Sohjokelkka jäälle

Keskustelun 'Minkä kelkan ostaisin?' on aloittanut käyttäjä greg, 12/3/10.

  1. greg

    greg RMK 600 144 -12

    Vs: Sohjokelkka jäälle

    Puumuun kommenttiin: älä laita vinssiä, kelkkojen akut on liian pieniä siihen,Painavatkin aika paljon, lisäksi joskus pitää vetää taakse joskun eteenkin päin. Talja ja Dyneema köyttä (se ei viru juuri yhtään) on parempi ratkaisu. Keskusteluun yleensä sohjohommista niin ensimmäisenä loppuu kelkasta kuitenkin teho. matossa on ollut piikitkin mutta kun ei kone jaksa niin ei mennä. Ainakaan viisisataset puhkut ei hommaan sovi, kulkevat vielä jotenkin kun täysillä ajaa. Pilkille jos pysähdyt tai kusel.. niin siinä ollaan. Lapun koosta en osaa sanoa mitään kun teho loppuu niin siihen kuitenkin jää. Ikävä on sohjossa kelkkaa kaivella. Mökki on saaressa joten asiaan on tullut perehdyttyä. Jos täytyy pysähtyä niin ympyrän ajan ja katson miltä näyttää. Reki on näissä hommissa vihoviimeinen, ahkioon aisaa hyvinkin pitkälti ettei kelkan loskasuihku sitä heti täytä. Uskoisin ettei siellä kulje kelluvat ja leveätelaiset sen paremmin, ainakin jos kiinni jää niin näillä ongelma on hankalmpi. Lyhennelmä: tehoa on oltava riittävästi.
     
  2. Murre

    Murre Hardcore+6900+SnoSport125

  3. puumuu

    puumuu New Member

    Vs: Sohjokelkka jäälle

    Joo, onpas tutkailtavaa ... eri asia sitten yrittääkö kitkutella tuolla 5900 vielä loppukevääseen... ja luuraan läntisessä Lapissa, pari päivää viikossa jopa Ruotsin puolella.

    Noita bokseja olen katsellutkin sillä silmällä. Niistä löyttyy kyllä kaikenlaisia malleja.
     
  4. greg

    greg RMK 600 144 -12

    Vs: Sohjokelkka jäälle

    Uusi kelkkalehti tuli. Alkuun edelllisestä, sivuja on kyllä paljon mutta tekstiä jonka voisi tulkita lehden omaksi tuotokseksi on kovin vähän, olisiko noista tullut 20 sivua? kuvia jotka ovat suuria voisi katella netistäkin. Minua kiinnostaa kelkan ominaisuudet vaikeissa olosuhteissa jäällä eli sohjossa. Viime vuodelta lehdestä löytyy maininta että polariksen leveätelainen meni sohjossa paremmin kuin joku urheilukelkka, ei mitään sen tarkempaa. Nyt uudessa lehdessä army mallista ei juurikaan löydy muuta kuin esitteen tekstiä, menee ja kantaa ja vetää mutta mihin verattuna. Miksikö olen edelleen lehden tilaaja? No lasku tuli ennen lehteä ja vaimo maksoi, se ei kyllä lue lehteä mutta maksaa laskut. Minä en olisi maksanut. Nää sivut on tietysti hyvät ja kiitos niistä.
     
  5. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Vs: Sohjokelkka jäälle

    Yksi vaihtoehto (ellet nyt sitten välttämättä halua ajomukavuuden ja extriimin sohjorallin vuoksi vuoristokelkkaa laittaa) on vaihtaa tuohon 5900:n karkeampi matto ja korottaa sitä. Minun ei ole tarvinnut sohjossa värkätä sen jälkeen kun maton vaihdoin.
    Tuota minun viisysiä voi kyllä käydä koeajamassakin ettei tarvitse summamutikassa maton vaihtoa yms muutoksia miettiä..

    Mitään sohjohirmua siitä ei tietenkään saa mitenkään tuolla nuhaisella 503:lla, mutta h*lvetin paljon paremman kuitenkin.
     
  6. Laphis

    Laphis Well-Known Member

    Vs: Sohjokelkka jäälle

    Kyllä riittää pätkämattoki sohjossa ajoon, ja nelarikaan ei ole mulla jäänyt
    koskaan merkittävästi kiinni. Kerran pari käyttää pakkia ja sitten hanat auki niin jo päästään.
    Eikä kyllä matossakaan ole ollut harjaa 32 isompana, nyt kylläki 38mm.
    Mutta äläkää vetäkö herneitä nenuun mutta kyllä Yamahallaki sohjossa pääsee,
    eikä se ole kuskista kiinni, kun ite painan alle 70 kiloa niin ihan hyvin se alla oleva
    paino taittuu. ;)
     
  7. greg

    greg RMK 600 144 -12

    Vs: Sohjokelkka jäälle

    Ilmatieteenlaitos lupaa hyvää sohjokelkkailua ajatellen, viikko sitten oli jo vähän vettä jäällä lumen seassa. Huomenna pääsee kokeilemaan muutamaksi päiväksi. Niin monta kertaa olen kelkkaa jäällä kaivanut ettei tämä ole vitsiksi tarkoitettu vaikka siltä kuulostaakin.
     
  8. Salvelinus

    Salvelinus 49 Ranger 900T -23

    Vs: Sohjokelkka jäälle

    Näin Linksi kulkee sohjossa ;D

    [​IMG]
     
  9. L4t3

    L4t3 AC CF/M 800 141" -11

    Vs: Sohjokelkka jäälle

    Eli odotettua paremmin! ;D
     
  10. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Vs: Sohjokelkka jäälle

    Tänhään vain tuli taas ajeltua sohjossa, ja jopa pari pikku sulaaki ylitte linksillä, eikä mithään ongelmia. ;)
     
  11. Jakelfin

    Jakelfin Nytro MtxT & RTX 136 -RX1 4100 -Titan Adventure

    Vs: Sohjokelkka jäälle

    Saattasin suositella viime viikonlopun kokemuksella turbojammua sohjokelkaksi. Sai pintakaasulla lipotella eikä mittään ropleemia. :) 600 renegade joutu vettään sinkki tiukalla koko ajan, ite vain huvikseen kaasuttelin, niinku ois puuterissa ajanu ko puolimetriseen soseeseen kanttaili.
     
  12. M.E.A

    M.E.A Lynx

    Vs: Sohjokelkka jäälle

    Wt olis ollu parempi. Tietenki mahollisimman pienellä ilmakoneella.
     
  13. Jakelfin

    Jakelfin Nytro MtxT & RTX 136 -RX1 4100 -Titan Adventure

    Vs: Sohjokelkka jäälle

    Kerran oon winhalla, 50 leveä tela, matala harjanen ja mottina ärjyy ykspyttynen 300 isolohko sassilainen jalkojen välissä, ylittäny tulvivan ojan. Ei niin paljoa vauhtia saanu että ois sukeltamatta yli menny... Mutta yli mentiin, niin hyvähän se sillon on. Yhesti oli jäällä n.10cm sohjoa ja kelkka meni ko tyhjää sielä. Toki sitä lunta oli päällä 30cm-40cm että pari kertaa näky jäljellä jotain märkää, polkemalla kokeilin että pitääkö huolestua ja totesin tuon sohjomäärän. Meni ko tyhjää eli hyvähän se sillon oli.

    Turbon kanssa on niin paljon vääntöä käytössä että ihan naurattaa ko muistelee mitä huuatusta se on ollu vaparikoneilla. :) Toki sitten ko sattuu vahinko ja vehkeet kastuu niin sitten ei oo mittään hyvää tommosessa nelarissa... ;D
     
  14. Ismo

    Ismo M1100T Summit800

    Vs: Sohjokelkka jäälle

    Joskus miettiny, että mitenhän kävis, jos nelariin laittais huohottimeen magneettiventtiilin, joka sulkeutuu, kun kelkka sammuu. Pysyiskö vesi poissa öljytilasta? Siis upotuksessa. Kuka kokeilee ekana?
     
  15. Jakelfin

    Jakelfin Nytro MtxT & RTX 136 -RX1 4100 -Titan Adventure

    Vs: Sohjokelkka jäälle

    Pitäs pakoputkeen ja imupuolellekki laittaa, mutta jos nopeasti saa ylös niin varmasti auttais.
     
  16. julli

    julli rmk

    Vs: Sohjokelkka jäälle

    taitaa lämmin pannu upoksissa jähtyä ja imeä alipaineella stefojen raosta vettä pirttiin
     
  17. Jakelfin

    Jakelfin Nytro MtxT & RTX 136 -RX1 4100 -Titan Adventure

    Vs: Sohjokelkka jäälle

    Juu eiköhän ne öljyt jouvu joka tapauksessa vaihtaan ko nelkun upottaa ja siltikki tarttee varmasti aika pitkästi turrailla että haihtuu loput kosteudet koneesta.
     

Suosittele tätä sivua