Kohlerin öljyprosentti

Keskustelun 'Aikojen takaa' on aloittanut käyttäjä Winkylli, 15/2/16.

  1. Winkylli

    Winkylli Member

    Tuli hankittua Winha 55 kelkka ja siinähän on Kohlerin moottori. Millaista öljyä ja missä suhteessa suositteletta tähän koneeseen? Tämä on ensimmäinen kelkkani joten tietämys vielä vähäistä, joten pitää kysymällä varmistaa, etten pilaa moottoria heti kättelyssä.

    Onko muuta mitä pitää ehdottomasti huomioida moottorin suhteen?
     
  2. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: Kohlerin öljyprosentti

    2,5% jotain ei aivan halvinta 2-tahtiöljyä, itse olen käyttänyt iponea mutta halvemmatkin kelpaa. Lämpimällä kelillä ajaessa 3% ei ole haitaksi. Jos koneessa on vielä Walbron kaasari, niin kuulostele käykö ajossa liian laihalla, usein noissa on kalvot jo väsyneet. Jos käy laihalla niin Kohler ilmaisee sen aika äkkiä erilaisina sirinöinä kun lämmöt nousee. Jos näyttää, että kone pudottaa lämmettyään toisen pytyn pois pelistä (noille tyyppivika), niin puolien suojakannen irrotus kaasarin yläpuolelta helpottaa tuota ominaisuutta. Itse pidin Kohler 340 -moottoria aikanaan täytenä sutena, mutta nyt olen jo oppinut että se on ihan kelpo ja aina kerrasta käynnistyvä moottori pienillä muutoksilla; eli Mikunin kaasarilla varustettuna ja jos sytytyspuolat on sijoiteltu vähän alkuperäistä viileämpään paikkaan. Mutta jos toimii walbrolla niin mitäpä siitä vaihtamaan.
     
  3. Winkylli

    Winkylli Member

    Vs: Kohlerin öljyprosentti

    Kiitos vinkeistä. Laitoin varulta 4 % seoksen Motulin öljyä. Tämä on entisöity MR kuntoon alkuperäisyyttä vaalien, siispä paikallaan on Valpron kaasutin.
     
  4. Winkylli

    Winkylli Member

    Vs: Kohlerin öljyprosentti

    Lisäkysymys että kone meinaa tupsautella kaasarin puolella, niin onko sytytys liian aikasella? Tätä esiintyy lämpimällä koneella kun pysäyttää ja kierrokset laskee tyhjäkäynnille.
     
  5. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: Kohlerin öljyprosentti

    Ostitko kelkan Vaasasta päin? Aika usein nuo kohlerit aivastelee lämmettyään, ja se loppuu kun painaa kaasua. Voi liittyä siihen sytytyspuolien lämpenemiseen, vasemmanpuoleinen varsinkin lämpenee turhankin kuumaksi ajossa ja voi aiheuttaa pätkimistä ja aivastelua. Jos kaasari on Walbro niin sitten ei ole niin helppo kokeilla ajaa ilman puolien suojakoppaa, kun vaijerin läpivientikin on siinä kopassa. Jos koneeseen ei ole kajottu mitenkään entisöinnin yhteydessä, niin katkojan kärjissäkin voi olla tarkistuksen paikka. En tiedä onko 4% öljyseos liikaa kun öljyt on hyvin palavia, mutta tosi paksulla seoksella männänrenkaat voi jumittua uriinsa. Tuli joskus aiheutettua omaan koneeseen kun tottelin tyyppikilven ohjeita joistakin 5% seoksista. 3,5% voisi olla sopiva kompromissi..
     
  6. Winkylli

    Winkylli Member

    Vs: Kohlerin öljyprosentti

    Jep, Vaasasta ostin, tai vaihon mopoon. Sillä kyselen etten täpinöissäni heti ainakaan särkis. Ehkä 4 % on liikaa koska savuakin tulee aikalailla.
     

Suosittele tätä sivua