Kelkan kuljetus

Keskustelun 'Jutustelua' on aloittanut käyttäjä 650 efi, 13/1/06.

  1. ViRi

    ViRi Well-Known Member

    Vs: Kelkan kuljetus

    Onhan tuossa Pertun jutussa varmaan joku logiikka kun riittävän monta kaljaa juo... Mulla ei kuiten pää kestä niin monta, joten kerro toki miten eteenpäin vetävä liina repii suksenlenkit rikki kolaritilanteessa ja mitä haittaa siitä on ja kenelle ??? Tähän mennessä kaikkia suksilenkkejä on kestänyt nostella kelkan omalla painolla ja se kai riittää kuorman taaksepäin sitomiseen ???
     
  2. Perttu

    Perttu M8 -08

    Vs: Kelkan kuljetus

    Perjaatteessa kelkan pyrkiessä liikkumaan kaarteissa ja liinan mahdollisesti vetäessä suksen päitä kohti lattiaa (jos liinan kiinnityspisettet on lattiantasalla) saattaapi siinä suksetki vähän muuttaa muotoaan. Kun sen liinan pistää sieltä edestäkin kunnolla kiinni eikä vaan vähän näön vuoksi niin eipähän oo kelkka tulossa heti niskaan jos taka kiinnitys pettää kun edestä on toisella liinalla kunnolla kiinni.

    Joten sanohan sinä miksi se liina pitää sieltä suksilenkkien kautta laittaa, kun samalla vaivalla pistää tukivarsien tai olkakennojen läpi? Mä en siihen ainakaan keksi muita perusteita kuin että ei oo tarpeeksi pitkää liinaa.
     
  3. hifilux

    hifilux Well-Known Member

    Vs: Kelkan kuljetus

    No ei ne lenkit mitään paperiakaan ole. Viime talvena vedettiin yksi Lynx RE avannosta ylös niin että liinat olivat suksien muovilenkeissä kiinni ja voin sanoa että painoa lenkkeihin kohdistui vähintään riittävästi kun kelkka ei mitenkään herkästi noussut jään reunaa vasten ylös.

    Enkä näe mitään ongelmaa takapuskurista sitomisessakaan. Vetää liinalla sen verran että perä joustaa vähän, niin varmasti pysyy. Peräliinan olen aina kuljetuksen jälkeen löysännyt, että perä pääsee nousemaan ylös.
     
  4. Puppe

    Puppe BackyardKing

    Vs: Kelkan kuljetus

    12x150x300 maksaa n. 80 kymppiä. Isompi vaiva kait se kiinnitys minusta on.
     
  5. propalis

    propalis rattikelkka

    Vs: Kelkan kuljetus

    eikös kelkka pidä sitoa jousittamattomasta osasta kiinni? itte olen pyöräyttänyt liinan takapukin ympäri telaston läpi ja toisen tukivarsien ympäri. saa varsin näppärästi laitettua ja kestää vaik vetää kärryn katolleen :) pitäs tässä väsätä pakuun vanerista luiska ko vaan jaksas...
     
  6. Hompppa_

    Hompppa_ Kelkaton

    Vs: Kelkan kuljetus

    Minä kans olen laittanu telaston takapukista ja kummanki puolen tukivarsista kiinni ja siinähän se on ja pysyy! ;)
     
  7. ViRi

    ViRi Well-Known Member

    Vs: Kelkan kuljetus

    Kuule minun puolesta voit kierrättää sen liinan vaikka kaulan ympäri, mutta pietään joku järki näissäkin jutuissa. Noista sinun jutuista päätelleen jossain on grand trailer-tourne, jossa vähiten järkiä käyttänyt voittaa
    suorat sukset :eek: :eek:

    Eiköhän se ole makuasia mistä narunsa kierrättää, pääasia että se on asiallinen. Tuo sinun logiikka on vaan sen verta kumma, että toivottavasti sulla ei ole kelkkaa, autoa eikä ainakaan kärryä. Meinaatko muuten ajaa jotain ratasarjaa kärryn ja kelkan kanssa kun pelkäät ettei vehkeet pysy kärryssä normaalisti paikoiollaan?
     
  8. Perttu

    Perttu M8 -08

    Vs: Kelkan kuljetus

    HAHAHAHAHA ;D ;D ;D ;D

    Helpolla näköjään viri vetää herneet nenään vaikken oo sua mistään henkilökohtasesti syyttäny, kun noin tiukkaa tekstiä tulee.. Vai että oikeen narun jatkoksi pitäs ittensä vetää kun kerron miten mun, kelkkalehen toimittajien ja varmaan poliisienki mielestä kelkka tulis kiinnittää viimesen päälle hyvin.
    En tiiä mutta jos mulla on muovilenkki, ja rautalenkki, ja mun pitää valita kumman kautta sidon esineen kiinni, niin jos valitsen rautalenkin, olenko silloin tyhmä? Ikinä ei tiedä koska joku rattijuoppo tai hirvi tulee tielle ja silloin tollasen kelkan massa moninkertaistuu ja siinä jarrutus/ törmäys tilantees rupee olemaan takapuskuri ja suksilenkit aika lujilla, ei se kelkka välttämättä niskaan tuu mutta varmemmin pysyy ehjänä kun on tukivarsista ja alustasta kiinni.

    Mutta jos sä näet jotain parempaa kiinnittää suksilenkeistä ja takapuskurista, niin senkus.
    Mitä kummaa mun logiikassa on, tää sun kirjottelu on aika kumma jos siitä lähetään... Ja kyllä mulla on auto ja kärry ja tulee olemaan myös kelkka, mitä sitten?
    Nojoo viimeistään täs kohtaa tajusin ettet sä tätä oo selvinpäin kirjottanu kun en tajua yhtään mitä tarkotat, tän vissiin piti olla joku hauska juttu,? Onko viri ees ite kirjottanu tätä ku ennen kirjotellu ihan asiallisesti ja nyt yhtäkkiä tällästä shaissea? Mutta joo... eiköhän täs tullu taas jollekkin aika makosat naurun aiheet. ;D
     
  9. TeroK

    TeroK Snouros

    Vs: Kelkan kuljetus

    Jos ajan nokkakolarin tai hirvikolarin niin ei siinä vaiheessa paljon kiinnosta säilykö kelkka ehjänä?
    äly hoi älä jätä...
     
  10. Tasala

    Tasala Sidewinder MTX 153" Maptune stage 4

    Vs: Kelkan kuljetus

    Nyt ei oo taas luettu järjen kanssa edellisiä.. Ei siinä ajatella että pysyykö kelkka ehjänä vaan ennemmin sitä että se ei tule niskaan... Vituttas mulla ainaki jos henki lähtis sen takia että joku takapuskuri ja sukset lenkit ei kestäny kolaritilanteessa ja kelkka tullu autoon sisälle.

    Itse kiinnitän yleensä takapukin ja tukivarsien kautta kelkan kiinni kärryyn.

    Ja kyllähän ne suksen lenkit kestää jotain mutta ajatellaan vaikkapa -30 astetta pakkasta niin onhan se muovi siinä vaiheessa heikkoa verraten metalliin..
     
  11. ViRi

    ViRi Well-Known Member

    Vs: Kelkan kuljetus

    No setäpä vielä vääntää rautalangasta kun mulla sattuu nuo kaikki jo olemaan 8)

    Kuormahan pitää sitoa niin että sidonta kestää kuorman painon joka suuntaan ja eteenpäin kaksinkertaisena. Tässä tapauksessa kelkka sidotaan eteen- ja taaksepäin vetävillä liinoilla. Eteenpäin vievää voimaa (kolari yms.) vastaan hyvä paikka kierrättää liina on juurikin joku alustan linkku tai itse olen käyttänut siihen myös etutukivrsia. Pääasia on että kohta on jousittamaton ja riittävän luja.

    Taaksepäin ja samalla sivuttaisvoimia hillitsevä toinen sidontapiste ei ole niin kriittinen; talvikelillä kun noita kiihdytysvoimia on aika vähän kolareita lukuunottamatta. Siihen voi käyttää jopa suksen lenkkejä. Ne ei ole paras paikka, mutta välttää kyllä tuohon tarkoitukseen. Tärkeintä on että toinen liina vetää toista vasten ja pitää kuorman paikoillaan.

    Jos sattuu sellainen rysäys että eteenpäin toppaava liina pettää, niin onhan se varma että vauhtiin päästyään pari metriä löysää saanut kelkka (ja sukset jo puoliksi autossa) ei enää pysähdy seuraavaankaan liinaan vaan päätyy penkalle.

    Ei muuta kuin turvallista matkaa :-*
     
  12. Stinky

    Stinky 2016 M8000 Hardcore 162

    Vs: Kelkan kuljetus

    LiikMp ajoneuvojen kuormakoreista, kuormaamisesta ja kuorman kiinnittämisestä:
    Kuorman varmistaminen. 1. Kuorma ei saa kuormakorissa siirtyä siten, että se voi haitata ajoneuvon liikenneturvallista käyttöä. Kuorma ei saa oleellisesti liikkua kuormakoriin nähden, kun kuormaan vaikuttaa eteenpäin voima, joka vastaa kiihtyvyyttä 10 m/s2, tai sivulle tai taaksepäin voima, joka vastaa kiihtyvyyttä 5 m/s2.


    Parempihan se on ottaa varman päälle, mutta laki vaatii sidonnalta kestoa eteenpäin karkeasti kuorman painon verran ja sivulle sekä taakse puolet siitä.

    Tieliikennelaki 87 §:
    Ajoneuvo on kuormattava siten, ettei kuorma voi vaarantaa henkilöitä, vahingoittaa omaisuutta, laahata maata, pudota tielle, pölytä häiritsevästi tai aiheuttaa muuta siihen verrattavaa haittaa taikka synnyttää tarpeetonta melua.


    Tämä taas vois edellyttää sitä, että kuorman pitää pysyä kärryssä silloinkin jos sattuu pyörähtämään katolleen. Siinä ei muoviset suksenlenkit välttämättä riitä.


    Ja ohan se paljo mukavampi ko laittaa pailakat kerralla kiinni, sillä mielin että pysyy! Tympeä se on joka stopilla siirrellä kelkkoja irti toistensa kyljistä ja viritellä irronneita liinoja uudelleen kiinni. Eli aina tulee laitettua joustamattomista/jousittamattomista paikoista kiinni.
     
  13. Kamppi

    Kamppi Well-Known Member

    Vs: Kelkan kuljetus

    Kuten tuossa edellä mainittiin niin kyllä liinojen tulee olla kunnollisia ja jousittamattomasta paikasta vedettynä. Pikkasen tuossa laskeskelin ja sain tuloksiksi 80km/h nopeudella törmäys 0.3s aikana niin voiman arvoksi sain noin 9200N. Kovassa jarrutuksessa samaisesta nopeudesta nollaan 2.2s aikana voimaksi tuli noin 1300N. Itse vedän pitkille vetoreissuille kelkan kahdella 5000N kuormaliinoilla. Lyhyille väleille esim viedessäni huoltoon käytän vain yhtä liinaa joka ulettuu koko molemmita puolin jousittamattomista pisteistä kiinnitykseen. Nythän muistettava myös jotta ne kiinnityskorvakkeet kestääs etteivät tule kärryn rakenteista lävitse. Parempi se on vetää kunnolla kiinni. Noi liinat on sen verran edullisia jottei niiden suhteen kannata säästämään alkaa. Pelkään ojaan ajossa kohdistuu melkoiset voimat vaikka kuin olisi lunta ja penkkoja.
     
  14. Stinky

    Stinky 2016 M8000 Hardcore 162

    Vs: Kelkan kuljetus

    Tämä on tosi. Muutama euro enemmän rahaa tiskiin, niin saa jo huomattavasti järeämmän liinan

    Nuo 500kg:n liinat on sen verran lapsellisia, että niitä ei kelkan kiinnittämiseen ilkiä käyttää, vaikka periaatteessa riittäisivätkin. Korkeintaan johonki sivuttaisliikkeen rajoittamiseen vahvempien liinojen lisänä. Ei paljoa kestä raapasta tommosta pikkuliinaa, ku se on jo entinen ja räikät niissä on totaalisen paskoja!
     
  15. EePee

    EePee Kelkka myyty!

    Vs: Kelkan kuljetus

    Jos näin rekkakuskina antaisin oman näkemykseni kelkan kiinnitykseen. Etupäästä tukivarsista liinat ristiin kiinni taaksepäin, näin estetään kelkan liikkuminen eteenpäin sekä sivusuunnassa. Takapäästä esim, takapukin linkun alapäästä liinat molemmin puolin etuviistoon. Liinat sen verran kireälle, ettei kelkka pääse äkkipysähdyksessä saamaan alkuliikettä jolloinka kiinnityksiin kohdistuu huomattavasti suurempi rasite. Tosiasia on kylläkin se, että luultavasti tosipaikan tullen liinojen kiinnityspisteet kärryssä pettävät, mutta näin olet kiinnittänyt kuitenkin kelkan lain mukaan ja vältyt sanktioilta virkavallan suhteen. Liinat pitää myös olla riittävän lujat kestämään kuorman painon, maininta kestävyydestä laillisissa liinoissa on mainittu.
     
  16. AMasa

    AMasa Well-Known Member

    Vs: Kelkan kuljetus

    Remmi maton yli ja siitä sivukoukkujen kautta pystytolppien etupuolelta. Näin kelkka "puristuu" kasaan eikä meikän logiikan mukaan pitäs liikkua isommin. Kaikki tämä yhdellä kuormaliinalla hintaan lähes ilmainen. Joskus on oikeesti kärry liitäny aurauspenkkaan ja sitomaton kelkka ois satavarmasti tullu kärrystä läpi. Kukaan ei varmaan tuota sepostusta ymmärtäny, joten pitää muistaa joskus ottaa kuva ;D
     
  17. 700_Tripled

    700_Tripled Oskebo Poro

    Vs: Kelkan kuljetus

    Pitää kysyä että moniko teistä ajaa vetoaisan ylitte kun purkaa kelkkaa kärrystä?
    Ite olen niin laiska etten jaksa ruveta repimaan sitä kelkkaa kärrystä pois, niin avaan etulaidan ja ajan sen aisan ylitte.
    Tietenkin varovasti taluttamalla, ettei meni kahva mutkalle.
     
  18. migge

    migge Ski-Doo X-RS

    Vs: Kelkan kuljetus

    tuollasessa kuomullisessa kärrissä ei onnistu ajaa etukautta pois ja kelkassahan on pakki(useimmissa ainakin)niin ei se sen kummempaa repimistä tarvi ku peruttelee alas kärrystä vaan.Kaikilla on oma tyylinsä kuinka tekee.
     
  19. Hompppa_

    Hompppa_ Kelkaton

    Vs: Kelkan kuljetus

    Kohtuu helppohan se on vetää pois siitä, mutta onkait sitä muutaman kerran tullu ajettua aisan päältä ja eipä ainakaan mitää jälkiä ole jääny kahvaan.
     
  20. kimblek

    kimblek Well-Known Member

    Vs: Kelkan kuljetus

    Poliisin sivuilla ohjeet kelkan kuljetukseen "mitä laki määrää"

    http://www.poliisi.fi/poliisi/pohjois-karjala/home.nsf/pages/2582FCC3015AA226C22576A9003F1617?opendocument
     

Suosittele tätä sivua