Suositelkaa kenkiä

Keskustelun 'Varusteet' on aloittanut käyttäjä Jani Sipola, 24/2/06.

  1. arska1

    arska1 Nytro RTX SE

  2. jeesuspaimen

    jeesuspaimen xc indy 129

    Tobe contego 2.0 kengät tilasin,eka tilaus tammikuussa,no 43 liika pieni,no sitte tilasin 44,seki pieni no nyt sitte sain 45 koon vihdoin ja viimein,pituuden puolesta kyllä käy,mutta liian kapeat.Eilen vitutuspäissään istuin saunassa kengät jalassa että ois ees vähän venyneet,mutta en kyllä usko että noista kenkiä saa.Eukko kokeili ja silläki oli leveyssuunnassa pienet vaikka 39 sillä koko,en tiiä millaselle räpylälle nuo on tehty..
     
  3. Pulkkakuski

    Pulkkakuski Well-Known Member

    Minä hommasin samanlaiset tälle talvea, aluksi sama järkytys kengän kapeudesta. Nyt ollut jalassa sen reilut tuhat kilsaa ja koko ajan paranee. Olen muuten kyllä tykännyt on jämyt jalassa ja hyvin on saanut seuraavaksi päiväksi kuivaksi, eikä nuo edes paljon kostu päivän aikaan. Sukkana ollut tekninen vaellus kenkäsukka.
    Tietenkin jos jalka on kuin ankalla varmasti puristaa leveydestä. ;)
     
  4. jeesuspaimen

    jeesuspaimen xc indy 129

    No pikkuhiljaa alkaa jalkaan sopia ku hampaat irvessä oo tehny kelkalla "potku" muutaman kilsan reissuja väkisillä koittanu hiertymistä piittäämatta kaljan voimilla työntää menemään,tänään olin jo suutarille viemässä mut minun tuurilla paikalla vasta ens viikolla.Kyllä uskon että sisäänajamalla voi vielä saada jalkaan sopivaks,kyllä alkujärkytys oli aika hirvee ku saunassa naama punasena koitin niitä venyttää.
     
  5. jeesuspaimen

    jeesuspaimen xc indy 129

    Veden pitävyys ja tukevuus kyllä hyvät,kelkkailla en oo vielä joutanu ku vielä huollossa.
     
  6. o-p-k

    o-p-k 800 ID E-tec -15, 440x -06

    Mitäs rossimonoja porukka käyttää kelkkailussa tänä päivänä? Lämpöiset tietysti täytyis olla ja vedenpitävyyskin olis plussaa. Niin ja kävelykin tarttis onnistua. Itellä kesäkäytössä sidin crossfire srs, ja tykkään niistä kyllä mutta en tarkene niillä talvella. Ja niissä on aika kova ja liukas pohja pakkasessa. Kaverilla on alpinestarsin vectorit ja ne on kuulemma hyvät, mutta niitä ei taida saada enään.
     
  7. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Itse en käyttäisi enää crossikenkiä, ne on painavat, kova ja kapea pohja ei pidä astinlaudoilla kunnolla ja eikä kanna yhtään lumella. Kovan pohjan takia ainakin itsellä jäi puuttumaan se vaste että ei tuntenut mitä se kelkka tekee kuskin alla. Kuitenkin kelkalla ajaessa jalat on suojassa astinlaudoilla, kun taas crossissa/endurossa koliseen kivet, risut yms. Crossikengät vaatii käytännössä polvitukien pitämistä koska polvi on sitten se seuraava "sulakekohta" jalassa. Aikanaan keskustelin yhden ex-ammatti crossarin kanssa asiasta, ja pohjois-amerikassa kuulemma kukaan ei aja edes snowcrossia crossisaappailla, ja siellä porukalla on polvivaivoja suhteessa erittäin vähän mitä vaikka Suomessa. En ole seurannut millä kengillä suomikuskit ajaa tänä päivänä, mutta sellainen kuva on että harvempi enää crossikenkiä käyttää.

    Itse ajan nykyään lumilauta-tyyppisillä oikeilla kelkkakengillä, enkä tarvitse enää edes polvitukia eikä ole polvivaivoja. Crossisaappailla ajaessa taas polvet kipuili vaikka ei olisi sattunutkaan mitään ja polvituet oli käytössä. Lisäksi polvituet hiersi ainakin itsellä aika kohtuudella, koska eihän niistä mitään hyötyä ole jos ne ei istu tiiviisti ja ole tiukalla ja oikein säädetty.
     
  8. o-p-k

    o-p-k 800 ID E-tec -15, 440x -06

    Tuota polvi hommaa mietin kyllä itsekkin, kun kelkan tunneli ja penkki on kumminkin leveämmät kun esim. kuramopon. Mulla on hmk teamit ja ne on kyllä hyvät tuon retkikelkan kanssa. Mutta pikku revissä on ahtaammat kotelot ja kenkä niin iso ettei jalkaterää mahdu yhtään kääntään kotelossa ulospäin kun mutkassa roikkuu. Ja sekin väännättää minulla polvea kettumaisesti. Täytyy tuolla revillä ajella perus ulkoilu kengillä, ja sekin vähän hirvittää jos sattuis vaikka lipeen.. Eli huomattavasti sirompi kenkä tarttis olla kun hmk team.
     
  9. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Ainakin fxr elevation lite boa ja nuo aikaisemmin mainitsemani ski-doon (ja lynxin vastaavat) kengät on kohtuu pienikokoisia... toki sisäkenkää niissä ei ole. HMK:t on kyllä melko isokokoiset ja siksi itse aikanaan myin ne pois, muuten oli hyvät kengät kyllä.
     
  10. o-p-k

    o-p-k 800 ID E-tec -15, 440x -06

    Onko tuo fxr lite sirompi kun hmk? Jotenkin kuvassa näyttää vielä isommilta kun hmk:t. Mutta kuvahan ei tietysti kerro totuutta. Sisäkengälliset taitaa olla tietysti aina isompia kooltaan.
    Klimin adrenaline on tietysti kans ja täälläkin kovin kehuttu, ja on varmasti sirompi mutta on niin perus maiharin näköinen että tuon suojaavuus vähän epäilyttää. Piru kun ei näitä pääse missään kokeilemaan ja vertailemaan, aina täytyy ostaa se sika säkissä..
     
  11. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Onhan se aika paljonkin sirompi ja kevyempi. Mutta en kuitenkaan suosittele niitä, kerkesivät olla muutaman reissun jalassa ja olivat ulkoisesti jo aika heikossa hapessa ja sitten hajosi myös se kiristin. Myin sitten pois ne ja ajoin noilla ski-doon kengillä joita käytän edelleen, muuta vikaa näissä ei ole kuin että ei ole boaa.
     
  12. o-p-k

    o-p-k 800 ID E-tec -15, 440x -06

    Ok. Pitääpä syventyä tähän aiheeseen vähän tarkemmin.
    Kiitoa infosta.
     
  13. Lavikka

    Lavikka Well-Known Member

    Mää oon ajellu Alpinestaarin Tech7 rossikengät jalassa parikolme talvea. Vettähä nuo ei pidä mut muute oon tykänny ku paremmasta en tiijä.

    Enduroo tarkotettuja kenkiähä on myös olemassa missä mainostetaa veden pitävyyttä ja paremmi pitävää pohjaa.
     
  14. Mika_R

    Mika_R Klonks rave enduro 600r -24, Yamaha RS Vector -06

    4-5 talvea olen ajanut alpinestarin tech3:lla. Ajo pääasiassa reittiajoa. Ite ainakin olen tykännyt jäykemmästä kengästä, joka tulee nilkkaa ja jalkaterillä saa roikuttua hyvin jalkatuista. Vettä eivät pidä jos ojassa seisoo. Paksu urheilusukka jalassa olen ajellu, eikä varpaita ole palellu.
     
  15. linxi

    linxi Active Member

    Alpinestarin tech 10 pitää kyllä hyvin sukat kuivina ja on lämpimät erillisen sisäkengän ansiosta.
     
    Mika_R tykkää tästä.
  16. o-p-k

    o-p-k 800 ID E-tec -15, 440x -06

    Kertokaahan ketkä olette toope saappaita käyttäneet, että millainen tuo vivid boa on kooltaan verrattuna hmk team kenkiin? Siis tarkoitan ulkokokoa. Hmk teamit tällähetkellä ja muuten hyvät kengät, mutta liian mohlot. Tulee polvi kipeäksi kun ei saa jalkaterää käännettyä ulospäin riittävästi jalkakotelossa.
    Klim adrenaline varmaan olis hyvä vaihtoehto, mutta tuo toopen irroitettava sisäkenkä houkuttelis enemmän. Kuinka iso tuo toope on oikeasti verrattuna hmk team ja klim adrenaline?
     
  17. herrasmies

    herrasmies Freeride 154 -18

    Viime talvena selasin myös tätä ketjua kengän vaihto mielessä. Klimin adrenalinet saivat hyvää kehua ja joku jopa kehui ettei enään muuta tule käyttämään. Hommasin ko. kengät enkä myöskään itse tule enään muuta pitämään.:) Kevyet, vedenpitävät, suojaa hyvin eikä varpaat palellu, (vaikka siihen muuten on taipumusta) pelkällä tennissukalla. On tullut seistyä pilkillä välivedessä jne mutta kuivana ovat pysyneet. Sen mitä kosteutta ottaisivat sisälle(hyvin vähän), kerkeää yön aikana kuivua vaikkei sisäkenkä irtoa. Voin siis suositella. Ps plussaa ortho -pohjallisista jotka löytyvät aika monista kengistä omasta kaapista.
     
  18. vetkulilm

    vetkulilm -23 Freeride, -19 Iron dog 600R

    Oli sovitettavana nuo Toben kengät. On kyll Ruotsalaisilla kapea jalka. Piti palauttaa takas. Klimin Adrenalinea saako Suomesta mistään. Muutamasta paikasta löytyy vaan ei varmasti kokoa ole. 43 siis. Onko kellään kokemusta Lynx stamina kengästä? Tai Skidoon vastaava??
     
  19. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Lynxin Staminoilla tuli ajettua aika paljon viime vuona.
    Hyvä ja kevyt kenkä. Ehkä aavistuksen lyhyt varsi. Pohja on pitävä ja tunnokas. Miinuspuolelle tuo nauhakiristys... Toinen suosikki itellä on tuo Scott Xtract. Minusta siinä on erinomainen hinta/laatusuhde. Kevyt kenkä, mutta samalla melko tukeva. Niissä on memoryfoam sisusta, joten se voi tuntua ekalla käytöllä tiukalta. Mutta sen kuuluukin tuntua. Se muotoutuu jalan mukaan muutaman käyttökerran jälkeen.
     
    vetkulilm tykkää tästä.
  20. jeesuspaimen

    jeesuspaimen xc indy 129

    Kyllä nuo Toben kengät on hyvät,ku vaan ajaa ne kunnolla sisään,keväällä tuntu jo liianki kuumilta jalassa,pitää hyvin vettä,ja jopa pystyy kävelemään.
     

Suosittele tätä sivua