Umpikärryn teko

Keskustelun 'Projektit' on aloittanut käyttäjä James Pönde, 20/1/07.

  1. Päällikkö

    Päällikkö MXZ X 600

    Nimenomaan joku lamppu sinne pitäisi laittaa. Ei sinne pärettäkään viitsi laittaa palamaan. :eek:
     
  2. SKMXZ

    SKMXZ No sled now...

    En mä ainakaan oo muutoskatsastanu kuomun asennuksen jälkeen, ku en mä oo tienny et se tarttis muutoskatsastaa. Tieto lisää tuskaa. ;)
     
  3. Jartsa

    Jartsa Lynx Enduro Sport -05

    Eikö tuo kärri perässä juokse ilman astutustakin!
     
  4. mikko-n

    mikko-n AC SNO PRO 500

    Oon sunnitellu vähän umpikärryn väsäämistä, joten vinkkejä ja kokemuksia vähän kaivattaisiin...
    Kärryn pohja olisi noin 2m x 4.5m, meniskö tohon peräti kolme pätkäkelkkaa? Kopin rungoksi mietin 30mm*30mm huonekaluputkea ja seiniksi 6mm filmivaneria. Kestääkö tuossa vanerissa mikään maali?

    Takaseinää suunnittelin alaspäin aukeavaksi joka toimisi samalla ajosiltana, arveluttaa vaan että tuleeko siitä liian raskas nostaa se aina kiinni.

    Onko katsastuksessa/rekisteröinnissä mitä ihmeellistä, runko on vanha jarrullinen asuntovaunun runko joka on poistettu rekisteristä 10-20 vuotta sitten, paperit löytyy kyllä?
     
  5. I_me

    I_me Paljon osia, mut ei enään yhtään kelkkaa...

    Sitä vaneria saa myös valmiiksi valkoisena. Entinen työnantajani laittoi pariin kuorma-auton täysperävaunuun takaovet sellaisesta.
     
  6. Stinky

    Stinky 2016 M8000 Hardcore 162

    Kuomu on muistaakseni vain avokärryn lisävaruste... ei sama kuin umpikärry. Monestihan se lukkee otteella erikoisehoissa se kuomu..
    Ei vaan kannate lastata ihan yhtä paljo tavaraa kyytiin ku se kuomu itessään jo painaa melko paljon. :)


    Ei pysy vilmivanerissa maali.. Lenkoilee varmasti tuo 6mm vahvakin aika paljon tuulessa ja tuiskussa... Helpoin varmasti rakentaa useasta palasesta ku että alkaa muljuttamaan täysiä levyjä seinäksi... Nimim. oli muuten aikanen savotta!! :eek:
    Mulla on takalaitana 1450x1500x12 vilmivaneri. Muutama vahvikeputki löytyy ja kevyesti sen vielä nostaa ylös. Pitäs pikkusen kyllä vahvistaa lisää ku meinaa olla hiukan notkea! ::)

    Katsastuksessa ei mitään ihmeellistä...


    No valonlähe se on pärekkin ;D Paino oli tossa mun lauseessa tarkotettu sanalle JONKU...
     
  7. juketsu

    juketsu Kolomen lynksin talous.

    Itelle tulee mustaa filmivaneria seinät ja 12mm tulee sit hyvännäköne ehkä.... ::)
     
  8. ihottuma

    ihottuma Well-Known Member

    Mikä lie mahtaa olla mustaa Filmivaneria, vissiinin joku UPM:n Forme?

    Yleisimmin ne I-luokan filmit on tumman ruskeaa väriltään. Tehtaaltahan toki saa mitä tahansa tilaamalla, mutta tällä hetkellä on tilaukset myyty jonnekin 2009 kesälle asti, että ihan ens vl projektiin ei kannata suunittella.

    II-luokan filmit sitten luonnollisesti erikseen.

    Peräkärryhommia ajatellen on kuitenkin voisi tuo uus SP-pintainen vaneri olla ihan kätevää. Siinä siis filmivanerin runko, mutta viimeinen pinta on "paperia", eli sen voi itse vetää sellaiseen väriin kuin huvittaa. Samaista levyä oli mm. viimevuoden asuntomessuilla sisään tullessa, se Hesarin "vanerimökki".

    Oli toki ihan hirveän näköinen se pytinki, mutta idea ihan jees. Eli pinnan värin ja vähän koostumustakin voi päättää itse, sekä pinnasta saa yhteinäisen.

    Kuitenkin, loppupeleissä se vaneri on aina melko painavaa tavaraa, eli kannattanee pitää mielessä koppeja tehdessä.
    Kärryn pohjaan ihan ykköskamaa, sillä ei juuri välitä kosteudesta tai sääolosuhteista, mutta enpä välttämättä rupeis sitä seinään taiteileen.

    Hiili- / lasikuitu olis varmaan se materiaali mitä ite rupeisin tuollaseen seinään taiteilemaan.
     
  9. juketsu

    juketsu Kolomen lynksin talous.

    No yövuorossa voi tilata sellasta kamaa ku tarvii... :D
     
  10. juketsu

    juketsu Kolomen lynksin talous.

    Puukeskukseltahan niitä levyjä voi kysellä...saavat varmaa sellasta hommattua ku tarvii.. ::)
     
  11. SKMXZ

    SKMXZ No sled now...

    Isäntä teki kärryyn "tein itse" kuomun ja osti jostain harmaata vaneria, sitäkään ei tarvii erikseen maalata.
     
  12. Hra XC

    Hra XC Well-Known Member

    Miten on loppujen lopuksi, säästääkö tuossa ite tehtäessä verrattuna valmiiseen?
    (työlle ei lasketa sitte mitään hintaa, harrastustahan se on.)
     
  13. juketsu

    juketsu Kolomen lynksin talous.

    Ite jos viel kärriä vaihan ni etin kyl jarrullisen käytetyn eurowagonin... ;)
     
  14. noppeepentti

    noppeepentti Well-Known Member

    Oottekos muuten mitenkä pinnoittaneet/ suojanneet perävaunun runkoja. Lähinnä kiinnostaisi jos maalaamalla olette tehneet niin millaisella maalilla ja kuinka se on pysynyt? Umpikärrin seinien materiaalejakin voisitte laittaa mitä olette käyttäneet?
     
  15. Hovelinksi

    Hovelinksi Lynx Re

    Äkkiseltään ajateltuna autoihin tarkotettu alustamassa vois toimia? Tietenki ylimaalattavaa kamaa että voi sitten vedellä maalia päälle jos tykkää.
     
  16. Jannne

    Jannne Rust - eze vintage sled #winterrules #summersucks

    Avokärrin rungon maalasin (lue mönjääsin) siveltävällä vasaralakalla
     
  17. juketsu

    juketsu Kolomen lynksin talous.

    Vuos sitte käytin oman kärrin sinkkikylvyssä. Vaatii perusteellisen purkamisen ja maalit hiekkapuhallettava?! Nyt ainakii kestää... ;D
     
  18. Tico

    Tico Pro RMK -19

    Paljonko kustansi sinkitys? Kärry valmistumassa niin mietin että vetääkö maalit vai sinkittästkö.
     
  19. juketsu

    juketsu Kolomen lynksin talous.

    Vuos sitte hinta oli 2€/kg plus alv.
    www.aurajoki.fi
     
  20. noppeepentti

    noppeepentti Well-Known Member

    Viel kyselisin tosta perävaunun kopan materiaalista, että mitä olette käyttäneet? Filmivaneri 6mm olisi ihan hyvä vaihtoehto, mutta kuinkas sen maalaus? Vaalean (himmeä/matta) pinnan haluisin ja pitäisi kuitenkin kestää ettei maali heti irtoa, jos on kokemuksii filmivanerille sopivasta maalista niin vinkkejä. ???
     

Suosittele tätä sivua