Kelkka "X" painaa muualla maailmassa 200kg, Suomessa 270kg!

Keskustelun 'Jutustelua' on aloittanut käyttäjä Hiikeri, 13/3/08.

  1. Hiikeri

    Hiikeri - Ei kelkkaa -

    Olihan näistä kelkkojen rekisteri otteen painoista juttua tässä jokunen vuosi sitten, mutta ei aihe löytynyt heti miten niin tein sitten tälläisen purkautumis kanavan.

    Mikä kumma on ajanut Suomen viranomaiset(AKE/Katsastusviranomaiset yms. instanssit) laittelemaan ihan omiaan kelkkojen painoiksi?

    Koska ainakaan mulle ei ole tullut mieleen miksi hel-vetissä otteiden tietoja pitää väärennellä ko. tahojen tahdosta.
    Jokuhan se on joskus aikoinaan taas väläytellyt jossain tutkinta-ryhmissä tai mitä ewö palaverejä noin viranomaiset tykkäävätkään touhuta kansalaisten lisä harmiksi.

    ***
    Ismo-Insinööri
    37v. Naimaton, kelkkaillut kerran elämässä '70 luvun alun Winhalla parin km matkan naapurin pellolla, siitäkin jo melkein 25v. aikaa.

    Ismo-Insinööri tuumaa että pitäisi tehdä jotain etteivät pirulaiset vaan pääse mitenkään kuljettamaan 2 kelkkaa normaalissa peräkärrissä kun mulla ei ole kelkkaa, eikä tosin kärriikään tuumaa Ismo Insinööri. Kuka niitä nyt täällä betoni lähiöissä tarvitsee, en minä, eikä kukaan muukaan.

    Illalla on Ismo-I:n suuri hetki, on käynyt kutsu virkaveljiensä luokse, ihan virka-aikaan. Tulevaisuus näyttää valoisalta kun ajatuskin siitä soljuu Ismo-I:n hermopäätteillä.

    Ismon suuri hetki koittaa iltapäivällä ja ajatukset taas kolahtelevat toisiaan vasten;
    Pitäähän sitä jotain päteäkin kun olen saanut juuri Inssin paperitkin ja päässyt heti näin hienoon virkamies seuraankin. Ja uusi salkkukin Ismo-I:llä on, kiiltelee kuten muillakin virkamieskoneiston päättäjillä kun sankarimme saapuu yhdeksi rattaaksi koneistoon.

    Iltapäivä vaihtuu illaksi ja iloiseksi kylpemiseksi saunaosastolla.

    Ismo Insinööri tuumaa saunassa ja väläyttää virkamies tovereiden iloksi suuren sanoman:
    Nuo kelkkailijan penteleet kun kiskovat hienoja kelkkojaan kärreissään, joskus jopa kaksikin kappaletta samassa kärrissä, siihen pitää puuttua.

    Jos on isompi kärri, omapaino vaikka 250kg, eli jää kantavuudeksi vielä 500kg, niin sellaisessahan laillisesti saisi kuljetettua 2kpl pätkäkelkkoja(oikea paino 200-250kg).

    Eli tehdäänkin toikin homma mahdollisimman hankalaksi; hehkuttaa Ismo-I, nyt jo saunan lattialta seisten. Keksitäänkin kelkkoihin olematon lisäpaino jolloin eivät penteleet kuljettele 2 kelkkaa samalla kärrillä!

    Ismo-I esittää että laitetaan vaikka kelkkoihin lisää olematonta massaa 70kg, niin johan loppuu kuljettelut. Valmistajan ilmoittamaan 200kg laitetaan 70kg virkamies maanvetovoima lisä, jolloin 2 samanlaista kelkkaa painavatkin Suomen maassa yhteensä 540kg + kärrin omapaino 250kg, jolloin kärrin max. omamassa ylittyykin jo 40kg, eli laiton kuljetus.

    Ja Ismo-I saa valtaisat aplodit sieltä kuumalta yläparvelta, jo punertavilta lajitovereiltaan ja yhteislaululla sinetöidään sitten vielä tämä homma lukkoon ennen uimaan menoa.

    ***

    Tässä on kunnon esimerkki että säätävät mitä säätävät. Toi mun toinen kelkka, Lynx Cobra Enduro 583 '96.

    Ostin kelkan työkaveriltani tässä 1kk sitten. Hänellä ollessaan Lynx "painoi" omamassa kentässään 260Kg (oikeanpuoleinen rek.ote).
    Ja mun rekisteri otteessa on mun, siis 100% saman kelkan(huomaa sama rek.n:eek:kin), painaa Lynxi mulla otteen mukaan 330kg.
    [​IMG]

    Toki ex-omistajan otteessa on ihan erik.ehto:
    1.1.1995 jälkeen ensirekisteröidyn ajoneuvon omamassa on 70kg omamassa-kentässä merkittyä suurempi.

    Mutta ei tollaista erikois ehtoa enää mun otteessa ole, paino siis siirretty suoraan kelkan painoon lisää. Eli mun otteen kelkan paino, 330Kg, on ihan tuulesta temmattu.

    Miten sama kelkka voi rasittaa vaakaa Suomessa enemmän kuin muualla maailmassa? Onko Suomessa maanvetovoima suurempi?

    Niin fiksua porukkaa AKE/Katsastus viranomaiset ovat! < Tolta säätäjä sakilta kun vielä saisi vastauksen, mutta siihen mennessä olen varmaan jo arkussa..
     
  2. znood

    znood Guest

    Omapainossa on kuljettajan massa mukana, sitä käytetään laskettaessa tehopainosuhdetta, koska yleensähän sä istut siinä kelkan päällä kun sillä ajetaan. Tieliikenteessä on väliä ainoastaan sillä mitä ne oikeasti painavat, ei se mitä otteessa lukee! Koska jos sulle meinataan sakot kirjoittaa niin vaakalle se kärry pitää ajaa.
     
  3. Marzo

    Marzo Ac "The Beast" cf6@800cc 153"

    Tää karkaa tieten vähän alkuperäisestä aiheesta mutta...
    Kyllä se niin on että pelkän rekotteen mukaan kirjoitettu "massasakkoa" ei kannata hyväksyä! En ainakaan minä hyväksy jos tiedän vedettävän yhdistelmän massat!"Sakotettavalla" on täysi oikeus pyytää ns. Vaakauto paikalle punnitsemaan ko.yhditelmä jos itse epäilee että rek.otteessa ilmoitetut painot eivät kerro totuutta! Ja tämän jälkeen kirjoitellaan niitä sakkoja jos kirjoitetaan... :p

    Mutta on tuo silti aika jännä tuo sinun rek.ote homma! :-\ ei voi kun ihmetellä ja hymyillä taasen tuota aken touhua!! ;D
     
  4. Hemmo

    Hemmo Paluu Tulevaisuuteen -

    vakuutuksia vartenhan tuo on vaan hyvä homma, kun puhutaan teho/painosuhdevakuutuksista.

    Ja tosiaan vaaka paikalle jos sakkoja aletaan kirjotteleen!
     
  5. Stinky

    Stinky 2016 M8000 Hardcore 162

    Eihän se rasita vaakaa suomessa sen enempää kuin muuallakaan maailmassa ja kuten jo itsekin kirjoitit, niin vanhemman mallin otteessa tuo 70kg lisämassa (joka siis on yhtäkuin kuljettaja) on merkitty erikoisehtoihin.. Näin juurikin näissä 95-96 taitteen ajoneuvoissa...

    Ja tossa sun viimesintä huutoa olevassa otteessa se kuskin aiheuttama 70kg massa on lisätty suoraan omamassakentän lukemaan... Luulis, että se nyt on tässä vajaan 15 vuoden aikan käyny kaikille selväksi että näin on? Sen takia sitä ei enää 10 vuoteen ole merkitty erikoisehtoihin...

    Ja se 330kg ei näin ollen ole ollenkaan tuulesta temmattu... Sehän on yksinkertaisesti kelkan massa ajokuntoisena (polttoainetta tankissa n. 3/4) + kuljettajasta aiheutuva 70kg. Eli karkeasti 100kg pois, niin saat kelkan todellisen kuivapainon.
     
  6. janzka

    janzka -24 Ski-Doo Freeride 146" TurboR, SW 162"

    Tuossa meidänkin kelkan rekisteri otteessa, näkyy painoksi 355kg, minä kattoin aluksi sillo että mitä hittoa :eek: Oikiasti kelkka painaa 100kg vähemmän..
     
  7. kairankulkija

    kairankulkija 550 Indy Voyageur 155"

    Mulla on kaikki kelkat painanu tähän mennessä 330kg ;D Tiiä sitten..
     
  8. elani93

    elani93 Lynxx & doo

    mulla rekisteriote sanoo että kelkan kuivapaino:335kg.. kelkkahan siis on polaris edge-x 600...
     
  9. mstr

    mstr Well-Known Member

    Meidän Kattilan rekisteriotteessa lukee omamassa 430kg. ::)
    Hmm...
     
  10. jetsi

    jetsi pro xr 800

    mulla ilmottaa painoks BB:n ote 350kg
     
  11. kekkuli79

    kekkuli79 Well-Known Member

    no joo mullaki lukkee pro x2 lapuissa jotta 417 kg .... kaikkea sitä
     
  12. akiM

    akiM Well-Known Member

    Mitä siinä F.1 kohdassa eli Tekn. suurin sallittu kok. massa lukee?
    Mulla kanssa Prox2 omamassa 417kg ja tämä F.1 474kg.
    Amerikan rauta painaa paljon ;D
     
  13. Stinky

    Stinky 2016 M8000 Hardcore 162

    Niin no.. Ohan nuissa joku tolkku sentään oltava!  ;D Tossakin tappauksessa varmaan joku virhe tullu ja lipsahtanu tyypityksessä yks satanen ylimäärästä...  ::)  Mut yleisesti ottaen nuo massat pitäs mennä tolleen ku aiemmin kirjottelin.  Löytyyhän noita virheitä aika paljon nuista teholukemistakin.


    Mut mitä merkitystä vaikka otteella oiskin liikaa massoja tai liian vähän tehoja... Ei mitään. Hyötyä korkeintaan, jos joku yhtiö laskee vakuutuksensa tehopaino-suhteella.
     
  14. Hiikeri

    Hiikeri - Ei kelkkaa -

    No ainakin noissa Pro X2 painoissa ei päde edes toi Stinkyn viittaama ~100kg ylipaino lapuissa, ei noi kelkat 317kg paina todellisuudessakaan, varmaankin 217kg on lähempänä totuutta.

    Eli kuten alunperin sanoinkin, ihan arpomalla noita painoja on heitelty tuollakin suunnalla.
     
  15. SKMXZ

    SKMXZ No sled now...

    Oliskin ihan kiva tietää miksi kelkkojen kohdalla siihen täytyy laskea kuskin paino mukaan ku ei autojenkaan kohdalla sitä lasketa. Koska kelkan kohdalla kantavuutta ei tarvita ku siihen ei kuormaa lastata yleensä reppua tai bensa kanisteria enempää. Kantavuus on siinä suhteessa tarpeeton tieto että siinä saa kelkasta riippuen olla kyydissä yks tai kaks (jossain jopa kolme)kaveria. Ja tollaiset kaverit Akessa sitten viisaina päättävät asioita meidän puolesta/hyväksi. Nim.merk. Lynx 342kg ???
     
  16. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    No laitanpa minäkin tähän jotain, kun meikäläisen pitäis vissiin jotain tästä tietääkin.

    Eli niinkuin edelläkin on mainittu, tulee tuo lisäpaino juurikin kuskin painosta ja olikohan muistaakseni jonkunlainen määrä polttoaineestakin.

    Sakoista:
    Ikinä ei kelkankuljetuksessa pidä hyväksyä pelkän rekisteriotteen perusteella kirjoitettua sakkoa. Ja jos sellainen kirjoitetaan, niin valittamaan vaan. Johan sen nimittäin meidän harrastajien mielestä pitäis virkamiehenkin tajuta tuo paino, vaan kun kaikki virkaveljet eivät kelkkaile, niin silloin tuo painoasiakin voi olla hakusessa ja siinä vaiheessa urveltavat rekisteriotepainojen kanssa. Silloin voi kyllä sievästi yrittää selittää, että mistä tuo paino muodostuu. Eri asia tietty on, jos jollain 500kilon kokonaismassan pikkukärryllä kiskotaan kahta ProYetiä, mutta eihän ne sovi edes kyytiin..

    En muista, miten moottoripyörien kanssa menee tuo paino, mutta esimerkiksi autoihin (tietystä vuosimallista alkaen esim. pakettiautot) on lisätty tuo kuskin paino siihen omamassaan. Eli ei tuo pelkkiä kelkkoja rasittava juttu ole.. Plus sitten vielä se, että Hemmonkin mainitsema tehopainosuhde on käyttäjälle parempi noin, kuin että se paino olisi ilmoitettu kuivana, jolloin ainakin vakuttusmyyjille kovasti seliteltäis kelkan painoa "ajokuntoisena".

    Eli ihan oikeasti kyseessä ei ole kovinkaan paha asia.
     
  17. Hovelinksi

    Hovelinksi Lynx Re

    Juu..sama se mitä sielä lukee kunhan lukee :D.Formula painaa otteessa 264kg ,eli kelkka ilmeisesti 194kg :p (ja tuo varmaan kuivapaino)
     
  18. Eemeli

    Eemeli AC M9ss 162", SnoPro1T, F5/8mod WC, Sabercat

    ;D Mulla taitaa tuos Ämmän otteessa lukea et 211kg. Onko se sit kelkka kuivana 141kg. Ei ehkä ihan. ;D toi 211 vissinki kuiva paino. Ainakin pitäis olla.
     
  19. peepeeasounli

    peepeeasounli Well-Known Member

    ompa tämäkin aihe saanu aikaseksi puhetta, jos se kelkka on liian painava = kuskilla liian pieni pala! Turha siitä on marista mitä paperi näyttää, mutta epäilemättä mielenkiintonen tuo hiikerin tapaus ???
     
  20. Toni__92

    Toni__92 Lynx rave 670, Forest Fox -96, Lynx 300

    itellä painaa ruottalaisen rekisteri otteen mukaan formula Z 415KG ??? kuinka paljon tuo oikeasti painaa?
     

Suosittele tätä sivua