nopeuksista

Keskustelun 'Jutustelua' on aloittanut käyttäjä salomon, 2/3/06.

  1. salomon

    salomon Member

    millaisee kyytiin vois verrata jos moottorikelkalla ajaa esim 70-90 km/h semmoisella kapialla ja hieman röykkyiselläki reitillä? ainaki tolla mun nykyisellä kelkalla tuntuu siltä ku mentäs päälle kahtasataa moottoripyörällä maantiellä. :)

    kertokaapa hieman omista kokemuksistanne
     
  2. Jartsa

    Jartsa Lynx Enduro Sport -05

    Paljolti kiinni kelkasta ja kuskista, joskus tuntuu 60 kovalta kyydiltä. Ja yli 80 ei saa ajaakkaan missään, Lapin reiteillä ei 500 neste tuntunut kulkemaan minnekkään. Oli pakko ostaa 600 täksi talveksi.
     
  3. J.Toivanen

    J.Toivanen Well-Known Member

    No jos olet ollut moottoriveneessä jossa o joku 50hp tai siitä oleva kone hanurissa, ja olet istunut siinä keulassa. Maisema vaihtuu, ja aallot tuntuvat (lue: niinkuin patikko)

    Huono vertaus mutta kumminkin.

    Ite huomannut asian: Ei kannata tuudittautua siihen että osaa hallita kelkan nopeudessa kuin nopeudessa, aina tulee ns. nopeita tilanteita joissa voi käysä heikosti. (esim. vastaantulijat). Itse olen onneksi saanut vältetyä nämä tilanteet tavalla A tai B.

    Enkä ajele ns. reikäpäänä.

    Kun aloittelee ajamista niin ajaa rauhassa ja opettelee kelkan "käyttäytymistä" erillaisessa maastossa.

    Pitää järjen päässä ku lähtee ajamaan, eikä yritä mitään huimapää juttuja niin kellkkailu on hauskaa.

    Tietenkin tulee kokeiltua aina että onko millaista ajaa oikeasti kovaa, ja onhan se hauskaakin. Tosin järki pitää silloinkin olla mukana.

    OHHOH, millasta tekstiä. Taitaa keskiketterällä olla pienesti osuutta asiaan, HUOMENNA ei ole kelkan penkille (turvallisuus syistä). Ei ole ajonautinto ainakaan parhaasta päästä (luulen näin).
     
  4. Fiiberi

    Fiiberi Guest

    Joskus joku kysyi millaista on kelkkacrossi, johonka varttuneempi kaverini tuumas;

    Mene saamarin kuumaan saunaan istumaan, pyydä yhtä kaveria heittämään lunta silmille, toista hakkaamaan selkään pesäpallomailalla ja kolmatta nakkomaan setelinippuja tulipesään, sitä se on.
    Käyhän tuo vertauskuva kelkkailuun muutenkin...
     
  5. Hiikeri

    Hiikeri - Ei kelkkaa -

    Hyvä vertaus Fiiberilla, sainpahan hyvät naurut yövuoron jälkeen.  :)

    Kyllähän se myös on kalustosta aika paljon kiinni miltä se vauhtikin tuntuu, ainakin jos radikaaleja eroja kalustossa.

    Itse aloitin harrastuksen edellisenä eli -05 talvena, ja ensikelkaksi ostin reilu vuosi sitten Yamaha VMax500 -94, eli pomppukeulalla, termarikeula jne. nimillähän se tunnetaan.
    Sillä viime talvenakin kun sikapatikkoa törryytteli niin kyllä siinä 20-30km/h vauhti riitti, jollain "mulle" medium (turisti)patikossa joskus hiki virtasi kun latas 50km/h mittariin, jos uskalsin.

    Pakkohan siitä oli eroon päästä tämän kauden ensi töiksi. Joulukuussa tuli erillisjousitettu Lynx kaasuilla ja keula clikkereillä varustettu nykyinenkin kelkka.
    Voe pyhä Jyssäys että on jo eroja, tällä sentään voi sanoa nauttivansa ajelusta. Sikapatikossa sentään 30-40km/h ja "turistipatit" meneekin jo 50-60km/h. Toki Lynellä jo reilun 1tkm edestä tullut tuntumaa.

    Voin kuvitella jollain itselle säädetyllä SC4 alustaisella REV:llä kuinka lennokasta olisi kun telastostakin löytyisi joustoa, 38cm! Ja taas mentäisiin sen ~10km/h kovempaa, siis eihän sitä saa ajella kun menisi ylinopeudeksi, mutta näin siis teoriassa.  ;)
     
  6. BABLO

    BABLO Polaris RMK 850 Khaos 146 Slash -22

    ;D ;D ;D
     
  7. XTRacing

    XTRacing Vmax 500 -98

    80km/h vauhti ei tunnu minusta jäällä missään. Vahingossa aina menee reiluun sataseen mittari ja sitten kun sen huomaa niin sitähän pitää hiljentää. Semmonen päälle 130km/h alkaa olla möykkysellä järvellä menevällä reitillä jo melkosta haipakkaa.
     
  8. Kordari

    Kordari Well-Known Member

    Tulipa tuosta Fiiberin jutusta tämä kuva mieleen, liittyy kyllä kelkkailuunkin..

    [​IMG]
     
  9. J.Toivanen

    J.Toivanen Well-Known Member

    ^^ repeäminen onnistui täydellisesti!
     
  10. teukka_t

    teukka_t Member

    Vs: nopeuksista

    pääsee "laillisesti" fiilikseen.
     

Suosittele tätä sivua