Kypärä ?

Keskustelun 'Varusteet' on aloittanut käyttäjä usva, 14/3/06.

  1. usva

    usva LYNX 5900 GLX ´84

    Millainen kypärä on sallittu moottorikelkkailuun?
    Onko linkkiä ihan lakitekstiin, rupesi vaan kiinnostamaan, kun kukaan ei oikein tiedä varmaksi.
    Ei edes virkavalta :) E tai e hyväksyntä kuulemma pitää olla ?
     
  2. Elisa

    Elisa Administrator

    "202 §
    Moottorikelkkailijan suojakypärä
    Tieliikennelain 89 §:ssä tarkoitettuja malliltaan hyväksyttyjä moottorikelkkailijan suojakypäriä ovat E-säännön n:eek: 22/04 mukaisesti hyväksytyt suojakypärät ja standardin FMVSS 218 vaatimukset täyttävät suojakypärät."

    ..mitä sitten ikinä tarkoittaneekaan :)
     
  3. antti11

    antti11 Guest

    pipoa itse käytän yleensä. siitä ainakin poliisit huomauttaa ja palkitsee rikesakolla. on kai jo kolmesti tehnyt setä tonkin "palkintojenjaon."
     
  4. Hiikeri

    Hiikeri - Ei kelkkaa -

    Siis et ajele kypärä päässä vaan pelkkä pipo? Huimaa toimintaa minun mielestä. Vaikka itsellä olisikin rahaa maksaa sakkoja, niin kyllä mä ainakin kuulani suojaan "kuorella", ei huvita vihanneksi jäädä jos pahasti päähän sattuu.  :-[

    Ajelet varmaan sitten autollakin ilman turvavyötä?

    Ihme meininkiä minun mielestä. Ja ainakin allekirjoittaneen mielestä kun kypärän päähän vetää, niin sehän tuo hommaan tiettyä "Race" henkisyyttä eli lisää fiilistä.
     
  5. LöPö

    LöPö Well-Known Member

    Käväiseppä mielenterveystoimistossa niin tyttäret kirjoittaa sulle sellaisen vapautuksen kypärän käytöstä. sitten ei vallesmanni kiusaa sinua enään sakoilla ;D
     
  6. antti11

    antti11 Guest

    turvavyöt? tottakai käytän, mutta sanon vaan että olen 15wee ja en omista autoa. turvavyö on aina käytettävä. kypärä unohtuu yleensä, koska polkupyörällä en sitä käyttänyt ja nyt oliisi aika totuttautua. kelkalla kypärä on ihan ok, mutta kesällä ku vedetään gas gassilla keula pystyssä 10kmh ja tytöt kattoo niin silloin on kypärä oltava ehdottomasti kotona. lippis ja aurinkolasit sopii paremmin tohon tilanteeseen. nyt olen kylläkin ku hankin ton v-maxin niin alkanut kypärää käyttämään, mutta joskus silti unohtuu kotiin se. mutta kyllä se on jo 100 heppasessa kelkassa hyvä olla, tai kuskilla siis ku on tehokas kelkka alla. no mutta tulipa nyt harvinaisen pitkä ja epäselvä viesti.
     
  7. antti11

    antti11 Guest



    tä?? jos totta niin ois se mukava ainakin joskus mennä moottoripyörällä ilman kypärää varovaisesti kaupunkiin ja haistattaa sedälle et mullapa onkin lupa olla ilman kypärää. 8)
     
  8. Hiikeri

    Hiikeri - Ei kelkkaa -

    Olipa yllätys...
     
  9. jkomu

    jkomu GL360S

    harmi, jos joku tuhoaa taas nuorien maineen kelkkakuskeina :'(
    itselläni on aina turvavyöt kiinni ja kelkkailussa kypärä. :)
     
  10. antti11

    antti11 Guest

    onko sulla tossa lynksissä puskurissa lommo? offtopikkia mu just huomasin avartanista
     
  11. cooper

    cooper zr 580 efi

    yleisésti ottaen kaikki kypärät jotka voit kuvitella moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettajan päähän laitettavaksi ovat käyviä. eikös niissä kaikissa jotka ainaski suomesta on ostettu ole se e- hyväksyntä. eli siis vaikka mopo kypärät kelpaa, ja semmoset rallikypärätki missä ei oo leukasuojaa niin kelpaa periaatteessa mutta ei varmaan kovinkaan moni uskalla semmonen päässä lähtiä yhtään mihinkään. saa korjata jos oon väärässä ;)
     
  12. cooper

    cooper zr 580 efi

    unohtu sanoa jkomu:lle ei siinä mikään maine mene se vaan tekee itsestään pellen täällä foorumilla. ???
     
  13. usva

    usva LYNX 5900 GLX ´84

    Just tuota aattelin, on mopoajalta (´82) mopokypärä tallessa, siinäpä kelkan ikään (´84) sopiva potta.
    Avokuuppa on, mutta eipä vauhdit tule olemaan rankakuorma perässä suuria.
    Ja itsesuojeluvaisto näköjään kasvaa iän karttuessa, joten vauhdit muutenkin vähenee.
    Jos ajaisin reitillä ja/tai kovempaa, ilman muuta ostaisin paremman kypärän.

    Kasarimeininkiä :p
     
  14. cooper

    cooper zr 580 efi

    joo se taitaa olla paras vaihtoehto tuohon hommaan. meinasin vaan että jossaki reitillä ajettaessa silmät kiinni ja silmät kiinni taktiikalla, ei ehkä toimi tuo malli ;D
     
  15. Hiikeri

    Hiikeri - Ei kelkkaa -

    Mun päähän ei mene että joku ajelee silmät kiinni?  ???







    ;D
     
  16. cooper

    cooper zr 580 efi

    ei helekatti mitä sitä on taas tullu kirjoteltua ;D tarkotus ollu sanoa että silmät kiinni ja suu auki ;D

    hiikeri

    tuota sun on pakko kokeilla joskus ;D otat vaan mutkasta suunnan, pistät silmät kiinni, suun auki ja kaasu pohjaan! helppoa ja nopeaa ;D
     
  17. jkomu

    jkomu GL360S

    Kyllä se nuorien maine taas kärsii. :D Ja antti11 on siinä lommo :D Pitää ensi viikonloppuna ottaa irti ja yrittää oikaista. :D
     
  18. machz

    machz Guest

    Antokohan ne mullekin sen vapautuksen kypärän käyttöpakosta mielenterveystoimistosta!? ;D
     
  19. Nastamatto

    Nastamatto Guest

    Sama koskee myös kelkkailua, kypärää on aina käytettävä.
     
  20. LöPö

    LöPö Well-Known Member

    Taitaa olla sulla sellainen "poromerkki" ;)
     

Suosittele tätä sivua