Miten selviät hengissä sulasta

Keskustelun 'Jutustelua' on aloittanut käyttäjä maroach, 20/12/05.

  1. maroach

    maroach RMK800 '14

  2. edge x

    edge x lynx rave 550-06

    Peukku ylös tohtorille. Laitto itsensä likoon ihan kirjaimellisesti.
    Omakohtaista kokemusta ei kyseisestä harrastuksesta ole...knock on wood.
     
  3. Fiiberi

    Fiiberi Guest

    Kokemusta on avannoista, onneksi vain reenimielessä, armeijassa Ivalossa oli tuolloin vielä avantouinti enemmän tai vähemmän pakollisena pelastautumisharjoituksena ja siitä vielä noin kilsan siirtyminen saunaosastolle... Ja sit tuossa taannoin saatiin harjoitusta oikein palolaitoksen opetuksella, harjoiteltiin pelastautumista ja pelastamista heikoista jäistä. Vaikka oli kuivapuku päällä, kyllähän se silti jänskätti kävellä heikoilla jäillä niin pitkään ku putos... Kertoivat alan ammattilaiset että tuollainen normaali kelkkahaalari kelluttaa muutaman minuutin, että kiirettä siinä pitää.
    Oli miten oli, niin kylymää se vesi talavella on.
     
  4. Sami

    Sami Ski-Doo Rev 600

    Kova jätkä toi tohtori. Oon joutunut ite kelkkailuvaatteilla jäiden seassa uimaan. On muuten aika painavat vetimet kun kastuvat... En suosittele kokeilemaan.
     
  5. Päällikkö

    Päällikkö MXZ X 600

    Tähän vois joku laittaa ohjeita miten ei jouduta kelkalla veteen.Siis vinkkejä jos sula yllättä eikä ole enään muuta tehtävissä kuin ajaa yli.
    Kaasu pohjaan tietenkin mutta mitä muuta? Sulan ylitys näyttää helpolta kun sen osaa mutta jos ei osaa onko kuinka vaikeata.
     
  6. Hemmo

    Hemmo Paluu Tulevaisuuteen -

    No harjoittelee vähän jossain, missä ei vettä ole liikaa.. Helpoin tapa tietää mitä tekee. Tietenkin kaikista varminta on olla ajamatta sielä jäillä ja joilla.

    Itte oon tilkinny omasta kelkasta variaattorinpuolelta "turhia" reikiä tunneliin ja yleensäkin ulkomaailmaan(muovien ja rungon saumoista lähinnä). Ei kehtaa ottaa riskiä että jostain räpsähtää vettä hihnalle silloin, kun ei pitäis :D
     
  7. kop-O-nen

    kop-O-nen 2004 440 Pro-XR 700Mod / 2021 Xterrain 900 Turbo

    Kuis sitten kun joskus oon sulien yli ajellut ni on käyny useemminkin niin että kun oon anatanu lisää kaasua ni on vaan kiekat noussu mutta vauhti hidastunu ja testo alkanu tärisyttämään ja heiluttamaan perää vähän puolelta toiselle... Missäs tilanteessa se tekee noin?
     
  8. yogo

    yogo Active Member

    Hulluja nuo kanadalaiset. Hyödyllinen linkki, kiitos maroach saatoit pelastaa henkiä ;D
     
  9. HemmoX

    HemmoX Oli ja meni

    Mun edellinen ajokaveri, joka on kyllä tallissa vieläkin eli siis tuo 550cc polle niin ei pahemmin vedessä kulkenu. Avatkaas miksi? ;D
    Nyt kun on alla tuo BB niin on siinä mielessä turvallisempi olo, että jos jostain 80km/h vauhista tulee sulla alle niin se kulkee veden päällä enemmänkin kun sen 50m, tai ainakin toivottavasti. Kovin on vaan keulapainonen niin taitaa mennä jäihin perse pystyssä jos on mennäkseen... ;D
     
  10. kop-O-nen

    kop-O-nen 2004 440 Pro-XR 700Mod / 2021 Xterrain 900 Turbo

    Ratkaisu?
     
  11. kop-O-nen

    kop-O-nen 2004 440 Pro-XR 700Mod / 2021 Xterrain 900 Turbo

    Ookoo, tätä koitamme. Omalla vastuulla, tietenkin (Artisti maksaa! ;D)
     
  12. ex lyne

    ex lyne 600 zr 550 rc

    ex lyne vastaa/mari. vesijärven rannassa vähän ennen messilä-campingiä lynksi alkoi pyörimään liukkaalla jäällä... ota siinä sitten vauhtia kun ei uskaltanut takaisinpäinkään lähteä, sulan yli jo kerran tultiin. otinpa siinä muutaman piruetin ja ajattelin että vauhtia on tarpeeksi, vaan eipä ollutkaan. tyhmänä menin mistä kaksi jo oli päässyt rantaan asti, vaan eipä onnistunutkaan, lynksi sukelsi kolmeen metriin, minä kaulaa myöten vedessä...Jalka heti kelkan päälle, ponnistus toisella jäälle,jos sattuu kestämään. pari kertaa jää särkyi kyynärpäiden alla vaan siitä sitten pääsin jäälle, kierimällä laituria kohti. Isäntä heittämässä pelastusrengasta,jolla pääsin rantaan. Iso kiitos messilän porukoille, sain kuivia pyyhkeitä heti ja penskat toi kuivia vaatteita n.tunnin päästä.Säikähdyksellähän siitä selvittiin, kelkkakin on jo ylhäällä, kiitos lahden pelastuslaitoksen sukeltajien.Kun vielä saisi kelkan penkin kuivaksi niin pääsisi tapaninajelulle...lähetänpä tässä samalla kiitokset koko päijät-hämeen kelkkailijoille ja tottakai omalle miehelleni,Arille joka taisi säikähtää enemmän kuin minä. Siivosen Arille kiitos kuivasta paikasta, missä lynksi saa uuden tulemisen! Ai niin, sulasta selviää parhaiten hengissä kun ei mene sinne. Hyvää joulua kaikille ja eikun kelkan selkään! T:Mari (AUTUAITA OVAT PUUPÄÄT )
     
  13. obelix

    obelix Well-Known Member

    On tullut uitua kelkan kanssa, olin silloin viiden vanha. Ukin kanssa oltiin ansoille menossa, kun upottiin Yammun kanssa sulaan(vettä oli vissiin n.1,5m). Kuulemma reessä ollut porontalja auttoi minua pinnalla pysymään ;)

    Kyllä siitä mulle kammo jäi pitkäksi aikaa... Aina keväisin sulan nähtyäni hyppäsin reestä pois ja juoksin maihin :D
     
  14. FAN485

    FAN485 Potkukelkka

    Kiitokset minultakin Dragonille !!! Kas kun tämä on asia jota aina on haluttanut kokeilla mutta koskaa ei oo uskaltanu, kattonu vaan kuvia kun isot pojat ajelee....Mutta niistä selviytymiskeinoista,näin alkutalvesta/loppukeväästä käytän ajoasuna kelluntahaalaria ja mukana tietenki jäänaskalit ja puukko helposti saatavana sekä minigrip pussissa tulitikkuja/ nuotionsytytyspaloja jahka näillä sitten seviäis jos tulee tarve?
     
  15. Päällikkö

    Päällikkö MXZ X 600

    Vedessä ajoa pitäisi kyllä päästä kokeilemaan mutta kun ei ole paikkaa missä olisi sopivan matalaa.Olen melkein varma jos omalle kohdalle osuu edes metrin levyinen sulapaikka niin sinne sukeltaa.Varmaan sama tilanne kuin hyppäisi kaivoon.
     
  16. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Eikä muutenkaan. Äläkää hyvä miehet menkö veteen leikkimään! Parempi ku kiertää, se on toiset vehkeet ku on tehty vesileikkejä varten.

    Pakkotilanteessa kyllä tietää miten toimia, urkua vaan ja kyllä se siitä, mutta ei vapaaehtosesti kannata mennä leikkiin, talvella. Keväällä on hyvä testata vedessa ajoa vaikka jossaki tulvivassa pelto-ojassa tms.
     
  17. -ERroXX

    -ERroXX RE Xtrim

    Toi sun allekirjootus sanoo kyl iha muutaku älkää ihmeessä ;)

    ps. Mie ainaski uskallan :p
     
  18. Alien162

    Alien162 RMK 800 TURBO 2003 vertical escape 162-2,5

    [​IMG] ;D
    Joo ei jäille jos vähänkään tuntuu että kestääkö ne jo, vaikka joku ois jo siellä ajanu.
     
  19. zmpy

    zmpy Well-Known Member

    Kesällä porukalla jossain matalassa... Talvella en kyllä ikinä ota sitä riskiä, että uimasille joutusin.

    Jään kantokyvystä jotain juttua http://www.fimr.fi/fi/itamerikanta/bsds/824.html
     
  20. Teme

    Teme Vanhanliiton BRP värkki - 144"

    Kolmisen vuotta sitten aamun työmatkalla kiersin voimalan imupuolen sulapaikan pimeässä ja lumisateessa liian läheltä, yksin matkassa tietenkin. Matkaa rantaan n. 50m ja tiputin vauhdin alas.
    Perä putosi, vaistomaisesti kaasu pohjaan ! Jaksoi mennä kolmen sentin loskajään päällä n. 10m. Kone ulvoi ja alettiin upota, ennen kun motti kastui niin sammutin sen. Kokeilin jään reunalta ylös, naskalit ei pitänyt ja jää ei kestänyt miehen painoa.
    Potkaisin saappaat jalasta ja jätin hanskat jään reunalle "etsijöille". Onneks ei tullut panikkia, ja käänsin suunnan poispäin rannasta sinne mistä tulinkin. n. 7-8m uituani jään seassa, alkoi reuna kantaa. Naskalit ei pitäneet vieläkään, mutta pääsin kuitenkin ylös. Pari kierähdystä ja liikkeelle.
    Ekat askeleet oli luokkaa 10 cm, ja voimat loppu.
    Puoli kilometriä sukillaan ja pääsin töihin lämpimään.
    Seuraavana päivänä sukeltajan kanssa Formulaa hakemaan.
    Viis metriä vettä oli kelkan päällä.
    No. Kelkka kuivattiin ja Jatkettiin talven ajoja.

    Tarinan opetus. Naskalit kaulaan ja PÄÄ KYLMÄNÄ !!
     

Suosittele tätä sivua