IQ 600 Switchback 2007

Keskustelun 'Polaris' on aloittanut käyttäjä Tuok, 23/11/06.

  1. Tuok

    Tuok RMK Nortikki

    Moro,

    Kelkan vaihto edessä ja tuollaista on kateltu. Kellään kokemuksia laitteesta vielä näinkin aikaisin talvea? Vai pitäisikö sanoa kevättä?

    TK
     
  2. TommiKer

    TommiKer Well-Known Member

    on kokemusta 120 km verran. hyvätä tuntuu. hyvin tuntuisi vakio säädöillä pärjäävän. ainakin itse. muuta ei tehty kuin vähän clikkereitä kireämmälle.polttoaineen kulutus
    tuntuisi olevan aika kohdillaan. 8)
     
  3. kairankulkija

    kairankulkija 550 Indy Voyageur 155"

    Velimies laittoi tuollaisen ruiskumallin. Sanoi 6mailia jo ajaneen ja makialta tuntuneen. Itse kävin katsoo (lumet lähti niin ei päässyt kokeilee) ja pirun hyvältä näytti. Musta väritykseltään.
     
  4. Zammy

    Zammy Well-Known Member

    Sisäänajon perusteella reilu 200 kilsaa levin maisemissa ajeltuna on aika makoisa peli. Patikossa menee kohtuullisesti, kuhan ei ole kauheeta megapatikkoa. Menee rinnettä ylös ja alas ihan kivasti ja vaikka on pitkä kelkka niin kääntyy ja menee sinne minne käskee. Koneessa on kiukkua aikalailla sopivasti, ettei joka paikassa tartte vetää hanat kaakossa. Telan pito on hyvä, joten kiihtyvyys kohdillaan. Ohjaus kevyt ja varsinkin säädettävyys on tosi jees. Voi rukata oman koon ja ajotyylin mukaan sopivaksi.

    Alustaa säädin sisäänajon aikana kovemmaksi, niinku varmaan kaikki muutkin. Takapään hakajousi on nyt jäykimmällä ja clikkeriä väännetty 6 naksua tiukemmalle. Etupään jousiin en oo vielä koskenu, ainoostaan iskareita 2 naksuu tiukemmalle. Etupukin iskariin en oo koskenu, ku en saanu pohjaan sen kuin kerran, keulan kahesti ja takapään sitte useemmin. Joutuu varmasti vielä paljo säätään alustaa, jahka osat kuluu kohilleen. Ainoo mitä ois voinu toivoo, ois korkeempi tuulilasi. +100 vauhdissa ja vähä allekin tuuli ottaa hartia-pää seutuun aika pahasti. Käsille ei niinkään, kun sivulasit ohjaa tuulen pois.

    Sekalaiseen ajoon mielestäni hyvä kelkka. Oulun seudun kaameuspatikkoon Iinatin takana en mielellään rysäytä kauheen kovaa, mut jos semmosta kohtuu patikkoo, niin toimii. Eikä oo kropalle kauheen raskas viedä, paitsi kovavauhtisissa mutkareiteissä, joissa joutuu roikkuun aikalailla, jos pitävä keli ja haluu mennä isoa lujaa. Kouluarvosana näin alkuunsa 9,5 luokkaa.

    Kulutus oli ekalla reissulla siinä 20 huiteissa/100kilsaa. Ajo vaihtelevaa, niin umpista, ku reittiä, tunturia ylös-alas. Tietty ajo ei kauheeta huudatusta näin sisään ajossa.. Mittaristo on hyvä, ku voi näppärästi seurata mm. koneen lämpöjä, kelloo, jne. Ihan jees peli, ei kaduta ainakaan vielä... ;)
     
  5. "Sixpäkki"

    "Sixpäkki" Xterrain 900 R Turbo

    120 kilsaa takan ja kivalta tuntui uus laite... ;D . Muutama kuva jostain tuolta pohojoosesta!
    Säätöjä en vielä tehny mutta kyllä niitä ehtii kun tulee lisää valkeaa kultaa...

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  6. Tuok

    Tuok RMK Nortikki

    Tänään saatiin kelkka kotiin! Oikein mukavalta tuntui ensimmäiset kilometrit ja hyvin kulki!

    Mitäs suosittelisti vahvistettavaksi tuohon? Muitakin vinkkejä saa toki antaa. ;)
     
  7. "Sixpäkki"

    "Sixpäkki" Xterrain 900 R Turbo

    Itte en aatellu tehä siitä mitään patikkohakkuria eli en todennäköisesti ala vahvistuksia laittamaan... Tietysti mulla on pohjapanssari jos se lasketaan vahvistukseksi! Telaston etuiskari on semmonen kysymysmerkki että tarviiko lisävaimennusta tai jäykempää jousta??Painoa mulla löytyy 100 kg varusteineen... Muuten uskoisin että mulle löytyyy laitteesta kyllä riittävät säädöt kunhan saadaan kunnon ajokelit..
     
  8. J u k k a

    J u k k a Summit 850 X

    Nyt ois ensimmäiset kilsat takana eli ab 250 on kertyny... Kyllähän oli aluksi totuttelemista vaan alkoi jo pikkuhiljaa sujua.  ::) Ohjaustangon liikerata käännettäessä on kyllä peestä, kun ohjausakseli on niin pystyssä, mutta jospa tuohon tottuis kun saa kilometrejä enemmän. Etujousitus toimii tosi hyvin ja suksetki kovalla pinnalla. Pehmeällä taas ihan syvältä, mistähän sitä taikois eurot powdereihin...

    Telaston jousitus menettelee, jos ei hoppua pidä mutta vauhdikkaammassa ajossa etupukki pohjailee armotta vaikka on jäykempi jousi. Takapukki ei niinkään pohjaile mutta paluuvaimennusta sais olla reippaasti lisää kun tahtoo alkaa jakamaan isommissa patikoissa. Tietysti tuo etupukin pohjailu vielä pahentaa asiaa. Kyllä joutuu, kun on vähä saanu sisäänajettua, telaston iskarit viemään säädettäviksi.

    Moottori ja voimansiirto toimii kuin ajatus, tehoa löytyy ainakin minun tarpeisiin... Alustaa ja tankoa säätelemällä varmaan saa ihan ajettavan pelin. Kaikki uusihan vaatii tottumista...  :)
     
  9. "Sixpäkki"

    "Sixpäkki" Xterrain 900 R Turbo

    Eikö riittäny klikkereissä säätö taakse?? Mites tuo tangon asento kun itte kokeilin niitä pikasäätöjä ja löysin kyllä ihan mieleisiä asentoja eri reiteille ja rinneajoon jne! Noh kelkkahan on kompromissi kaikenlaiseen touhuun... eli ei varmaan oo ihan huippu missään .
     
  10. J u k k a

    J u k k a Summit 850 X

    No en vielä kaakkoon laittanu klikkereitä, 6 naksua tiukempaan. Etupukin iskarihan se isoin ongelma tuntuis olevan. Koskahan ne valmistajat tajuavat, että laittaisivat kunnon iskarin heti kerralla. Eihän tuo tietystikkään ole mikään patikkohakkuri, mutta silti...

    Tankoa pitää säädellä, jospa siitä vähä paremman sais. Korotuspalikoillahan on aika monipuoliset säädöt mahdolliset...
     
  11. "Sixpäkki"

    "Sixpäkki" Xterrain 900 R Turbo

    Ihmettelen ihan samaa.. oliko näin että sulla oli jo valmiiksi paksumpi jousi etupukin iskarissa?? on se kyllä luokattoman huono!! Paljonko painoa löytyy kuskilta, mulla sitä on 100 killoo kamppeet päällä. Mites tuo keula? Musta tuntu tuon vähäsen ajelun perusteella että säätövara riittäis ihan hyvi! Tiistai aamuna ylläkselle kokeileen lisää.
     
  12. J u k k a

    J u k k a Summit 850 X

    Jousi laitettiin liikkeessä vakion tilalle. Ajoin kaverin -06 sixpäkillä viime talvena ja siihen auttoi jo jonkin verran, kun laittoi jäykemmän jousen, niin tuumasin, että laitatan sen samantien. Iskarit on hyvä säädättää vasta, kun ovat vähä saaneet liikettä... Kyllähän sitä painoa varmaan varusteiden kans on mullaki lähemmäs satku  ::) Keula toimii minun mielestä ihan moitteetta. Sen puolesta varmaan pärjäilee jopa tämän talven yli, tietysti riippuu siitä, kuinka paljo sitä innostuu ajelemaan...
     
  13. SvaR

    SvaR Well-Known Member

    Olikos ruiskumallissa startti vakiona veikeesti vaijerin "perässä"?
     
  14. "Sixpäkki"

    "Sixpäkki" Xterrain 900 R Turbo

    Jep onhan se! Ku startti on vinosti tilanpuutteen vuoksi...
     
  15. "Sixpäkki"

    "Sixpäkki" Xterrain 900 R Turbo

    Ylläksen maisemissa tuli sisäänajo suoritettua loppuun. Kyllä tykkään laitteesta ku hullu puurosta 8).
    Hakaneulat on jäykimmällä ja telaston klikkeriä käänsin joitain naksuja tiukemmalle... samalla väheni etupukin iskarin pohjaaminen. Muutamia kertoja löi enää pohjaan reippaassa ajossa! Keulaan laitoin joitain naksuja lisä vaimennusta,säätövara kyllä riittää. Vein laitteen jo huoltoon enkä vielä tilannut simmitystä tai paksumpaa jousta...
    Mahtava laite!
     
  16. "Sixpäkki"

    "Sixpäkki" Xterrain 900 R Turbo

    Kulutus näyttäis olevan parin ensimmäisen tankillisen perusteella aika kohtuullinen ainakin tossa CFI:ssä!
    23 ja 21 litraa sataselle seka ajossa eli umpista ,reittiä ,tunturia ,mähkyrä kyytissä jne... Sain laitteen huollosta ja kävin äsken ulkoiluttamassa taas lisää.. Nyt tuli 30 kilsaa täällä kotipuolessa. VArovasti hissunkissun kun tuota lunta ei vielä hirveesti oo.
     
  17. jukjul

    jukjul New Member

    Nyt on 640km mittarissa :) :). muuten mennään vakio vehkeellä mutta sukset vaihtunut slp powder proksi. Tähän astisen perusteella kelkka vaikuttaa hyvältä paitsi se etupukin iskari on aivan surkea. alkup.jousi kiritty loppuun mutta ei auta vaan pohjaa jatkuvasti matka vauhdissakin. hidasta ja nopeaa vaimennusta ihan liian vähän ainakin minulle. varusteineen painoa n.90kg. takapukki toimii ok kun hakaneulat tiukimmalla ja clicker about puolivälissä aluetta. tosin hidasta vaimennusta kaipaisi sinnekin lisää mut kyllä tuolla ajamaan pystyy. ei taida pelkkä jäykempi jousi enää pelastaa vaan täytynee simmittää tuota etupukin iskaria mahd. pian. joko joku on ehtinyt simmittää sitä ja jos on niin mitä tehtiin ja tuliko hyvä?
     
  18. "Sixpäkki"

    "Sixpäkki" Xterrain 900 R Turbo

    Onko muilla miten tuo kulutus puoli?? Mulla imas vasta 25 litraa normi reitti ajossa... Onko huolloissa ollu tarjolla mitään päivityksiä?? Lähinnä ruiskuun jne. Mulla lähtee huomenna 800 kilsan huoltoon.
     
  19. Zammy

    Zammy Well-Known Member

    Mä oon kans alkanu suunnitteleen etupukkiin ainakin jousen vaihtoa. Pohjaa liian helposti (75kg ukon paino, jousi kireimmillään). Takapukki toimii ihan jees...

    Mulla mittarissa 850kilsaa ja huoltoon ens viikolla. Takapukin clikkerin nuppi tippu välille, ei muita ongelmia. Kulutus on mulla ollu 19,5-21 litraa. En kyllä oo nätisti koittanutkaan ajaa... Umpisen ajoa on tullut kaikkiin tankillisiin ainakin jonkin verran, että en tiää mihin pääsis puhtaassa reittiajossa.
     
  20. J u k k a

    J u k k a Summit 850 X

    Pääsi taas pitkästä aikaa ajelemaan kelkalla v-loppuna ja mittarissa ajojen jälkeen 900km. Alustankin sain toimimaan kohtuullisesti. Etupukin jousen (jäykempi) kiristin lähes tappiin, takapukin hakajouset täysille ja iskarin klikkeri parin napsua maksimista. Nyt kestää jo kovaakin ajoa. Vaikuttaa tuo takapukin kiristys myös etupukin pohjailuun, ennen säätöjä etupukin iskari pohjaili jatkuvasti.

    Kulutus on pysynyt kohtuullisissa lukemissa. Pehmeäpintaisella lumisella reitillä reippaalla ajolla meni 22-24 l sataselle. Kun kovalle reitille pääsee, varmaan menee alle 20 litran. Kaasarivekotin siis kyseessä.

    En saanut vielä slp:n powdereita viikonlopulle ja kyllä söi miestä! :mad: Tuntuu olevan allrightilla ongelmia toimittaa. Pehmeällä reitillä yhtä puskemista ajaminen. Kaverin SB:llä testasin pätkän, missä oli pp:t, olipa mahtava kokemus! Toivottavasti seuraaville ajoille saa jo itellekki.
     

Suosittele tätä sivua