Föönisummitti leipo kiinni..

Keskustelun 'Korjaamo' on aloittanut käyttäjä tunppi, 18/2/13.

  1. jumo

    jumo Well-Known Member

    Vs: Föönisummitti leipo kiinni..

    Jossaki on kyllä meleko virhe (joko ohjeessa tai käännöksessä) jos anti-seize lubricant tarkoittaa ruuvi/laakerilukitetta...

    Anti-seize lubricant kyllä käännettynä on voiteluaine jolla nimenomaan estetään kiinnitarttuminen.

    Koko lailla päinvastainen kun ruuvilukite jolla nimenomaan halutaan varmistaa kiinnipysyminen. (ruuvilukite = threadlocker)

    Siitä mulla ei oo mitään hajua mitä ko. kohtaa ohjeistetaan laittamaan tai pitäs laittaa.
     
  2. Shape

    Shape Nettikelkkailija

    Vs: Föönisummitti leipo kiinni..

    No huvittavintahan tässä on, että sitä käsketään laittamaan juurikin laakerin ja kampuran väliin. Kuvassa 23 on juuri sitä anti-seizeä.

    [​IMG]
     
  3. tunppi

    tunppi Polaris 700 Pro X -03 - Polaris XCR 600 -95

    Vs: Föönisummitti leipo kiinni..

    Niin nuo stefat jäi vielä vaivaamaan. Oliko ne erilaiset? Onko niissä yleensä varaosanumero mistä tunnistaa, silmämääräisesti äkkiä näytti aika samanlaisilta.. magneeton päähän vaseliini tulee ilmeisesti stefan ja laakerin väliin?
     
  4. iceracer

    iceracer Member

    Vs: Föönisummitti leipo kiinni..

    Punahuulinen magneeton puolelle ja huuleen sipasu topasta.
    Se antiseize varmaankin mahdollistaa laakerin aksiaalisen asettumisen oikein lohkojen väliin. Ei tule aksiaalisia kuormia ku laakeri voi hieman liukua kampiakselin kaulalla.
     
  5. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Vs: Föönisummitti leipo kiinni..

    Niiden irtoneulojen mukana tulee asennusholkit. Niitä apuna käyttäen ei eroa kehällisen laakerin asennuksesta vaikeusasteen suhteen ;)

    Tuon räjäytyskuvan mukaan tulee vain kytkimenpuolen laakereille?

    Olen ymmärtänyt että kampiakselin laakereilla pitäisi olla ahdistussovite.. ???
     
  6. Shape

    Shape Nettikelkkailija

    Re: Vs: Föönisummitti leipo kiinni..

    Stefat ovat samankokoiset, mutta sisäpuolelta runko on erivärinen. Eri varaosanumerot noilla on, mutten tarkalleen tiedä onko väliä kumminpäin laittaa. Itse jostain sain katottua kuin päin ne alunperin on, ts. mikä varaosanro kummallakin on.

    Itse olen vassut laittanu seuraavasti:
    - Päätylaakerin ja stefan väliin jonku verran molemmille puolille
    - Kytkimen puolen kahden laakerin väliin, silmämääräisesti noin puoleen väliin asti laakerikuulia.


    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  7. Shape

    Shape Nettikelkkailija

    Re: Vs: Föönisummitti leipo kiinni..

    Aahaa aivan tottakai! Kampura lämpenee ja lämpölaajenee pituussuunnassa ja ilman tuota laakereille tulee aksiaalinen rasitus. :D

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  8. iceracer

    iceracer Member

    Vs: Föönisummitti leipo kiinni..

     
  9. tunppi

    tunppi Polaris 700 Pro X -03 - Polaris XCR 600 -95

    Vs: Föönisummitti leipo kiinni..

     
  10. iceracer

    iceracer Member

    Vs: Föönisummitti leipo kiinni..

    Voihan niitäki vaihella jos haluaa tai on tarpeellista-tilanteen mukaan. Ja kannattaa EHDOTTOMASTI vaihtaa jos pikkasenki epäilyttää! Mun käsissä ei tosin ole ollut vielä yhtään konetta joka niiden vuoksi ois purkaantunu-pääsevät tosi helpolla varsinki tämmösessä 57 hv koneessa.
    -koputellaanpa puuta.... ;)
     
  11. TA

    TA Well-Known Member

    Vs: Föönisummitti leipo kiinni..

    Ne ei taida olla mitään varsinaisia kohdistuspisteitä nuo viivojen päät. Numero 24:kin osoittaa keskelle kiertokangen alatappia mitä mönjää sitten lieneekään mutta tuskin sitäkään tapin keskelle laitetaan.

    Kyllä minä veikkaan, että se 23 on laakerivassua nimenomaan niihin laakerin kuulien ja kehhien välille. Siihen minä kyllä laittaisin.
     
  12. Shape

    Shape Nettikelkkailija

    Kyllä tuo anti-seize tulee laakerin ja kampuran väliin, shop manualissa on ihan kuva siitä, kun akselin kaulaan pitää levittää kyseistä ainetta ennen laakerin asennusta.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  13. TA

    TA Well-Known Member

    Vs: Föönisummitti leipo kiinni..

    no siihen sitten laitettava. aina oppii jotain uutta.
     
  14. tunppi

    tunppi Polaris 700 Pro X -03 - Polaris XCR 600 -95

    Vs: Föönisummitti leipo kiinni..

    Noniin, kasaus lähti käyntiin. Kytkimen puoleisen stefan kans sai tapella vähän aikaa, jousi meinasi aina hypätä pois kun stefan työnsi paikalleen. Myöskin vauhtisokeus yllätti sillä lailla, että magneetolta tulevan johtonipun läpivientireikähän on nyt ummessa ;D Kumi ois pitäny siihen johtoineen laittaa varmaan ennen lohkojen niputusta, tai ainakin sillain otin sen pois. Näkyy oheisessa kuvassa ammottavana reikänä.. Momenttiavaintahan sitä ei oo, on luotettava rannemomenttiin, ehkä pieni riski mutta kokeillaan.
    [​IMG]
    Tuossa vielä tuo kuva, tähän asti tänään.
     
  15. karhu

    karhu ruma mutta hidas

    Vs: Föönisummitti leipo kiinni..

    Kyllä ne johot sieltä sopii tulemaan lohkoa aukomatta, ei oo kun vain pujotella...
     
  16. tunppi

    tunppi Polaris 700 Pro X -03 - Polaris XCR 600 -95

    Vs: Föönisummitti leipo kiinni..

    Joo eiköhän. Huomatkaa esimerkillinen kiristyskartta takana 8) Sunnuntaina hyökkään tämän kimppuun taas, jos sais sitte koneen sen verran nippuun että seuraava vaihe on nostaa se paikalleen. Kytkin ja magneetto ilmeisesti menee paikalleen kun vääntää kiinni vaan? Siinä ei oo mitään erikoistyökalujen tarvetta vissiin. Tarviiko pulttipyssyä vai meneekö räikällä?
     
  17. iceracer

    iceracer Member

    Vs: Föönisummitti leipo kiinni..

    Täällä magneetto kiritty 10,5kg. Jarrutin säädettävällä "rälläkän avaimella" hihnapyörän reijistä. Laitoin uuden tuulettimen remmin-tulihan kireelle vaikka kaikki "5" shimmit lautasten välissä. Ei ollu kireysmittaria/kalavaakaa tallissa, ku nuo kalastelut ollu lähinnä prisman tiskillä ;D
     
  18. loisteputki

    loisteputki Well-Known Member

    Vs: Föönisummitti leipo kiinni..

    Käy nyt hyvä mies hakemassa itselles momenttiavain. Kun noin hyvää jälkeä olet tekemässä niin kannattaako jättää parin kympin momenttiavaimen puuteen takia riskejä koneeseen? Ja varsinkin psyykkisiä riskejä, "tulikohan se oikein kiristettyä.

    Tai laita YV niin lainaan sulle kalibroidun momenttiavaimen.
     
  19. tunppi

    tunppi Polaris 700 Pro X -03 - Polaris XCR 600 -95

    Vs: Föönisummitti leipo kiinni..

    Aika helposti sai arvioitua sen perusteella miltä tuntu nuo kun väänsin auki. Kiinni laitoin pikkuräikällä silleen että ei ihan tarvinnu irvistää, olettaen että juuri oikeaa momenttia tärkeämpi on se että kaikki lohkon pultit on yhtä kireällä ja kiritty oikeassa järjestyksessä ettei lohko ala vääntään kieroon. Voihan se olla että sitä joskus tuolla keskellä mettää yksin pimiässä miettii että miksi piti säästää siinä momenttiavaimessa tai miksi oli niin kiire että sitä ei voinu hommata, mutta se on sen ajan murhe 8)
     
  20. iceracer

    iceracer Member

    Vs: Föönisummitti leipo kiinni..

    Hankala mun mielestä momentteja aukoessa arvioida koska kierteet kuivunu/hapettunu/ruostunu-tapaavat naksahtaa joskus kovastikki auetessaan. On ollu tapana mulla rasvata/ollu lukitetta liukasteena, kun jotain tärkeempää momenttiin yrittäny vääntää. Kuitenki hyvä että otat kirimisjärjestyksen huomioon.
     

Suosittele tätä sivua