs: Rotax 440

    Onhan se kevytmetallista valettu puhallin äänekäs alkujaankin, mutta oisko kumminkin syytä tarkastaa puhaltimen ja kampiakselin laakerit? Vaikkapa stetoskoopilla.
     
  3. Rizhto

    Rizhto Well-Known Member

    Vs: Rotax 440

    Eipä tullut sivuääni koneesta. Syyllinen oli kylmän pään laakeri. Sieltä oli jääny joskus stefa pois ja laakerista oli tullut "jäykkä". Pyöri kooleinen päivineen väljässä pesässä. Onneksi löytyi hyllystä ehjä pesä, laakeri ja stefa.
     
  4. Rizhto

    Rizhto Well-Known Member

    Vs: Rotax 440

    Osaatteko sanoa, mitkä kärjet tuohon ROTAX 440 koneeseen pitää olla - samoin konkat? Käyn huomenna EMC:llä ja siltä varalta, ettei koneen tyyppikoodilla löydy, niin tiedän sanoa justiinsa. Viimeksi tuulettajan remmiä hakiessa ei löytynyt "type 440" tyyppiä koneelta ja piti arpoa se remmi - ei osunut.
     
  5. Rizhto

    Rizhto Well-Known Member

    Vs: Rotax 440

    Eipä osanneet liikkeessä myydä kärkiä. Tiedossa oli mutua, että jotkin tunturin tms kärjet sinne käy ja Puchin konkka, mutta ilman mallia ei päästy eteenpäin. Nyt tarttettais sitä kokemusperäistä tietoa. Mitkä kärjet ja konkat käy Rotax type 440 magnetoon?
     
  6. sampå

    sampå Ockelbo 300 -73 + Arctic Cat Super Jag -90

  7. iiroh

    iiroh Well-Known Member

    Vs: Rotax 440

    Jos mä nyt oikein katsoin tästä (sivu 315-316)

    http://www.vintagesnow.com/Ski-Doo_files/72-73-74%20Ski-Do%20Parts.pdf

    Niin kärkien OEM osanumero on 420983347, löytyisköhän sillä ?
     
  8. Rizhto

    Rizhto Well-Known Member

    Vs: Rotax 440

    Kova kastelemaan tulppia tuo Rotax. ??? Sachs SA290 on ihan samanlainen. NGK AB-7 ja AB-8 tuppaavat pimenemään, kun eivät tahdo kestää kastumista. Mulle tulee ens viikolla Bosch M4A ja M4AC tulppia sekä DENSOn M24S:iä sekä kirsikkaksi kakun päälle aitovanhoja NGK AB-83K ja AB-93K kilpatulppia 1960-luvulta. Nyt nähdään onko nyky-NGK:t oikeasti niin huonoja, kuin annetaan aina ymmärtää.

    Se kärki/kondensaattorikysymys on edelleen auki. Osaako joku sanoa mitkä osat sinne käy?
     
  9. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: Rotax 440

    Onko siinä pidemmän mallin kondensaattori vaiko lyhyt? Sitähän myydään näihin vanhoihin mielestäni vain kahta mallia. Se lyhyt onkin varmaan sama mitä tunturissa, kärjetkin luultavasti ovat. Kärkiä pitäisi olla vain yksi mahdollinen malli näihin vanhoihin, eli ovat samat kaikissa Kohlereissa, Sacheissa ja vanhoissa Rotaxeissa kuten 440. Aika huonoja liikkeitä jos eivät sitä yhtä ainutta mallia löydä listoilta. Siinä on jossain vikaa (sytytys) jos tulppia menee. Huonomaineinen Kohler 340:kin menee vuosikausia samoilla tulpilla, jos sytytyspuoli on kunnossa.

    http://www.partsreloaded.com/Snowmobile/Electrical/Ignition-Points-Condensers/Points/Points-017-Bosch-Hirth-JLO-Kohler-Moto-Ski-Rotax-Ski-Doo?zenid=e2oiu7b1oogkiepfet2m2h3mi3
     
  10. Rizhto

    Rizhto Well-Known Member

    Vs: Rotax 440

    Se kun minä en tiedä minkälainen konkka tuolla on tai kärjet. Ajatus oli, että minä en sitä aukaise ennen kuin minulla on uudet osat valmiina. Siksi kyselen täältä palstalta kokemusta. Nuo liikkeet tuntuu olevan tottuneet myymään kulutusosia uusiin kelkkoihin. Heti kun menet vähän vanhemman potilaan kanssa, niin KnowHow loppuu, kun mallia ei löydykkään tietokoneelta. Jotain vikaa minäkin epäilen. Kone käynnistyy tosi hyvin ja puristuksia on kuin uudessa koneessa. Aika pian alkaa kuitenkin paukahdella putkessa aina välillä, varsinkin kun hellittää kaasua. Poika tuossa harjoitteli pellolla vartin verran. Ajeli siis hyvin pintakaasulla ja pienillä kierroksilla koko ajan. Kun ajoin kelkan pellolta pihaan huomasin, että ei oikei ota kierroksia. Kone siis käy ihan nätisti, mutta ei kierrä yli 4500 rpm, ei millään. Otin tulpat auki, niin puhaltimen puolen tulppa oli märkä. Toinen kuiva ja nätin ruskea. konkkavialtakaan ei kuulosta, koska silloin pitäisi röpöttää, rätistä ja paukkua. Näin ainakin Pannonian kone teki, kun konkka meni.

    Mää olen saattanu toki tuhota nuo tulpat tuossa remontin yhteydessä kun olen käynnistellyt konetta jatkuvasti primerillä kylmänä lyhyitä pätkiä. Sachsista meni uusi AB-7 hetkessä pimeäksi kun sitä piti käydä melkein päivittäin käynnistelmässä ihan vain että sai haistella ja kuunnella kakstahtista.
     
  11. Rizhto

    Rizhto Well-Known Member

    Vs: Rotax 440

    Eipä tuohon Bosch mankkuun ole kuin käytännössä kahta kärkimallia. Tapillista ja tapitonta. Muistatteko kumpaa näissä Rotaxeissa käytettiin?

    Kevytilmailu on tosiaan paremman palkkaluokan harrastus. Mopoihin noita kärkiä myydään 7 euroon, mutta pienlentokoneen varaosana samat kärjet on yli £20. ;D
     
  12. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Vs: Rotax 440

    Pakko pitää kato tietty hintataso yllä. Kun ilmailuhan on tunnetusti harrastus, josta isostakin omaisuudesta saa nopeasti pienen.
     
  13. Rizhto

    Rizhto Well-Known Member

    Vs: Rotax 440

    Sama juttu on rst pulttien kanssa hakeeko ne venetarvikeliikkestä vai Biltemasta. :)
     
  14. Rizhto

    Rizhto Well-Known Member

    Vs: Rotax 440

    Nyt mie olen pahalla tuulella :mad:

    Lähin räpeltämään tuota TNT:tä taas ajan kuluksi, ja meinasin pistää käyntiin, jotta vois vähän selvitellä syttöpuolta. Eka nykäsyllä käynnistin pärähti ja meni veltoksi. Nyt vain helisee, eikä ota kynnet kiinni. Minä ostin siihen EMC:ltä muutama viikko sitten uudet kynnet ja sen hihnapyörän! Noilla osilla ei ole montaa kymmetä nykäsyä vielä takanaan ja ny jo säpäleinä! €40 taivaan tuuliin! Jo asentaessa kattelin, että varsinkin kynsisetti on aika heppaisen näköinen. Tiedättekö saako näihin käynnistimiin enää mistään kunno osia, eikä noita kertakäyttöisiä tervikeheepeleitä? Semmosia, jotka kestää.

    Minä en jaksais korjata samoja paikkoja montaa kertaa. :mad: :mad: :mad:

    Ja ai niin, Minkäslainen ulosvetäjä Magneton irrottamiseen tarvitaan, ja mistä niitä saa?
     
  15. santis

    santis Well-Known Member

    Vs: Rotax 440

    Ainakin saman ikäluokan 343 Rotaxissa magneeton pyörässä on 3 M8 ulosvetoreikää n. 76 mm ympyrällä. Ite pulttasin Bilteman 2 sakaraiseen ulovetäjään pyöreän kiekon ja porasin siihen ulosvetopulteille reijät.
    Toimi sekin mutta nyt löysin pakallisesta rompekaupasta(Tarvike-Keskus Äki) tämännäkoisen sarjan:

    http://shop.advanceautoparts.com/p/autocraft-13-pc-harmonic-balancer-puller-set-ac580-w151p/9021507-P

    Makso pari kymppiä, merkki tosin oli eri, olikohan AmTech, samaa kiinan kamaa kuitenkin. Suurin osa pulteista tuumasia
    mikä on ihan hyvä asia jos sattuu joskus sellasia tarviimaan.
     
  16. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: Rotax 440

    Onkohan rotassa täysin sama magneeton aluslevy (ja magneetto) mitä esim. Kohler 340:ssä? Kovasti kuvien perusteella näyttäisi olevan. Jos on niin jonkin aikaa sitten olisi ollut mistä myydä ehjät virtalaitteet tuohon, mutta menivät sitten yhdelle tarvitsijalle. Käynnistin ei taida olla samaa sukua mitä 250/377/447/503 ym? Aika huonoa tuuria ollut tähän mennessä.

    Saako tuosta mitään selvää esim kärkien kiinnityksestä
    http://www.ebay.ca/itm/Used-Vintage-Stator-Magneto-Rotax-Type-440-436-6cc-Ski-Doo-Snowmobile-Nordic-TNT-/281627582979?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item41924fe203
     
  17. Rizhto

    Rizhto Well-Known Member

    Vs: Rotax 440

    Tuossa on kuva alta 50 kertaa nykästyistä kynsistä.

    [​IMG]

    Käyn kyllä takuuseen vaihtamassa, mutta samalla mietiin, miten uudemman rotaxin käynnistin tosiaan sopis tuohon. Itse käynnistimen kiinnitys puhaltimen runkoon on samanlainen. Pitäs vaan mitata onko halkaisija sama. Isompi kysymys on käykä uudemman käynnistimen se peltinen "laukaisin" tuohon vanhan mallin magnetoon kiinni.

    Tuota ihan samaa Ebay:n kuvaa olen zoomaillut tänään, kun yritin tuota kärkiasiaa selvitellä. :D
     
  18. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: Rotax 440

    Samaa laatua nuo käynnistinosat mitä SnoPron kurkut, jotka ostin Polarikseen 3 viikkoa sitten. Ensimmäiset halkeamat vasta eilen.. Tarvikeosat yleensäkin niin surkeaa kamaa, että uudet kärjet ja konkat ei ehkä kauaa kestäisikään. Paras olisi löytää ehjät vanhanliiton kamat
     
  19. Rizhto

    Rizhto Well-Known Member

    Vs: Rotax 440

    Huonoja kärkiä ei oo pahemmin tullut vastaan. Paitsi yhdet Ladaan ostamani Italialaiset Fiatin tarvikekärjet. Niissä oli nokka bakeliitin sijasta muovia ja se suli jakajan sisälle! Konkiksi olen aina ostanut Boschit oli vehe mikä vehe. Mietin illalla, josko tekis jousilatasta itse nuo kynnet ja sitten karkaisis. Tuliskohan lujemmat? Ei nuo olis kaksinen sahalla, poralla ja viilalla ruuvipenkissä pyöräyttää.
     
  20. Rizhto

    Rizhto Well-Known Member

    Vs: Rotax 440

    Nonniin. Laitoin 440:een 503:n käynnistimen ja Näkkäreitten tilalle Boschin kupariydintulpat, niin johan Rotta heräs, eikä käynti nikottele enää yhtään. Käynnistyy hyvin ja kiertää tosi herkästi. Pääsin Eilen eka kertaa kokeilemaan TNT:tä isommalla pellolla. Voimansiirto olisikin seuraava säätämisen aihe. Nimittäin, vaikka kone kehrää iloisesti, ei kelkka oikein liiku. Kelkka lähtee liikkeelle rauhallisesti ja kiihtyy omaa aikaansa, eikä minusta myöskään ota huippunopeutta, vaikka kone kyllä kiertää. Kytkentäkierrosluku on mielestäni hyvä, mutta telaa ei saa sutimaan sitten millään. Remmi näyttää hyväkuntoiselta ja varien lautaset on sileät ja siistit.

    Vehe on vähän niin kuin automaatti, joka luistaa pirusti. Te kokeneemmat, missä mahtaa olla vika? Kytkin?, Väärä remmi?, Kakkosvari? Mitä kannattas kokeilla tai tehdä?
     

Suosittele tätä sivua