Laskuvarjo hyppääminen tutuksi!

Keskustelun 'Vähemmän kelkkailuun liittyvä jutustelua' on aloittanut käyttäjä Leekare, 17/4/08.

  1. Leekare

    Leekare Well-Known Member

    Itse lajin viime kesänä aloittaneena (ja nyt kerhon johtokuntaan kuuluvana :)) suosittelen kyseistä lajia jokaiselle, jolla on joskus mietityttänyt, millaista on hypätä koneesta vapaaseen pudotukseen.

    Eka kommentti oman hypyn jälkeen hyppymestarille: "Parasta mitä olen kokenut housut jalassa" ;)

    Kerhomme napapiirin laskuvarjourheilijat järjestää avointen ovien päivät 19.4.2008, eli nyt lauantaina. Sään salliessa hyppytoimintaa. Tervetuloa rohkeasti tutustumaan kerhon toimintaan sekä hyppytoimintaan yleensä. kerhomme sijaitsee lentokentän vieressä.

    kartta: http://www.nlu.fi/nlucms/index.php?page=Yhteystiedot&#Mesut

    seuraava alkeiskurssi on 19.5.2008. kurssin hinta on 330 €, johon sisältyy kaksi hyppyä. kurssin jälkeen 17€/hyppy. suomen halvimmat hinnat!

    Lisäinfoa osoitteessa: www.nlu.fi

    Myös tandemhypyt ovat mahdollisia, niistä vastaa Lehtisen Pete. Lisäinfoa: http://www.nlu.fi/nlucms/index.php?page=Tandem
     
  2. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Kaveri mua tonne houkkas kovasti, mutta ei valitettavasti mene mun järkeen. Miksi ihmeessä joku haluaa hypätä ulos täysin toimivasta lentokoneesta.. ei ummarra!
     
  3. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Aikoinaan, vuonna miekka ja kypärä, "vaellusvuosieni" aikana työskentelin parilla lentoasemalla kapean leipäni eteen. Siellä oli lennonjohdoissa aika yleinen mielipide että miksi käyttää pelastusvälinettä jos siihen ei ole tarvetta. Siltikin, tuo vapaa pudotus ja kiihtyvyys jotenkin kiehtoo ...
     
  4. PG

    PG Bomban tekeleet

    Niinpä, nykyään saa saman kiksin kelkallakin... ;)

    Asiaan, joskus tuli harrastettua kyseistä lajia, itteäni alkoi ottamaan pannuun se saakelen odottaminen, milloin tuuli tai pilvet, tai siten joku muu naurettava syy.

    Ihan mukavaa hommaa se oli, aikansa kutakin, harrastusten summa on vakio, toinen jää niin toinen tilalle :)

    Muuten, ihan turvallista hommaa on, jos sen verran tolkkua takaraivossa että alatuulen suunnan hokaa ettei tuu myötäsessä tonttiin.
     
  5. Leekare

    Leekare Well-Known Member

    Samaa olen miettinyt itse joka hypyllä, kun koneen ovi aukaistaan :) mutta niin sitä vain on aina löytänyt itsensä taas tippumassa vapaassa pudotuksessa.

    Siinä olet oikeassa, että se odottaminen on ikävä puoli lajissa, mutta kun ikävä kyllä säät on aina säitä. mutta kyllä sitten kun taas pääsee hyppään, se odotus palkitaan. ja siinä olet ihan oikeassa, että laji on tosi turvallinen. vuodesta 63 on ollut n. 1 300 000 hyppyä, joista 23 on johtanut kuolemaan.

    eli tilastojen valossa hyppytoiminnan vaarallisin osuus on kun ajat autolla lentokentälle :D
     
  6. Fiiberi

    Fiiberi Guest

    Kurssin kävin, hypin ja hypin koneesta. Sitte huomasin, että saan isommat kiksit hyppäämällä 340 Edge Touringilla, heitin hyppäämisen pois.
     
  7. Värjäri

    Värjäri Well-Known Member

    Enemmän jännitti/ pelotti se lentokoneessa olo, kuin hypyt.
    Otteri nousta jynkkäs, minkä pääsi.
    Hypyt loppu siihen kun ei jaksanut ootellla, mitenkä tuulee, pysyykö rajoissa... reittikone tulee, ei mihinkään...

    edit: Mutta jos yhtään tuntuisi kiinnostusta harrastukseen tai kokeiluun, kyllä kannattaa lähteä kokeilemaan.
    Kaikki tulee kyllä alas ;D
    Saman rahan saa poltettua muutamalla kapakkakierroksella! Mistä taas saattaa osa tulla ylös :p
    En tuota kalliiksi sanoisi...
     
  8. Poikanen

    Poikanen BoonDocker DS4100 850 E-TEC -18

    Tämä se on kyllä ihan jännää hommaa. Mulla on 5 hyppyä joskus lähemmäs 10 vuotta sitten. Sitten lukio Rollossa loppu ja muutin takasin Kolariin. Siihen tuo sitten vähän niinkö jäi välimatkan takia. Vois sitä toki tällekkin harrastukselle joskus uhrata aikaa. Olispa kesäsinki jotaki tekemistä. Kemissä hyppääminen olis kai vielä aikasen helppoaki.
     
  9. Loogitech

    Loogitech Well-Known Member

    Aikoinaan tuli teoriat opiskeltua hyppyhommaan, liittyi purjelentokurssiin.
    Tuli touhuttua myös hommeleita ultrakeveillä yms.
    Kipinä jäi, ja varmaan joskus uusiksi.
    Viehätys voi tarttua, on sitten laji mikä hyvänsä.

    Kuka tunnustaa lentäneensä rotax-avusteisesti?
    Aikoinaan ihmettelivät lievää perversiota lentää em. moottoreilla (ilman laskuvarjoa), kun tutut varoittelivat, että ei poromies uskalla moisella metsään lähteä  :eek:..

    Noh, joskus joutuu myös odottelemaan:
    Maailma on täynnä opettavaista puuhaa, odotellessa ehtii mietiskelemään maailman muita ihmeitä, kelejä tms.  ;)
    Päivääkään en vaihtais..

    Rohkeasti vaan laskuun reittikoneen jättöpyörteeseen, oletan kabiinin olevan täynnä käsiä nykyäänkin. 
     

Suosittele tätä sivua