SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

Keskustelun 'Aikojen takaa' on aloittanut käyttäjä Vesa50, 31/12/15.

  1. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Tilasin kyllä uuden männän renkaineen ja yläpään holkin(akselin) vaikka sainkin renkaat takaisin vanhaan mäntään. Vanha oli painunut 1,2 mm kasaan siitä laidasta missä renkaat jumissa. Uuden männän pitäisi tulla joko tänään tai huomenna. Samassa tilauksessa tulee uusi kondensaattori. Ajattelin vaihtaa kun joku täällä foorumilla tästä mainitsi. Olen elektroniikkaa sen verran harrastanut, että tiedän ainakin Elektrolyyttikondensaattorien vanhenevan ja ns vuoto lisääntyy iän mukana. Elektrolyytittömät konkat kestävät paremmin; myös pakkasta. Stefat tuli hommattua jo aiemmin.
    Mieli tekisi hommata tähän kaasuttaja, että voisi kokeilla miten pyörii. Imuaukko näyttää olevan sisältä mitattuna 34 mm ja laipan reikien väli 58 mm. Kuinka helppoa näihin on saada käytettyjä kaasareita? Uudet näyttää olevan 180-250 Euron kieppeissä
     
  2. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    30 mm Mikuni käy tuohon, harmi vaan nämä tarvikekurkut ei kestä ajossa kuin pari päivää. Mulla löytyy jostain pytyn porttausohjeet ja putkeen tietoa. :)
     
  3. okkelist

    okkelist Well-Known Member

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Näin on. Pahimmillaan parin päivän ajossa murtui.Tuo Sassi täristää niin paljon ettei kestä sitäkään vertaa.Tein omaan Okkeliin tuon kurkun . Ensinnäkin 3 mm teräksestä laipan joka on sylinterin puolelle sopiva. Laippaan hitsasin 3 cm pitkän ohutseinämäisen putken jonka sisäreikä on tuo 30mm. Kurkkua käytän yksikudoksista kumiletkua pituus n 5 cm. Se kaasarin ja tuon metalliputken välille.Klemmareilla kiristys.
    Tuo kestää huomattavasti pitempään kuin tarvikepeli. Nuita letkunpätkiä on aina työkalujen mukana,jos tulee tarve vaihtaa. Tuota kumiletkua saa ainakin hydrauliikkaliikkeistä. Leikkasivat siellä nuo pätkätkin.
    Tuon laipan saa myös katkenneesta tarvikekurkusta. Pitää vain polttaa se kumilaminointi pinnalta pois. Laippa on suora ja siinä on valmiit reijät.
     
  4. Reimond

    Reimond Cleated tracks

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    http://www.tonyfoale.com/Articles/EngineBalance/EngineBalance.pdf
     
  5. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Kiitokset tiedoista/neuvoista T-CAT ja OKKELIST. Taidan tehdä itse tuon kaasuttajan joustopaketin, kun materiaalit ja työkalut löytyy itseltä. Sanoit, että 30 mm Mikuni. Miksi ei 34 mm Mikuni? Vai eikö tuo millimetrimäärä olekaan määräävä? Katselin, että sellainenkin kuin 34 mm löytyy. Itsellä ei ole näistä kelkkojen kaasuttajista tietoa, niin että ei pidä pahastua jos kyselen omituisia. Sitten nämä alkuperäiset Tillotsonit? Ne ovat vähän tutumpia, Walbro-tyyppisiä. Saako niitä vielä Sachsiin. Ainkin karting autoihin löytyy. Mikä on se kokohaarukka, jossa pitää pysyä eli minimikoko ja maksimikoko näille kaasuttajille oli ne sitten minkä merkkisiä hyvänsä? Mikä sen minimin ja maksimin määrittelee? Onko se kurkun koko? Onko kukaan kokeillun auton tai moottoripyörän kaasuttajaa kelkassa?
     
  6. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Kiitos linkistä. Lueskelin pintapuolisesti tuon linkin takana olevaa asiakirjaa. Se on hyvin tieteellisesti tehty ja kertoo olennaisen. Hyvä kuvitus. Täytyy lukea se huolella ennenkuin voin muodostaa käsityksen sen soveltuvuudesta minun kyvyilleni ja kalustolleni ;D Taidat olla oikeasti ihan ammatti-pro-pro-kelkkakonemies.
     
  7. Reimond

    Reimond Cleated tracks

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    En ole pro, mutta mukava ite tutkia juttuja ja kokeilla
     
  8. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Itsellä tuli Ockelissa ongelmaksi tuon itsetehdyn kurkun kanssa se että tein putkesta täysin sileän, nyt ei tahdo se letku pysyä paikallaan eli kassarei meinaa tippua pois. Pitää käyttää irti ja hitsata palko ulkopinnalle, saattais auttaa.
     
  9. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Niin tai jos materiaali on tarpeeksi paksua, voisi vetää rälläkällä uurteita siihen päähän. Hitsaus lienee hyvä keino sekin.
     
  10. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Minäkin tykkään tutkia asioita ja englanninkielisillä hakusanoilla löytyy paljon sellaista mitä suomalaisilla ei löydy lainkaan. Motto on ollut vähän niin, että mikä on ihmisen tekemää, siihen pystyn minäkin. Toki joskus tulee niin kalliita konehankintoja vastaan jonkin työn toteuttamisessa, että pitää teettää. Muuten teen itse, varsinkin jos on haastetta 8)
     
  11. Ahkera

    Ahkera Xrs 800

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    En kyllä osaa tieteellisesti asiaa perustella, mutta sanoisin omalla kokemuksella, että varmasti saat tuon myllyn toimimaan vaikka 28-34mm haarukkaan osuvalla mikunilla. Lähinnä alkuperäistä kokoa itse tavoittelisin, sillä se helpoiten tulee toimimaan. Ottaen toki huomioon kaasuttimen liitettävyyden ja liitoskoot kuten olikin puhuttu.
     
  12. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    30 mm Mikuni oli käytössä 520 Lynxissä, siihen ainakin löytyy "tehdas asetukset" minultakin niin ei tarvis alkaa etsimään perus säätöjä, hiplaukset erikseen.
     
  13. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Kiitos Alapinlampi. Molemmilla asioilla on puolensa; niin tieteellisellä kuin käytännön tiedolla. Itse kallistun käytännön puolelle, mutta jos aiheesta löytyy tieteellistä tutkimusta, käytän sitä hyväkseni mahdollisuuksien mukaan. Molemmat tukevat toisiaan. Minulla ei ole kuvaa mikä on tämän Sachs:in alkuperäinen kaasarin koko. Sen tiedän, että se on luultavasti ollut Tillotson HR 114A, mutta en ole siitäkään varma. Jossain näkyi HR 173A. Ota näistä sitten selvää. Manuaalissa(-62) ei ole mitään tyyppiä kaasuttimelle; vain kaaviokuva(taitaa olla sekin käsin piirretty) sekä maininta, että Tillotsoneja löytyy kaksikalvoisina eli HD-7A mallisina tai kolmikalvoisina eli HD 13A mallisina. Mitään muuta tyyppimerkintää ei löydy eikä kurkun kokoa myöskään. Revi sitten näistä.
     
  14. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Mikä tuon 520 Lynxin kuutiokoko on? Jos lähellä 300cc, niin hyvä. Ei kai liian iso kaasari ole huono asia, mutta liian pieni varmaankin on? Sitä tässä yritän kysellä ja haarukoida kun tähän Sa 290 Sachs.iin ei näytä painettua tietoa olevan. Se ainoa manuaalikin on vuodelta -62 eli 15-16 vuotta ennen tämän myllyn rakentamista. Revi sitten siitä ;D
     
  15. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    -74 600 Ockelbo jonka ostin sisälsi -70 vuosimallin sylinterin Sachissa. Eipä siinä muuta käyttökelpoista koneen osalta ollutkaan, mäntä myös tietenkin ja se Tillotson HR114A. Koneeksi tuli emännyksen velipojan 520 Lynxin (-80 tai -82 mallinen muistaakseni) Sachs jossa oli ollut tuo Mikunin 30 mm kaasari tehdas asennettuna.
     
  16. Ahkera

    Ahkera Xrs 800

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Rotax 277 yksipyttyisessä myös Mikuni VM30.
     
  17. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Nyt olen antanut itseni vahvasti ymmärtää, että (ellen käy jonkun henkilöauton tai bensatyökoneen kaasaria tähän sovitteleen), sen pitäisi olla joko Mikuni VM 30 tai Tillotson HR 114A. Tuo Mikuni lienee nykyaikaisempi vaikka Tillotsoni onkin alkuperäinen. Pitäisi oikeastaan alkaa kehittelemään yksinkertaisempi kaasuttaja. Sellainen bensa sisään-bensa-sisään-bensa-sisään juuri ennen sytytystä ;D Nämä nykyiset on siksi kalliita kun ne on tehty niin monimutkaisiksi. Reikiä pitkin sisuskaluja ja kaikenlaisia kalvoja; onko siinä mitään laitaa :eek:
     
  18. Reimond

    Reimond Cleated tracks

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Laita mikunista osto ilmi tai käväse purkaamolla niin ei montaa kymppiä maksa.
     
  19. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Kelkkojen purkaamoita tuskin on täällä Kaakon kulmalla pilvin pimein. Itse Okkelbo on Inarista pikkusen pohjoseen. Tämä nyt kunnostettavana oleva kone on varakone. Onneksi ehdin rakentaa kelkalle arvoisensa tallin viime kesänä. Oli liian kauan seissyt ulkosalla pelkkien pressujen alla. Olisi tarkoitus helmikuun lopulla/maaliskuun alussa käydä kevyitä puukuormia sillä vetämässä liiterille.
     
  20. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Nyt tuli postipaketti. On kaikki tarpeellinen uutta: Mäntä, männän yp akseli + lukkorikat, männänrenkaat, kondensaattori. Yhteensä 105.90 Eur. Uudet stefat 10 Eur. Aion vielä tutkailla, josko tuota vanhaa mäntää vielä saisi työstettyä; itse mäntä ei ole kriittinen, jollei sen kehä mene missään yli tuon 72,895 mm:n.(siis ei soikea) Jos rengasurat on kohdallaan, niin jätän varamännäksi. Toivottavasti en tule tarvitsemaan varamäntää. Varmaan viikonloppuna pääsen kasausoperaatioon. Olin päättänyt jo ennen purkuhomman alkua, että 150 Eur on raja, jonka tähän Sachs:iin pistän. onneksi sieltä ei tullut mitään laakerihommia lisäksi. Eli minulla on enää 35 Eur käytettävissä.(jos pysyn lujana)
    [​IMG]
     

Suosittele tätä sivua