Vinssi kelkassa, turhakeko

Keskustelun 'Varusteet' on aloittanut käyttäjä Poikanen, 28/10/11.

  1. Poikanen

    Poikanen BoonDocker DS4100 850 E-TEC -18

    Nonni, nyt sitten tuli otsikon mukanen kapine hommattua ihan vain heräteostoksena ilman mitään ennakkoajatuksia vinsseistä. Tai ehkä lähinnä olen miettiny että mitäs sillä kelkassa tekis..

    Kuinka monet käyttää vinssiä kelkassa ja tarviiko tuommosta oikeasti? Mikä on paras vinssi kelkkaan? Ajaakos tuommonen läpivetävä käsihässäkkä saman asian? Olis mukava saada ajatuksia aiheesta :)
     
  2. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Vs: Vinssi kelkassa, turhakeko

    Oishan semmosesta joskus ollut hyötyä. En mitenkään turhana ostoksena pitäis jos kyseessä on jokin norsun painoinen nykypäivän työkelkka...
     
  3. YT

    YT Well-Known Member

    Vs: Vinssi kelkassa, turhakeko

    Joo, kyllä norsulla kuuluu olla kärsä.
     
  4. Tuha

    Tuha Vanhan liiton Lynx

    Vs: Vinssi kelkassa, turhakeko

    Ketjutalja oli tarpeen joskus muinoin kun jumiin ojanpohjalle työkelkalla jäin. ;D ;D
     
  5. Mr. El Maco

    Mr. El Maco Yamaha SW440

    Vs: Vinssi kelkassa, turhakeko

    Jos en varsin väärin ymmärtäny niin 2012 catin työkelkan GS malliin tulee vinssi mukana.. Kerholle hommattiin myös, lananveturiin. Saapi helpommin jumineen kelkan ja/tai lanan liikkeelle.
     
  6. Rautane

    Rautane Catti ja 600 xp-summit

    Vs: Vinssi kelkassa, turhakeko

    Yhellä tutulla oli muutama vuosi sitten polariksen IQ-touringissä (?)polariksen oma(?) vinssi lisävarusteena. Joku pieni akkukäyttönen kampe se oli kuiten, tosi kädetön vehe tai sitte se kaveri ei osannu käyttää sitä, se oli rikki tms. Ei muistaakseni jaksanu liikuttaa kelkkaa ees jäljellä umpisessa.
     
  7. Cruiser

    Cruiser Well-Known Member

    Vs: Vinssi kelkassa, turhakeko

    Hankin viime talvena tuollasen läpivetävän käsihässäkän varuiksi, mutta ei vielä joutunut käyttämään. Mulla on myös lapio matkassa ja se on tienannut hintansa. Lapiolla saa kaivettua kelkan irti aikamoisista hankijumeista. Tehokas apuväline. Mutta ilman noita on kyllä tullut jumitettua aikaisempina vuosina niin pahasti, että nykyään pidän molempia ehdottomasti mukana.
     
  8. Poikanen

    Poikanen BoonDocker DS4100 850 E-TEC -18

    Vs: Vinssi kelkassa, turhakeko

    Tuo käsihässäkkä on siis nimeltään strapulli tai jtn. sen suuntaista. Löytyy esimerkiksi puuilosta. Tuo siis olis vajaan satasen setti parilla silmukkaliinalla varustettuna. Niillä tuon sais jo näpsäkästi kiinni kelkkaan ja puuhun. Tuo ehkä häviää hieman sähkövinssille tehossa, mutta voittaa hinnassa, mekaanisen laitteen idioottivarmassa toiminnassa ja painossa ja koossa.

    Itse tosiaan ostin WARN SnoWinchin ko satuin uuden eBaystä löytämään 220€ toimitettuna kotiin. En vain oikein tiiä oliko tuo viksu ostos, mutta ko halvalla sai :)

    Ps. strapullin ja silmukkaliinojen kanssa vois sopia myös Snobunje Cobra, jolla vois kiristää vedon "talteen" ja sitten hypätä kuskin paikalle. Sähkövinssillähän tuo onnistuu kaukosäätimellä.
     
  9. Cruiser

    Cruiser Well-Known Member

    Vs: Vinssi kelkassa, turhakeko

    Strapulli on joo tuo. Ite pakkasin myös kuvallisen ohjelappusen mukaan, niin voi sitten metsässä ihmetellä miten käytetään. Tuossa kun saa sen hihnan ajettua joko rullalle taikka läpivetoisena. Hyvä kun tuo menee kuljetuksessa pieneen tilaan. Nuo sähkövinssit on jo aika järeitä ja painavia sitten mun mielestä. Siis sporttikelkkaan.

    Jos tarttee enemmän vetovoimaa vinssatessa, niin itellä on mukana snadi rissa eli väkipyörä. Tuon läpi menee hinausköysi. Tuolla saa tuplattua voiman kun kiinnittää vetopylpyrän kelkan keulille. Sitä en tiä kestääkö sitten :)
     
  10. Tike

    Tike Doo 600 SDI

    Vs: Vinssi kelkassa, turhakeko

    Ei vinssi mutta intin 5900:ssa oli mukana aina vaijeritalja. Sen kun vain viitsi ottaa pakoputken alta puun ja kelkan väliin, niin ei jumit hirveästi hikoiluttanut.
     
  11. znood

    znood Guest

    Vs: Vinssi kelkassa, turhakeko

    Jos on ite hentonen niin onhan vinssi kova juttu :) joka jätkä ei nosta 100kg penkistä tai 150kg kelkan perää hangesta.

    Kannattaa aina muistaa että liina/köysi kiinnitettynä mattoon ajaa vinssin asian kun kelkka kelaa itsensä ylös hangesta joten ei kannata heti heittää kirvestä kaivoon ilman vinssiä. Tosin yleisimmissä tapauksissa järjen käyttö korvaa voiman käytön niin että tuo vehje on täysin turha.
     
  12. Poikanen

    Poikanen BoonDocker DS4100 850 E-TEC -18

    Vs: Vinssi kelkassa, turhakeko

    Jotenki epäilen että vinssin käytössä on kovin homma ottaa se esille, tai siis että kelkan nappais kolmesti irti siinä ajassa ko pistää vinssin käyttökuntoon, hinaa kelkan ylös ja kerrää vinssin takasin kyytiin.
     
  13. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Vs: Vinssi kelkassa, turhakeko

    Firman 59 Yeti Pro:ssa on vinssi eli keulassa tehdastekoiset kiinnikkeet ja johdoille pikaliittimet, vinssi kulkee tavaraboksissa. Kerran sitä olisi työkaveri tarvinnut mutta oli otettu pois boksista, tuli kuulemma hiki ... ;D
     
  14. tumppi507

    tumppi507 Well-Known Member

    Vs: Vinssi kelkassa, turhakeko

    työkelkkoihin jos joku tarvii, mutta olis aika koomisen näkönen esim. jonku revin keulalla :)
     
  15. moukka

    moukka Kelkaton on munaton..

    Vs: Vinssi kelkassa, turhakeko

    Pitäs olla molemissa päissä?
     
  16. _johny

    _johny Member

    Vs: Vinssi kelkassa, turhakeko

    sinkkitalja oli aikoinaan 5900:ssa ku linjahommissa olin vielä.. nopea ottaa penkin alta ja virittää siinä sai sen varpin yksin- tai kaksinkerroin riippu mitenkä jumissa oli ;D
     
  17. Stuba

    Stuba Lynx 440 R-evo -05 & ski doo 500 -98

    Vs: Vinssi kelkassa, turhakeko

    Saisko lisä infoa tosta strapulista?en omista toista kelkkaa eikä kukaan tuttukaan niin vois olla todella kätevä varuste jos kelkka jää jonnekki tosi pahasti,ymmärsinkö oikein että toi vaan puun ympäri,toinen pää kelkkaan ja sit vinssataan?onko mitään käyttö kokemuksia,onko siitä yhtään mihinkään vai onko se ihan sama repii pää punasena selkä paukkuen kelkkaa ylös?
     
  18. tpuolita

    tpuolita Polaris Trail Touring 550

    Vs: Vinssi kelkassa, turhakeko

    mulla on strapulli ollu jonkin aikaa - en ole kertaakaan (onneksi) joutunut käyttään tositoimissa mutta mitä kokeilun vuoksi vinssannut tavaroita niin toimiva laite! Toinen pää tosiaan puun ympärille ja toinen kelkkaan.. ja hihna kierretään sen vetorullaston ympärille --> käsi vaan heilumaan..

    Huomenna voisin (jos kelkkailemaan ehdin) kokeilla vinssata peltipailakkaa ihan todellisisissa oloissa.. Samalla tuleepi sellainen käyttöharjoitus! :)
     
  19. ek 1

    ek 1 Member

    Vs: Vinssi kelkassa, turhakeko

    Itse monesti kiinni jääneenä olen miettinyt että jopa jonkinlainen "irtokaasu" vaikka vaijerin päässä oleva "liipaisin" olisi poikaa. Samalla kun itse vetäisi suksesta kelkkaa voisi toisen käden sormella painaa varoen kaasua ja eikun kelkka takaisin hangen pinnalle. Voisi jopa toimia paremmin ja olisi ennen kaikkea nopeampi/helpompi ottaa käyttöön kuin joku vinssi/talja hässäkkä. Vai mitä mieltä olette?
    Minulla oisi siitä jo jonkinlainen alustava ajatelmakin jos jotakin kiinnostaa.
     
  20. Jack796

    Jack796 Kelkaton

    Vs: Vinssi kelkassa, turhakeko

    Potentiaalinen tapa jäädä oman kelkan alle ::)
     

Suosittele tätä sivua