TÄYSIN EPÄVIRALLINEN kysely liittyen WC sääntöihin :)

Keskustelun 'Jutustelua' on aloittanut käyttäjä 123456789, 22/7/08.

  1. 123456789

    123456789 Well-Known Member

    Valvojalle:Toivoisin että tämä saisi olla omana otsikkona vaikkakin WaterCrossiin onkin jo ainakin yksi oma.Jos ei käy voit poistaa tämän kokonaan.

    Jonkin verran sivusta seuranneena ja kuultuna joskus kuulee mahdollisesti harkinnan arvoisia esityksiä joilla voisi olla hyvä vaikutus harrastajien ja yleisön mielenkiintoon lajia kohtaan, joskus käy myös niin että kun ehdotusta miettii toteutus vaiheeseen niin se ei enää niin hyvä olekkaan.....esim. Kittilässä käyttöön otettu lisä lenkki oli hyvä muutos.

    Kertokaa / esittäkää mahdollisia muutoksia kelkkoja koskeviin sääntöihin tai itse kisa tapahtumaan joilla olisi mielestänne merkitystä ja laittakaa loppuun perustelut !

    Laitan pari aloitus asiaa mistä voitais lähteä liikkelle ( en laita perusteluja koska en ota kantaa tässä palstalla  suuntaan enkä toiseen).

    Esim.

    - Olisiko aihetta/viisasta luokittaa kelkkoja vuosimallin mukaan esim. alle ja yli 2000 vuosimalliset, ja mikä olisi vuosimalli raja joka olisi mahdollisimman tasapuolinen kaikkia merkkejä kohtaan.......

    - Olisiko syytä tarkistaa osallistumis maksuja palkintoihin nähden.....

    - Vai olisko syytä rajata osallistumista usempaan luokkaan  ......

    - Onko kiihdytyksessä 800 luokka tarpeellinen yleisön ja kuskienkaan kannalta ....

    Eiköhän nuilla mitä olen kuullut yleisöltä/kuljettajilta niin päässä alkuun :)

    Tasokasta keskustelua toivoen  8)
     
  2. uuno

    uuno Guest

    minun mielestä luokkajako on nyt ihan oikein.vuosimallien mukaan ois aika kirjo lähtölistat.no ehkä joku historiikki lähtö ois paikallaan,mutta niissäki on taas eroja niin paljo,yleensä konepuollella.440-1100cc miltä kuulostaa?osallistumismaksuista sen verran,että ehkä ne vois olla pikkusen halvempia,ei tieten palkintojen kustannuksella.muutenhan säännöt on minun mielestä nykyään ihan ok.tuosta 800 kiihdytyksestä, miksi pitäs jättää pois?yleensä eniten osallistujia,harvoin alle 600 joukossa.
     
  3. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Asiallinen aihe.

    -Onko järkeä vaatia pitkä roiskeläppä kelkkaan joka pahimmassa tapauksessa edesauttaa kelkkaa uppoamaan.

    - "Olisiko syytä tarkistaa osallistumis maksuja palkintoihin nähden....."

    Hyvä pointti, en vaan tiedä kumpaan suuntaan kysyjä tarkoitti asian mutta olettaisin tarkoittavan sitä että osallistumismaksu on kallis ja kuskit haluaisivat parempia palkintoja. Eihän siinä mitään jos kisoihin saa sponsoreja jotka tukevat/maksavat palkintoja, mutta joka kylässä tämä ei onnistukaan ja jos järjestävä seurakin on pieni ja vähävarainen käy niin että yhtenä kesänä on hyvät palkinnot ja sen jälkeen ei tule edes kisoja ilman palkintoja koska ei ole varaa järjestää kisoja. Itse en kovinkaan paljoa kisaile mutta ymmärrän kyllä kulut jotka aiheutuvat kisahommista ja tokihan se kylmä käteinen palkintona (josta muuten täytyy maksaa verot, järjestäjänkö vastuulla?) tuntuu mukavalta kuluja pienentämään mutta ei kait kukaan aja kilpaa se mielessä että palkinnoilla katetaan kulut? Ei kai SC ja DR puolellakaan jaeta muita kuin pyttyjä? Ei ainakaan Norjasta tullut kuin kaksi pyttyä minulle DR kisoista ja tyytyväinen olin kaikin puolin.

    - Historic luokka olis ihan jees

    Pitäis viimein saada aikaiseksi se monta vuotta puhuttu kokous järjestävien seurojen kesken jossa laadittaisiin säännöt ja sen jälkeen saatettaisiin saada jopa CUP kilpailut pystyyn.

    Ilman sarvia ja hampaita, T-Cat
     
  4. pokkeri

    pokkeri Well-Known Member

    Kuka tuon maksun määrää? Eikö "hinnat" tule moottoriliiton puolelta

    Tuo kokous olis hyvä saaha aikaseksi että alkais homma etenehän, otahan T-Catti viikolla asiaksi ja ala soittelehan järjestäville seuroille päivämääriä
     
  5. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Kah, sieltähän se hinta tulee kuin apteekin hyllyltä. En mie jaksa alkaa puuhapeteksi, tässä on nyt vähän kaiken näköistä hommaa päällä ikävästi, alkakaa joku muu, tuota on jo niin monta vuotta puhuttu järjestättäväksi. Jos ja kun tuo kokous tapahtuu niin siellä pitää olla myös kuskeja paikalla edustamassa joka luokasta.
     
  6. uuno

    uuno Guest

    kyllähän son tieten unohettava se cuppi homma,ei se siitä kummene.huumori mielellä niinku ennenki,niin aina löytyy uusia kuskeja ja laitteita.
     
  7. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    JOS saatais se cuppihomma niin silloin olisi yhtenäisten sääntöjen lisäksi mahdollista myös aikuisten oikeasti hyvät palkinnot voittajille. Ivalossa nähdään, raataillaan lissää jos aikaa on, tosin mulla ei ole ns. varikkopassia tms niin huudellaan aidan yli :)
     
  8. znood

    znood Guest

    mä jo ihmettelin, että mitä tekemistä vessasäännöillä on kelkkailun kanssa ;D
     
  9. isokoo

    isokoo Well-Known Member

    Palkonnot on minusta aivan huippuja vrt mm enduro (paitsi giant) muuten on aika tylyjä ollu ja jos viel suhteutetaan kilpailija määrät (endurossa noin 160/kisa osallistumis maksu 120e) ja vesikisoissa paljon vähemmän. Kulupuoli on talvella aivan toistaluokkaa kuin kesällä. Pelkkällä kelekan hinnalla saa ainakin 3 kpl vesipeto aihioita. Eli mun mielestä palkinnot on ollu TODELLAKIN kohdallaan

    Yhteiset säännöt ja cup arvo ois poikaa ja niin myös harrasteluokka tms. Uusia jäseniä ei kovin innokkaasti lähde mukaan ku taso on jo aika korkialla. Joka jannulla alakaa vehkeet liikkuun siihen malliin, että ei tee mieli tulla ku tietää jo lähtissä miten käy. Sehän taas lisäis kisaluokkia ja muuta hässäkkää, mut vois olla poikaa kisakuskien määrän kannalta joka nyt näytää aika heikolta.

    Tässä vähän mun mietteitä
     
  10. Fiiberi

    Fiiberi Guest

    Toitottelen tätä samaa asiaa, mistä oon puhellut monen muunkin kanssa.

    Eli jotta tällainen Cup saataisiin Suomen maille, tarvitsisi laji ehdottomasti lajiryhmälle vetäjän, joka hoitaisi ensinnäkin yhtenevät säännöt kaikkien kisajärjetäjien kanssa kokoon.
    Tai saisi edes järjestävien seurojen väen samaan pöytään, siinäkin jo haastetta.
    Voi vaan olla, ettei kukaan ala ilmaiseksi tällaista tekemään, jonninmoinen korvaus pitäisi tietysti saada.
    Tällainen lajiryhmän vetäjä voisi samalla keskittää hieman aikaansa sponsoriosaston kuntoon saattamiseen, joka olisi varmasti huomattavasti helpompaa Cup-arvon jälkeen.
     
  11. Maunusjokke

    Maunusjokke Lynksi

    Alas sie! tarjoon verkkosiiat siitä hyvästä :)
     
  12. 123456789

    123456789 Well-Known Member

    Kyllä osallistumis maksu on jokaisen järjestävän seuran vallassa. Se voi olla 0 euroa tai vaikkapa 100 euroa tai siihen voi sisältyä yksi laji tai vaikkapa ovaali ja kiihdytys samasta luokasta....kuten sanoin, järjestävän seuran vallassa.
    Tuo 50 e näkynyt jäävän käytännöksi yleisesti.

    Lisensille moottoriliitto ja vakuutus yhtiöt määrää hinnan.
     
  13. uuno

    uuno Guest

    lukekaapa mootoriliiton säännöistä osallistumismaksuista.on haarukka maksuista.
     
  14. JRT

    JRT Well-Known Member

    Sen jälkeen kun touhulle saadaan puuhamies, pitäisi myös päättää WC-kisojen perustavin ajatus, tehdäänkö 1) kisoja autotallivirityskuskeille jotka hymy suussa kiilakoppapolariksella tulee kerran-pari kesässä ajamaan, juomaan kaliaa ja morjestamaan hyviä kavereita vai tehdäänkö 2) kisoja jonne halutaan yleisöä ja jolla pyritään keräämään hieman hilloa järjestävälle seuralle palkintoja ja muita toimintamenoja, esim reitistön ylläpitoa varten. Jos päädytään vaihtoehtoon 1 voi tämän puuhamiehen nykytyyliin "ulkoistaa" eli antaa fudut ja jatkaa menoa entiseen malliin ja unohtaa kaikki vikinä palkinnoista, ja jos päädytään vaihtoehtoon 2 niin sitten on syytä käydä tätä keskustelua. Tokihan jeesustelu on aina jees. Tämä vain näin sivustaseuraajan näkökulmasta, eikä varmasti WC ole ainoa urheilulaji Suomessa missä on samat lätinät.
     
  15. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Ja net NOSsiletkut/suuttimet kun ajetaan ilman NOSseja pienemmässä luokassa, kysykää nyt joltain joka asiasta oikeasti tietää, minä en ole asiantuntija mutta jotain olen kuullut sentään. ::)
     
  16. 123456789

    123456789 Well-Known Member

    Tarkennus osaanottomaksu kohtaan, kuten tiedämme säännöt perustuu pitkälle SnowCrossin sääntöihin niin myös nyt viittaan niihin.

    Moottoriliiton säännöstö:

    090.4.1 Ilmottautumismaksut.

    Vuoden 2008 kilpailuihin lajiryhmä suosittelee ilmottautumismaksuiksi.

    SM kilpailut

    -Pro Open 600                 max 80e

    -Sport                             max 60e

    -Pro Stock 600                 max 60e

    -Junior                             max 60e

    Kansalliset kilpailut
    -Kaikki luokat                 max 40e
     
  17. uuno

    uuno Guest

    no 50-. ei paha.
     
  18. Fiiberi

    Fiiberi Guest

    Katotaas, sääntöihin saattaa tulla tarkennuksia tulevaisuudessa... 8)
     
  19. ecl

    ecl Yamaha Vmax 700 Triple

    otsikon perusteella luulin toiletti säännöiksi ;D
     
  20. 123456789

    123456789 Well-Known Member

    Otetaanpa väliaika raportti ja laitetaan pari kommenttiakin joista osa omia osa kilpailijoilta osa yleisöltä ja osa kisajärjestjiltä kittilästä ja tämänpäivän Ivalon kisoista.

    Säännöt näyttäisi tämän nettikeskustelun perusteella olevan aikamoisen hyvät ja myös keskustellen kisoissa kuulostaa suht samalta.

    Tämän netti keskustelun pohjalta....

    -Jos ajattelis historiikki luokkaa niin mikä olisi vuosimalli raja ja kuinka vakio pitäisi laitteen olla koskien alustaa, voimansiirtoa ja moottoria ?
    Ja mitä saisi muutta ja pitäisikö ne olla saman merkin kelkasta esim..
    Kuutio raja varmaanki pelkästään avoin.

    -Kiihdytyksen luokka jaosta tuli taas kommenttia Ivalosta niin ku jo tuli kittilästäkin että pitäisikö 800 kuutio raja nostaa avoimeksi koska taisi kummassakin kisoissa samat kelkat ajaa kummankin luokan paitsi yksi kelkka tuli eri kun siirryttiin avoimeen eli onko se kuskeille mielekästä ja aikataulun puolesta jäisi yksi luokka pois yleisöä aatellen...ja varsinkin jos tulis historiikki luokka...

    -Sitten tuohon roiskeläppä asiaan niin sen voisi aivan hyvin laittaa vapaaehtoiseksi varusteeksi.

    --Sitten tuohon ilokaasu letkuihin ja suuttimiin,Ilokaasu laitteen tekiän pitäsi laitetta tehdessään asennoitua jo että ajaa pelkästään avointa niin silloin jää turhat spekulaatiot ja valitukset pois.

    -Cup asiasta tunnutaan kans olevan kahta mieltä vahvasti...... asiassa on aina kaksi puolta.

    -Ovaali kuskeilla olis varmaan hyvä olla neon väriset kypärät maalaamalla tai kontaktilla.Upotuksen jälkeen näkyis toisille kuskeille paremmin vedestä.
    Lähdön kesketys yhden upotessa tuntuu hätävarjelun liiottetulta, moottoriurheilussa on aina omat riskinsä ja vapaaehtoisesti sinne kaikki menee ajamaan.
     

Suosittele tätä sivua