kertokaas mulle nykyisen kahden liiton edut?

Keskustelun 'Kisat' on aloittanut käyttäjä Leppä, 15/2/13.

  1. Leppä

    Leppä Member

    Tuota kysymystä, mikä aiheena on, olen miettinyt hyvän aikaa ja koska kukaan ei niitä mulle ole kertonut niin ajattelin kysäistä sitä täältä.

    Pohjustan nyt sen verta että en ole mikään moottoriliiton mies henkeen ja vereen, eikä mulla ole myöskään SMK vastaan mitään. ainoa mikä mua tässä hiertää on se, että miksi näin pieni laji pitää vielä oikein jakaa kahteen liittoon. Kun ei tämä nyt ole kuskien eikä oikein kisajärjestäjienkään kannalta ihan se optimi malli. Eihän SML:n moottrikelkkapuoli, siis silloin kun oli vielä yks liitto niin mikään maailman toimivin ollut, mutta ei senkään kehittäminen oikeeseen suuntaan olisi ollut mikään mahdottomuus. Olisi vaan pitänyt löytää muutama ihminen joka pystyy vastaamaan toisilleen puhelimeen ja keskustelemaan asioista asioina.
    Tää kahden liiton touhu on siitä tietysti luontainen jatkumo. Kaikki tekee taas kauheesti töitä lajin eteen, se että kehittääkö tämä lajia haittoja enemmän jää jokaisen omaan harkintaa.

    Asia miksi mä olen sitä mieltä että moottoriliitto on hyvä kumppani moottorikelkkailulle on se, että on ihan turha pitää kahta organisaatiota pystyssä, ja luulen että vaikka kelkkailu katoaisi kokonaan (mitä en usko) moottoriliitosta niin ei moottoriliitto siihen lopu. Eli siinä on iso organisaatio ja suhteet valmiina. Toisaalta uskon siihen että massassakin on voimaa, eli kun moottoriliitto pyöräpuolenkin toimijana on iso asiakas vakuutusten suhteen. niin neuvottelutaidoilla saadaan oikea hintaiset lisenssit/vakuutukset. Niin kisoihin kuin kilpailijoille, miks näitäkin lisenssejä pitäisi olla monien eri tahojen myöntäminä.
    No monilla moottorikelkkakerhoilla on sivuhaaraksi tullut nuo mopopuolen kaverit, joten kerhon tarvisi kuitenkin pysyä moottoriliitossa vaikka kaikki moottorikelkka kisakuskit ajaisivat vain SMK:n kisoja.

    Sitten muutama sana siitä millainen ryhmä voisi olla päättämässä asioista. kuten todettua laji on kuitenkin pieni, joten enskalle, sprintille, crossille ym ei tarvittaisi omia laji ryhmiä, vaan säännöt ja kisakalenterit pystyisi luomaan yhdessä ryhmässä jossa olisi osaamista joka alueelta. Ja jotta alueellinen tasa-arvo toteutuu voisi kelkkakerhot jakaa kolmeen "vaalipiiriin" Länsi/etelä-suomi, itä-suomi ja pohjois-suomi. jokaiselle ryhmään neljä edustajaa. edustuskausi kestäisi vaikka kaksi vuotta ja mikä tärkeintä kahden kauden jälkeen olisi pakollisessa erovuorossa ja kyseinen edustaja olisi yhden kauden karenssissa. tällä saataisiin ryhmään vaihtuvuutta ja uusia ideoita. eikä ryhmä pääsisi ukkoutuun ja jääräytyyn. Puheenjohtajan kausi kolme vuotiseksi niin saisi hieman pitemmän jännevälin saattaa asioita kuntoon.

    ja kun pohjat on kunnossa niin siitä olisi hyvä ponnistaa. eli alkaa oikeasti kehittään lajia. Ja hankkiin lajille näkyvyyttä ja katselijoita, mikä on tärkeintä esimerkiksi yksittäisten kuskien kannalta sponsoroiden saamiseksi, kuten myös kisajärjestäjien kannalta.

    mutta mä jätän jupinani tähän, sana on vapaa tästä eteenpäin. mielipiteitä vaan kehiin asiasta jotain oikeasti ymmärtävät.

    T: Juha Leppälahti
     
  2. JMH

    JMH Well-Known Member

    Vs: kertokaas mulle nykyisen kahden liiton edut?

    Kiitos Juha !
    Tässä yksi erittäin hyvä mielipide/esitys kisakelkkailun tulevaisuudelle !.
    T. Jukka
     
  3. A.P

    A.P Well-Known Member

    Vs: kertokaas mulle nykyisen kahden liiton edut?

    Juha on näköjään miettinyt asioita syvällisesti. Ehdottomasti samaa mieltä.

    Tosta henkilöiden vaihtamisesta vielä yksi asia. Kun vajaa vuosi sitten SML ja SMK olivat neuvottekosketuksessa jonkunlaisen yhteistyön tiimoilta niin molempien osalta miehitys oli sellainen että mitään sopua ei voi syntyä. Vanhat asiat painaa liiaksi. Tässäkin asiassa tuoreet miehet koppiin ja ulos ei ole tulemista ennenkuin kuvio on kunnossa.
     
  4. Leppä

    Leppä Member

    Vs: kertokaas mulle nykyisen kahden liiton edut?

    Penan kommenttiin sanon että nuo paavin vaalit on tulossa siitä on hyvä ottaa mallia. Ennenkuin valkoinen savu tulee piipusta ei voi poistua ;D ja se mikä piti korjata avaukseeni niin eihän tämä ole kaksi liittoa, vaan liitto ja rekisteröity yhdistys. tämä korjauspyyntö tuli smk:n puolelta
     
  5. Woody

    Woody Well-Known Member

    Vs: kertokaas mulle nykyisen kahden liiton edut?

    Hyvää päivää kaikillen.

    Vaikka valvoja kehoitti SMK:ta pysymään omilla palstoilla, niin nyt on kuitenkin tehtävä pikainen paluu ja poistuminen kun on pakko oikaista
    täysin perättömät jutut.
    A.P tuossa esitti täysin vailla todellisuutta olevan jutun, SML:n ja SMK:n keskeisestä neuvottelusta. Aika rohkea heitto, vaikka minä en ainakaan neuvottelun aikana A.P:tä nähnyt paikalla. Muita läsnäolijoita en nyt ala esittelemään, muita kuin itseni.
    Minkään laisia kaunoja ei kokouksessa esiintynyt ja kaikki olivat tyytyväisiä neuvottelu yhteydestä. Senkin tiedän varmasti että SMK:n esitys SM sarjoista ja kansainvälisistä kisoista, sai kannatusta SML: puolella. Mutta kuten tiedetään niin esityshän ei sitten saanut SML: n hallituksen kokouksessa kannatusta. Ja se on AIVAN VARMA ETTEI SMK:N PUOLELTA TULLUT MITÄÄN KAUNOJA ESIIN MISSÄÄN VAIHEESSA. Tuliko tarpeeksi selvästi esitettyä? Palaverin jälkeisiä kaunoja on voinut olla sitten siellä toisella puolen, ja niihin EN OTA KANTAA KUN EN TIEDÄ ENKÄ OLE OLLUT PAIKALLA.
    Muistan ajan milloin A.P toimi vielä kelkkailun ystävänä kelkkailu harrastuksen hyväksi. Nämä viime aikojen kirjoitukset eivä sitä kyllä edusta.
    Eivätkä näköjään perustu edes faktoihin. Erittäin valitettava asia.
    Nyt poistun jälleen moderaattorin ja palstan omistajan iloksi, omille sivuille ja mielenkiinnolla seuraan että onko kirjoitukseni sallitulla tasolla.
    Hyvää viikonloppua kaikille, myös A.P:lle, ei sen väliä.
    Keskustelua asiasta jatkan mielelläni sitten siellä omilla sivuilla, http://www.facebook.com/SuomenMoottorikelkkailijatRy, tai henkilökohtaisesti.
    Jyrki Tikkakoski

    Lisäystä; Se onkin näköjään pyyhekumi käynyt pyyhkimässä aiempia kirjoituksia vanhoista kaunoista.Ja nyt sitten poies.
     
  6. palde

    palde Hii-HOO

    Vs: kertokaas mulle nykyisen kahden liiton edut?

    Terve !

    Yllättäen osallistun myös tähän keskusteluun ...
    Kelkkaillut olen -90 alusta , mutta "järjestäytyneenä" vasta -90 luvun lopusta .
    En varsinaisesti ole kiinnostunut "politiikasta" kelkkailun ympärillä millään tavalla , joten laitan muutaman ajatuksen ihan vaan"vailla rajoja ja kunnioitusta"

    Ihmettelenkin ääneen tuota Jyrkin kirjoittamaa kohtaa : Senkin tiedän varmasti että SMK:n esitys SM sarjoista ja kansainvälisistä kisoista, sai kannatusta SML: puolella. Mutta kuten tiedetään niin esityshän ei sitten saanut SML: n hallituksen kokouksessa kannatusta

    Miten ja millä perusteella SML:n hallitus on evännyt tuon ehdotuksen ?

    Tässä on suora lainaus SML:n sivulta : Moottoriliiton tehtävänä on luoda laadukkaat edellytykset jäsenjärjestöjen toteuttamalle harrastus- ja kilpailutoiminnalle.
    Eikö laadukasta toteuttamista ole sopia YHDESSÄ lajin kisat ja karkelot , vaikkakin toinen sopija puoli ei ole jäsenjärjestö ?

    Toivotaan että kilpailevat tahot eivät syö vähäisiä kilpailijamääriä entistä vähäisemmiksi , tarkoitan näitä lisenssihommia yms.
    Faktahan on että kelkkaharrastajien määrä on melko vakio vuodesta toiseen , siis ne jotka kisoja kiertävät.
    Nyt jos mennään sille linjalle ,että SML:n porukat ei osallistu SMK:n kisoihin ja päin vastoin ... tuloksena on kisat ilman kuskeja ...tämähän tekee hallaa koko lajille poppoota katsomatta !

    Varmaankin vähintä olisi saada yksi "piikkiporukka" , edustus molemmista ; liitosta ja yhdistyksestä , laajalta kelkkailurintamalta...kisakuskeja unohtamatta
    "Piikiporukka" laatisi yhtenevät säännöt , sovittelisi kisat kalenteriin yms.
    Kisakuskeilta saataisiin suoraa infoa , juur siltä taholta joille kisoja tehdään ... ny kyllä ollaan kyselty kovasti palautetta , ettei tehtäs samoja fiboja vuodesta toiseen .
    Vältyttäisiin lisäksi kyräilyltä tyyliin ; tahallaan laitettu samalle viikonlopulle kisat ...kostetaan ens vuonna :-\

    Mitä tähän mediaseksikkyyteen tulee ...MK-porukka on kyllä kaukana kärjestä , valitettavasti. Nytkin vedetään isoo kovaa Tuurissa , yleisiltä TV-kanavilta ei tuu kisasta mitään . Jotain s****nan kokkiohjelmia tulee jokakanavalta , nekin uusintoja viikolta ...että voi PAIKATA jos ei oo ehtinyt viikolla kattoo :mad:
    Tässäkin asiassa ollaan pieniä ...lajin parissa ei liiku riittävästi rahhoo

    Muutamia kisoja kiertäneenä ( järjestelyissä mukana), Meillä on suuria ongelmia tiedotuksessa tavoittaa ns. isot massat .
    Massasta pitäisi saada houkuteltua näitä "ekakertalaisia" katsomaan kisoja , tutustuttuaan lajiin mahdollisesti jatkossa myös ajamaan ...
    Mediassa ilmoittaminen jos joku on taivaallisen kallista , kisoja tehdään talkoilla ja nolla-budjetilla ... ilman tukea ei paljon ilmoitella :) Ei lehdissä eikä ratiossa

    Ja kaikki nää mun omasta kokemuksesta ja päästäni ...ja ei pirä pillastua jos tekstissä on asiavirheitä , en vaan oo asioista tän paremmin selvillä !

    t: Marko Palander

    P.S YHRESSÄ OLTAS ISOMPIA !!! ;D ;D ;D
     
  7. lumikko

    lumikko Well-Known Member

    Vs: kertokaas mulle nykyisen kahden liiton edut?

    minusta ainakin pääsee tämän vuoden jälkeen eroo...loisteputki varmaan tulee tuuraamaan....15 vuotta tein... ja tässä kiitokset. T lumikko eikä pätkääkään nimimerkillä, terveisin hapsu
     
  8. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Vs: kertokaas mulle nykyisen kahden liiton edut?

    Eläkepäiviä toivottelen tuosta pestistä, olin minäkin muutaman vuoden yhdessä lajiryhmässä. Loisteputki se vissiin jatkaa tästä lähtien paremmalla tuurilla/osaamisella .... :)
     
  9. lumikko

    lumikko Well-Known Member

    Vs: kertokaas mulle nykyisen kahden liiton edut?

    silloin kun vaan arvostelee, tulee myös kertoa vaihtoehtoja... miten tekisit, älä laita muita tekemään muutoksia, jollei itsella ole mielipiteitä tai ajatuksia....ja myös voimia kestää se---
     
  10. kiantti

    kiantti Lynx commander 600 e-tec

    Vs: kertokaas mulle nykyisen kahden liiton edut?

    Kyllä on tämä meidän HARRASTUS mennyt vakavaksi touhuksi. :-\
     
  11. palde

    palde Hii-HOO

    Vs: kertokaas mulle nykyisen kahden liiton edut?

    Leppä tuossa kyseli kahden liiton ETUJA ...meni näköjään linjalle het´ EI PÄS JUU PAS :mad:

    Piti laittaa etuja ...eikä paskoo kummankaan tontille !

    Enkä muuten ole mikään "SML:n kannattaja" niinku - Loisteputki- kommentissaa kirjottaa minun puolesta ... :eek: ::)
    Mutta kun elämää on myös kesäisin ...
     
  12. lumikko

    lumikko Well-Known Member

    Vs: kertokaas mulle nykyisen kahden liiton edut?

    jos loisteputken asiana on laittaa vaan kilpailu pystyyn niin numero kelakkaan tai rintaa . ....ehkä sieltä se totuus selviää järjestäjästä riippumatta...
     
  13. Leppä

    Leppä Member

    Vs: kertokaas mulle nykyisen kahden liiton edut?

    Mä nyt taas kirjoitan tähän väliin jotain, palden kans ollaan samoilla urilla niinkuin usein muulloinkin... menee aika mielenkiintoisesti kumpuilevaksi keskusteluksi... olen saanut tässä välillä puheluita ja viestejä ym... ja iso KIITOS niistä ja ne ovat olleet puolin jos toiseltakin tullessaan ihan asia pohjalta, ja monia asioita selventäneetkin, jotain aukkojakin toki jättäneet, mutta eipä se ei mun kaikkea kisakelkkailusta tarvi tietää... sen olen ymmärtänyt että eihän SMK mihinkään ole katoamassa, enkä sitä haekaan... MUTTA sitten taas hakisin sitä tiivistä yhteistyötä, juu puhuttu on viime kevään kokouksista SML/SMK, no jospa ne olis aika jättää taakse ja miettiä uusi yhteistyömalli... saatais säännöt, lisenssit, kilpailunumerot, kilpailukalenterit, kisaluokat ym tälläiset asiat kohtaan niin olis kasassa aika mielenkiintoinen yhteistyömalli joka olis mielestäni aika mielekäs sekä kisaajille, kilpailunjärjestäjille, katsojille ja ylipäänsä kaikille...

    Siihen mulla ei tietysti ole mitään sananvaltaa ketkä tätä lähtee eteenpäin viemään kummankin puolelta, minun mielipiteeni on että sillä ei ole tässä tilanteessa mitään väliä, muutakuin että ihmiset jotka pöydän viereen istahtaa ovat keskustelutaitoisia ja yhteistyötä aidosti hakevia... pöydän viereen tarvitaan sekä kokemusta että uusia näkökulmia, ja ennenkaikkea malttia
     
  14. hekuli

    hekuli hemmojen kaikkea moottoriurheilua vastustava

    Vs: kertokaas mulle nykyisen kahden liiton edut?

    niin kauan kuin liitosta A siirtyy liittoon B samat jäärät niin asiat ei tule muuttumaan

    sinne tarvitaa uusia naamoja puhtaalta pöydältä .
     
  15. lumikko

    lumikko Well-Known Member

    Vs: kertokaas mulle nykyisen kahden liiton edut?

    jep...
     
  16. palde

    palde Hii-HOO

    Vs: kertokaas mulle nykyisen kahden liiton edut?

    Terveisiä saunasta ! tasapuolisesti kaikille ...

    - Loisteputki- tässä kohtaa leimaat mut SML:n kannattajaksi : Jokainen tähänkin ketjuun viestittänyt SML kannattaja ei mitenkään voi olla enää mukana toiminnassa. Teidän aikanne on mennyt. Ja SML:n johdon pitäisi kieltää teitä puhumasta SML:n puolesta. Jos SML johto ei tätä tajua niin sekin pitäisi vaihtaa.

    Noo , samapa tuo ...onhan mulla tuo SML:n lisenssikin sattuneesta syystä ...Sullekko palautan lisenssini ja tuutko paikkaan minua tuleviin kisoihin ???

    Yhteistyökuvio minuakin tässä kiinnostaisi , helpottaisi kilpailujärjestäjän ja varmaan kilpailijankin elämää ...
    Mainitaan nyt vaikka tuo kilpailijan numeroliivi , aivan helevetin hyvä keksintö !!! Palautetta on tullut niin katsojilta kun ratapisteillä olleilta lippumiehiltä , enään ei tarvitte ettiä sitä numeroa kelkasta vaan se lukoo selkeesti tuossa liivissä ... ei tuu huteja !
    Se kuka tai ketkä liivit ovat keksineen , pojot heille ...toivotaan että tuolla on jatkoa !

    Ensikautta ajatellen ratkasuja pitää saada aikaan jo melko nopealla tahdilla , koska tulossa on taas vähäluminen kesä jolloin kaikki hajaantuu ryyp...viettämään ansaittua kesälomaa

    Tässä kahdessa kilpailevassa liitossa/yhdistyksessä en kyllä näe oikeen mitenkään mitään positiivista , mutta mulle sitten on aivan sama onko kelkkaporukan kattojärjestö SML tai SMK !
    Monissa seuroissa joissa on mopoporukkaa niin luonnollinen jatkumo on SML , koska heillä on moposektori jo valmiina.
    Lisäksi perusteluina on MK-porukan pienuus , joka jaettuna kahteen osaan ...tuloksena on vieläkin mitättömämpi porukka jonka ääni ei vaan kuulu !

    Lautella istuessani oikeen aloin tuumimaan asiaa ja hain hyviä puolia ...tulihan noita , mutta sitte avasin toisenkin oluen ja unohdin kaikki ...päätin huomenna ottaa ja lähtee oman kelkkailun alkulähteille , pakkaan repun ( makkaraa ja jaffaa ) ajelen kodalle kaikessa rauhassa paisteleen makkarat , turisen asioita kohdille sattuvien kanssa ...vailla mitään KIIRETTÄ !

    Tästä ei puutu muuta kaksi täysin erillistä kisakalenteria , täysin erilaisilla säänöillä , luokkajaolla ja kilpailunumeroilla ... + päälle vielä lisenssisekoilut niin soppa on valmis !
     
  17. hekuli

    hekuli hemmojen kaikkea moottoriurheilua vastustava

    Vs: kertokaas mulle nykyisen kahden liiton edut?

    sauna ja olut sieltä ne ideat tulee ;D
    mutta ei tuo miksikään muutu esim. sodankylän SM-sprintin kisa, ei ollut kellään kisoja no tuli kisat päälle , s-kylä siirsi ,no tuli päälle ,s-kylä siirsi taakaepäin 2vkoa , ei ollut kisoja mutta joku teki tekemällä kisat päällekkäin ::)
    tuommosta se vaan on tuo yhteinen touhu :-*
     
  18. rane

    rane AC Sno Pro 600 CC -11

    Vs: kertokaas mulle nykyisen kahden liiton edut?

    maltoin vielä olla :-X
     

Suosittele tätä sivua