Aloittelija kyselee tyhmiä, part XXIV - G-Touring -98 hankittu!

Keskustelun 'Lynx' on aloittanut käyttäjä Hepokatti, 7/1/07.

  1. Hepokatti

    Hepokatti Member

    Moikka,

    Tuli sitten hankittua tuollainen perhevekotin (kuva) ensimmäiseksi kelkaksi... Tai no nuorempana omistin jokusen kelkan, mutta siitä on nyt aikaa jo reilu 14 vuotta! Eli kaikki vinkit ovat tervetulleita.

    Päteekö tuohon G-Touringiin kaikki hyvät ja huonot puolet mitä löytyy G-Typeistä? Niitä topicceja olen tässä muutaman päivän yrittänytkin lueskella läpi.

    Itse kelkka tuntuisi olevan oikeenkin hyvässä kunnossa, mutta olisihan se hyvä tietää mitä on odotattavissa tulevaisuudessa! Eli mitä paikkoja kannattaa tarkemmin pitää silmällä?
     
  2. mikaa

    mikaa Well-Known Member

    Mulla ei ainakaan vielä ole hajonnut mitään ja kylläpä se on muutenkin hyvin toiminut. Pieniä modeja olen kyllä tehnyt, umpisella ajoa silmällä pitäen.
    No kuitenkin on olemassa muutama kohde, jota kannattee valvoa. Kuten poikittaistukivarsien kiinnitysreiät rungossa. Jos pultit löystyy, ne alkavat syödä reikää soikeaksi. Ja samoin juuri nuo alatukivarret ovat pehmeätä tavaraa ja ne saattavat vääntyä. Ne pätkien alusta ongelmat eivät tätä kelkkaa koske. Itse olen suoristanut ne, jos ovat vääntyneet, uusia ei kannate ostaa. Eipä juuri muuta tule mieleen mutta ainakin minusta tuo on aika mukava kelkka ajella tasaisella alustalla ja modien jälkeen umpisella. Mikään patikkohakkuri tämä kelkka ei ole, vaan luxuskelkka hyville reiteille.
     
  3. Hepokatti

    Hepokatti Member

    Kiitoksia tiedosta!

    Yritin haualla etsiä 670 rotaxin kulutuslukemia, mutta ei oikein tullut vastaan. Osaisko joku tässä asiassa hieman valaista minua?

    Tietäisi vähän kuinka pitkä matkan tankillisella ajelee, edes suurinpiirtein.

    Kuinka paljon vaikuttaa reittiajoon, jos vaihtaa maton sellaiseen jossa olisi hieman korkeampi harja? huononeeko ajo-ominaisuudet?
     
  4. Jartsa

    Jartsa Lynx Enduro Sport -05

    200 km tai enemmän yleensä tankillisella ajelee, ja on siellä mittari sivussa. Karvasella matolla tuppaa puskee enemmän mutta kyllä se taituu silti. Kivan näköinen kelkka sinulla.
     
  5. mikaa

    mikaa Well-Known Member

    Ei varmasti pääse, näissä on 36 litran tankki ja mulla on todella tiukassa päässä tällä 494 rotaxilla 180km tankilla. Jos tankilla pääsisi 200km, se tarkoittaisi 18l/100km.
    Tuolla koneella tankilla varmaan pääsee n.160km, kun todella hissukseen ajelee.
    No ei todellakaan ajo-ominaisuudet huonone, näissähän on vakiona se "Slicksi" matto eli harjakorkeus on hurjat 22mm. Ei mitään ongelmaa vaihtaa 32mm mattoon, nykyään  sitäpaitsi melkein kaikissa touringeissa on 32mm matto. Pito paranee huomattavasti, varsinkin on suuri moottori.
     
  6. Hepokatti

    Hepokatti Member

    Hyvä kuulla että! On siis parempi pitää 10 litran varakanisteri mukana kun lähtee ajamaan...

    Mitä kaikkia modeja olet kelkkaasi tehnyt? Maton pituus ilmeisesti on 3456mm? Mistähän tuollasen 32mm harjaisen maton edukkaasti saisi?

    Ainiin, miten sulla on tuo alusta toiminut kakspäällä ajaessa?
     
  7. mikaa

    mikaa Well-Known Member

    Olen pudottanut kelkan alustaa alemmas eli etupukki siihen alempaan valmiiseen reiän paikkaan ja takapukille reiät melko lähelle astinlautoja ja samalla tietenkin yläkääntöpyörät alemmas. Ja sitten olen laittanut vuotsolaiset keulaan. Joo, tuo on se maton pituus. Lehtimäen Teolta kannattaa noita teloja kysellä tai vaihtoehtoisesti etsii uudenveroisen käytetyn. Kakspäällä olen tiukentanut aliustan jousia hieman mutta hyvin on toiminut, silloin kun on oikeat säädöt niin on miellyttävä ajella.
     
  8. teikka

    teikka Takametsissä mennään

    Itsellä G-touring 600 -00.Ajettu pian 13tkm.Aikalailla orkkiskunnossa,tosin etuiskarit on vaihdettu engansin huollettaviin pumppuihin toisen alkuperäisen pukattua ravat pihalle.Myös telaston takaiskari vaihdettu enganssiin.

    Tosiaankin nuo alatukivarret aika herkkiä osumille,mutta lekaa vaan,siitä ne oikiaa.Etupukin alapäätä hitsattu kerran,ja takapukista repesi kerran jousien päitä pitävä tappi irti.
    Normaalia laakerin ym.telaston jousien vaihtoa tietysti ollut.

    Alkuperäinen 345cm matto vaihtui viimetalvena 32mm harjalla olevaan 365cm mattoon,joten jatkopalathan piti myös laittaa telastoon.Samalla uusittiin vetoakselin laakerit+stefa ketjukoteloon.

    Ajettujen kilometrien puolesta aika luja vekotin,kun kuskikin 100kg+.Kelkka ollut mulla uudesta asti.Voi olla että pitänee kattoa,kuinka pitkään pilkkikelkka nielee kilometrejä. :D

    Kannattaa myös tarkistaa kaasuttimien suutinkoot,jos vakiosuuttimet,niin ne voi aikalailla huoletta vaihtaa pykälän pienempiin.(alkuperäiset nk.varman päälle).
    Itselläkin kymppiä pienemmät pääsuuttimet,harkinnassa ehkä joutokäyntisuuttimienkin vaihto pykälän pienemmiksi.Sais lauhemmilla keleillä hivenen herkemmän koneen. :)
     
  9. Heimo Paila

    Heimo Paila Summit X -17

    Reilut 3 talvea ajelin just samanlaisella isolla 'rojalilla' ilman huolen häivää. Bensaa ja öljyä ku välillä lisäs nii muuta ei juuri tarvinnu tehä. Ummelle kannattaa varmaan harkita sitä rouheampaa mattoa ja erityisesti levittää suksia. Ne alkuperäset rautasivakat normilevysillä muoveilla ei kantaneet keulaa kyllä juuri nimeksikkään. Koneessa tehoja riittää ja kulutuspuoli noin isolle koneelle vähintäänki siedettävä, kyllä ite ajelin hyvillä keleillä matka ajoa 150km+, mutta jos kunnolla aappaa antaa nii kuluuhan sitä sitten. Tosi hyvillä mielin muistelen vehjettä, varma, huoleton ja mammaki viihty hyvin repsikanpaikalla.
     
  10. mikaa

    mikaa Well-Known Member

    Kestääköhän tuohon 494 koneeseen pistää pienemmät suuttimet, on meinaan aika "raskas" käynti verrattuna entiseen Formula 500, jossa oli myös 494.
     
  11. teikka

    teikka Takametsissä mennään

    Uskoisin että kestää,yks tuttu ajoi enduroa kilpaa 500:lla enskalla,ja kesti pienemmillä suuttimilla.Tietysti kannattaa vähän seurailla tulppien väriä ja välttää kaamean pitkien järvien ylitystä talla pohjassa.Siis vaihda vaan,jos uskallat ;D

    Itsellä nyt pienemmät suuttimet ollut n.1000km,ei ongelmia,tosin en juuri ajele alle -20c lämpötiloissa.Lauhalla toimii varmasti.
     
  12. ruso

    ruso äkstriimi

    Varma ja luotettava peli itellä oli käytössä 6-vuotta , ei mitään remonttia moottorille iskari paukahti telastosta ja raidetangon suojagummeja sai vaihtaa kerran talvessa. Vaimokin viihtyi satoja kilometreja kyydissä.syksyllä vaihdoin nykyiseen.
     
  13. mikaa

    mikaa Well-Known Member

    Nyt on kahvinruskeat vakio suuttimilla ja "reilulla" ajolla, kun hissukseen ajelee ja lyhyttä matkaa niin ovat mustat. Ite kyllä ajelen kovemmillakin pakkasilla niin antaapa olla vakiot.
     
  14. Hepokatti

    Hepokatti Member

    kiitoksia erinomaisista vastauksista!

    Mitkä olisi hinta laatusuhteeltaan hyvät sukset kyseiseen kelkkaan? Nyt siinä on nuo vakio metalliset. Vaikuttako leveämmät sukset reittiajoon?
     
  15. mikaa

    mikaa Well-Known Member

    SLP Powder Pro suksia on paljon kehuttu, toimii ummella ja reitillä. Yhellä kaverilla on semmoiset aika keulapainoisessa kelkassa ja kehuu niitä paljon.
    Vuotsolais-levikemuovit eivät oikeastaan ole hyvät reittiajoon, kolisevat kun niitähän ei varsinaisesti kiinnitetä sukseen vaan se ohjausrauta pitää ne paikallaan. Mulla kävi niitten kanssa kyllä niin että ohjaus parani huomattavasti kun viiltorauta tuli nyt alemmas mitä ennen, koska peltisuksissa(ja mahdollisisa muovipohjallisissa) ohjausrauta asennetaan uraan kun taas Vuotsolaisten pohja on tasainen. Reitillä hakee paljon ja jäällä paikoitellen ohjaus "pelottavan" äkäinen. Siis suosittelen PowderPro-suksia, ovat hyvät joka tilanteessa.
     

Suosittele tätä sivua