Varusteet enskaan

Keskustelun 'Varusteet' on aloittanut käyttäjä Kommein, 10/3/20.

  1. Kommein

    Kommein Pro-RMK 850 -19 155" 2.6", Lynx Racing -96

    Tässä vähin miettiny että jos sitä kävis kokkeilemassa enska hommia ens talvena ja mietityttää nuo varuste hommat. Iteltä löytyy hyvä kypärä ja kurapyörä hommista jääny tukevat saappaat kaapin peräle.

    Rintapanssareista kuulema Tekvesti on pirun hyvä. Mitäs muita on toettu hyväksi ja minkälainen se käytännössä pitää olla? Scottin jotain softcorea kokeilin tutulta ja oli kyllä hyvä päällä mutta täyttääkö se kriteereitä?

    Jonkulaiset kovat polvisuojatki mulla on olemassa mutta aattelin ostaa jokku paremmat jokka tukee samala.

    Niskatuki tulee samala hankittua. Taitaa ne donitsi mallit olla vain niskan lämmittimiä?

    Olis mukava kuulla minkälaisila varusteila muut ajaa!
     
  2. LRacing

    LRacing Well-Known Member

    Panssarina itsellä on Tekvest joka lienee ihan hyvin suojaava mutta vähän raskas. Joskus olen ajanut ihan rinta/selkä panssarilla ja olo on kuin alasti ajaisi :)
    lisäksi normaalit kyynä/polvi suojat . polvisuojat ihan tavalliset ei mitkään tuet. myös suoja housut reisiä ja lonkkaa suojaamassa. niskatuki leat 5.5 joka on hyvä eikä sen olomassa oloa edes huomaa.
    donitseja on monenlaisia joukossa ihan hyviäkin, aluksi sellaista pidin itsekkin mutta sitten päivitin leat:iin. Toki asiantuntijat voi olla montaa mieltä mikä sitten on paras mutta paras suoja on aina se joka on päällä eikä kaupassa :)
     
    Vesukka ja Kommein tykkäävät tästä.
  3. Alijohtaja

    Alijohtaja ELANI

    Minulla kypäränä Airoh aviator 2.2. Polvituet Leatt c-frame ,niskatuki Leatt STX rr,Oneal panssari,Alpinestars crossi kengät ja tietenkin Rukka housut ja takki. Pidän niskatukea ja panssaria yhtä tärkeänä kun kypärääkiin. Varusteet kannattaa hommata sellaiset että niitä tulee käytettyä. Itselläni tulee ilman suojia alaston olo.
     
  4. Jii.Pee

    Jii.Pee Kelkaton.

    Joo se on kyllä niin että kun kerran suojat ostaa ja käyttää niin ei sitä uskalla enää ilman ajaa.

    Leattin panssarista olen ite tykänny tuolla metsässä rymytessä. Eipä kyllä muista ole kokemusta. Veljellä joku leattin paita missä pehmeät suojat. Eipä se sitä käytä. Vissiin hiostava tai muuten tympeä.
     
    Kommein tykkää tästä.
  5. Kommein

    Kommein Pro-RMK 850 -19 155" 2.6", Lynx Racing -96

    Just tuossa selasin niin näytti suojaavalta tuo leattin adventure mikäs malli sulla on nuista?
    Oli hintaki kohillaan ko ei viittis alkaa maksaan 400 euroa semmosesta tuotteesta joka osottautuu epämukavaksi käytössä
     
  6. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Jos ajaa enskaa, niin ite en ainakaan uskalla suositella tasan mitään muuta panssaria kuin tekvestiä.
     
  7. Kommein

    Kommein Pro-RMK 850 -19 155" 2.6", Lynx Racing -96

    Onko se vain niin paljon suojaavampi ko muut?
     
  8. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    On. Ainoa panssari joka on oikeasti suuninteltu kelkkailuun. Tai no, otetaan sen verran takaisinpäin, että tämä https://www.tarvikekeskusoy.fi/fin/evs_sv1_race_kelkkarintapanssari-p-219768-2486 on lähellä Tekvestiä ja on suunniteltu kelkkahommiin.

    Ite olen muutaman pannutuksen vetäny kelkalla, pari vähä pahempaa. Joka kerta olis ollu surman menetyksiä lähellä, jos ei olis ollu tekvestiä päällä. Toki yhdesti tekvestin alareuna ruhjo vissii vähä pernaa tms. Mutta näinköhä olis ollu sielu irti lihoista, jos ei ollu suojaa päällä...
     
  9. LRacing

    LRacing Well-Known Member

    vinkkinä että tuon EVS suojan saa nyt edullisesti näemmä vieläkin Motonetistä , n.160€ . ostin joululahjaksi tytölle niin silloin oli hinta haaarukka +300€ -> 160€ joten kannattaa katsella mistä ostaa :)
     
    Kommein tykkää tästä.
  10. Kommein

    Kommein Pro-RMK 850 -19 155" 2.6", Lynx Racing -96

    Joo harvassa näkyy olevan kyljissä suojaa. Evs sv1:ssä oli kans ympäri suojat niinko tekvestissäki. Niskaan en ehkä tuomosta donitsia ota ko ne ei tarjoa mitään suojaa taakse. Noin 150€ näytti olevan tuomoset teline mallit jossa on se tärkein suoja ettei pää retku taakse. Koittas löytää vielä polviin suojat jotka suojaa muultaki ko risuilta.
     
  11. Jii.Pee

    Jii.Pee Kelkaton.

    Leatt 5.5 Pro. Mutta en osaa suositella kun en tiedä kuinka paljon parempia muut on. Varmaan ei mene pieleen jos jonku Tekvestin ostaa kun niitä paljon käyttävät. Varmaan itsekkin jonkun suojaavamman ostaisin jos kilpaa ajaisin.
     
    Viimeksi muokattu: 12/3/20
  12. Fudge

    Fudge Lynx GL 360 Syncro

    Scott Pursuit 350 Protector ihan hyvä paita kans...
     
  13. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Suojapaidat on tosi hyviä kun haluaa näyttää pattijätkälle kun menee huoltikselle. Muuten ne on kelkkahommissa vähä niin ja näin. Ite en ainakaan luota. Plus nuo kyynärsuojat yms on vain tiellä.
     
    Seiti ja Kommein tykkäävät tästä.
  14. Mazaa

    Mazaa Lynx rave re 600,800

    Iso suositus tekvestille, ei oo ollut mitåån ongelmia käytössä ja Jälleenmyyntiki helppoa jos joskus koet ettet tarvi enään. Jos tilaat jostaki nii koon kanssa kannattaa olla tarkkana, ainaki omasta mielestä tosi reilu koko
     
    Kommein tykkää tästä.
  15. Jii.Pee

    Jii.Pee Kelkaton.

    Tarkoitatko tuota Leatt 5.5 prota? Kyllä tuo ainakin tyhjää parempi. On tuosta hyötyä ollut.

    Jotku suojahousut olisi kans melko tarpeelliset.

    Taidatkin tarkoittaa niitä paitoja missä suojat kiinni.. :oops:
     
  16. Iletsu78

    Iletsu78 *kelkaton*

    Morjesta!

    Olen ajellut muutaman tuhat kilometriä tekvestin kanssa ja hyvähän se on päällä ja varsinkin niskatuen saa erittäin napakasti paikalleen sen "alle". Mietityttää vain tuon suojaaminen? Eihän siinä ole kuin rinnassa ja selässä pienet panssarin ja niin olkapäät, kuin olkavarren ympäryskin on pehmeää "lerppu" muovia? Kovasti epäilyttää varsinkin olkapäiden suojaus, kun mitään varsinaista panssaria ei ole?

    Ostin leattin suojapaidan ja siinä on sentäs kunnon panssarikupit olkapäille ja selkeästi isommat panssarit rinnassa. Myös selkäpanssari yltää alemmas suojaten arvioni mukaan paremmin rankaa alaosastaan.

    Onko kukaan muu kyseenalaistanut tuota tekvestiä, vai olenko yksin asian kanssa? :)

    - Ile -
     
    Mika_R tykkää tästä.
  17. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Mikähän tekvesti sinulla mahtaa olla? Ei se muovinen lirpake ole se panssari, vaan kyllä Tekvestin koko rakenne on suojaava.

    Tekvestin olkapään ympärys ja hartiasuoja suojaa solisluuta. Kun panssarin ansiosta käsi ei pääse nousemaan ääriasentoon. Sillä olkakupilla ei ole kelkkahommissa varsinaista merkitystä. Prätkähommissa kyllä kun ryystetään pitkin asfalttia jne.

    Jokainen taaplaa tavallaan. Mutta ite olen pari kertaa kolaroinut siihen malliin, että ilman Tekvestiä luita olis ollu poikki. Tekvest ( ja EVS vastaava) on ainoa panssari jossa on laaja suojaus koko ylävartalolle. Mukaanluettuna kyljet. Tämän lisäksi koko rintakehä on yhtenäistä panssaria. Monissa suojapaidoissa rinnassa on vain pari erillistä pientä suojaa. Kun tuo panssari kiertää ympäri, se jakaa osuman voimaa. Ympäri kiertävä panssari suojaa myös kyljet. Nuita kylkisuojia arvostaa, kun vetää lipat ja kelkka rullaa yli. Siinä hetkellä kun se astinlaudan reuna iskee kylkeen, tulee mieleen: ai että kävis kipiää ilman kylkisuojaa. Nimimerkillä kokemusta on.

    Sille varmaan on jokin syy, että esim jenkkien rossisarjassa tekvest on ainoa hyväksytty suoja. Jos suojapaidat olis parempia, niin eiköhän ne olis jo vaihtaneet pois Tekvestistä aikaa sitten.

    En väkisin myy kelleen ajatusta käyttää tekvestiä. Jos tuntuu siltä että vetoketjullinen suojapaitaa toimii kelkkahommissa niin go for it. Mikä tahansa suoja on parempi kuin ei mitään suojaa.
     
    Kommein ja TeHo tykkäävät tästä.
  18. Iletsu78

    Iletsu78 *kelkaton*

    Prolite max on tuo minun tekvest. Tuo varmasti totta, mitä en ole ajatellutkaan, että kädet ei nouse ääriasentoihin. Lähinnä vain nuo olkapäät mietityttää jos tulee suoraan isku esim. sarvien yli mennessä. Toki suojanneeko mikään kunnolla tuossa tilanteessa, on toinen kysymys? Myös kylkien suojauksesta olen sinällään samaa mieltä, että kiertää koko kropan.

    Mutta toivottavasti ei koskaan tarvi kokeilla, miten nuo olkapää suojaukset toimii:)

    - Ile -
     

    Lisätyt liitteet:

    Kommein tykkää tästä.
  19. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Kyllä tuo suojaa olkapään ja solisluun.. On seki tullu testattua. Katoppa sitä suojapaitaa. Siinähän ei sen kupin lisäksi ole mitään muuta suojaa olkapäässä. Kun se kuppi suojaa olkapäässä suojaa olkalihasta, joka kyllä kestää iskun jos sellainen tulee. Parempi se on suojata, tuo kaulan ja olkapään välinen alue.
     
    Iletsu78 tykkää tästä.
  20. Jaku

    Jaku Kaikki koitettu-> Lynx Brutal 850 Touring

    Itse olen tullut siihen tulokseen että normaalissa ajelussa käytän perus suojien eli kypärä ja kengät, ajovaatteet jne lisäksi vain niskatukea jo on mallia Leatt SNX Trophy eli kahdella erillisellä takatuella koska niskatuki joka tulee selkärangan kohdalle takaa niin voi äärimmäisessä tilanteessa olla jopa vaaraksi.

    Minulta löytyy myös Tekvest Prolite Max ja Leatt GPX 6.5 jota käytän vain kun ajo vauhdikkaampaa ja riskit on korkeammat
    Toinen niskatuki vain siksi koska SNX ei istu käytettäväksi minulla ainakaan Tekvestin kanssa ja siksi tuo GPX ja senkin laitan päälle niin että takatuki tulee Tekvestin päälle selkärangan kohdalta jolloin panssari jakaa painetta isommalle aluelle.

    Ehkä pointi tässä kirjoituksessa on, että tutkikaa ja kokeiltaa erilaisia varusteita.
    Itse en tykkää käyttää tai en ole vielä löytynyt mielestä verkkosuojapaitaa joka istuisi hyvin itselle päälle ja suojaisi omasta mielestä vieläkin slloin kun se paha tilanne sattuu.
     
    will3x ja Kommein tykkäävät tästä.

Suosittele tätä sivua