Minkä kokoinen kärry kahdelle kelkalle?

Keskustelun 'Jutustelua' on aloittanut käyttäjä Jarzendekkeri, 28/1/08.

  1. znood

    znood Guest

    mulla on 370x180 ja pätkä+puolipitkä menee 50cm korkeiden laitojen sisään juuri perät vastakkain

    kantavuuttakin löytyy 1400kg ettei ihan heti pitäs sakkoja saada vaik ottaa kelkkojen lisäks vielä betonilaattoja alle ;)
     
  2. Umpisenkulkija

    Umpisenkulkija Boondocker RE 850E-tec shorty -22

    Tuo axin kärry Onko millainen kiskoa tiellä meinaan meneekö auto sinne minne kärry vai kärry sinne mihin auto ;D
     
  3. znood

    znood Guest

    epäilen et tuo on joku vanha asuntovaunun pohja :) aisapainoa on ainakin tommosella kuormauksella "riittävästi"
     
  4. Stinky

    Stinky 2016 M8000 Hardcore 162

    Tiukille voi mennä massojen kanssa jarruttomalla, mutta mie en ainakaan semmosta lappua menis allekirjottamaan, jossa kuorma on laskettu kärryssä olevien kelkkojen otteista! Vaakaa alle, jos meinaavat rahastaa! Eikai niitä pöllikuskien ylikuormiakaan silmämääräisesti arvota.. TÄH?!
     
  5. znood

    znood Guest

    kyllähän nuo 2 pätkää tuommosella komeesti menee kantavuuden puolesta, tosin eipä monella henkilöautolla sitä 750kg:ta jarrutonta saa vetää, mutta jos joku paku/maasturi veturina niin ok :)

    tosin tuon painoisen jarruttoman kiskominen liukkaalla kesärenkailla on kyllä sen sortin hommaa mihin en itse ryhtyisi
     
  6. laser

    laser Well-Known Member

    Tarkastettu on ja oikeassa olet eli 1800 x 3500 kyseessä! Oli kaverin kaverin kärry ja mitat seonnu jutuissa. Eli muutetaan väite niin että jos haluaa kuomun päälle ja molemmat laudat kiinni niin pitää olla vähintään tuo 1800 x 3500 mm. Tuosta Jullin kuvasta näkyy hyvin se että kapeampaankin mahtuu, mutta se vaatii joko pituutta lisää tai laudat auki.
     
  7. Juti

    Juti Lynx RE 600 E-tec

    Kehtaako Julli laittaa mittoja yhdistelmästä. Itsellä kuomullinen ja jarrullinen 150x325cm Farmi Pro ja kiinnostaisi kahden pätkän kuljettaminen ko. kärryllä.. Kuinka paljon Jullilla keuloista tulee ylitystä ja osaatko arvioida mahtuisiko mun kuomun alle kaksi pätkää..? Tai onko joku muu kokeillut? Normaalisti tulee kuljeteltua vain omaa kelkkaa mut joskus saattaa ilmaantua tarve ottaa toinenkin matkaan joten ihan mielenkiinnosta kyselen. Leveydestähän ne varmaan menee juuri ja juuri jos oikeen nätisti asettelee mut pituus on se kriittinen eli mahtuuko kuomun alle?
     
  8. znood

    znood Guest

    3,5x1,8 kokoiseen kärryyn menee juuri ja juuri kuomun alle 2 pätkää
     
  9. Juti

    Juti Lynx RE 600 E-tec

    Jeps, näin vähän epäilinkii. Pitää siis repiä kuomu pois jos tulee tarvetta kahden pätkän kuljettamiselle. Mut pakkohan se on ensin itse todeta että ei ne sinne mahdu.. ;D Kokeilen kunhan saan siihen mahdollisuuden.
     
  10. jussir

    jussir Romukoo

    Kaverilla on juuri tuon kokoinen kärry. Kuskattiin sillä pätkää ja 365 pitkää lynxiä. Hyvin sopii kyytiin kun jättää takalaudan auki.
     
  11. Axi

    Axi AC ZR 600 APV ja projekteja

    Vetoauto kuvassa on päästetty nykyään keviämpiin töihin, mutta kärry huilaa TDI-Passatin tai Dynan perässä kivasti. Ja auto vie, ei kärry. Joskus vedetty vähän turhankin lujaa (en minä, kaveri)...

    Eikä muuten ole asuntovaunun alusta, vaan omaa tuotantoa. Kantavuutta 1320 kg.
     
  12. 101mm

    101mm XM

    HT-Truck 350*180*35 + 100cm jaxal-kuomun alle menee 2kpl 365 matolla olevaa x-trimmiä ja tilaa jää vielä leveyssuunnassa - ihan käytännössä kokeiltu. Joillain kuomuilla ei onnistu kun kapenevat ylöspäin, tai edestä, tai mekanismi ottaa kiinni. Kelkat saa kyytiin viduilematta ja väliin jää tilaakin. Joitain kuomun ylipitkiä pultteja lyhentelin sentillä parilla jotteivat vahingossakaan naarmi kelkkoja. Kuormaus onnistuu muutamassa minuutissa pienen harjoittelun jälkeen aika vaivattomasti.

    Kärry ilman kuomua 240kg, kuomu 80kg.
    Rex/xp runkoiset tankit täynnä rave 600: 235kg, xtrim: 265kg, etec re: 240??, eli kyllä 750kg jarruttomalla voi vetää laillisesti jopa kahta nykykelkkaa helposti. Rekisteriotepainossa on kai kuski mukana kun näyttäis olevan 70-80kg enemmän mitä kelkan kyljessä ilmoitettu paino tankattuna.

    Sitten miten se kärry käyttäytyy perässä kesärenkailla - Erittäin hyvin. Ei luistele sivuttain, ei hypi. Itseasiassa kuormattuna kulkee erittäin vakaasti perässä ja autokin pysähtyy. Olen kokeillu luistatella ja heijautella kärryä, ja ei ainakaan tämä suht leveä ja pitkä lehtijousikärry lähde kovin helposti lapasesta. Nopeuden kanssa tietenkin kannattaa pitää järki päässä maantiellä, 80km/h varmasti parempi kuin 110km/h.
     
  13. Sonekin

    Sonekin Well-Known Member

    750kg - kärry 320kg = 430 kg. Eli pitää olla melko keveitä kelkkoja(215kg) että saa jarruttomalla kärryllä kuskata kahta kelkkaa... ilman kuomua voisi onnistua silloinkaan ei kärsi paljon ylimääräistä lunta olla telastossa :-\
     
  14. 101mm

    101mm XM

    Rajoillehan se menee, mutta ilman puntaria varmaankin aika vaikea määritellä paljonko lunta on telastossa, ja eikö ne enimmät lumet ajon jälkeen kannattais rapata pois, samoin tunnelissa olevat lumet? No vastaus kuitenkin että mahtuuko 2 kelkkaa 350*180 kärryyn, niin mahtuu - ja koskee myös jarrullisia kärryjä. Sitten on alumiinikärryt vielä erikseen, joissa painoa 50-60kg vähemmän.
     
  15. korhja02

    korhja02 Kelkaton!

    Eipä kesäkumit todellakaan ole ongelma, toimii... siis kärryssä!
    Mun autolla vaan jarruttoman massa saa olla sen 650 mutta meinaa riuhtasta kaks pätkää 1500*3200 kärriin ja menoks!
    Onks kellään myynnissä naviin lisäohjelmaa,joka varottaa punnituksista tienpäällä???!! ;D
     
  16. aboli

    aboli Well-Known Member

    Sehän siinä on tosiaan vielä, kun ei noilla meikäläisen perus kauppakasseilla saa vetää kuin 500kg jarrutonta.
    1,95x4 kärry imaisi oikein näppärästi kaksi pitkää ja yhden pätkän. Painoa taisi paketille tulla 1280kg, jos oikein muistan ;D
     
  17. macro

    macro Well-Known Member

    Tuota kesärenkailla vetämisen helppoutta hehkutettaessa ihmettelen, että miksi ette osta sinne kärryyn hiukan leveämpiä kitkarenkaita? Nuo 13" ja 14" mitä kärryissä on ei maksa paljoa.
    Omaan Tekno-trailer 3000L 150x300cm laitoin nurkissa pyörineet kitkanastat alle, ja nypin nastat pois kesäkäyttöä ajatellen. Talvirenkaan kitkakuvio ja leveämpi rengas (muistaakseni 175) rauhoitti kärryä, vaikka ei se huono ollut vetää vakio renkaillakaan. Ja en ainoastaan minä vaan moni kärryä lainannutkin on tykännyt vetää sitä, ja varmasti paremmilla renkailla on siihen vaikutusta. Hyvin on kulkenut 1 kelkka kuomun kanssa, ja 2 ilman kuomua.
     
  18. korhja02

    korhja02 Kelkaton!

    OFFIA..Minä mitään hehkuta, mutta olen vaan tottunut ajamaan samoilla läpi vuoden. Kyllä kärry varmasti rauhottuu kitkoista ja se johtuu paljolti myös, paitsi kuviosta, niin seoksen pehmeydestä joka saa aikaan osaltaan sen kitkaefektin.
    Kyllähän kesäkumin seos on kova talvikäytössä ja mutkissa paikoin liukas, koska sen pitää kestää kesäisin kuumuutta ja kovia pintoja.
    Kitkat ja nastattomiksi tehdyt nastarenkaat(jotka yleensä melko loppuun ajettuja) menettävät ominaisuuksiaan kesäkäytössä eivätkä siten ole ominaisuuksiltaan mitenkään verrattomia.
     
  19. tigu

    tigu Well-Known Member

    Pitäsi lauantaina lähteä vetämään kahta rx-1:stä rukan suuntaan..ja tommonen 1500x3000 kärri löytyisi tuttavalta lainaan.Löytyisiko keltään kuvaa kuinka tiukkaa tekee?Viimekeväänä oli lainassa 1800x3xxx ja hienosti mahtui pari jammua kyytiin.
     
  20. Jannne

    Jannne Rust - eze vintage sled #winterrules #summersucks

    Liian painava kuorma yhteen kärriin ;D
     

Suosittele tätä sivua