Pitääkö telastoa sulatella välillä?

Keskustelun 'Jutustelua' on aloittanut käyttäjä Kape, 15/2/07.

  1. Kape

    Kape Member

    Kysyisin tällasen tyhmän kysymyksen.. mulla on kelkka koko talven kuomukärryssä ajojen välillä. Melkoisia kovettuneita lumi /jääpaakkuja koko telasto täynnä. Varovasti tietysti yritän niitä hakkailla pois silloin tällöin. Voiko kuumailmapuhaltimella yrittää sulatella? Kaasutoholla ei ainakaan kannata. Vai onko luotettava siihen että jos peli on suunniteltu patikkoon niin ylimääräiset jäät kyllä hakkaantuvat pois itsekseen. Itsellä ei mahdollisuutta saada kelkkaa lämpimään talvella. Olisihan tuo hienoa jos voisi yli yön joskus sulattaa lämpimässä tallissa.
     
  2. Fiiberi

    Fiiberi Guest

    Käytä kuumaa vettä enne ajoa jäiden sulattamiseen.
    Puhdistamalla alustan tuolla tavalla näet aina ennen ajoa onko alustassa kaikki kohdallaan, eli pultit paikoillaan ja samat ehjinä.
    Samoin säästyt kololle kuluneilta telipyöriltä, telan kulumiselta, iskareiden särkymiseltä jne.

    Jos käytät vettä, niin muista välillä roiskasta nipoista vassua akseleille. Ajon jälkeen ei kannata, ku jämähtää jäihin.

    Yritä saada kalusto välillä talliin kuivamaan, koppikärryssä kuuma kelkka kerää kondensoituvaa vettä ja voi näin alkaa vaikuttamaan mm. sähköihin.
     
  3. XC-

    XC- Rave 600

    Itse olen harjalla tökkinyt enimmät pois ja pyöräyttäny pukin päällä, ja eipä oo ollu sen kummempia ongelmia. :)
     
  4. Rsu

    Rsu kelkaton miäs

    Kärryyn pistän itse puhaltimen ja kärryn aisan taivasta kohden..Ja kyllä sulaa :)
     
  5. kairankulkija

    kairankulkija 550 Indy Voyageur 155"

    Hmm.. onko pojilla telasto jäässä ::) Miksikähän mulla ei juurikaan jäätä telastosta löydy ;D ;) PuuuhPuuuuuuuuuh... ;D
     
  6. kairankulkija

    kairankulkija 550 Indy Voyageur 155"

    ;D Tai multa puuttuu ne syylärit jotka sulattaa sen lumen sinne telastoon ::) Puhallin vehkeen yks etu ;)
     
  7. V-max Mään

    V-max Mään 660r, F7

    Jos sulla on kuomukärri niin hommaat jonku 3kw sähköpuhaltimen ja laitat jonaki yönä tai päivänä kelkan kärryyn ja puhaltimen kärryyn päälle...eristää kuomu sen verran että kelkka on sula kun otat pois. Näin met ainaki teemmä semmosen kuomullisen autonkuljetuskärryn kanssa ja hyvin ovat kelkat sulaneet..
     
  8. Finski

    Finski Well-Known Member

    3kw puhaltimella varmasti palaa kelkka ja kärry. Hyvällä mäihällä viereinen rakennus ja autokatos, joka on täynnä autoja.
     
  9. REVyy

    REVyy MX Z 600 X-RS

    Itellä on 2 kW puhallin. Sitä vertenhan lämmittimiin on keksitty termostaatti ettei pala... Itellä on lisäksi säädin josta saa valita halutun lämpötilan.

    Umpikärryssa on vaan se ongelma, että se sulavasta lumesta tuleva kosteus tiivistyy kuomun alaosaan ja tippuilee sit niskaan, kun siä yrittää jotain hommailla. Tarttis olla lisäksi hyvä ilmanvaihto siä kärryssä. Itellä kun on viä kiinteä kuomu, niin et vaan perä aukeaa ylös. No nyt on lauantaiks luvattu plussakeliä, niin sulaa kärrissä itestäänkin.
     
  10. peeaa75

    peeaa75 yamaha phazer -07

    käännä kelkka kupeellee ja kastelukannulla kuumaa vettä telastoon toemiiiiiii. :-*
     
  11. Kape

    Kape Member

    Kiitti vinkeistä! Pitää kokeilla tuota kuumavesihommaa ja sitte kattoa riittääkö auton 2000W sisätilanlämppärissä tehot myös kelkkakärryssä. Eipä näitäkään tullu ennen ajatelleeksi.. tuokin oli hyvä pointti että kuuma kelkka kerää kondensiovettä kuomun alla eli täytyypä ruveta pitämään ajon jälkeen välillä kuomua raollaan.
     
  12. Jartsa

    Jartsa Lynx Enduro Sport -05

    Tuskin 3 kw:lla palaa mikään, 20 kw:sella vois kuomut sulaa. Tallissa olen 5kw:ttisella sulatellut kelkan, täysille jos laittaa niin on koko seurakunta pimeenä. Sulakkeitten kesto syytä tarkistaa.
     
  13. korhja02

    korhja02 Kelkaton!

    Järki mukaan ja varmista riittävä ilmankierto. Sitä paitsi on kait turhaa sijoittaa 5kw lämmitintä kuomukärryyn! ;D
     
  14. korhja02

    korhja02 Kelkaton!

    Näin o! ;D
     
  15. REVyy

    REVyy MX Z 600 X-RS

    Eipä ole järkee, mut jos sellanen sattuu olemaan, niin ei kannattane uutta ostaa kelkkakärriä varten :eek:
     
  16. MarkusK

    MarkusK Well-Known Member

    Voisin väittää ettei tuo pidä paikkaansa.
     
  17. LöPö

    LöPö Well-Known Member

    Tulipa tuokin nyt kokeiltua. täytyy kyllä myöntää että toimii. :)
    Niin se vaan vanhakin oppii jotain uutta :p
     

Suosittele tätä sivua