KETJUT

Keskustelun 'Korjaamo' on aloittanut käyttäjä Nikkari, 17/8/07.

  1. Nikkari

    Nikkari Lynxihän se

    Miten on ketjut kestäneet,tarkoitus ois laittaa 700 enduron alle 365 pitkä matto ja 44mm kuvio tai 51 kuvio,vetosiin varmaan tulee
    8 piikkiset läpivetävät.Että miten kestää vakio ketjut vai pitäiskö olla 15 lamelliset?

    Välityksistä kans oisin kiinnostunut ku tuo piikin pienennys vetosissa taitaa aika lailla vaikuttaa huippuihin.
     
  2. JanneR

    JanneR Well-Known Member

    10%luokkaa vetorataat vaikuttaa......
    noin niinku karkeesti.

    kestää ne 13 lamelisetki mutta miksi ei 15 lamelisia? ketjut on halvat siihen verrattuna ku paukahtaa poikki ja hajottaa ketjukopan kannen ja ehkä pohjan+rataan.
     
  3. Bearcat-97

    Bearcat-97 Well-Known Member

    Kyllä se 13:ki kestää, mutta 15 ois hemmetin paljon parempi! Mitkä välitykset sulla on nyt siellä sisällä?

    Edit: JanneR ehti väliin...

    Edit2: Mulla saattas olla tallissa joutilas 15 leveä 72 lenkkinen - jos Zmbyn myyntilista pitää kutinsa :)
     
  4. ViRi

    ViRi Well-Known Member

    Taitaapa olla niin, että jos kettingit vaihtaa leveämpään niin ainakin yläratas pitää myös vaihtaa leveämpään että ketjut pysyy paikoillaan. Mulla olisi muuten jouten 74 lenkkistä kettinkiä ja joitain alarattaita, en muista nyt kokoja tähän hätään. Se vaikuttaa kumman paljon jos hampaalla muuttuu molempien rattaitten koko, ei kannata summissa ahnehtia liian isoja muutoksia.
     
  5. Jäpälä

    Jäpälä Well-Known Member

    Ketjujen hinnat uutenakin on aikalähellä toisiaan, mut rattaissa hintaero sit pompsahtaa. -06vm.600 renegade katko 13lamelisia ketjuja n.1500kilsan välein ja tuolla nykeisellä 800:lla oon ajanu nyt n.3000kilsaa eikä ketjussa ole vaurioita, mut vaihdan sen silti kaikenvaralta.
     
  6. Nikkari

    Nikkari Lynxihän se

    Jees,vaikuttaa siltä että syytä olis vaihtaa leveemmät ketjut,vetorattaat kuites pitää vaihtaa et on tilaa telalla pyöriä.Kotelossa on muistaakseni nyt 600 enduron välit,en muista nyt piikkien määrää mut yläratas on kuiten piikin pienempi ku 700 sessa.
     
  7. Zeta

    Zeta Well-Known Member

    Laita se Teamin joustava alaratas, niin siihen loppuu pelko ketjujen katkeamisesta. Ja siis kestää 13 lamellinenkin. Onhan se vähän tyyris, mutta halvempi, ku totaalituhon kärsinyt ketjukoppa. Meneehän se toi 15 lamellinenkin poikki tavan rattailla aika "helposti"...

    Mulla vois olla myynnissä yks sellanen jos sopivasti tarjoot ::)
     
  8. Nikkari

    Nikkari Lynxihän se

    Vai että joustava ratas,en oo kuullukkaan mut team merkki kyllä kuulostas hyvältä kotelon puolellekki laitettuna.Mistä saa ja mitä maksaa,mikä on käytännössä ero tavalliseen
     
  9. Sape

    Sape Polaris indy 400, Axys RMK & Winha

    Team slip gearissa on kitkalukko joka tasaa kovimmat rasituspiikit, esim. hypysistä kaasulla alastullessa jne.
    Pätevä systeemi kyllä.
     
  10. stm

    stm Well-Known Member

    Ehdottomasti slip gearia koteloon. Yhellä tutulla miehellä meni ennen lavallinen ketjuja melko hätäseen tuolla rapakon toisella puolella, mutta tuo teamin systeemi on kuulemma pelastanu ja enään ei mene ketjuja ku purkkaa. Kuulemma mukkaan never back siihen normi rattaaseen.
     
  11. ViRi

    ViRi Well-Known Member

    Sen verran tuosta joustavasta alarattaasta olen juttua kuullut, ettei sekään ikuinen ole, kuluva osa jonka ikään ajotapa vaikuttaa. Toki sillä välttää kotelotuhon, mutta ajotavan merkitys kuitenkin on aika suuri mitä tulee kettinkien kestoon. Itellä tuossa pikku piristimessä on myös joustava alaratas, mutta kun se loppuu niin hinnan takia tilalle tulee kovat rattaat + 15 lamellinen ketju.
     
  12. Jäpälä

    Jäpälä Well-Known Member

    Melko monet ketjut voi kyllä vaihtaa sillä luistorattaan hinnalla
     
  13. Nikkari

    Nikkari Lynxihän se

    Niin että mitähän se ratas sit maksaa????Pitää alkaa osia hommaileen ennen ku talvi tulee,tela on tilattu jo kuukausia sit mut ei vaan oo viel näkyny...vetopyörät tilattu tänään....
     
  14. Nikkari

    Nikkari Lynxihän se

    Oisko kellään kokemuksia/ hyviä varmoja neuvoja kuinka pitäs säätää uudestaan variaattoreita muutos töiden jälkeen,jousta,helixiä ym. tietty edulliset ratkaisut kiinnostaa eri toten.
    Epäilen vaan että ei normi asetuksilla oo oikein hyvä tuo enduro.
     
  15. Jäpälä

    Jäpälä Well-Known Member

    luistorattaan hinta oli MUISTAAKSENI +400e
     
  16. Zeta

    Zeta Well-Known Member

    Ketjut kyllä, mutta kun ne menee poikki niin tahtoo olla vähän muutakin osteetavaa. ::)
    Rattaan ovh oli viime talvena 370e.
    Mulla ainakin loppu ketjujen katkeaminen siihen päivään ku laitoin tuon alarattaan eka kertaa aikanaan ekaan Revo mallin kisapeliin (-05).

    Elä ViRi mene laittaa tavallisia rattaita siihen siun peliin... Tai laita vaan, niin tuleepahan niitä keskeytyksiä sitten... ;D
     
  17. Jäpälä

    Jäpälä Well-Known Member

    Toi rossi radan hakkaaminen rasittaa vähän eri tyyliin ketjuja kuin umpisen surffailu, mut edelleen kyllä toi teami olis hyvä olemassa kuhan hinta olis toinen.
     
  18. ViRi

    ViRi Well-Known Member

    No joo, kyllähän se luistoratas kiistämättä hyvä on, hinta vaan on kamala. Kuuluu jotkut tarzanit kuluttaneet useamman rattaan talvessa, semmoinen käy jo kukkarolle. Ens talvenahan tuon näkee kauanko kestää.

    Siksi toisekseen kyllä tuolla rossiradalla kyllä pystyy itte vaikuttamaan ketjujen kestoon. Pitää huolta miten sitä kaasua annostelee ilmasta alas tullessa ja patikkosuorilla. Vähänhän mulla parina viime talvena on ajettua tullut, mutta eipä ole kettingit menneet kertaakaan tuon kasisatasen kanssa ja uudet olen vaihtanut kertaa talvessa. :)
     
  19. Zeta

    Zeta Well-Known Member

    Mikä niistä kuluu??? :eek:
    Eikö se toimi enää sen jälkeen eli siis minkä jälkeen. Kerro lisää, tuo oli mulle uutta...
    Mulla ollu nyt 2-talvea sama ratas alla... Pitääkö se nyt vaihtaa ???
     
  20. ViRi

    ViRi Well-Known Member

    Kuuluu luistorattaasta tulleen todellakin hyvin luistava ;D

    Parasta ennen päivää niissä ei taida olla, ajele vaan meneen jos toimii. Jotkuthan käyttää muutenkin kamppeita siistimmin kuin toiset ;)...
     

Suosittele tätä sivua