GPS. suositelkaa, neuvokaa!

Keskustelun 'Varusteet' on aloittanut käyttäjä snoub, 30/12/05.

  1. snoub

    snoub Well-Known Member

    Noniin, tuollainen yleishyödyllinen kampe olis tarkoitus hommata, jonkin verran hyötykäyttöä eli sulien ja muiden esteiden kiertopaikkoja pitäisi merkkailla karttaan tampparia varten. Onnistuuko kuinka helposti?

    Jos vaikka joku kehtaisi laittaa tyhmälle ohjeet vaikka ranskalaisilla viivoilla niin tarjoan kahvit mielelläni :)
    Tyyliin:
    -Mene kauppaan ja osta laite (hyvä paras, hinta..)
    -Hommaa kartat (minkä mallin kanssa tulee toimeen)
    -jne

    Listaan muutaman kysymyksen jos niihin löytyisi vastauksia
    -Mikä malli hinta/laatusuhteeltaan hyvä (paras)?
    -Saako tukevasti kiinni kelkkaan esim. mukanatulevilla teilineillä vai suosiolla taskuun?
    -Mistä kartat ja tekeekö niillä mitään?
    -Saako moisilla ajokilometrit, keskinopeudet sun muut kirjattua muistiin matkan tai vaikka koko talven ajalta?
     
  2. ruoste

    ruoste RE 800 -13

    No voisin heittää oman mielipiteeni kehiin, kun olen itsekin tuon hankkimista suunnitellut:

    - Garmin GPSMAP 60C hintaluokka n. 500E (isoin värinäyttö, muistiin sopii paljon karttaa)
    - Garmin eTrex Legend C hintaluokka n. 350E (värinäyttö, muistiin sopii muutamien alueiden kartta)
    - Garmin eTrex Legend hintaluokka n. 250E (mv- näyttö), muistiin sopii yksi kartta)

    Tuossa vaihtoehdot paremmuus (hinta) järjestyksessä minun vaatimusteni mukaan(tarve itselläni moottoripyöräily, kelkkailu, metsästys). Nuo kartta-alueiden jaot näkee esim. erätukun sivuilta. Toki pohjakartta on kaikissa luultavasti koko Suomesta, mutta Topo-kartta-alueita sopii muistiin rajallinen määrä. Jos on varaa sijoittaa vähän enemmän niin välttyy tuolta jatkuvalta karttapohjien vaihtamiselta ja tietokoneen kanssa askartelulta. Hinnat vaihtelevat jonkin verran tarjousten mukaan ja joskus on saatavana karttoja mukaan samaan pakettiin. Pääasiassa karttoja myyvät samat liikkeet kuin laitteitakin. Garminin vapaa-ajankartta (erätukun topo-kartta nimellä) lienee paras tämän hetkisistä kannettaviin laitteisiin saatavista kartoista. Kaikkiin pitäisi saada auto-teline ja virtalähde, mutta kannattaa vielä tarkistaa.

    Edit: Laitteista löytyy tarkempaa tietoa esim. www.lohenette.fi ja valikosta garmin. Näyttipä tuolla olevan jokin moottoripyörään suunniteltu asennustelinekin, mutta en huomannut katsoa mihin malleihin tuo sopi. Nuo kilometrit ja keskinopeuden PITÄISI olla peruskamaa noissa laitteissa.
     
  3. Jukkis

    Jukkis Sidewinder L-TX 137, SRX 137

    60 cs meni hiton paljon hitaammaksi uusilla Topo Suomi plus -kartoilla, joissa on kiinteistörajat mukana.
    ja karttoja sopii vain puolet entisestä kerralla muistiin.
     
  4. Leppis

    Leppis Entinen retkikelkkailija

    Tuolla "jutustelu" osiossa on kuva meikäläisen asennuksesta:Garmin Quest! Muistia karttoja varten muistamani mukaan n. 240 MB.Nyt tallennettuna 6 topoa(<20 MB) ja käytetty 3 päivää reittiä piirtäen. Moottoripyöräteline sopi hyvin koppaan. Nyt on osa kerhon reiteistä tallennettu ja välimatkat mitattu tulevaa uutta karttaa varten.
    Autoon on oma puhuva liitäntä ja poika Italian retkellään kesällä vältti monta perheriitaa kun vaimonsa ei tarvinnut antaa ajo-ohjeita. Tähän mennessä (=n.6 kk) ei moittimista, muussa kuin karttojen hinnoissa!
    No eipä niitä 6 topoa ole vaan alue Tre luoteisnurkkana ja about riihimäki kaakkoisnurkkana! Sorry! :-[
     
  5. Fiiberi

    Fiiberi Guest

    Ruotsissa näytäis olevan jonkin verran halvempia nuo GPS-pötikät. Itsellä Garmin eTrex Legend C+ koko lapin kartat. Hyvin on pärjätty, tosin patteriakut eivät kuitenkaan hirveitä aikoja kestä kylmässä. Sitäpä varten aina muutama varalta mukana. eTrex on vielä suhteellisen pieni kooltaan ja yksinkertainen käyttää.
     
  6. Jukkis

    Jukkis Sidewinder L-TX 137, SRX 137

    Jep, pistin palautetta jo syksyllä heti kun sain uuden kartan. Käskivät muuttaa kartan asetuksia.
    Ei ainakaan minulla nopeuttanut p***** vertaa :mad: :mad:
     
  7. mikaa

    mikaa Well-Known Member

    Jos kännykkä on Nokian Series60/80, niin niihin voi hommata sen erillisen GPS lisälaitteen.
     
  8. henz

    henz Ski-Doo X Renegade

    En menisi takuuseen noista kännyköiden navigaattorisoftien toimivuudesta kelkkailussa ja oikeassa paikannuksessa maastossa. Autoon ihan jees.

    Kannattaa myös katsoa Magellanin Meridian Color ja eXplorist 400-600 -malleja! Telineitä löytyy jokalähtöön lisävarusteena.

    Näissä on muistikortti, jolle kartat tallennetaan niin kylläpä mahtuu materiaalia! Saa Topo -kartat ja Mapsend Streets and Destinations Suomi -kartan<--- suosittelen, koko Suomen kartta menee ainakin kohtuulliselle kortille kerrallaan ja tiestö -ja polkutietokanta erittäin kattava, silti edullinen. Korkeuserot ym löytyy, tottakai. Tietenkin Topo kartoilla oikea suunnistaminen on varmempaa, mutta jokaisen alueiden osto on aika tyyristä ja työlästä hommaa... käyttötarkoituksen ja rahapussin mukaan siis!
     
  9. snoub

    snoub Well-Known Member

    Tollainen Garminin GPSMAP 60C oli viikonloppuna käytössä ja muutamia polkuja piti siihen koittaa tallennella. En ole varma minkälainen kartta siinä oli mutta korkeuskäyrät sun muut siitä löytyi ja tarkkuuskin oli riittävä. Helponoloinen oli käyttääkkin, ainoa mikä häiritsi paljon oli kartan selaaminen näytöllä, aina kun vieritti osoittimella näyttöalueen ulkopuolelle laite latasi ainakin sen 5sek näyttö mustana joka kerta ennenkuin alkoi taas piirtelemään uutta kuvaa näytölle. Onkohan tuo hitaus kartasta johtuva ominaisuus?
    Poistuuko ongelma mahdollisesti noissa uusissa malleissa joihin saa laitettua reilusti muistia?

    Kiitoksia vastauksista, ilmeisesti kannattaa odottaa nuo laajennettavalla muistilla olevat mallit.. Pitää harkita vielä raskiiko tuohon 60c sijoittaa vai täytyykö tyytyä halvempaan versioon. Toimivan oloinen laite kuitenkin on tuota ärsyttävää takertelua lukuunottamatta.

    60C omistajat, saako ko. laitteen tietokoneen kylkeen ja selaamaan jälkiä sitäkautta?

    Edit: näkyyhän tuo tosiaan tuolla garminin sivulla olevan että jokin ohjelma siinä mukana tulee :) ilmeisesti ihan toimiva sellainen?
     
  10. thepolle

    thepolle M8 -10/BD 3700 600 -13

    Itselläni käytössä :
    Magellan Meridian Color
    Karttana käytän :
    Magellan MapSend Streets & Destinations Suomi

    Ollut tyytyväinen, kun se on monikäytössä. Käytän kelkkaillessa ja autoilessa. Välillä myös veneillessä ja vaelluksilla. Päivittyy nopeasti ja on helppo käyttää (esim paikan nopea merkaaminen). Ainut haaste ollut akkujen kerto kovilla pakkasilla. Minulla ei ole mitään virtaviritelmää, vaan laite toimii akuilla taskussa.
     
  11. tsavikos

    tsavikos Member

    Minulla on ollut jo muutaman vuoden käytössä Magellan Meridian Gold + MapSend SD suomi.
    Olen ollut niihin erittäin tyytyväinen, vaikka värinäytöllinen (Color) olisi toki parempi. Tämä SD suomi tarkkuus riittää erittäin hyvin kelkkailuun. Tarkemman koko Suomen kartan saa mahtumaan 64MB SD kortille.
    Siinä ei toki ole pienimpiä yksityiskohtia, mutta eipä niitä ajellessa ehdi seuraamaankaan. Myöskään kelkkareittejä näissä ei yleensäkään ole valmiina.

    Itse asiassa en ole itse koskaan oikeasti tarvinnut kelkkareittiä GPS:llä! Minulle on riittänyt, että merkkaan tärkeitä reittipisteitä valmiiksi GPS:ään, mm reittien risteykset, huoltoasemat, vaarapaikat, taukopaikat, yms. Puran ajoreitit vasta jälkeenpäin oziexplorerilla PC:lle. Olen skannaillut kelkkakarttoja ja muitakin peruskarttoja PC:lle ja jälkeenpäin näitä on mukava seurata. Nykyisin ihan mukavia pohjakarttoja saa Google Earthistakin!

    Kelkkaillessa tuo GPS virrankulutus on aina pienoinen ongelma. Käytän itse typakansytyttimeltä tulevaa virtajohtoa. Tällä turvataan toiminta myös pakkasessa. Taustavalon ollessa täysillä, tuo näyttö ei hyydy pikkupakkasessakaan.
     
  12. Leppis

    Leppis Entinen retkikelkkailija

    Tältä ajettu reitti näyttää Googlessa!
    [​IMG]
     
  13. DOO

    DOO Well-Known Member

    ;)Laitteet kehittyy ja muistin määrä kasvaa. Nykyisessä laitteessani on jo karttoja 1.17 Gigan määrällä... no se on paljon. Kortti on 2 Gigan kortti: Muutta kun hankitte uutta ,ostakaa laite johon saa kortin ja ISON kortin.

    DOO
     
  14. tsavikos

    tsavikos Member

    Tuo 2G muistikortti vaikuttaa jo aika hurjalta GPS:ssä :eek:

    Kannattaa muistaa, että GPS ei korvaa kunnon paperikarttaa ja kompassia. Ne on minulla aina mukana (vaikka en kyllä kompassia vielä ole tarvinnut :)
    GPS tuo tähän vaan lisämausteen.

    Perinteistä paperikarttaa on paljon mukavampi tutkia, kuin yrittää tiirailla GPS:n näyttöä. Vähän niinkuin avaimenreijästä karttaa lukisi.
     
  15. Mihaline

    Mihaline 2 X YAMAHA

    Garmin IQue3600:n ja vapaa-ajan karttojen avulla pärjää kelkkailussakin aika pitkälle, ainoita hienoisia miinuksia on korkeahko hinta ja laitteen rikkoutuvuus. Povarissa kulkenut mukana monet koitokset ja ainakaan vielä ei ole särkynyt. Parin gigan muistikortin kun tuohon ottaa, saa laitteen toimimaan kivasti myös auto gps:nä. Itse olen ainakin ollut tyytyväinen.
     
  16. sami78

    sami78 skidoo mxz500 vm.00

    oon ollu aika tyytyväinen (kelkkakäytössä aika vähän kokemusta vielä) magellan meridian coloriin...
    ei tietty mitään pienimpiä gepsejä,mutta oonki hankkinu sen venekäyttöön.
    saapi nähdä talvella onko kuinka tarkka metiköissä.tässä oli se hyvä puoli että kun käytän enempi veneessä,niin karttoja sai tilattua netin kautta tallinnasta alle puoleen hintaan vrt.suomeen...
     
  17. ReinoX

    ReinoX Foresti voxi

    Onko kukaan tilannu jenkeistä gpsmap60cs?saksasta tai etc?
    Miten toimii suomessa ja miten suomenkielinen valikko?
    On meinaan siellä pirun halpoja ;).
     
  18. Keeloppi

    Keeloppi Well-Known Member


    Tuolta on tullu gepsi tilattua ja homma hoitui mukavasti. Suomekielisiä valikoita ei ainakaan ennen Garminin jenkkimalleissa ollut.
     
  19. PG

    PG Bomban tekeleet

    Ameriikan map60CS ja map76S on, ja suomen valikot löytyy. No problem!
    www.gps4fun.com tuolta ostin.
     
  20. Mrbadluck

    Mrbadluck Rave RE 850

    Mulla on kanssa jenkeistä ostettu Garmin gpsmap60cs ja hyvin toimii. Suomenkieliset valikot löytyy, ainoa ero lienee, että peruskartta laitteessa on jenkeistä ja sitä ei pysty vaihtamaan euroopaksi (kysytty Garminilta).

    Esim tuolta www.gps4fun.com kantsii tilaa ja toimittamaan vaikka hotellille, jos sattuu Nykissä päin olemaan. Näin säästyy kuluja ja tosiaan hinnat on täysin eri kuin euroopassa:)
     

Suosittele tätä sivua