Ensimmäinen kelkka? reitit ja perusjutut?

Keskustelun 'Minkä kelkan ostaisin?' on aloittanut käyttäjä heikki799, 9/6/15.

  1. heikki799

    heikki799 New Member

    Moikka kaikille,
    Olen esimmäistä kelkkaa ostamassa,Olen pikkupoikana viimeeksi kelkalla ajanut ja nyt taas mielenkiinto heräsi.
    N. alle tonnin kelkkaa, googlen mukaan rotax koneet on vahvimmat, Onko minkalaisia kokemuksia mikä on hyvällä ja vahvalla koneella, en toki uskokkaa että tonnilla saa ihme kelkkaa mut työkalut kestää käsissä, lähinnä suht luotettavalla moottorilla kun löytyisi.

    Miten kelkan osto kesä aikaan? varmaa halvemmalla saa mut koeajolle ei pääse luonnollisesti.
    Miten saa peräkärriin kesäaikaan? vai ajetaanko vain.
    Nää on varmasti monella selkeitä kysymyksiä mutta minulle uusia jutuja:)

    Onko kelkkareitit valtakunnallisesti jossain sivustolla merkattu toki saan varmasti lisätietoa myös omasta kunnastani.
    Toisten mailla ei saa ajaa mutta järvillä varmasti saa ajaa kunha ei liian lähellä toisten maita.
     
  2. _5ampsa_

    _5ampsa_ Well-Known Member

    Vs: Ensimmäinen kelkka? reitit ja perusjutut?

    No en menis sanoon että rotax on lujin mutta ei heikoinkaan..
    Tuon hintasessa laitteessa kestävyyteen vaikuttaa niin moni asia että voi melkein unohtaa ''merkkiuskollisuuden''
    Joku 600cc Mxz Zx-rungossa vois olla hyvä ensikelkka.
    Kelkan saat kärryyn kesällä ihan samalla tavalla entä talvella ;D
     
  3. ÄsJii

    ÄsJii Xrs 850 -19

    Vs: Ensimmäinen kelkka? reitit ja perusjutut?

    http://www.kelkkareitit.fi/

    Tuoltapa näkee reittejäki jo jonkin verran, ei toki kaikkia
     
  4. Derpidy

    Derpidy Well-Known Member

    Enduro lynxi vois olla hyvä alottelijalle. Ota ostoreissulle mukaan kaveri joka ymmärtää kelkoista ja toteaa pulukan hyväksi, nii ei muutako kelekka kyytiin ja lumia odottelemaan.
     
  5. rautavuori74

    rautavuori74 Member

    Vs: Ensimmäinen kelkka? reitit ja perusjutut?

    Itelle ostin ensi kelkaksi polariksen xc 600cc vuosimallia 98 ja osuu aika hyvin tohon hintaan,ei ole ollut mitään murheita ja talvia takana useampi ja aina se vaan porskuttaa,tosin olen täältä etelästä ni ei kerry niin paljo noita kilometrejä,ollu hyvä peli hintasekseen tai sit vaa hyvää tuuria,nyt sain hommattua vähä uudemman keikan,mut vanhast en silti luovu,löytäny kodin ku luottopeli ollu
     
  6. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Vs: Ensimmäinen kelkka? reitit ja perusjutut?

    Kestävyys vaihtelee enemmän moottoreittain kuin merkeittäin, ja sitten joka merkiltä löytyy vielä kisakäyttöön tarkoitettuja koneita. Mihin sitten päädytkin ota selvää moottorista ennen ostopäätöstä.
     
  7. N1kk0

    N1kk0 New Member

    Vs: Ensimmäinen kelkka? reitit ja perusjutut?

    Elikkä olisi ensimmäinen kelkka hakusessa, lähinnä reitille ja jäälle hyvä jos pääsisi myös sähkölinjan alla ja tien penkoilla/ojan pohjalla

    Olen katellut Ski doon mxz:taa, Lynxin enduroo ja Yamahan v-maxia, kuutioita vois olla 500-600 ja vuosimallit 1997-2002 pintaan, hintaa max. 1300€,näistä siis kiinnostaisi kuulla risut ja ruusut ja hyvät vertailut merkkien välillä erittäin tervetulleita ;D

    Yamahasta olen kuullut kaikenlaisia kauhutarinoita ettei kestäisi, pitääkö paikkansa? Polariskin pyörähti mielessä mutta kuulemma kova viemään pensaa. Ja loppuun vielä että mahtaako löytyä tämän iän pätkä kelkoista pakkia?

    Kiitän vastauksista jo etukäteen.
     
  8. J.T.M

    J.T.M Well-Known Member

    Vs: Ensimmäinen kelkka? reitit ja perusjutut?

    Yamaha triple koneella niin kestää. Alusta onki sitte vähä heikompi, etupukin kanssa saattaa joutua hitsaus hommiin.
     
  9. Jack796

    Jack796 Kelkaton

    Vs: Ensimmäinen kelkka? reitit ja perusjutut?

    Tuohon etupukin vahvistamiseen löytyy foorumilta lääkkeet ja minultakin ohjeet siihen.. Alustakin kestää meleko kovvaa ajoa kunhan on iskarit kunnossa ja oikein säädetty, Nytron ja rx1 osista saa melko hyvästi tuota vakioalustaa "päivitettyä"

    N1kk0:

    Yammun triple kestää "isältä pojalle" kunhan perusasiat kunnossa ja ei ylikierroksia (tai miten sen ottaa, nm. kiertää "hieman" enemmän).
    Pakillisen vmaxin tunnistaa Deluxe merkistä ;) Pakki on ehdoton varuste, ainakin omasta mielestä (helpottaa käsittelyä paljon)
     
  10. N1kk0

    N1kk0 New Member

    Vs: Ensimmäinen kelkka? reitit ja perusjutut?

    Yamahaa voidaan siis pitää hyvänä vaihtoehtona, pakillista kelkkaa olen juuri tuon käytännöllisyyden takia etsinyt. Mikä sieltä etupukista yleensä pettää? iskarin kiinnike, saumat vai katkeaako putket?
     

Suosittele tätä sivua