Metsänhoito, metsänomistus, jne

Keskustelun 'Vähemmän kelkkailuun liittyvä jutustelua' on aloittanut käyttäjä Induktanssi, 5/3/13.

  1. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Vs: Metsänhoito, metsänomistus, jne

    Jättäkää mettään tai kerätkää ite.

    Prkle, on ne niin ärsyttäviä kerättäviä. ;D
     
  2. Masai

    Masai Well-Known Member

    Vs: Metsänhoito, metsänomistus, jne

    Risujen ajo on tosi rentouttavaa ja terapeuttista.
     
  3. Masai

    Masai Well-Known Member

    Vs: Metsänhoito, metsänomistus, jne

    Elämme jänniä aikoja. Kohta alkaa oleen se tilanne, että kannattaako enään harvennuksia myydä selluksi. Tosin jos kovin paljon tehään hake-/biolaitoksia missä pystytään polttamaan vain kivihiiltä niin en tiedä onko tällä energiapuullakaan kovin kysyntää.
     
  4. paavojaelvis

    paavojaelvis Well-Known Member

    Vs: Metsänhoito, metsänomistus, jne

    Siinäpä se. Mikäli hakkuutähteiden käyttö- tai rahallinen arvo on pienempi kuin korjuukustannukset, niin metsäänhän ne jää. Tähän ei tarvita kovinkaan monimutkaista matematiikkaa.
     
  5. PoederJunkie

    PoederJunkie Well-Known Member

    Vs: Metsänhoito, metsänomistus, jne

    Jos ei harvenneta oikeaan aikaan (=sellupuuta), niin ei varmasti tarvi oottaa kovin paljoa tukkiakaan. Tässähän tämä sitten paljastuukin koko metsänhoidon TIMANGI!

    Eli, jos et hakkaa, tulee tappiota ;) Paras hoitaa metsät kuntoon ja antaa ammattilaisen tehdä kuitenkin ne arviot (ei koske loisteputken metsiä). Riukumetsästä selluintegraatit kiittää ;D

    Tuosta risujen keräämisestä sen verran, että aika yleisesti on käytäntönä se, että kannattavuuden raja on noin 100 km tuotantolaitoksesta, eli sen kauempana lämpölaitoksesta asuvilla ei kannata paljon risuja keräillä.. Muutenkin voi olla, että hartiapankkihommina tulee tippa lenssiin, ku saa sen "tilin" käteen energiapuun keräämisestä.

    Loisteputkelle tiedoksi. En ole vastaan sinun väitteitä, mutta en ole myöskään puolesta. Yritän vain perustella juurikin niille ihmisille, jotka lukee tätäkin topiikkia (valitettavasti) sitä asiaa, että ei kuitenkaan ihan kaikki metsäalan toimijat ole kusemassa ihmisiä silmään.

    J.K. Olisi kiva tietää sinunkin ammatti, niin voisi melkein joutoaikana tehdä vastaavanlaisen "hyökkäyksen" sinun ammattikuntaasi kohtaan tietämättömänä! Aina on helppo olla tingassa se osapuoli, joka hyökkää ;)

    Älä kuiten minua pijä vihollisena! Samoille tulille, jos satut, niin kahvit saat :)
     
  6. PoederJunkie

    PoederJunkie Well-Known Member

    Vs: Metsänhoito, metsänomistus, jne

    En toki hyökkääkkään, vaan puolustaudun, jos alat koko metsäalaa mustamaalaamaan pelkästään omien huonojen kokemuksiesi varjolla. Itse olen tehnyt monta metsäsuunnitelmaa isännälle, joka on tullut esimerkiksi toritapahtumalla minulle sanomaan, että: "hän se ei kyllä mitään mettäsuunnitelmaa tartte!".. Tiiäkkö.. Justiin nämät on niitä parhaita asiakkaita sitte loppuviimeksi, kuhan niitä vain osataan palvella. Vaikka sekin palvelu sitten maksaa, niin yleensä on ovesta poistunu hymyilevä metsänomistaja.. Ja tiiäkkö mitä se ajattelee?

    "Olipa hyvä että se kerto mitä siellä metässä on, ko ehä mie ite sitä tienny. Ja että siitäki risukosta tuonni verran löytyy hakattavaa, ni oha se jo jottai"
     
  7. PoederJunkie

    PoederJunkie Well-Known Member

    Vs: Metsänhoito, metsänomistus, jne

    Sanon vain, että sinua on palveltu huonosti.. Tuleppa käymään minun pöyvän takana, ni katotaan ;D
     
  8. loisteputki

    loisteputki Well-Known Member

    Vs: Metsänhoito, metsänomistus, jne

    Uskopas nyt, kaikki sinun kohdallasi OK, koska tiedät tehneesi asiat oikein.

    Mutta se mitä olen kirjoitellut nyppii minua, ja senkin voin sanoa että en varmasti ole ainoa metsänomistaja joita nuo asiat nyppii. Kyllä näistä asioista hirven pyynnissä nuotiolla keskustellaan. Ja siellä istuu niitä "osaavampia" ja "osaamattomampia" metsänomistajia sekä koneurakoitsijoitakin (jotka useasti ovat itse metsän omistajia). Asiat on tiedossa ja siellä sitä sitten makkaratikun kanssa ihmetellään kauanko tällaisen pelin annetaan jatkua...
     
  9. PoederJunkie

    PoederJunkie Well-Known Member

    Vs: Metsänhoito, metsänomistus, jne

    Joo tiedän kyllä toimineeni työssäni oikein, koska minulla on sellainen olemassa, kuin "omatunto".

    Tuosta makkaratulilla istumisesta, niin uskon, että käännettäessä se keskustelu näistä "yhtiönmiehistä" pois, niin yhtälailla siellä alkaa muittenkin makkaratikkujen päissä ukkoja hiljenemään. Tämä metsäala vain on sen verran kritiikkiherkkää, kun aika suuri osa vuotuisesta hakkuumäärästä tulee juurikin yksityismetsistä. Tuskin nämät "hiljenevät" miehetkään tahtoo leivästään luopua? Ja toisaaltaan tuskin tällä samaisella nuotiolla istuvat äänekkäimmätkään metsänomistajat tahtovat sitä, että tämä hiljenevä motokuski alkaa heitä syyttämään kunnianloukkauksesta saamiensa syytösten vuoksi.

    Mediaihmisenä sinunkin pitää muistaa se, että kaikella on seurauksensa. Myös niillä tiukimmilla kysymyksillä, kuten nyt vasta kävi esimerkkinä Hyrynsalmella, jossa toimittaja sai lopputilin tehtyään omavaltaisensa julkaisun. http://www.hs.fi/paivanlehti/kotimaa/Hyrynsalmi+menetti+virkistysmets%C3%A4n/a1362632554287?src=haku&ref=08032013%2F
     
  10. PoederJunkie

    PoederJunkie Well-Known Member

    Vs: Metsänhoito, metsänomistus, jne

    Keskustelupalstoilla on helppo huudella siihen asti, että pitää kantaa vastuu....
     
  11. PoederJunkie

    PoederJunkie Well-Known Member

    Vs: Metsänhoito, metsänomistus, jne

    Ei millään pahalla, mutta nyt on jääny toimittajalla levy päälle ;D
     
  12. Induktanssi

    Induktanssi Guest

    Vs: Metsänhoito, metsänomistus, jne

    Päivää taas.
    Tästä haluaisin kuulla lisää.
    Mulle on kautta aikain vannotettu, että kaikki energia, joka jää luontoon, on hyväksi. Tuulenkaadot, raivausjäte(niittojäte), hakkuujäte, ja jopa mahdollisesti itse sinne kaadetut random puut, joita ei halua tehdä klapeiksi, tms.
    Tuon pohjaltahan polttopuukeskustelussa väläyttelin noiden yli-ikäisten, superoksaisten käkkyräkoivujeni kaatoa maahan mätänemään ja antamaan energiaa ja ravinteita tulevaisuudessa sekä asuinpaikka mönkijäisille.
    Miksi sitten suositellaan niiden poistoa? Voiko olla, että vaikka varjostaisivat aluskasvillisuuden? Taloudellisen näkökulman ymmärrän toki, jos niistä rahansa saa...
     
  13. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Vs: Metsänhoito, metsänomistus, jne

    Tottakai se hakkuujäte lannoittaa, ei se hakkuujätteeksi jäävä osakaan ravinteitta ole kasvanut eikä niitä luovuttamatta lahoa.
     
  14. Leader Dog

    Leader Dog ROTAX 440x-06 +R8 -63+R8 -64+912-ULS

    Vs: Metsänhoito, metsänomistus, jne

    Miten musta tuntuu että minä en osta enää metsää , on se vaan niin hankalaa omistaa palstoja sieltä, täältä...
     
  15. MX Z

    MX Z Lynx rave 800H.O

    Vs: Metsänhoito, metsänomistus, jne

    Kylläpä tuota nyt on tullut kerättyä risut pois, kun on ollut aikaa siihen. Komiat kasat niistä on tienvarteen saanut. Ompahan hirvelläki helpompi kävellä, kun ei kompastu joka oksaan. ;)
     
  16. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Vs: Metsänhoito, metsänomistus, jne

    Ite en ole kerännyt ensimmäistäkään risua omasta tai oksaa hakkuitten jäljiltä omasta metsästäni... Enkä kerää.. ::)
    Eri asia kokonaan jos myyn energiapuuta, vaan se on jo toinen juttu se.
     
  17. PoederJunkie

    PoederJunkie Well-Known Member

    Vs: Metsänhoito, metsänomistus, jne

    Hyvä homma! Jää meille muille enemmän ostovaihtoehtoja! ;D

    Tosiasiassa metsänomistaminen ei ole vaikeaa, jos siitä ei tee itselleen vaikeaa. Ja mikäli tahtoo itse päästä suht vähällä, niin kannattaa sitä sillon myös luottaa metsäammattilaisiin, vaikka ne siitä palvelusta rahaa periikin (=niiden toimeentulo). ::)
     
  18. Mr. El Maco

    Mr. El Maco Yamaha SW440

    Vs: Metsänhoito, metsänomistus, jne

    Kyllä.. Tekee itse sen mitä haluaa ja loput ammattilaisille. Mutta pääasia, että hoitaa metsän.

    Mullekkin annettiin vähän aikaa sitten erään metsänomistajan numero, jotta kysyisin haluaako se myydä metsänsä (koska itse haluaisin ostaa). Soitin ja ei halunnu, hoitaa sitä itse. Numeron antoi naapuripalstan omistaja, kun sitä jurppii 12ha hoitamaton pusikko. Se kun ei oikein etene, kun omistaja ehtii hoitaa sitä kolme a/vuosi..

    MHY varmaan lähettelee kirjeitään jossa kehoittavat harventamaan, mutta eipä ne juuri koskaan asialle mitään tee, jos omistaja ei palvelua osta.

    Toistaiseksi on metsät jääny ostamatta, kun näyttää tällä hetkellä olevan metsät tällä alueella melko ylihintaisia, pitää odotella.
     
  19. PoederJunkie

    PoederJunkie Well-Known Member

    Vs: Metsänhoito, metsänomistus, jne

    Niissä neulasissahan ne ravinteet on, eli pitelee niitä oksankänkkyröitä vuoden tai kaks siellä hakkuuaukolla ja keräilee sitte vasta läjään. Useimmiten ne neulaset kyllä varisee jo ensimmäisen kesän helteitten jälkeen sinne maahan. Sitte vaan hakkuria tilaamaan ja oottamaan SUURIA rahavirtoja tilille! ;D

    P.S. Älkää yllättykö, jos niistä oksista ei kovin suurta tuottoa tulekkaan.. Varsinkaan sitte, jos laskee omalle työlle vähänkään hintaa ;)
     
  20. Catiska

    Catiska Well-Known Member

    Hyvä ettei saa laskua omaan käteen lopuksi...
     

Suosittele tätä sivua