600 Ho KONERIKKO missä vika???

Keskustelun 'Ski-Doo' on aloittanut käyttäjä x-teammember, 30/1/09.

  1. x-teammember

    x-teammember Well-Known Member

    Mulla on Ski-doo mxz 600 Ho Revi vm 2005 mistä kone rupes koliseen. Kelkalla ajettu 6000km ja kone rupes koliseen viime reissulla. Avasin koneen ja tuli todettua että variattorin puoleisen pytyn männäntapin ja laakeri oli pilalla. Aluks aattelin että pääsipä vähällä ??? ??? ?? Mutta huomasin hetken kuluttua että kiertokangen yläpää on kulunut joksenkin pilallle ja saman puolen mäntä oli osittain leikkannut imupuolen helmasta kiinni. Männänrenkaasta oli kyllä pinta häipyny imupuolelta, mut onneks pytyssä ei ollut uria. No irroitin siinä vielä toisenkin männän kiertokangesta ja valitettavasti siinäkin oli alkavaa vikaa kiertokangen yläpään reiässä. Vitutuskäyrä oli varsin korkealla kun olin todennut kaikki viat. Eli kysymys kuuluu että mikä tämän on aiheuttanut? Tässä vähän tausta tietoo ennen arvailuja!!! Olen omistanut kelkan lähes uudesta (3kk käytetty) ja ennen kesäsäilystä moottori on aina tyhjäkäynnillä käytetty kylläsiseksi öljyllä vääntämällä öljypumppu käsin täysille. Kelkka on säilytetty lämpymässä tallissa. Öljyä se on syöny keskimäärin 3% tuorevoitelun kautta. Pääsuttimet on 380 ja neuloille on kolme vaihtoehtoa korkeudessa, niissä oli sokat korkeimalla eli neulat alimassa asetuksessa, mikä on vakio asetus en o kosekunu niihin!!!. Kaasareitten vesikierto hana on aina ollut kiinni. Kelkka on aina pelannut kuin unelma ei ole jäätänyt eikä muutenkaan ryppyillyt. Aina oon lämmittäny koneen hyvin enne revitystä..Öljynä oon käyttäny TB:n täyssyntettisä.

    Tilasin uudet kiertokanget, männät, runkolaakerit, tiivisteet, stefat, männätapit +neulaakerit. Kyllähän nuo kustantaa yli 1000e joten toivottavasti pysyy nipussa jonkun aikaa kun ei mitään selvää vikaa löytynyy prkl. :'( :'( :'( Kysymys kuulukin että onko tämä yleinen vika mistä ei ole kirjoiteltu vai sattuko tämä pelkästään mulle. Kuumetta olis vaihtaa RE Lynxiin mutta kun siinä on sama kestävä kone ??? ??? ???[b
     
  2. edge 340

    edge 340 Well-Known Member

    onko tää ollu sulla uudesta asti
     
  3. unppi

    unppi Yamaha

     
  4. edge 340

    edge 340 Well-Known Member

    oho meni ohi..meinasin vaan että onko varmasti vieny koko ajan sitä n.3% öljyä
    jos ei niin sitte se on öljyn saannissa vika.
    mutta jos on ton 3% vieny aina, niin ei voi ku ihmetellä..
     
  5. x-teammember

    x-teammember Well-Known Member

    Viimeisin reissu oli noin 240km ja kulutus noin 25L/100km eli noin 60 L bensaa ja senttiä vaille puoli säiilöta öljyä! Oliko tuo tuorevoitelu säiliön tilavuus jotain 3,8L ???
     
  6. maroach

    maroach RMK800 '14

    Tuo vähän pisti silmään, speksien mukaan tuossa minun käsittääkseni ei ole neuloilla säätö mahdollisuutta (vakio asetus N.A.) ja muutenkin minusta outoa että ne olisivat vakiona kaikkein laihimmalla. Eli olisiko edellinen omistaja kuitenkin noihin neuloihin koskenut. Vakio neula on 9DHI14-58-1.
     
  7. x-teammember

    x-teammember Well-Known Member

    Sen verran tuli tutkittua noita neuloja että kyllä siellä on nuo vakio neulat paikalla ja juurikin tuolla yllä olevalla numerolla MUTTA niissä on kolme eri vaihtoehtoa neulan korkeudelle ja näin kuulukin olla. Vanhemmissa 2004 mallin ho koneessa oli vielä semmonen neula mitä ei voinu säätää. Uudemmissa Ho koneissa säädettävä neula niinkuin Re lynxissäkin.

    Remppa tehty nyt ja sisäänajo suoritettu koneeseen tuli uudet kiertokanget, runkolaakerit, männät jne. Neuloja nostin pykälällä käy vähä rikkaalla nyt alakierroksilla, seosruuvit on puolitoista kierrosta auki. Öljypumpun vaijeria tuli vähä kiristettyä vaikka se väli olikin n. 16mm kun vetää vaijerista löysät pois. Nyt se on varmaan jotain 14mm. Ohjearvo on 16mm kaasari koneelle

    Onko kukaan tilannu jenkeistä osia näihin koneisiin SPI mäntiä ainakin kehuttiin tuolla Dootalkissa http://www.sled-parts.com/sledparts/sledparts_engine_spi.html .

    Ite tein rempan alkuperäis osilla joten kalliiks tuli...
     
  8. jsumu

    jsumu rev 440/800

    Oliko kangen alalaakereissa mitään vikaa??. Vähän haisis sille että ois kuivana käyny joskus.
     
  9. x-teammember

    x-teammember Well-Known Member

    Ei ollu kiertokangen alapään laakerissa mitään vikaa totes koneistaja. Tais vaan tulla tunnit täyteen männäntapin irto neulalaakerielle onhan nuita menny kuulema joskus muillakin. Jatkossa vaihan männät, tapit ja neulaakerit 5000km kohilla varmuuden vuoksi (siis jos seuravassa kelkassa sama kone). Suositus taitaa olla vaihtaa männät jossain 6000km kohilla.
     

Suosittele tätä sivua