Iskarihuoltoa ominkäsin onneen metodilla

Keskustelun 'Korjaamo' on aloittanut käyttäjä stirred, 6/4/09.

  1. Mr. El Maco

    Mr. El Maco Yamaha SW440

    Vs: Iskarihuoltoa ominkäsin onneen metodilla

    Kyllä, avaruudessa ei tartte ilmaamiseenkaan alipainepumppuja raahata, ei tartte kuin iskarin, öljyt ja pyökkivasaran :)
     
  2. o-p-k

    o-p-k 800 ID E-tec -15, 440x -06

    Vs: Iskarihuoltoa ominkäsin onneen metodilla

    No niin iskarivelhot.. Voisko joku hiukan neuvoa noin niinkun yleisellä tasolla, kuinka tuon simmipakan muuttaminen vaikuttaa itse vaimennukseen. Esimerkkinä takaiskarista mittailin seuraavanlaiset simmilevyt.

    Paluu 20x0,22 2
    26x3,15 1 (paksu pääliprikka)
    17x0,32 1
    30x0,26 4
    16x0,12 1
    30x0,21 3

    Puristus 34x0,26 5
    24x0,12 1
    34x0,21 5
    28x0,12 1
    26x0,12 1
    18x0,26 1
    37x3,15 1 (paksu pohjaprikka)


    Jos tuosta haluais esim. puristusta alkujoustosta löysemmäksi, niin millaisia muutoksia tuohon pakkaan kannattais lähteä kokeilemaan? Levyjä pois pakan päältä, alta, välistä? Muuttaa levyjen järjestystä..?
    Jokainenhan tietenkin hakee säädöt itelleen sopivaksi, mutta olis kiva vähän tuota periaatetta tietää, ennen kun lähtee soveltamaan.
    Kiitos.
     
  3. Lavikka

    Lavikka Well-Known Member

    Vs: Iskarihuoltoa ominkäsin onneen metodilla

    http://www.matkaendurot.net/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=22204 ja tuosta oiskoha ollu viides viesti niin on selitetty aika hyvin
     
  4. Rautane

    Rautane Catti ja 600 xp-summit

    Vs: Iskarihuoltoa ominkäsin onneen metodilla

    Kokeillaampas täältä.

    Eli löytyykö kellään iskarin mittoja pollen proride rungon 155" alustaan?
    Mieluiten ihan karvalakki RMK, mutta varmaan on muissakin mitat lähellä.

    Eli ainakin iskarin vapaa pituus ja isku. Muutkin tiedot kelpaa.
     
  5. o-p-k

    o-p-k 800 ID E-tec -15, 440x -06

    Vs: Iskarihuoltoa ominkäsin onneen metodilla

    No juu.. Tuossahan tuota perusperiaatetta on ihan hyvin selitetty. Tattista!
     
  6. Lavikka

    Lavikka Well-Known Member

    Vs: Iskarihuoltoa ominkäsin onneen metodilla

    Kehtaatko julkassa mitä muutit ja mite se sitte ajossa vaikuttaa? Itekki oon iha amatööri näissä hommissa ja on aika opetteluvaiheessa koko touhu :D

    Minu näkemys kuiteki siihe alun löysäämisee ois siirtää tuota pientä väliprikkaa pari pykälää lähemmäs mäntää. Ja jos ei sillä tarpeeksi pehmene nii väliprikan vaihto paksummaks/pienemmäks, senhä taitas saaha vaihettua tuolta paluupinkan päältä... Mitähä mieltä gurut on tämmösistä päätelmistä? ;D
     
  7. paikkari

    paikkari Kelkat on myyty!

    Vs: Iskarihuoltoa ominkäsin onneen metodilla

    Noh, kaikkihan tämän saa opetella kantapäänkautta, mutta sen verran voin valaista tuota päätelmää, että v1tuiks män
    0,05 vahvuus eroilla saadaan aika merkkittäviä muutoksia aikaan ja tuolla jaolla ne simmit menee millimitoissa. Ei muutako päätä seinään
     
  8. Yamppa

    Yamppa Assault 800 &1050

    Vs: Iskarihuoltoa ominkäsin onneen metodilla

    Sitten ei ole olemassa mitään alku/loppujoustoa simmipakan mielestä. On vain erilaisia liikenopeuksia.
     
  9. o-p-k

    o-p-k 800 ID E-tec -15, 440x -06

    Vs: Iskarihuoltoa ominkäsin onneen metodilla

    Joo kyllä minä voin "raportoida" mitä tein ja miten vaikutti. Nyt on tosin vielä tuo alkuperäinen pakka, kosa halusin vielä koittaa tuota huollettuna. 1000km ajetusta kybistä tuli ihan harmaata vesi-öljy-alumiiniputu sotkua ulos..

    Eikä tässä tosiaan nyt ole tarkoitus kenenkään leipää alkaa syömään, eikä kenenkään varpaillekkaan sen kummemmin astumaan.
    Ammattimiehet pysyköön lestissään, tämä on ja pysyy minulle harrastuksena.
    Olen vain niin viiittuuumainen luonne, että on pakko aina kaikki opetella tekemään itse. Niin ei tarvitse sit kenenkään muun tekemisiä haukkua.. Ja oppirahathan saa aina tietenkin maksaa. ;D
     
  10. Lavikka

    Lavikka Well-Known Member

    Vs: Iskarihuoltoa ominkäsin onneen metodilla

    Ilmeisesti mää päättelin vähä liia isoja muutoksia, jos oikei ymmärsin Paikkarin lausunnon ;D

    Harraste pohjalta omaks"iloks" näitä omii laitteisii tehää täälläki. Ja luultavasti näitä päätelmiä on tulossa lisää jos joskus saatas meille nii paljo lunta että pääsis kunnolla ajamaa ja toteamaa kui huonoissa säädöissä iskarit onkaa :D
     
  11. paikkari

    paikkari Kelkat on myyty!

    Vs: Iskarihuoltoa ominkäsin onneen metodilla

    Vähän takaspäin.
     
  12. jimbo

    jimbo Ski-doo MXZ ID

    Vs: Iskarihuoltoa ominkäsin onneen metodilla

    Itellä ei suurempaa kokemusta simmityksestä, mutta aihe on mielenkiintoinen.
    Skidoo Racing Handbook 2005 sivulta 46 alkaen käsitellään simmitystä.
    http://www.marclatulippe.com/ManuelShopMotoneige/BRP/Skidoo%20Racing%20Handbook%202005.pdf
    Linkin perusteella ei varmasti iskarivelhoksi tulla, mutta helpottaa varmasti asian ymmärtämistä enemmän kuin tyhjänpäiväiset kommentit mitä tämä lanka on puolillaan :p.
     
  13. lake-man

    lake-man Lynx RE E-tec -13

    Vs: Iskarihuoltoa ominkäsin onneen metodilla

    Saiskohan wp:n räjäytyskuvia mistään?? ??? Ja miten varaosat esim. sylinteriputki..
     
  14. Alijohtaja

    Alijohtaja ELANI

    Vs: Iskarihuoltoa ominkäsin onneen metodilla

    Totaltek oy.
     
  15. paikkari

    paikkari Kelkat on myyty!

    Vs: Iskarihuoltoa ominkäsin onneen metodilla

    No siitä sitten öljyihin. Nimittäin, tuolla Öhlinssin notkeammalla öljyllä saa, työkengät aivan S@@tanan hienoon kuntoon! Ei varmasti tule yhtä hyviä WP:n tai Totaltekin, saati sitte Foxin oljyillä!

    [​IMG]
     
  16. o-p-k

    o-p-k 800 ID E-tec -15, 440x -06

    Vs: Iskarihuoltoa ominkäsin onneen metodilla

    Joo tuo öljy varmaan näyttelee aika iso osaa myös. Mistä tuota ö-öljyä olet hommannut, tarttis kans jalakset kiillottaa. Mobililla ei tuu ihan noin hyvä kiilto.
     
  17. Lavikka

    Lavikka Well-Known Member

    Vs: Iskarihuoltoa ominkäsin onneen metodilla

    Siinähä sitä onki tutkimukse aihetta. Testiä tanssiloissa tai iha yökerhossa että millä öljyllä nappaskenkiä kiillottamalla on parhaite vientiä
     
  18. kölökki

    kölökki Well-Known Member

    Vs: Iskarihuoltoa ominkäsin onneen metodilla

    tohon opk:n shimmitykseen että miten sais alusta herkemmäks niin itte ottaisin puristupuolelta mäntää vasten yhden ison levyn pois kun näyttää olevan noin monta saman kokoista levyä päällekkäin sillä lähtisin siis kokeilemaan
    muuten tehdään vaan yksi muutos kerrallaan jos ei halua kokeilla aivan mahdottomia
    shimmeillähän säädetään öljyn virtausta
    itse olen asian niin ymmärtänyt että kukaan ei osaa asiaa selittää mitä tekee tai mihin ne vaikuttaa siksi asia on arka myös ammattimiehille, olen itsekkin maksanut iskarin pesusta isakriöljyllä siksi teen nykyisin itse huollot
    asiaoita jos pohtisi porukalla niin olisi isompi testi joukko ja samoa asioita ei tarvitsi kaikkien kokeilla mut ne kyllä opettaa
     
  19. Lavikka

    Lavikka Well-Known Member

    Vs: Iskarihuoltoa ominkäsin onneen metodilla

    Sitä vähä hain minäki ku ehottelin pikkusen välisimmin siirtämistä mäntää kohti ja kuvittelin vielä että nopee puoli saattas kestää suht entisellää kun simmien määrä ja pakan muu muoto ei muuttus. Mut eiköhä koht joku guru tyrmää tänki ajatuksen :D
     
  20. Bestservice

    Bestservice X-trim

    Vs: Iskarihuoltoa ominkäsin onneen metodilla

    Millasta öljyä ootte kybiin laittanut?
     

Suosittele tätä sivua