Lynx RE 600 etec / 800 etec 2014 kokemuksia

Keskustelun 'Lynx' on aloittanut käyttäjä FU, 10/11/13.

  1. Hemmo

    Hemmo Paluu Tulevaisuuteen -

    Jep ei niitä kannata enää nuilla kilsoilla hukata vaan pitää itellä ja ajaa menemään. Tällä hetkellä 20t ajettua etecciä oon rempannu mitä on tarvinut ja aika vähälläpä on silläki päässy. Omaan tein täyden remontin missä uusin kaikki hajonneet osat (alusta+voimansiirto(kytkin ja variaattori)+moottori+tela) ja muutamat niitit kuntoon. Reittikäytössä nämä vanhat RE lynxit on kyllä todella hyviä laitteita vaikka ois jo 20tkm mittarissa, kaikki on vaan kiinni huoltamisesta. Aina tietenki kilsojen lisääntyessä esim sähkökomponenttien viat lisääntyy.


    Jos joku murehtii ajomääristä niin tässä omia kokemuksia ettei tarvi ihan arvioilla mennä.
    Lista mitä olen omaani tehnyt (2014vm RE 800 etec)

    Moottori - Sylinteriryhmä + org männät + teolehtimäki akseli + tietty tiivisteet kiinnileikkaamisen vuoksi. Alakerta oli edelleen timmi mutta kaiken varalta kaikki uusiksi.
    Vesiletkujen klemmareita oon vaihtanu ruuvattaviin malleihin varmuudeksi
    PTO puolen moottorin petikumet
    Voimansiirtoon kytkimen huoltokitti, variaattorin möin pois ja TEAM tilalle
    Ketju
    Vetarin laakerit
    Jarrupalat
    Tela
    Alustaan koiranluut + etupukin linkku
    Molemmat pukit hitsattu
    RS kääntöpyörän akseli asennettu vakion tilalle (kaiken varalta)
    Iskarit huollettu, simmattu ja jouset päivitetty
    Etupukin iskari meni poikki 18tkm
    Sukset vaihdettu CA
    Pensapumppu kärähti vesillä syksyllä
    Suodattimet vaihdettu pari kertaa

    viikko sitten laulu loppui sähkövikaan. RS racing servicellä tongittiin Hannun kans koneelta että vika vois olla staattorissa. Org maksaa 289e ja tarvike 169-199e riippuen paikasta. En oo vielä ehtiny korjata, mutta ilmoitellaan jos vika onkin jossakin muualla. Vikakoodina P1563 jonka jälkeen vielä P1351 ja 1352 (suutinviat luultavasti kiinni siitä että staattorin sähkö loppui)

    Ja tosiaan oon ajanu tällä kesää talvea. Talvella safaria sun muuta rallia, kesällä vesirossia, syksyllä ruohokiihareita. Sen kummempaa ei olla säälitty, mutta enempi kuitenki ajettu sen verta säästämällä että ajamalla päästään kotiin.

    [edit] staattorivika toistui, oppineena tästä neuvon kaikkia välttämään tarvikepaska staattoreita ja ainoastaan alkuperäinen kehiin. Laite myytiin osina maailmalle.




    1q.jpg

    1qqq.jpg

    1qqqq.jpg

    1qq.jpg

    1qqqqq.jpg
     
    ParCatti, Driver, ruupanen ja 7 muut tykkäävät tästä.
  2. Jii.Pee

    Jii.Pee Kelkaton.

    Nyt tais olla puhe 800 etecistä? Mulla oli reilu 8000km mutta oli jo hieman karkean kuuloinen ja olisin itse käyttänyt koneen auki. Suodattimet oli vaihdettu ja myös ravet putsattu jonku kerran. Kaverilla tänä talvena noin 7000km ajettu ja paljon paremman kuuloinen laitos leikkas kiinni. Siihenkin suodattimet vaihdettu ja ravet putsattu. Näistä ei kyllä tietä. Varmaan sillä säästää konetta melko hyvin kun antaa aina lämmetä kunnolla.

    Näillä oli ajettu vaan reittien ulkopuolella niin luultavasti kone ei kestä niin kauan kuin reittihommissa?
     
  3. Maukka

    Maukka 800 re

    Nyt tarvisin hieman vinkkiä, nimittäin niin mystinen vika ettei ole minulle tullut vastaan. Olen hakenut kyllä vastaavia täältä, mutta oireet eivät ihan suoraan sovi. Etupukki räjähti tässä taannoin hypyn jälkeen ja samalla tietenkin jysäys oli normaalia kovempi. Tämän pohjaamisen jälkeen sekosi mittaristo, käynnistelee itseään uudelleen aika tiheään tai sitten on pitkiä aikoja pimeänä. Voisi luulla, että normivika ja mittaristo best servicelle, mutta jostain syystä tämä mittariston pätkiminen vaikuttaa myös moottorin toimintaan. Kun mittari on pimeenä, nopeus on maks. 60km/h ja sen yli alkaa röpeltämään. Kun mittaristo on buutannut itsensä, vedot palaa normaalisti.

    Onko kellään ollut vastaavaa?
     
  4. janney83

    janney83 Member

    Mulla on tämä jiipeen exä. Ainaki näin oon tämän palstan kommenttien perusteela ymmärtäny.
    Nyt reilu 9t ajettu ja hyvin pelaa moottori.
    Tyhjäkäynnilä tosin vatkaa aivan hele..hervottomasti mutta parisataa rpm lisää nii rauhottuu. Mistä lie johtuu.
    Ei tarvis enään ko pari ajopäivää kestää ruottisa tulevana viikonloppuna.
    Sen jälkeen menee muttereiksi ja näkee onko liikkuvat elimet vejelly jo viimisiä seoksia. Toivottavasti selviää se vatkauksen aiheuttaja samalla.
    Muilta osihan tuo täysin kondiksesa. Näkee että vaivaa on nähty huolenpidosa.
     
  5. Jii.Pee

    Jii.Pee Kelkaton.

    Vaihdoitko ne männät kun tinkasit mäntärahan pois? :D Et vissiin vielä.
    Joo sitä on kyllä rempattu ja pidetty hyvänä. Myös lämmitetty aina ennen käyttöä kunnolla. Ääni siinä oli karkeampi kuin kaverilla jo ostaessa, enkä ole 100% varma paheniko se reilu 3000km aikana vai alkoiko itse vaan kuvitteleen. Tuli mieleen että onko rs kumet tärräny pakoputken tiivisteet väljäksi ja siitä karkeampi ääni? Laskeskelin silloin myydessä että siinä on rahalle vastinetta vaikka siitä koneen laittais uusiksi. Se tyhjäkäynkin vatkaus voi johtua monestakin syystä. Kaikkihan nuo vatkaa jonkin verran. Sulla on ne rs kumet niin on hieman terävempää se vatkaus. Kytkimen olisin käyttänyt tasapainotuksessa jos en olisi myynyt, niissä vissiin melkoisia heittoja.
     
  6. NAL-E

    NAL-E Well-Known Member

    Katohan ne takavalon piuhat tankin alta, osaa aiheuttaa vaikka mitä, myös moottorin sammumisen yms.
     
  7. janney83

    janney83 Member

    Justiin sitä itekki sillon laskin.
    En vaihtanu vielä mutta ens talveksi vaihtuu ja vaihtuu tarvittaessa kampikin kun alkaa aukomaan.
    Sen jäläkeen siinä on aika moneksi talaveksi kelekkaa minun tarpeisiin.
     
    Jii.Pee tykkää tästä.
  8. VoihanVitalis

    VoihanVitalis Well-Known Member

    Jollain tietoa siitä että mistä muista kamppeista sopii iskarit päittäin 800cc re;en kanssa ?
     
  9. Hemmo

    Hemmo Paluu Tulevaisuuteen -

    alustan iskarit käy mistä tahansa re mallin PPS alustasta. Keulan kepit sitten mittojen mukaan, kuitenki niin että taitaa mennä kaikki re ja rs mallin kepakot keulaan.

    Tuohon omaan etekkitarinaan jatkoa. Vika miksi sähköt katkesivat oli staattorissa. Vaihtelin käämin (+tulpat ja käynnistinlaitteen) ja taas mentiin viikonloppu.
     
  10. VoihanVitalis

    VoihanVitalis Well-Known Member

    Elikkä pps 1 ja 2 käy iskarit päittäin, mutta käykö radien koppasen re;n etuiskarit Rex 2 ?
     
  11. Mazaa

    Mazaa Lynx rave re 600,800

    Käsittääkseni 07-17 käy ristiin. Radienissa erimittanen voin olla myös väärässä, tälläinen käsitys vain tullut
     
  12. M.E.A

    M.E.A Lynx

    Kaikki pps1/2 kepit käy ristiin, Radienissa keulan kepukat hieman pidemmät. Mitattiin tässä taannoin mutta en muista mittoja.
     
  13. Mazaa

    Mazaa Lynx rave re 600,800

    Harmihan tuo ettei keulan pumput mee radienii muuten vois ostaa ja koittaa onko nuo muka paremmat kepit oikeesti parempia. Hiukan epäilen onko perus reitti käytössä eroa.
     
  14. willik

    willik Well-Known Member

    Miten nuo etutukivarret lähtee helposti irti? Sisäpäät olis enää irrotettava jotenkin.
     
  15. Mazaa

    Mazaa Lynx rave re 600,800

    Eikai siinä ole kuin pultit auki ja pois? Onko ongelma ylä vai alatukivarsien kanssa? Ylätukivarsien ottoon helpoin ku purat kaikki muovit päältä pois ja jos haluut oikeen helpoks ota putkesta pala pois. Alatukivarrethan lähtee taas pohjapanssarin irroituksella..
     
  16. willik

    willik Well-Known Member

    Mistä muuten siihen saa hankittua popniitit? Aiemmassa kelkassa kiinnittelin 4.8mm poppareilla kiinni sitä ja vähän huonosti kiristy...
     
  17. Hemmo

    Hemmo Paluu Tulevaisuuteen -

    Jos haluat isompia niin esim biltemassa on 6.4mm niittiä.


    ALUMIININIITIT 25 KPL 6,4X19
    Tuotenro. 12-966
    • Lukum: 25 kpl
    • Kannan Ø: 12,4 mm
    • Pituus: 19 mm
    • Halkaisija: 6,4 mm

    Ja jos ei kiinnosta niittailla niin voihan sen napata kiinni pulteillaki. Panssaria ei tarvi kokonaan irroittaa vaan riittää keulasta irroittaminen ja vääntely eestä pois.
     
  18. VoihanVitalis

    VoihanVitalis Well-Known Member

    Kukas osais kerrasta laittaa vakio iskarit jiiriin reippaaseen reitti ajoon? Varmaankin saa suksien sekä etupukin jouset laittaa vaihtoon, mutta kellä valmiita setuppeja?
     
  19. Jannne

    Jannne Rust - eze vintage sled #winterrules #summersucks

    Redshock Professional, Oulu
     
    M.E.A tykkää tästä.
  20. vetkulilm

    vetkulilm -23 Freeride, -19 Iron dog 600R

    Tuunelan Jarkko Iisalmi
     
    Mazaa tykkää tästä.

Suosittele tätä sivua